آیا وارد موج هفتم کرونا شدیم؟

مدیر کمیته اپیدمیولوژی و تحقیقات کمیته علمی جوانان مقابله با کووید 19 با بیان اینکه وارد موج جدیدی از ویروس کرونا شده ایم، گفت: متأسفانه پیش بینی می شود در روزهای آینده افزایش داشته باشیم. در بستری شدن، بستری شدن و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا، و مشخص نیست که آیا че замани бех глэ эн мож берсим.

دکتر مسعود یونسیان در گفت و گو با روابط عمومی، وی درباره وضعیت کنونی ویروس کرونا در کیشور گفت: متاسفانه در کیشور منتظر افزایش آمار مبتلایان و فوتی ها هستیم. در کیشور ما این بیماری همچنان در حال افزایش است. در بین همسایگان ما هم روند آنها صعودی بود اما خوشبختانه روند بحرین کاملا نزولی بود و پشت کوه ماند. قطر و امارات متحده عربی هر دو به سطح افقی رسیده اند و در حال نزول هستند. از این رو این کشورها بدون اینکه به عظمت شهر برسند از بین رفتند.

وی با بیان اینکه وضعیت بیماری در کشورهای همسایه مهم است، گفت: احتمال زیادی وجود دارد که روند بیماری در کشور نیز این روند را طی کند اما مشروط به چند نکته است. اگرچه این روند در کیشورمان صعودی است، اما خوشبختانه صعود بسیار کمتر از قله قله است. یکی از دلایل آن این است که موج های قبلی واریانت جدیدی داشتند، اما اکنون با یک فرعی مواجه هستیم که می تواند از شدت بیماری و شدت علائم بکاهد.

وضعیت دو نوع کرونای جدید در جهان

یونسیان ادامه داد: ممکن است وضعیت ویروس کرونا در کیشور با کشورهای همسایه و سایر کشورهای قاره آفریقا که خطوط BA4 و BA5 از آنجا شروع شده و روند آنها نزولی بوده و کشورهای قاره آمریکا متفاوت باشد. ، که افقی هستند و … اگر این مشاهدات را رعایت نکنیم ممکن است سرنوشتی متفاوت از این کشورها داشته باشیم. یکی از این موارد تعطیلی مدارس و دانشگاه هاست که به ترکیب جمعیتی متفاوتی منجر می شود. به این ترتیب مردم در کافه ها، سینماها، فرهنگسراها و… جمع می شوند، سفرهایی که قطعا در تابستان انجام می شود. افرادی که در سال های اخیر خسته شده اند ممکن است امسال حتی بدون توجه به مسائل پیشگیرانه استقبال بیشتری از سفر داشته باشند.

وی در عین حال بر رعایت پروتکل ها در مراسم و مجالس مناسب تاکید کرد و گفت: مهم این است که چقدر نکات بهداشتی را رعایت کنیم، تنوع در رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار زیاد است؛ اما این مهم است که باید رعایت شود. از رعایت پروتکل های بسیار خوب بهداشتی و حضور در فضاهای باز با فاصله گرفته تا رعایت نکردن پروتکل ها در فضاهای بسته و عدم توجه به فاصله گذاری و… متاسفانه برخی افراد عمداً توصیه ها را نادیده می گیرند.

برای زیارت اربعین باید با عراق تعامل کرد

یونسیان با اشاره به وضعیت شیوع ویروس کرونا در عراق بر لزوم تعامل مناسب با این کشور برای زیارت اربعین تاکید کرد.

یک هفته وقت داشتیم؟

وی با بیان اینکه وارد موج جدیدی شده ایم، گفت: اکنون برخی به این موج می گویند موج هفتم و برخی می گویند هر موجی برای یک نوع است و چون در یک نوع هستیم وارد موج دوم شده ایم. موج ششم اتفاقا ما به یک موج جدید رسیده ایم، اما نمی توان پیش بینی کرد که چه زمانی به قله خواهیم رسید و این قله چقدر بلند خواهد بود. به دلیل شدت عواملی که گفتم.

یونسیان گفت: می توان گفت بر اساس آنچه از سراسر دنیا دیده ایم، یا BA5 در حال حاضر در کشور غالب است و یا در آینده نزدیک غالب خواهد بود. هفته گذشته 54 درصد از ویروس هایی که در دنیا توالی یابی شدند BA5 بودند و 83 کودک گزارش دادند که این ویروس در جهان غالب است. . درک من این است که اگر BA5 غالب نباشد، دلیلی برای افزایش موارد نداریم، اما منتظر هستیم تا نتایج دقیق تری از سوی وزارت بهداشت ارائه شود.

شما کی هستید؟

وی همچنین درباره مذاکرات کمیته جدید کمیته علمی مقابله با ویروس کرونا گفت: در کمیته واکسیناسیون کشوری موضوع واکسیناسیون در روز چهارم مطرح شد. در کمیته ملی واکسیناسیون پیشنهاد شد که تمام افراد بالای 18 سال، صرف نظر از اینکه چند روز واکسن را دریافت کرده اند، اگر شش ماه از روز آخر گذشته باشد، نوبت چهارم خود را دریافت کنند. برای افراد 12 تا 18 سال توصیه می شود در صورت قرار گرفتن در گروه های پرخطر، یادآوری دریافت کنند.

یونسیان تاکید کرد: در عین حال توصیه کمیته علمی این بود که در شهرهای حاشیه دریای سرخ حتی در فضای باز نیز از ماسک استفاده شود. همه شهرها باید در مکان ها از ماسک استفاده کنند. همچنین، واکسیناسیون باید در نظر گرفته شود.

وی گفت: متأسفانه در روزهای آینده افزایش بستری، بستری و فوتی ناشی از ویروس کرونا خواهیم داشت و مشخص نیست چه زمانی به اوج خواهیم رسید. در عین حال، هر زمان که موارد جدید به اوج خود می رسد، مانند موج های قبلی چهار تا شش هفته بعد، ممکن است تعداد مرگ و میر افزایش یافته و سپس کاهش یابد. بنابراین هر لحظه به حداکثر تعداد موارد جدید رسیده ایم و می توان گفت ممکن است تعداد فوتی ها نیز افزایش یابد.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا