یکی از دغدغههایی که شرکتهای واردات و صادرات با آن مواجه میشوند، ترخیص کالا از گمرک است. گمرک محلی است برای کنترل کالاهایی که به یک کشور وارد و یا از آن خارج میشوند و هر شرکت باید مراحل تشریفاتی گمرک را طی کند تا بتواند کالای خود را وارد کند. در صورتی که این مراحل انجام نشود، آن کالا قاچاق محسوب میشود.
جهت دریافت راهنمایی و مشاوره، به بخش سایت کارمنتو مراجعه کنید.
ترخیص کالا از گمرک چیست؟
ترخیص کالا از گمرک طی تمامی مراحلی است که برای آزادسازی کالا انجام میشود. برای این کار تمامی مدارک فیزیکی و الکترونیکی اقلام اعم از خرید، بستهبندی و در نهایت حمل و نقل و ترخیص آن از گمرک باید آماده باشد. با آماده بودن مدارک و پرداخت هزینههای مربوط به حمل و نقل، مالیات، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مواردی از این دست توسط شخص صاحب کالا یا نماینده تنظیم میشود.
اهمیت ترخیص کالا از گمرک
ترخیص کالا از گمرک نقش بسزایی در حفظ امنیت کالا و تسهیل در تجارت و کسب درآمد یک کشور ایفا میکند. در هر کشور سازمان گمرک مسئول کنترل جا به جایی اقلام و افراد در سطوح بینالمللی است. وجود گمرک برای اینکه هر کشور بتواند برنامهها و تصمیمات خود مربوط به سیاستهای اقتصادی، مالی و اجتماعی را به اجرا در بیاورد، ضروری است. وجود گمرک از جهات زیر برای هر جامعه با اهمیت است:
- مبارزه با قاچاق انواع کالا و جلوگیری از تخلفات گمرکی
- ارائه تسهیلات تجاری به شرکتها
- حمایت از مخترعان و مبتکران
- مبارزه با جرائم بینالمللی و تروریسم
- مشارکت و همکاریهای بینالمللی و فرا منطقهای
- اطلاع از آمارهای صادرات و واردات هر کشور
- حفظ آثار فرهنگی و باستانی
- اعمال مقررات بینالمللی
- حفاظت از سلامت جامعه
- حمایت از تولیدات داخلی
- حفاظت از گونههای کمیاب گیاهی و جانوری
- مبارزه با پولشویی
مراحل ترخیص کالا از گمرک
این مراحل به شرح زیر است:
ورود اطلاعات شرکت در وب سایت پنجره واحد تجارت فرامرزی (EPL)
باید اظهارنامه آمادهای که در این سایت وجود دارد را پر کنید که شامل اطلاعات کامل خود و کالایی که قصد واردات آن را دارید است. پر کردن دقیق اطلاعات از این جهت با اهمیت است که هزینههای مربوط به گمرک با توجه به این اظهارنامه و اطلاعاتی که در آن وارد کردهاید، تعیین میشود. پس از تکمیل فرم، شماره سریالی به شما داده میشود که باید از آن پرینت بگیرید و برای مراحل بعدی آن را نگه دارید.
بیشتر بدانیم:
تأیید احراز هویت توسط کارشناسان گمرک
در این مرحله اطلاعات شما توسط کارشناسان مورد ارزیابی قرار میگیرد و در صورت تأیید آنها، یک شماره کوتاژ یا شماره ثبت برای شما در نظر گرفته میشود. در این مرحله سوابق وارداتی شخص یا شرکت مورد نظر بررسی میشود و در صورت داشتن بدهی، کالا به عنوان وثیقه نگهداری میشود تا بدهی پرداخت شود. همچنین در این مرحله ارزش کالای وارداتی از طریق سامانه (گمرک جمهوری اسلامی) تعیین میشود. در صورت که اقلام کالایی مورد نظر و یا مشابه آن در لیست سایت موجود نباشد، قیمت کالا از طریق دفتر تعیین ارزش گمرک استعلام میشود.
ارزیابی کالا
در این مرحله کالاهای وارداتی که اطلاعات آن در اظهارنامه آورده شده است، توسط یک کارشناس فنی که از کارکنان گمرک است و دورههای مربوط به ارزیابی را گذرانده است، بررسی میشود. این ارزیابی از نظر برند، تعداد و تمام مشخصاتی که در اظهارنامه درج شده است، بررسی میشود. البته باید بدانید که ارزیابی ممکن است در شرکت مورد نظر، محوطه گمرک یا در انبار گمرک انجام شود. در صورتی که تمایل دارید کالای شما در انبار شرکت مورد ارزیابی قرار بگیرد باید فرم مربوط به آن را در سامانه ترخیص کالا از گمرک (ELP) پر کنید.
ترخیص کالا از گمرک در برخی موارد نیز نیاز به بررسی دقیق دارد که در این صورت حتماً باید در انبار گمرک، ارزیابی شود. در نهایت فرم مربوط به ارزیابی توسط ارزیاب در سامانه پر میشود و پس از اینکه بررسیهای لازم انجام شد، پروانه الکترونیکی که شامل تمامی اطلاعات کالا است، صادر میشود.
مراحل ارزیابی کالا
مرحله ارزیابی کالا، شامل یک سری جزییات در مورد کالا است که باید بررسی شوند:
- ابتدا کالا در صورتی که جزو مواد اولیه باشد به آزمایشگاه ارسال میشود.
- مجوزهای مورد نیاز از سازمانهای ذیربط دریافت میشوند.
- صدور گواهی تأمین ارز توسط بانک عامل.
- صدور بیمهنامه توسط شرکت مورد نظر.
- صدور گواهی بازرسی توسط شرکت بازرس.
- صدور بارنامه از سوی شرکت حمل و نقل.
- صدور فاکتور از سوی فروشنده.
- عدل بندی گواهی بستهبندی توسط شرکت صاحب کالا یا شخص انجام میشود.
- گواهی مبدأ از طریق اتاق بازرگانی کشور مبدأ صادر میشود.
- قبض انبار از طریق شرکت حمل و نقل کالا صادر میشود.
- صدور ترخیصیه توسط شرکت حمل و نقل کالا.
- وکالتنامه از شرکت مد نظر باید توسط نماینده آن ارائه شود.
توجه داشته باشید که شخص یا نماینده شرکت باید با توجه به نوع کالا، مجوزهای لازم را از سازمانهای مربوط به آن مانند مجوز دامپزشکی، مجوز سازمان انرژی اتمی، مجوز محیطزیست، مجوز قرنطینه دامی، مجوز استاندارد و مجوز قرنطینه دامی دریافت کرده باشد.
اعطای شماره ثبت
در صورتی که مراحل گذشته ترخیص کالا از گمرک به درستی طی شده باشند، شماره ثبت در این مرحله به شخص اعطا میشود. در این مرحله است که اظهارنامه کالا سندیت پیدا میکند و جزو اسناد مربوط به گمرک محسوب میشود.
پرداخت عوارض گمرک
در این مرحله شخص باید عوارض مربوط به گمرک را در بانک واریز کرده و فیش آن را به ارزیاب تسلیم کند. شناسه واریز و ارسال اظهارنامه در این مرحله انجام میشود. صدور رسید پروانه گمرکی هم به صورت الکترونیک و هم فیزیکی در این مرحله انجام میشود.
همچنین بخوانیم:
صدور پروانه گمرکی
جواز سبز گمرکی یا پروانه سبز که در گذشته به صورت فیزیکی صادر میشد، هم اکنون به صورت آنلاین صادر میشود.
مراجعه به درب خروج
با طی مراحل گذشته فرد با استفاده از پروانه سبز میتواند به درب خروج مراجعه کند. پروانه در سیستم دفتری درب خروج ثبت میشود و پشت رسید الکترونیکی مهر میشود. مجوز بارگیری صادر میشود و در نهایت کالا برای ترخیص از گمرک وارد مرحله پایانی میشود.
قوانین و نکات مهم در ترخیص کالا از گمرک
توجه داشته باشید که مدت مجاز برای نگهداری کالا در گمرک از زمان تحویل آن نهایت سه ماه است و در صورتی که صاحب کالا درخواست کتبی به گمرک تسلیم کرده باشد، این مدت تا دو ماه بیشتر نیز قابل تمدید است. اگر ظرف مدت زمان تعیین شده، هزینههای گمرکی پرداخت نشود، مقررات متروکه در مورد کالا اجرا میشود.
در صورتی که کالا به انبارهای گمرکی مختلفی منتقل شود، مدت زمان توقف کالا از ورود به اولین انبار محاسبه میشود.
اگر کالا فاسدشدنی باشد و یا نگهداری آن در انبارهای گمرک هزینه بالایی داشته باشد، کالا باید یا بلافاصله تحویل شود یا با نظارت گمرک و مسئولیت صاحب آن به انبار مناسب منتقل شود. توجه داشته باشید که گمرک هیچ مسئولیتی در قبال این نوع اقلام به عهده ندارد.
پس از یک ماه از صدور سند ترخیص، در صورتی که صاحب کالا برای انتقال آن مراجعه نکرده باشد، مقررات متروکه در مورد آن اجرا میشود. البته امکان تمدید این مدت زمان در صورت صلاحدید گمرک و مرجع تحویل گیرنده وجود دارد.
مدت زمان توقف کالا در مناطق آزاد و اقتصادی توسط سازمانهای مدیریتی آنها تعیین میشود و اگر ترخیص کالا در مدت تعیین شده توسط این مناطق ترخیص نشود، قوانین متروکه در مورد کالا اعمال میشود.
تا زمانی که نظر قطعی گمرک در مورد یک کالا صادر نشده است، مشمول قوانین متروکه نمیشود.
اسناد و مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک
این مدارک به دو دسته تقسیم میشوند که در ادامه به توضیح آن میپردازیم.
مدارک مورد نیاز صاحب کالا یا نماینده شرکت:
- اصل کارت بازرگانی و کپی تمامی صفحات آن: این کارت توسط اتاق بازرگانی هر منطقه به صاحب کالا اعطا میشود.
- اصل کارت ملی شخص صاحب کالا و کپی آن
- اصل و کپی کارت ملی نماینده شرکت
- اصل و کپی وکالتنامه محضری نماینده
- اصل و کپی معرفینامه به گمرک
- کپی دفترچه بیمه
مدارک مورد نیاز برای کالا:
- ترخیصیه
- قبض انبار
- بارنامه
- پروفرما یا پیش فاکتور
- فاکتور
- فهرست عدل بندی
- گواهی مبدأ
- ثبت سفارش بازرگانی
- بیمهنامه
- گواهی استاندارد
- مجوزهای قانونی
- گواهی بازرسی
ترخیص کالا از گمرکهای ایران
کالای وارداتی از سه روش وارد گمرک ایران میشود:
- از راههای هوایی به فرودگاههای ایران که کارگو دارند.
- از راههای زمینی.
- از راه دریایی و با استفاده از کشتیها.
- کالاها از گمرک ایران نیز از طریق شهرهای مرزی، بنادر و فرودگاههای مختلف در سراسر کشور ترخیص میشود.
بازرگان یکی از توابع ماکو در آذربایجان غربی است که نزدیکترین همسایه به ترکیه محسوب میشود و به همین خاطر ترخیص کردن کالا از گمرک این شهر بسیار حائز اهمیت است. بازرگان همچنین درگاه واردات و صادرات با کشورهای اروپایی است و میتوان گفت به عنوان مهمترین مرز زمینی و بازرگانی ایران شناخته میشود.
ترخیص کالا از گمرک بوشهر
گمرک بوشهر در حال حاضر با نام منطقه ویژه اقتصادی بوشهر فعالیت میکند. واردات کالا از کشورهای حاشیه خلیج فارس از این گمرک انجام میشود.
فرودگاه امام خمینی یکی از گمرکات مهم هوایی در کشور و مهمترین گمرک در خاورمیانه است. اصلیترین کالایی که در این منطقه ترخیص میشوند ماشینآلات صنعتی و کالاهای نفتی هستند.
یکی از مرزهای مهم زمینی ایران و عراق مرز باشماق است که از توابع شهر مریوان است. این منطقه به دلیل داشتن موقعیت مناسب تجاری در جهان معروف است.
بندرعباس یکی از مهمترین نقاط گمرکی کشور است و ترخیص کالا از این گمرک توسط بندر رجایی شهر بندرعباس انجام میشود. این منطقه به دلیل بارگیری کشتیهای خارجی یکی از مهمترین بنادر تجاری کشور در خصوص صادرات و واردات کالا محسوب میشود.
بندر انزلی یکی از مهمترین قطبهای تجاری کشور است و به عنوان اولین منطقه گمرکی کشور شناخته میشود. این بندر به دلیل ترخیص کالاهای وارد شده از کشورهای همسایه شمالی از جمله روسیه، ترکمنستان و آذربایجان اهمیت بالایی دارد.
این گمرک در مسیر ترانزیتی ایران و ترکیه قرار گرفته است و یک خط راه آهن نیز از آن عبور میکند و از مهمترین مناطق گمرکی کشور محسوب میشود.
تمرچین یکی از مناطق تجاری بین ایران و کردستان عراق است و یکی از توابع پیرانشهر در آذربایجان غربی است.
تهران به عنوان پایتخت ایران دارای منطق گمرکی مختلفی است که به دلیل داشتن راههای هوایی و زمینی متنوع یکی از گمرکاتی است که بیشتر بازرگانان از آن برای ترخیص کالای خود استفاده میکنند و بیشترین ترخیص کالا در سراسر کشور در گمرکات تهران انجام میشود.
این گمرک در سیستان و بلوچستان واقع شده است و ترخیص کالاهای وارداتی از کشورهای هند و پاکستان در این گمرک انجام میشود. گمرک میرجاوه نزدیکترین مرز را با کشورهای اشاره شده دارد.
گمرک مهران یکی از پرکارترین مناطق مرزی ایران است که در شهر ایلام واقع شده و به دلیل نزدیکی با عراق یکی از مهمترین گمرکات ایران محسوب میشود. البته در حال حاضر این منطقه به نام گمرک شهید سلیمانی شناخته میشود.
شهر مشهد به دلیل داشتن راههای ارتباطی متنوع یکی از مهمترین نقاط گمرکی ایران محسوب میشود.
گمرک خرمشهر به دلیل نزدیکی به خلیج فارس و رود اروند و کارون و همچنین همسایگی با عراق یکی از مناطق استراتژیک محسوب میشود. این منطقه پس از رجایی شهر دومین گمرک کانتری ایران است و جزو بزرگترین گمرکات خلیج فارس محسوب میشود.
شهر اصفهان در مرکز ایران واقع شده است و یکی از گمرکهای بزرگ وارداتی و صادراتی کشور محسوب میشود. این شهر خود دارای دو گمرک بزرگ به نامهای ذوب آهن و فولاد مبارکه است و کالاهایی از قبیل فرش، مواد شیمیایی، فولاد و… از گمرکهای اصفهان ترخیص میشوند.
هزینه ترخیص کالا از گمرک
این هزینه با توجه به نوع کالا و ارزش و مجوزهای مورد نیاز برای ترخیص آن تعیین میشود که شامل هزینههای مربوط به انبار، باربری، تخلیه، کارشناسی کالا، آزمایشگاه و… میشود. به این نکته توجه داشته باشید که هزینههای مربوط به ترخیص کالا از تمامی گمرکات ایران یکسان است. این هزینهها توسط هیئت وزرا تعیین میشود و به سازمان گمرک کشور ابلاغ میشود. گمرک نیز موظف است این هزینهها را از صاحب کالا دریافت نماید.
هزینه ترخیص کالا از گمرک ایران به تفکیک به شرح زیر است:
- حقوق ورودی کالا: این هزینهها مربوط به خدمات گمرک است و بدون توجه به نوع کالا و طبق مقررات گمرکی کشور دریافت میشود.
- سود بازرگانی: مربوط به کالاهایی است که به طور قطعی وارد کشور شده و توسط گمرک دریافت میشود. مقدار این سود توسط دولت مشخص میشود.
- هزینههای انبارداری: این هزینهها در بدو ورود به انبار گمرک از صاحب کالا دریافت شده و با توجه به نوع کالا، وزن و جنس آن تعیین میشود.
- هزینههای مجوزهای واردات کالا: با توجه به تعداد مجوزهایی که برای واردات هر کالا نیاز است تعیین میشود. هر کالا ممکن است به یک تا شش مجوز نیاز داشته باشد.
- هزینه ثبت سفارش: تمامی تجار باید ثبت سفارش فعال خود را از سازمان صنعت، معدن و تجارت دریافت کرده باشند که هزینه آن به شکل درصدی از کالای وارداتی تعیین و توسط صاحب کالا پرداخت میشود.
- دستمزد ترخیص کالا از گمرک: دستمزد یا کارمزدی است که صاحب کالا به شرکت ترخیص کار خود برای انجام تشریفات ترخیص پرداخت میکند. این هزینه با توجه به نوع کالا، تعداد مجوزهای مورد نیاز، گمرک ورودی و وزن کالا تعیین میشود.
آموزش و مشاوره ترخیص کالا از گمرک با کارمنتو
گروه مشاوران کارمنتو با بهرهگیری از کارشناسان مجرب و کارآزموده آمده است تا تمامی خدمات مربوط به آموزش و مشاوره ترخیص کالا را در اختیار بازرگانان عزیز قرار دهد. تمامی مشاورههای لازم در مورد امور گمرکی اعم از واردات کالا تا پیگیری ترخیص کالا از گمرک در این مجموعه انجام میشود. برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید. وضعیت واردات در ایران
در سال ۲۰۱۷ ایران ۴۹.۹ بیلیون دلار واردات داشته و ۵۰ امین اقتصاد بزرگ دنیا در حوزه واردات قرار گرفته است. در طول پنج سال منتهی به سال ۲۰۱۷ ایران سالانه حدوده ۰.۶ درصد از صادرات خود کم کرده و از ۵۱.۲ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۲ به ۴۹.۹ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۷ رسیده است. بیشترین میزان واردات، واردات ماشین به میزان ۵.۴۲% و به دنبال ان قطعات خودرو به میزان ۳.۴۲ % بوده است.
مراحل واردات کالا : برای شروع فعالیت بازاریابی داخلی و واردات کالا به صورت اصولی پیشنهاد می شود در نخستین گام دانش خود را در این زمینه ارتقا دهید. بدین منظور مطالعه کتابهای مرتبط با بازاریابی ، امور گمرکی و ترخیص کالا ، قوانین و مقررات صادرات و واردات کالا و اصول و چارچوب حقوقی قراردادهای بین المللی بازرگانی توصیه میشود.
انجام مراحل واردات و فروش کالا در بازارهای داخلی از ظرائف و حساسیت های خاصی برخوردار است، که عدم توجه به آنها ممکن است سرمایه گذاری های انسانی و مالی را در این خصوص به هدر دهد. واردات مانند هر کار تجاری دیگر نیازمند آینده نگری ، برنامه ریزی ، آشنایی با روش های علمی ، تحرك لازم و جلب اعتماد خریداران خارجی است.
بیشتر بدانید
مراحل ورود کالا را میتوان به شرح زیر فهرست نمود :
بخش اول: واردات کالا چیست و برای شروع مراحل واردات می بایست چه نکاتی را رعایت نماییم؟
بخش دوم:چگونه تامین کننده مناسب پیدا کنیم و تحقیقات بازار انجام دهیم؟
بخش سوم: فرایند و مراحل واردات کالا در گمرک و سایر مراجع در داخل کشور و خارج از کشور چگونه است؟ تعرفه واردات کالا چقدر است؟
بخش چهارم:در خصوص بسته بندی کالا وارداتی، حمل و بیمه چه نکاتی را در گام های وارداتی می بایست در نظر گرفت؟
بخش پنجم: برای موضوعات پرداخت پول و تضامین لازم آیا تمهیداتی در حوزه کالای وارداتی در نظر گرفته اید؟
بخش ششم: تشریفات واردات در ایران و گامهای اجرایی آن
بخش اول : واردات کالا چیست و برای شروع مراحل واردات می بایست چه نکاتی را رعایت نماییم؟
- تعریف واردات کالا
واردات کالا به معنی ورود کالا از سایر کشورها به کشور است. کالاهای وارداتی به کالاهایی گفته میشوند که در کشورهای مختلف تولید و عرضه شده و سپس به یک کشور دیگر از طریق پرداخت پول یا مبادله کالا فروخته میشوند. قدمت واردات به دوران اولین کشورهای متمدن در حدود ۴ هزار سال قبل برمیٌگردد. با ظهور دولتهای مدرن، واردات و صادرات نظم خاصی گرفته و باعث شده علاوه بر دولت، اشخاص نیز بتوانند طبق قوانینی که حاکمیت آن را تعیین میکند، مراحل واردات کالا به کشور را به درستی انجام بدهند. - واردات ایران
واردات ایران نقش مهم در بازار اقتصاد دارد به طوری که مبلغ ۵۴ بیلیون دلار در ۲۰۱۸ برای کالاهای وارداتی اختصاص یافته و هزاران نفر در این حوزه مشغول هستند. در بسیاری از اوقات که مشکلات سیاسی منجر به ایجاد مشکل در پرداخت پول به کشورهای خارجی میشود، بخشهای مختلفی در ایران مشکلات میشوند و این اهمیت فراوان واردات در ایران را نشان میدهد. بیشتر کالاهای وادرات به ایران را گندم و مواد صنعتی خام و قطعات الکتریکی تشکیل میدهند و چین با حدود ۳۵ درصد، بزرگترین صادرکننده به ایران محسوب میشود.
در صورتی که شما نیز میخواهید پا به عرصه واردات بگذارید، پیش از هر چیز باید با مراحل واردات کالا به کشور آشنا شوید. این مراحل در نگاه اول طولانی و گاها پیچیده به نظر میرسند ولی در صورتی که با فرآیندها به خوبی آشنا باشید، مشکلی در انجام آنها نخواهید داشت. در ادامه به این مراحل اشاره خواهیم کرد تا درک درستی از آنها داشته باشید. - استراتژی وارداتی خود را تعیین و مستند نمایید.
استراتژی تجارت یکی از اجزای اساسی طرح تجاری ( کسب و کار ( Business Plan )) شما میباشد. این استراتژی باید ساده باشد و اطمینان حاصل کنید که همه افراد در شرکت در دستیابی به نتایج صادرات سهیم بوده و از طرح مطلع بوده و برای تعامل با آن علاقمند هستند.
همچنین پاسخ به سوالات زیر در مراحل واردات کالا از اهمیت بالایی برخوردار است:
_ محصول شما چه نیازهایی را در بازار داخلی برآورده میکند؟
_ آیا شرکت شما باید محصول بازار داخلی خود را برای فروش در خارج از کشور تغییر دهد یا یک محصول جدید را برای بازار خارجی تولید کند؟ چه ویژگیهای خاصی از قبیل طراحی ، رنگ ، اندازه ، _بستهبندی ، نام تجاری ، برچسبها و ضمانت نامه ، باید اصلاح شود؟
_ تفاوتهای زبانی یا فرهنگی تا چه اندازه مهم هستند؟
_ چه تنظیمات یا خدمات خاصی برای اجرای استراتژی فروش شما در محیط کسب و کار بازار ضروری است؟ - ریسک های را بشناسید و مدیریت کنید
واردات به معنی فرصتهای بیشتر است اما مستلزم خطرات بیشتر نیز هست. اگرچه محیط های تجارت بینالمللی در طول سالها بهطور قابل ملاحظهای تغییر کرده است، اما خطراتی که وارد کننده را در هنگام خرید محصولات و خدمات خود از کشورهای دیگر با آن روبرو هستند، همچنان ادامه دارد.
گام اولیه در مدیریت خطرات واردات، واضح و روشن است – اما گاهی اوقات نیاز به توضیحات دقیقی دارد: ابتدا شما باید منابع هر خطر را شناسایی کرده و سپس این خطرات را به حداقل برسانید.
فراد زیادی هستند که میتوانید برای کمک به آنها مراجعه کنید. انتخاب شرکا و مشاوره واردات حرفهای مناسب ، گام مهمی در کاهش این خطرات است. مشاور امور بانکی و ارزی، مشاور حقوق بین الملل و وکلا، مشاور امور بیمه گذاری و متصدیان حمل و شرکتهای حمل و نقل و کارگزان امور گمرکی و ترخیص کاران شما نیز باید بتوانند شما را در مورد خطراتی که ممکن است در بازارهای خارج از کشور با آنها مواجه می شوید ، آگاه نمایند.
انواع ریسکها عبارتند از:
_ریسک سیاسی – political risk
_ریسک قانونی – legal risk
_ ریسک قرنطینه -Quarantine compliance risk
_ریسک نرخ ارز – Exchange rate risk
_ ریسک عدم پرداخت – Non-payment risk
_ ریسک حمل ونقل – logistic risk - محصول وارداتی خود را به خوبی بشناسید
قبل از این که خرید وارداتی رخ دهد ، ممکن است شرکت شما نیاز به تطبیق محصول وارداتی با نیازهای بازارهای داخلی داشته باشد. مقررات دولت ممکن است بر اساس شرایط کشور و یا ترجیحات مشتری در هر بازار که شما قصد ورود به آن را دارید ، متفاوت باشد. واردات موفق مستلزم دانش محصول و آگاهی از ویژگیهای منحصر به فرد هر بازار هدف دارد.
تحقیقات بازار و تماس با مشتریان و شرکای تجاری باید به شرکت شما ایدهای، درباره محصولاتی که میتوانید به فروش برسانید، در محلی که میتوانید محصولات را بفروشید ، ارائه دهند. در بسیاری از موارد، ممکن است شرکت شما محصول خود را تغییر دهد. اینکه شما تا چه حد میتوانید محصول خود را با شرایط بازار هدف تطبیق دهید، یک مسئله کلیدی برای مدیریت است. در این موارد شاید توجه به موارد زیر حائز اهمیت باشد:
_ آیا مشتریان شما ويژگی های جمعيت شناختی و رفتاری یکسانی دارند؟
_ آیا کالای صادراتی شما نیازمندی لوازم جانبی برای ارسال به همراه کالا در کشور مقصد است؟
_آیا نیاز دارید با توجه به نیازهای بازار هدف یک محصول سفارشی و اختصاصی تولید و صادر نمایید؟
_آیا محصولی که به صورت انحصاری و یکتا وارد می نمایید و دارای ویژگی های متمایز کمی یا ویژگی _متمایز خاصی است، میتواندی در سایر بازارهای مشابه نیز بفروشید؟
بیشتر بدانید
بخش دوم:چگونه تامین کننده مناسب پیدا کنیم و تحقیقات بازار انجام دهیم؟
- بازاریابی و شناسایی تامین کنندگان از طریق حضور در هیئت های تجاری
هیأتهای تجاری و بازاریابی: یکی از اهرم های مناسب برای پیدار کردن تامین کننده است. بی شک با اعزام یک هیأت تجاری به خارج از کشور نسبت به سفرهای تجاری انفرادی می توان به مذاکرات عمق بیشتری بخشید و سرپرستان و مسئولین اینگونه هیأتها در صورت تجربه کافی و انتخاب و اجرای برنامه های مفید و سازنده می توانند حتی در اولین سفر و ملاقات و مذاکره با طرفهای تجاری و ایرانی دست به ابتکارات جالبی بزنند که منتهی به عقد قراردادهای قطعی و واقعی تجاری گردد. - استفاده از اینترنت برای پیدا کردن خریداران خارجی در مراحل صادرات
دایرکتوریهای خریداران، فروشندگان و تولیدکنندگان
شما می توانید با ثبت نام در برخی سایتهایی که به معرفی خریداران و فروشندگان جهانی می پردازند، با انبوهی از خریداران و فروشندگان جهانی از طریق شبکه اینترنت در ارتباط باشید.
استفاده از تجارت الکترونیکی برای معرفی کالا و خدمات و توسعه بازارهای صادراتی در حال حاضر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در حال حاضر کمتر کسی است که از جستجوی اینترنتی برای یافتن تامین کنندگان مناسب، ارزیابی امکانات آنها و مذاکره با آنها استفاده نکند.
ثبت اطلاعات در سایتهای مرجع بسیار با اهمیت است. این سایتها یکی از محل های اصلی جستجوی برای یافتن تامین کنندگان بوده و به راحتی در دسترس همه هستند. - حضور در نمایشگاه ها و یا استفاده از سایتهای نمایشگاه های بین المللی
- چگونگی قیمت گذاری برای کالای وارداتی خود را تعیین نمایید.
قیمت گذاری کالای وارداتی با قیمت گذاری داخلی متفاوت هستند : وضعیت بازار خارجی ، هزینه های متفاوت مراحل واردات، استراتژیهای مختلف قیمت گذاری و ارزهای مختلف، بر هزینه ای که برای خدمات یا محصول خود از مشتریان دریافت می کنید تاثیر دارند.
قیمت گذاری برای هر بازار نیاز شناخت هزینه های متغیر، تقاضا و میزان رقابت در بازار هدف است. بسیاری از کسانی که در خارج از کشور با آنها دیدار می کنید ، قصد دارند از قیمت شما مطلع شوند ، بنابراین ضروری است قبل از واردات کالا، قیمت های خود را تعیین کنید.
بیشتر بدانید
هزینه های مراحل واردات کالا شامل دو گروه هزینه های ثابت و متغیر است.
هزینه های ثابت شامل:
- تحقیقات در بازار های بین المللی
- سفر به بازارهای خارجی
- ارتباطات بین المللی
- بررسی تحقیقات ( از جمله ترجمه تحقیقات )
- تغییر در محصول یا خدمات
- بسته بندی و برچسب زنی محصولات
- بیمه مسئولیت محصول یا سایر بیمه ها
- سازگاری با استانداردهای داخلی
- هزینه های تامین اعتبار
- هزینه های ترویجی
هزینه های متغیر شامل:
- دریافت محموله وارداتی در کشور
- هزینه دریافت هوایی یا دریایی و بیمه نامه
- مالیات واردات
- هزینه واسطه و تسویه حساب با تامین کننده کالا
- انتقال زمینی از بندر به انبار خود
- انتقال زمینی از بندر به انبار خود
- هزینه استفاده از انبارهای کرایه ای
- کمیسیون نماینده یا واردکننده
بخش سوم: فرایند و مراحل واردات کالا در گمرک و سایر مراجع در داخل کشور و خارج از کشور چگونه است؟ تعرفه واردات کالا چقدر است؟
- مراحل واردات کالا به کشور
ورود کالا به کشور کار آسانی نیست ولی برای بسیاری از کالاها، واردات سودمندتر از تولید آنها است چرا که در بعضی کشورها دانش نسبت به ایران بیشتر و هزینه نیروی کار و خرید تجهیزات کمتر است.
فرآیند پیچیده واردات کالا مراحل زیادی دارد که باید با صبر و حوصله آنها را طی کنید. در حین استفاده نیز به قوانین وضع شده توسط دولت و قوانین کشور تولیدکننده احترام بگذارید تا این فرآیند برای شما راحت شود. همچنین استفاده از افرادی با تخصص بالا خصوصا در زمینه ترخیص کالا را فراموش نکنید. وقتی این نکات را در نظر گرفتید، میتوانید از سود حاصله از واردات بهره ببرید.
این مراحل شامل موارد و نکات زیادی هست که باید رعایت کرد و عدم انجام یکی یا چند مورد از آنها باعث میشود که شرکت وارداتی شما با شکست مواجه میشد. برخی از این مراحل به هوش تجاری و دانش شما از بازار تعلق دارند ولی برخی از آنها، فقط با همکاری دولت قابل انجام هستند. - شناخت کالای هدف
پیش از آغاز مراحل واردات کالا به کشور، باید از نوع کالایی که میخواهید خریداری کنید باخبر و آگاه باشید. تمام حواشی و جنبههای مختلف که در مورد این کالا مورد نیاز است را به خوبی شناسایی کنید، بازار هدف و میزان فروش احتمالی کالا را نیز محاسبه کنید. اگر به این مرحله توجه نداشته باشید، علاوه بر این که پس از عرضه کالا به بازار دچار مشکل میشوید، ممکن است حین قرارداد نیز فریب بخورید. - شناخت تولید کننده
مرحله بعد در واردات کالا، شناخت تولیدکننده است. این شناخت میتواند حضوری یا غیرحضوری باشد. علی بابا یک شرکت بزرگ واقع در چین است که تولیدکنندگان در آن نرخ و ویژگی محصولات تولیدی خود را اعلام کردهاند. سایر کشورها معمولا چنین وبسایتهایی ندارند و از همین روی باید از افراد آگاهتر کمک بگیرید.
سعی کنید معتبرترین شرکت را برای همکاری انتخاب کنید چرا که امکان تقلب و کلاهبرداری از طرف شرکت خارجی برای شما وجود دارد و دولت در این زمینه طرف شما را نخواهد گرفت. حتی اگر توانستید به شکل حضوری به محل شرکت در خارج کشور مراجعه کنید تا از نزدیک اعتماد شما جلب شود. - بررسی فیزیکی کالا
پس از انجام دو مرحله اول از مجموعه مراحل واردات کالا به کشور بهتر است که یکبار به شکل شخصی یک یا چند نمونه از آن کالا را تهیه کنید. برای خرید فعلا نیازی به ارائه نام شرکت نیست. پس از این که کالا را تحویل گرفتید، به دقت آن را بررسی کنید که نقصی در کار نباشد و کالایی با کیفیت خریداری کنید. - برآوردهای زمانی
حالا که یک بار قیمتی عمل خرید را انجام دادید، با نقاط مثبت و منفی آن آشنا هستید. قیمت کالا را برآورد کنید و ببینید چه میزان از این کالا را میتوانید بخرید و چه مدت زمانی را میتوان صرف رسیدن کالا به ایران کرد. قیمت ، زمان و کیفیت را برآورد کنید و ببینید آیا ایده واردات شما عملی است؟ - تماس با تامین کننده
وقتی که برآوردهای خود را انجام دادید و نتیجه گرفتید که واردات برای شما سودمند است، باید اطلاعات تماس شرکت تولید کننده کالا را به دست آورید و تقاضای خرید خود را به گوش آنها برسانید. آن شرکت احتمالا به شما رسیدی خواهد داد که نشانگر قیمت و سایر خدمات است. به این رسید پروفوما نیز میگویند. - گمرگ و تشریفات قانونی واردات کالا
یکی از مراحل واردات کالا به کشور مراجعه به گمرگ و پلهای قانونی ارتباط بین دو کشور است. بهتر است که خود شما (یا در صورت داشتن یک تیم، یک نفر از تیم شما) به امور گمرگی و اداری واقف باشد. برخی سهلانگاریها در انجام اعمالات مربوط به گمرگ ممکن است کار شما را ماهها عقب بیندازد. - محاسبه هزینه ها
حتما باید بعد از محاسبه پیش فاکتور، دو هزینه دیگر را نیز بپردازید. هزینه ارسال کالا از کشور مقصد به ایران و هزینههای گمرگ و ترخیص را باید با هزینه اولیه خرید جمع بزنید. نحوه ارسال با کشتی ، هواپیما یا زمین هزینههای متفاوتی دارد. همچنین گمرگ بسته به نوع جنس وارداتی ، هزینهای را به عنوان تعرفه و ترخیص به کالای شما تحمیل میکند. این عمل در تمامی کشورها اتفاق میافتد و امری طبیعی است. از این دو رقم آگاهی کامل پیدا کنید تا یک قدم به تکمیل مراحل واردات کالا به کشور نزدیکتر شوید.
دریافت کارت بازرگانی یکی دیگر از مراحل واردات کالا به کشور است. داشتن این کارت برای ثبت سفارش در وزارت بازرگانی ضروری است. پس از دریافت کارت بازرگانی باید درخواست خرید خود را در وزارت بازرگانی ثبت کنید.- دریافت مجوزها
در این مرحله نیاز به گرفتن چند مجوز دارید. یکی از این مجوزها، ایران کد است. دریافت این کد برای تمام کالا های وارداتی ضروری است و شامل یک کد ۱۶ رقمی یکتا میشود که مشخص کننده نوع کالا است. پس از دریافت این کد باید به نهادهای خاص کشور برای دریافت مجوز مراجعه کنید. به عنوان مثال اگر میخواهید یک نوع دارو را به کشور وارد کنید باید از وزارت بهداشت، مجوز استاندارد و کیفیت آن محصول را دریافت کنید و یا اگر میخواهید محصولات ورزشی را میخواهید به کشور وارد کنید باید به سراغ وزارت ورزش بروید و نام کالا و یک نمونه از آن را ارائه کنید. - پرداخت مبلغ به شرکت تولید کننده
پس از این که تمامی مراحل ذکر شده قبلی را انجام دادید، باید به شرکت خارجی اعلام کنید که تصمیم شما جدی است و سپس باید مبلغ موردنظر را پرداخت کنید. پرداخت پول از ایران به کشورهای دیگر راحت نیست. گاهی برای پرداخت باید از کشورهای واسط استفاده کنید و در اکثر مواقع نیز پول طبق واحد کشور تولیدکننده پرداخت نمیشود(و معمولا به دلار است). به همین دلیل نیاز به تعویض ارز دارید. با این حال اگر قبلا یک شرکت در داخل کشور سابقه همکاری با آن تولید کننده خارجی را داشته باشد، احتمالا روش پرداخت پول را به شما اطلاع خواهند داد. پس از پرداخت روی روش تحویل نیز باید توافقات لازم برای پرداخت را انجام بدهید. - تولید
پس از انجام این مراحل، تولید کننده، کالای شما را تولید خواهد کرد و مجوزهای لازم برای صادرات کالا به ایران را انجام خواهد داد. پس از آن با شما تماس گرفته خواهد شد تا برای دریافت کالای مورد نظر آمادگی خود را اعلام کنید. سپس اسناد حمل برای شما ارسال خواهند شد و کالاها نیز متعاقبا به سمت ایران ارسال خواهند شد. - ترخیص کالا
پس از آنکه مطمئن شدید که کالا به ایران رسید برای تکمیل مراحل واردات کالا به ایران باید اقدام به کنید. این کار را باید در گمرک مربوطه انجام بدهید. به عنوان مثال اگر کالاهای شما به گمرگ استان رضوی ارسال شدهاند و شما در تهران حضور دارید، باید به استان مربوطه بروید و کارهای مربوط به ترخیص را انجام بدهید. - ثبت اظهارنامه برای ترخیص
یکی از مراحل اولیه برای ترخیص کالا و تکمیل مراحل واردات کالا به کشور، ثبت این برگه در سیستم الکترونیکی گمرک است. این حاوی اطلاعاتی مثل نوع کالا، ارزش، تعداد و سایر اطلاعات گمرکی مهم مانند ایران کد است. وقتی که این اظهارنامه را ثبت کردید، به شما یک شماره به نام کوتاژ داده میشود. - بررسی کالا
در همین حین کارشناسان برای پیشبرد مراحل واردات، کالای موردنظر را مورد بررسی قرار میدهند. این بررسی شامل موارد فنی نیز میشود. در صورتی که هر نکته مشکوکی در مورد کالاها دیده شود یا مجوزهای مربوطه را از قبل به گمرک تحویل نداده باشید، کالا ضبط میشود و اجازه ترخیص آن را نخواهید داشت. - پرداخت مالیات وعوارض
یکی دیگر از مراحل واردات کالا به کشور پرداخت مالیات و عوارض است. در این مرحله باید مبلغ مالیاتی که دولت بر نوع کالای ذکر شده تعیین کرده را پرداخت کنید. بدیهی است که مالیات کالاهای مختلف با توجه به نوع کالا مشخص میشود. قطعا باید در مرحله برآوردهای هزینه پیش از آغاز فرآیند واردات، باید این رقم را نیز در نظر گرفته باشید. - ارایه مدارک
در مراحل قبلی گفتیم که باید پیش از پرداخت پول به تولیدکننده خارجی، مجوزهای مورد نظر از نهادهای مربوطه (مثل وزارتخانهها) را اخذ کنید. حالا وقت ارائه این مدارک به گمرک است. در صورتی که مجوزهای مربوطه به درستی ارائه نشود، دولت تا اطلاع ثانوی این کالاها را ضبط خواهد کرد. کارشناسان این مدارک و مجوزها را به دقت بررسی خواهند کرد تا مشکلی در آن وجود نداشته باشد. اظهارنامه، بارگذاری بارنامه، ترخیصیه، قبض انبار، پرفرما، پکینگ لیست، اسناد حمل و خرید، اسناد بانکی و گواهی مبدا از جمله این مدارک تحویلی به گمرک هستند. - پرداخت هزینه ترخیص کالا
از آنجایی که کالاها در ایران مجددا انبار میشوند، بایستی هزینه آن را به دولت بپردازید. از دیگر مواردی که شامل پرداخت هزینه در این مرحله میشود، هزینه حمل به انبار و تعرفه بررسی است. همچنین باید ۵ درصد ارزش گمرکی به همراه سود بازرگانی را در این مرحله پرداخت کنید. برخی از کالا نیز به میزان خاصی تعرفه گمرکی اضافی میخورند که علت آن تصمیم دولت برای اعمال چنین تعرفهای است. کشورهایی که روابط اقتصادی قوی با ایران دارند شامل چنین موردی نمیشوند. - وکالت
نام شخص درخواست کننده کالا و ثبت شده در سیستم گمرک باید با شخصی که این مدارک مربوطه را به گمرک ارائه میدهد یکسان باشد. در صورتی که هویت این دو نفر یکسان نباشد، شخص ارائه دهنده مدارک برای کالا، باید حتما گواهی وکالت از طرف شخص سفارشدهنده کالا را ارائه بدهد. این برگه حاوی تصویر شخص و امضای سفارشدهنده کالا در ایران است و باید حدود وکالت نیز در آن تعیین شود. - دریافت کالا
پس از این مرحله کالا را میتوانید دریافت کنید. از این مرحله به بعد وظیفه حمل کالا و هزینههای آن بر عهده خود شما است و دولت هیچ حقی و وظیفهای در قبال آن ندارد. کالاها را باید به انبار شخصی خود انتقال بدهید و پس از آن میتوانید به ارائه و عرضه آن در بازار اقدام کنید. در واقع حالا مراحل واردات کالا به کشور تکمیل شده است. برای واردات مجدد کالا به ایران، تمامی مراحل ذکرشده را باید دوباره طی کنید ولی بدیهی است که هر بار به علت آشنایی شما با این مراحل، فرآیند واردات برای شما آسانتر خواهد شد.
بخش چهارم:در خصوص بسته بندی کالای وارداتی، حمل و بیمه چه نکاتی را در گام های واردات میبایست در نظر گرفت؟
بخش پنجم : برای موضوعات دریافت پول و تضامین لازم آیا تمهیداتی در حوزه کالای وارداتی در نظر گرفته اید؟
بخش ششم: تشریفات واردات در ایران و گامهای اجرایی آن
مراحل واردات : مراحل انجام فعالیتها در سامانه جامع تجارت
نمایش مراحل واردات در سامانه های مختلف
اسناد وضمایم اظهار نامه
- قبض انبار
- ترخیصیه
- بارنامه حمل
- عدل بندی
- بیمه نامه
- گواهی مبدا
- گواهی وزن
- گواهی آنالیز حسب مورد
- گواهی بازرسی
- فاکتور
- پروفرما
- گواهینامه بهداشت ( حسب مورد )
- گواهینامه استاندارد حسب مورد
- فتوکپی کارت بازرگانی
- فتوکپی کداقتصادی
- فتوکپی پروانه بهره برداری
- فتوکپی کارت حق العملکاری ( برای حق العملکار )
- مجوزهای ورود حسب مورد
- اعلامیه فروش ارز
- کاتالوگ ، بروشور
سوالات متداول
سند ترخیص چیست؟
سند ترخیص سندی است که به موجب آن بتوان کالا از از گمرک خارج نمود مانند پروانه گمرکی برای کالا های تجاری و پته برای کالاهای غیرتجاری .
آیا جهت ورود کالا به صورت نمونه نیاز به کارت بازرگانی می باشد؟
خیر ورود کالا بصورت نمونه نیاز به ارائه کارت بازرگانی ندارد.
آیا فاکتور ارائه شده از سوی صاحب کالا ملاک ارزش گذاری کالا قرار می گیرد؟
چنانچه ارزش مندرج در فاکتور مناسب و واقعی تشخیص داده شود ( با توجه به سوابق ترخیص کالای مشابه ) پذیرفته می شود.
مدت توقف کالا در انبار گمرک چقدر است؟
مدت توقف کالا در انبار یا اماکن گمرکی در مرزهای زمینی ۴ ماه که تا ۴ ماه دیگر در صورت درخواست صاحب کالا قابل تمدید می باشد و در مرزهای هوایی ۲ ماه و تا ۲ ماه دیگر با درخواست ذینفع قابل تمدید خواهد بود.
آیا می توان ماشین آلاات مستعمل وارد نمود ؟
برای ورود ماشین آلات مستعمل ، اولاً باید برای خط تولیدی باشد ، ثانیاً نیاز به تأیید وزارتخانه تولیدی ذیربط می باشد، در غیر این صورت منوط به موافقت کمیسیون موضوع ماده یک آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات می باشد.
آیا مغز گردو را می توان به صورت موقت وارد نمود ؟
با توجه به اینکه امکان کنترل و مطابقت وجود ندارد ، با ورود موقت آن موافقت نمی شود.
آیا می توان کالای وارده را در انبار صاحب کالا نگهداری نمود ؟
چنانچه انبار موردنظر تحت قرارداد با گمرک ایران بوده باشد و شرایط لازم را نیز داشته باشد مانعی ندارد.
جهت ارتباط با شرکت بازرگانی کلیک کنید