جامعهکسب و کار ایرانیان

نحوه شستشوی پارکت چوبی و لمینت بدون خراب شدن!

عناوین نوشته پنهان سازی عناوین

بهترین روش‌ها برای تمیز کردن پارکت و کفپوش‌های چوبی کدامند؟

همه ما داستان‌هایی درباره باد کردن کفپوش‌های چوبی در اثر ریخته شدن آب و مرطوب شدن شنیده‌ایم. اگر شما هم در خانه از کفپوش‌های چوبی استفاده می‌کنید، به حتم سوال‌های زیادی در مورد نحوه صحیح تمیز کردن کفپوش چوبی در ذهنتان ایجاد شده است. شاید با خودتان فکر می‌کنید که خانه‌های بزرگ و قصرهای مجلل، برای نظافت کفپوش چوبی خود از چه روش‌هایی استفاده می‌کنند که همیشه براق و زیبا به نظر می‌رسد؟ یا اینکه بهترین روش برای تمیز کردن پارکت چیست و چطور می‌توان از مواد طبیعی برای تمیز کردن این کفپوش‌ها استفاده کرد بدون اینکه آسیبی به آن برسد؟

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌هایی که خرید پارکت لمینت و یا استفاده از کفپوش‌های چوبی برای صاحبان خود ایجاد می‌کند، نحوه نگهداری و تمیز کردن آن‌ها است. در این مقاله از قصد داریم شما را با بهترین روش‌ها برای تمیز کردن پارکت و کفپوش‌های چوبی آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

تجهیزات مورد نیاز برای تمیز کردن کفپوش چوبی

استفاده از لوازم و تجهیزات نادرست می‌تواند به مرور به بافت کفپوش‌های شما آسیب وارد کند و موجب شود سطح روی آن از بین برود و ظاهری نامناسب پیدا کند. بهترین ابزار برای تمیز کردن کفپوش چوبی یک پارچه میکروفیبر است که به راحتی همه گرد و غبارها و آلودگی‌های روی کفپوش چوبی را پاک می‌کند. تهیه کردن یک تی مناسب با پارچه میکروفیبر می‌تواند بهترین انتخاب برای نظافت پارکت‌ها باشد که به بهترین نحو همه آلودگی‌ها را از روی کفپوش‌ها تمیز می‌کند.

نوع ماده تمیزکننده برای هر نوع کفپوشی متفاوت است، پس ابتدا نوع کفپوش خودتان را شناسایی کنید و بعد از یک ماده تمیزکننده مطمئن با برندی شناخته شده استفاده کنید.

برای تمیز کردن کفپوش چوبی از پارچه میکروفیبر و یک تمیزکننده مخصوص استفاده کنید.

بهترین ماده طبیعی برای تمیز کردن پارکتها و کفپوش لمینت

سرکه یکی از بهترین پاک‌کننده‌های طبیعی برای پارکت چوبی است که بسیار ایمن و ارزان است. برای استفاده از سرکه در نظافت کفپوش‌ چوبی باید یک چهارم پیمانه سرکه سیب را با حدود 4 لیتر آب ولرم ترکیب کنید. اگر سرکه سیب در دسترس ندارید، می‌توانید از نصف فنجان سرکه سفید استفاده کنید.

برای از بین بردن بوی سرکه نیز بهتر است چند قطره عطر به آن اضافه کنید. استفاده از مواد طبیعی برای تمیز کردن کفپوش چوبی‌، هم آن‌ها را تمیز و شفاف می‌کند و هم برای حیوانات خانگی و کودکان نیز بی‌خطر است. از طرف دیگر بعد از تمیز کردن کفپوش‌ها با کمک سرکه لازم نیست تمام سطوح را همانند زمانی که ماده شیمیایی استفاده کرده‌اید با آب بشویید.

اگر در خانه کودک و یا حیوان خانگی دارید، بهتر است برای تمیز کردن کفپوش چوبی از مواد شیمیایی استفاده نکنید.

برای اینکه روال نظافت کفپوش‌ها با سرعت بیشتری انجام شود، می‌توانید یک سطل از ترکیب آب و سرکه تهیه کنید و با کمک تی با روکش میکروفیبر تمام کفپوش‌ها را تمیز کنید. تنها موضوعی که لازم است در زمان تمیز کردن کفپوش چوبی به آن دقت کنید، این است که هیچ‌گاه آب زیادی روی کفپوش‌ها نریزید؛ سعی کنید است کار را با دقت انجام دهید و سطوح را در انتها به خوبی خشک کنید.

اگر از تی برای نظافت کفپوش چوبی استفاده می‌کنید، حواستان باشد که سطح کفپوش چوبی خیس نشود و تنها کمی رطوبت برای این کار کافی است.

*توجه داشته باشید که برخی از کفپوشهای چوبی ممکن است در اثر برخورد با سرکه آسیب ببینند، بهتر است قبل از تمیز کردن کفپوش چوبی با کمک سرکه ابتدا در یک مکان دور از دید آن را امتحان کنید.

تمیز کردن کفپوش چوبی بدون آب

نظافت کفپوش چوبی بدون استفاده از آب بسیار ساده است. برای این کار تنها لازم است یک اسپری مخصوص تمیزکننده پارکت چوبی تهیه کنید؛ آن را روی بخشی از کفپوش اسپری کنید و سپس با یک تی روی آن بکشید. توجه داشته باشید که برای این کار از اسپری‌های درجه یک و برندی مطمئن استفاده کنید تا نتیجه خوبی به دست آورید.

برای تمیز کردن پارکت بدون استفاده از آب، می‌توانید از اسپری مخصوص پارکت و یک پارچه میکروفیبر استفاده کنید.

بهترین روش برای تمیز کردن هفتگی کفپوشهای چوبی

  • قبل از اینکه شروع به برق انداختن پارکت‌ها کنید، بهتر است ابتدا با کمک جارو برقی و سری مخصوص پارکت که روی آن خط و خش ایجاد نمی‌کند، همه سطوح را جاروکشی کنید.
  • سپس با کمک یک تی میکروفیبر و مقداری تمیزکننده مخصوص کفپوش چوبی، همه سطوح را تی بزنید.
  • اگر لک و آلودگی‌های روی کفپوش زیاد نباشد، می‌توانید سطوح را تنها با آب تمیز کنید.
  • در صورت وجود لکه‌های چربی و غذا روی پارکت، بهترین روش، استفاده از تمیزکننده کفپوش و یا ترکیب آب و سرکه است.
  • برای استفاده از تمیزکننده‌های کفپوش چوبی، طریقه استفاده از آن را روی بسته‌بندی محصول مطالعه کنید و در صورت نیاز آن را با کمک کمی آب رقیق کنید.

بهتر است قبل از تمیز کردن کفپوش چوبی ابتدا همه جا را جارو بزنید.

نحوه از بین بردن لکههای سخت روی کفپوش چوبی

قبل از هر کاری ابتدا باید سطح چوبی کفپوش خودتان را با دقت بررسی کنید. اگر لکه ایجاد شده روی کفپوش تنها روی سطح آن باشد، به احتمال زیاد کفپوش شما سطحی سخت دارد. اگر متوجه شدید که لکه داخل کفپوش نفوذ کرده است، روکش سطح کفپوش نرم و روغنی است که این نوع کفپوش‌ها بیشتر در خانه‌های قدیمی استفاده می‌شوند.

بهترین راهکار برای از بین بردن لکه‌های روی کفپوش‌هایی با سطح سخت، استفاده از یک پارچه نرم و تمیز است. برای کفپوش‌های سخت هیچ‌گاه از سمباده، سیم و یا مواد شیمیایی قوی استفاده نکنید زیرا این کار موجب از بین رفتن پوشش روی آن می‌شود.

قبل از تمیز کردن کفپوش چوبی ابتدا بررسی کنید که لکه ایجاد شده روی آن سطحی است یا به عمق آن نفوذ کرده و سپس اقدام به نظافت کنید.

برای از بین بردن لکه‌های تیره از روی کفپوش‌های چوبی نرم می‌توانید روش زیر را دنبال کنید:

  • یک سیم ظرفشویی نرم با مقداری واکس مخصوص کفپوش چوبی را روی آن بکشید.
  • اگر متوجه شدید که لکه‌ها هنوز از بین نرفته و تیره‌تر از سایر بخش‌ها است، می‌توانید مقداری سفیدکننده یا سرکه روی محل مورد نظر بریزید و اجازه دهید 1 ساعت روی آن بماند. سپس با کمک یک پارچه مرطوب محل مورد نظر را تمیز کنید.

1.      از بین بردن لکههای روغنی از روی پارکتهای چوبی

برای از بین بردن لکه‌های روغنی روی پارکت‌های چوبی، می‌توانید مقداری مایع ظرفشویی روی محل مورد نظر بریزید؛ با یک پارچه نرم محل مورد نظر را تمیز کنید و بعد با پارچه میکروفیبری مرطوب کف‌ها را پاک کنید.

2.      از بین بردن لکههای سفید از روی کفپوشهای چوبی

برای از بین بردن لکه‌های سفید از روی کفپوش چوبی می‌توانید از یک سمباده نرم استفاده کنید و آن را به آرامی روی محل مورد نظر بکشید تا تمیز شود.

راهکارهایی برای اینکه کفپوش شما همیشه تمیز به نظر برسد

شاید برای نظافت پارکت زمان زیادی صرف کنید، اما برخی اوقات تنها در عرض چند ثانیه همه زحماتتان هدر می‌رود و کفپوش‌ها دوباره کثیف و نامرتب به نظر می‌رسند. برای جلوگیری از این موضوع بهتر است از چند راهکار ساده استفاده کنید:

  • در بدرو ورود به خانه از یک پادری مناسب استفاده کنید.
  • سعی کنید به هیچ عنوان با کفش وارد خانه نشوید.
  • اگر در خانه از سگ نگهداری می‌کنید، قبل از ورود او به خانه پاهایش را با کمک یک دستمال مرطوب تمیز کنید.
  • اگر چیزی روی کفپوش‌ها ریخت، همان لحظه تمیز کنید تا موجب ایجاد لکه‌های عمیق روی آن نشود.
  • برای پایه مبل و میزهایتان از محافظ استفاده کنید تا روی کفپوش‌های چوبی خش ایجاد نشود.
  • سعی کنید در برخی از بخش‌های خانه که بیشتر رفت‌وآمد دارید، از فرش استفاده کنید.
  • نور آفتاب می‌تواند موجب کدر شدن رنگ کفپوش‌ها شود، از همین رو بهتر است در طول روز پرده را بکشید.

نور آفتاب به مرور موجب کدر شدن کفپوش‌های چوبی می‌شود، بنابراین بهتر است در طول روز پرده‌ها را بکشید.

راهکارهایی برای نظافت کفپوش لمینت

همان‌طور که می‌دانید کفپوش‌های لمینت از جنس HDF و یا الیاف فشرده چوبی تهیه شده‌اند و تمیز کردن آن‌ها از کفپوش‌های چوبی بسیار ساده‌تر است. کفپوش‌های لمینت مقاومت بیشتری در برابر آب دارند و از این رو کمتر با مشکل روبرو می‌شوند. در ادامه می‌توانید با بهترین روش‌ برای نظافت آشنا شوید.

  1. برای نظافت کفپوش لمینت بهتر است همانند پارکت‌های چوبی ابتدا سطح روی آن را جاروکشی کنید تا گرد و غبار آن از بین برود.
  2. سپس می‌‌توانید با کمک اسپری مخصوص تمیزکننده کفپوش لمینت و یک دستمال نانو یا میکروفیبر همه سطوح را تمیز کنید.
  3. اگر مایع تمیزکننده شما نیاز به آبکشی دارد، می‌توانید با کمک یک دستمال یا تی مرطوب آن را پاک کنید.
  4. به یاد داشته باشید در انتهای تمیزکاری سطح روی کفپوش‌ها را خشک کنید.

نکاتی که باید در مورد نظافت کفپوشهای چوبی و لمینت بدانید

  • برای تمیز کردن پارکت همیشه آب اضافی روی پارچه را بگیرید، زیرا خیس شدن بیش از حد پارکت‌های چوبی می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند.
  • برای اینکه کفپوش‌ها به درستی خشک شوند می‌توانید از کولر یا پنکه استفاده کنید.
  • بهتر است بعد از تمیز کردن کفپوش چوبی تا چند دقیقه روی آن راه نروید تا به طور کامل خشک شود و لکه جدیدی روی آن ایجاد نشود.
  • اگر در خانه نوزاد و یا حیوان خانگی دارید، بهتر است از تمیزکننده‌های طبیعی برای نظافت کفپوش‌ها استفاده کنید.
  • در صورت نیاز بعد از هر بار از بین بردن لکه‌ها و تمیزکاری کفپوش‌ها می‌توانید از براق‌کننده‌های مخصوص پارکت استفاده کنید.
  • قبل از استفاده از هر ماده شوینده یا تمیزکننده به حتم آن را در بخش کوچکی امتحان کنید و بعد استفاده کنید.
  • استفاده از آبی که گچ و املاح زیادی داشته باشد، برای تمیز کردن انواع پارکت و کفپوش مناسب نیست و بهتر است از آب تصفیه شده برای این کار استفاده کنید.
  • بهتر است برای یا لمینت از بخارشوی استفاده نکنید، زیرا این کار می‌تواند موجب باز شدن درز بین کفپوش‌ها شود.
  • اگر مدت‌ها از عمر کفپوش‌های چوبی شما می‌گذرد و سطح آن به طور کامل کدر و زشت شده است، می‌توانید سطح روی آن را رنگ کنید و اقدام به خودتان کنید.

اگر کفپوش‌های چوبی منزل شما کدر و خراب شده است، بهترین روش این است که روی آن را رنگ کنید و ظاهری متفاوت به آن ببخشید.

 مراحل تمیز کردن پارکت با بخارشو و اصول آن

تمیز کردن پارکت یکی از موضوعاتی است که خانه هایی که با پارکت کفپوش شده اند آن را به خوبی درک می کنند. چون پارکت ها بسیار حساس هستند و ممکن است با هر ضربه ای، خراشی روی آنها ایجاد شود، به همین خاطر باید در تمیز کردن پارکت دقت زیادی انجام شود و سعی شود که به بهترین شکل آنها را تمیز کرد. بخارشوی یکی از وسایلی است که می توانید با استفاده از آن پارکت ها را تمیز کنید و آسیبی به آنها وارد نکنید. اگر اصول تمیز کردن پارکت با بخارشوی را بدانید، می توانید این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و نگرانی بابت خراب شدن پارکت ها نداشته باشید.

در این مقاله می خواهیم به شما بگوییم که تمیز کردن پارکت با بخارشو چگونه انجام می شود و چه اصول و نکاتی را باید در حین انجام این کار رعایت کنید. همچنین می خواهیم نکاتی را به شما بگوییم که در زمینه تمیز کردن پارکت می توانند کمک کنند که بهتر عمل کنید.

اگر خانه تان کفپوش پارکت دارد و همیشه برای تمیز کردن آنها نگران هستید و نمی دانید چه نکاتی را باید برای محافظت بهتر از پارکت ها رعایت کنید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چرا تمیز کردن پارکت نیاز به دقت و حساسیت دارد؟

پارکت ها یا معمولا از چوب ساخته شده اند یا از جنس هایی مانند PVC هستند. به همین خاطر است که حساسیت بسیار بالایی در برابر خط و خش دارند و کوچکترین ضربه می تواند روی آنها خط و خش ایجاد کند. به همین خاطر نمی توان پارکت ها را با روش های مرسوم مثل جارو زدن و تمیز کردن خانه پاکسازی کرد و باید از نکات و اصول خاصی برای این کار پیروی کنید.

تمیز کردن پارکت در حالت عادی، مراحلی دارد که با رعایت آن مراحل، می توانید به راحتی پارکت ها را تمیز کنید و آنها را برق بیندازید اما اگر آنها را رعایت نکنید، ممکن است به پارکت ها آسیب جدی برسانید.

در ادامه می خواهیم مراحل تمیز کردن پارکت را به شما بگوییم تا با این مراحل آشنایی کامل داشته باشید، اگر می خواهید از ابزارهایی مانند بخارشو برای تمیز کردن پارکت استفاده کنید، این مراحل را باید انجام دهید:

۱- جارو کردن پارکت:

اولین مرحله ای که برای تمیز کردن پارکت باید انجام دهید، این است که سطح آنها را جارو کنید. برای این کار می توانید هم از جاروهای دستی استفاده کنید و هم می توانید از جاروبرقی استفاده کنید.

البته در هر دو صورت توصیه می کنیم که حواستان باشد جارو روی پارکت خط و خش نیندازد و آن را خراب نکند. می توانید برای این کار با ملایمت بیشتری کار جاروکشیدن را انجام دهید و عجله نکنید.

۲- تی کشیدن و شستشو با آب یا بخارشو:

بعد از اینکه سطح پارکت ها را به صورت کامل تمیز کردید و مطمئن شدید که هیچ گرد و غباری روی آنها وجود ندارد، حالا نوبت به این می رسد که سطح آنها را تی بکشید و با آب شستشو دهید.

البته دقت کنید که در این مرحله می توانید به جای تی از بخارشو هم استفاده کنید، اما برای استفاده از بخارشو باید نکاتی که در بخش های بعدی مقاله می گوییم را رعایت کنید تا آسیبی به اتصالات پارکت نرسد.

۳- برق انداختن پارکت:

بعد از اینکه سطح پارکت ها را به خوبی تمیز کردیم و شستشو دادیم، نوبت به این می رسد که آنها را برق بیندازیم تا مانند روز اول بتوانیم زیبایی آنها را ببینیم. برای این کار می توانید از روش هایی مانند تمیز کردن پارکت با سرکه سفید استفاده کنید تا پارکت شما به خوبی برق بیفتد.

آیا تمیز کردن پارکت با بخارشوی امکان پذیر است؟

همانطور که قبل تر هم گفتیم، استفاده از بخارشوی برای تمیز کردن پارکت ممکن است، اما اصول و نکاتی در این موضوع وجود دارد که در صورت رعایت نکردن آنها، ممکن است پارکت شما به مشکل بخورد و خراب شود و حتی بخارشوی هم به پارکت آسیب وارد کند.

در ادامه نکات و اصول مهم این کار را بررسی خواهیم کرد:

۱- استفاده زیاد ممنوع!

استفاده زیاد از بخارشو برای تمیز کردن پارکت، مناسب نیست. چون بخارشوی به این صورت کار می کند که آب را گرم کرده و بخار می کند و بخار آب باعث تمیز شدن سطح موردنظر می شود، حالا اگر شما از بخارشوی زیاد روی پارکت ها استفاده کنید، ممکن است بخار گرم تولید شده توسط این دستگاه، باعث شود که چسب پارکت ها شل شود و پارکت ها از جای خودشان کنده شوند و شما نیاز به ترمیم پارکت ها داشته باشید.

به همین خاطر توصیه می کنیم خیلی کم از این روش برای تمیز کردن پارکت ها استفاده کنید، آن هم زمانی که پارکت ها واقعا مات شده اند و نیاز به برق افتادن دارند. در غیراینصورت توصیه می کنیم که از استفاده از بخارشوی دوری کنید.

۲- پارکت چوبی را با بخارشوی تمیز نکنید:

اگر پارکت های خانه شما چوبی هستند، توصیه می کنیم که از بخارشوی برای تمیز کردن آنها استفاده نکنید و یا بسیار کم این کار را انجام دهید. چون چوب با بخار حاصل از دستگاه بخارشوی، ممکن است نرم شود و وقتی شما روی آن رفت و آمد می کنید، حالت پیچش پیدا کند و خم شود و این کار هم باز می تواند به پارکت های شما آسیب جدی وارد کند.

به همین خاطر اگر از پارکت چوبی برای کف خانه خودتان استفاده می کنید، توصیه می کنیم که به هیچ وجه از بخارشوی استفاده نکنید یا خیلی کم این کار را انجام دهید تا آسیبی به پارکت های چوبی وارد نشود.

۳- قسمت های خراب را با بخارشوی تمیز نکنید:

گاهی اوقات ممکن است روی پارکت ها خرابی یا ترک وجود داشته باشد و باید به این نقاط دقت کنید و این قسمت ها را با بخارشوی تمیز نکنید. چون وجود ترک یا خطوط باز در پارکت، باعث می شود که بخار به پایین پارکت ها نفوذ کند و این موضوع می تواند باعث شود پارکت های دیگر هم خراب شوند و یا چسب آنها از جا کنده شود.

هنگام تمیز کردن پارکت ها توصیه می کنیم قبل از اینکه از بخارشوی استفاده کنید، حتما یک بررسی کلی انجام دهید و جاهایی که دارای خرابی هستند را تمیز نکنید تا مشکلی برای آنها ایجاد نشود و پارکت های خانه تان همانطور سالم و تمیز و شیک بمانند.

۴- قبل از تمیز کردن با بخارشوی، حتما جارو بکشید:

همانطور که قبل تر هم مراحل تمیز کردن پارکت را به شما گفتیم، توصیه می کنیم که حتما قبل از اینکه از بخارشوی برای تمیز کردن سطح پارکت استفاده کنید، پارکت ها را کامل جارو بکشید تا گرد و غبار و ذرات ریز روی سطح آنها کاملا تمیز شود. چون وجود گرد و غبار و ذرات ریز، هم باعث می شود که هنگام استفاده از دستگاه بخارشوی سطح پارکت خش بیفتد و خراشیده شود و هم باعث می شود که گرد و غبار موجود با بخار خیس شود و مانند گل روی سطح پارکت باقی بماند و به منافذ آن نفوذ کند و این قسمت بعدها سیاه خواهد شد.

پس جارو کشیدن را قبل از تمیز کردن پارکت با بخارشوی حتما جدی بگیرید.

۵- کمترین میزان فشار را در نظر بگیرید:

اگر دستگاه بخارشوی شما دارای حالت تنظیم میزان فشار است، توصیه می کنیم که برای تمیز کردن پارکت ها، کمترین میزان فشار را در نظر بگیرید تا با این کار به پارکت ها آسیبی وارد نکنید. بالا بودن فشار دستگاه باعث می شود که بخار بیشتری خارج شود و روی سطح پارکت قرار بگیرد و این موضوع می تواند باعث خراب شدن پارکت ها شود.

اگر هم دستگاه شما از امکان تنظیم فشار پشتیبانی نمی کند و به صورت پیشفرض روی فشار بالا کار می کند، توصیه می کنیم که از آن برای تمیز کردن پارکت استفاده نکنید. چون ممکن است با این کار آسیب جدی به پارکت های خودتان وارد کنید!

۶- با سرعت این کار را انجام دهید:

در تمیز کردن پارکت با بخارشوی، سرعت خودتان را بیشتر کنید و به صورت یکنواخت همه جای پارکت را بکشید تا مشکلی برای قسمت های مختلف ایجاد نشود. سعی کنید زیاد مکث نکنید و دستگاه را در یک قسمت نگه ندارید، چون این کار باعث می شود که به پارکت ها آسیب وارد شود.

۷- بعد از استفاده از بخارشوی، پارکت ها را خشک کنید:

بعد از اینکه از بخارشوی برای تمیز کردن سطح پارکت ها استفاده کردید، ممکن است کمی رطوبت روی سطح پارکت ها باقی بماند و آنها حالت خیس بودن داشته باشند، برای اینکه این مشکل را حل کنید، توصیه می کنیم که سطح پارکت ها را با دستمال خشک کنید تا مشکلی برایشان ایجاد نشود بخار در سطوح زیرین آنها نفوذ نکند.

چکیده مطلب

در این مقاله در مورد تمیز کردن پارکت با بخارشوی صحبت کردیم و گفتیم که چطور می توانید از روش های مختلف برای تمیز کردن سطح پارکت استفاده کنید و مراحل تمیز کردن پارکت را به صورت گام به گام به شما توضیح دادیم.

همچنین در ادامه نکات مهمی را گفتیم که به شما کمک می کنند برای تمیز کردن پارکت با بخارشوی، به مشکلی نخورید و بتوانید به بهترین شکل ممکن و بدون ایجاد آسیب در پارکت ها این کار را انجام دهید.

امیدواریم که این مقاله به شما کمک کرده باشد بتوانید با تمیز کردن پارکت با بخارشوی آشنا شوید و این کار را برای پارکت های خودتان انجام دهید.

دکمه بازگشت به بالا