۵ گام برای حل بحران نقدینگی صنعت قطعه‌سازی

با توجه به بدهی خودروسازان به قطعه سازان و کمبود نقدینگی مورد نیاز برای حمایت از تولید، انجمن صنایع همگن قطعه سازی پنج راهکار برای حل بحران نقدینگی که بزرگترین مشکل این صنعت است، ارائه کرده است.

به گزارش روابط عمومی، کمبود سرمایه در گردش لازم و بدهی های روزافزون خودروسازان به قطعه سازان باعث تعطیلی و تعطیلی بسیاری از واحدهای قطعه سازی شده است که خطر ورشکستگی این صنعت را افزایش داده است. فعالان این صنعت می گویند با توجه به اینکه تقاضا برای قطعه به زودی از مرز 70 هزار میلیارد تومان عبور می کند و سرمایه در گردش آنها توسط خودروسازان بلوکه شده است، قطعه سازان در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار دارند.

در این راستا با توجه به اینکه کمبود یا کمبود نقدینگی مورد نیاز به معضلی جدی برای صنعت قطعات یدکی تبدیل شده است، انجمن صنایع همگن نیروگاهی و قطعه سازی راهکاری را پیشنهاد کرده است که می تواند در پنج مرحله و نام آن این بحران را حل کند. پنج راه حل بحران نقدینگی عبارتند از:

قدم اول: صدور مجوز واگذاری خودرو و نظافت قطعات برای جبران بخشی از مطالبات سنگین معوق آنها به قیمت تمام شده کارخانه یا در حاشیه بازار با شکایت سازندگان.

مرحله دوم: دستور بانک مرکزی مبنی بر حذف سپرده های نقدی مسدود شده غیرقانونی اشیاء و سایر اشیاء خرید وام از قطعه سازان طبق بخشنامه های بانک مرکزی و دستور قوه قضاییه.

مرحله سوم: مسدود شدن اصل بدهی خودروسازان و قطعه سازان به سیستم بانکی به مدت یکسال و پرداخت سود به موقع تا احیای این صنعت.

مرحله چهارم: ارائه تسهیلات جدید توسط بانک مرکزی به همراه بانک های موجود و اطمینان از کسری کسورات و تصویب در ستاد اقتصاد مقاومتی یا در اجلاس سران.

و در نهایت گام پنجم: مدت پرداخت قطعه سازان به یک ماه کاهش می یابد و بخشی از کسری نقدینگی قطعه سازان را پوشش می دهد. برای تحقق برنامه تولید، کسری سرمایه در گردش 1400 تولیدکننده حداقل 50000 میلیارد تن خواهد بود.

انتهای پیام/

خروج از نسخه موبایل