ویژگی ها و مزایای گیربکس RAN

درباره مشخصات فنی گیربکس ran بیشتر بدانید

نوعی‌ گیربکس که می‌تواند جهت انتقال قدرت را به طور‌کلی و به صورت ۹۰ درجه تغییر دهد، گیربکس ran نامیده می‌شود. گیربکس RAN مخفف شده عبارتRight Angle می‌باشد که به معنای زاویه قائمه است. این نوع گیربکس‌ها با نسبت تبدیل‌های پایین مانند 1:1، 1:2، 1:3 تولید می‌شوند و پرکاربردترین آن‌ها نوع ۱:۱ می‌باشد. این گیربکس به کاربر این امکان را می‌دهد تا در کم‌ترین فضای اشغال شده، تغییر جهت ورودی و خروجی را داشته باشد. گیربکس RAN، در نگاه اول بسیار شبیه به گیربکس حلزونی بوده ولی با بررسی جزئیات ساختار آن، می‌توان تفاوت‌های آن با گیربکس حلزونی را آشکار ساخت. ما در این مقاله قصد داریم تا به کاربردهای گیربکس RAN بپردازیم.

پوست

کاربرد‌های گیربکس RAN کدام‌اند؟

اصلی‌ترین کاربرد این گیربکس‌ها در صنایع ماشین سازی‌ می‌باشد. این مدل از گیربکس‌ها، وظیفه جابه‌جایی‌نیروی الکتروموتور، با تغییر راستا به تجهیز را دارند. گیربکس RAN، با‌توجه به ویژگی‌های خاصی که داراست، به عنوان یک کاهنده و افزاینده سرعت مورد استفاده قرار گرفته و در نسبت‌های گوناگونی تولید و طراحی می‌شود. توربین‌ها، فن‌ها و کولینگ تاورها از نمونه‌های کاربردی گیربکس RAN می‌باشند.

به علاوه، در کاربردهای کشت و کشاورزی، برای انتقال گشتاور استفاده‌های فراوانی می‌شود. فرایند تولید رول فرمینگ، برای شکل دهی به نوار ورق‌های فلزی، یکی از چند صنعتی است که در آن از گیربکس RAN، برای تغییر جهت گشتاور می‌توان استفاده نمود.

مزایای استفاده از گیربکس RAN

بهره‌گیری از‌گیربکس RAN، به علت ویژگی‌های منحصر به فردی که داراست، مزایای فراوانی دارد که عبارت‌اند از:

  • راندمان بیش از ۹۵٪
  • روش قرار گرفتن شافت ورودی و خروجی
  • نگهداری آسان

راندمان بیش از ۹۵٪

دنده‌های جناغی و پینیون در گیربکس RAN، وظیفه انتقال قدرت را به عهده دارند. همچنین باید گفت یک گیربکس حلزونی شبیه گیربکس رن، از چرخ دنده و ماردون، برای انتقال قدرت استفاده می‌کند. از همین‌ رو، میزان اتلاف انرژی برای چرخ دنده‌ها در این نوع گیربکس کم‌تر می‌شود و نهایتاً این نمونه بازدهی بالاتری نسبت به گیربکس حلزونی داراست.

روش قرار گرفتن شافت ورودی و خروجی

در پوسته گیربکس رن، شافت ورودی و خروجی، به صورت متعامد قرار گرفته و باعث می‌شود تا قدرت با ۹۰ درجه تغییر، انتقال یابد. یکی از ویژگی‌های این نوع گیربکس، آن است که بدون هیچ مشکلی می‌توان ورودی و خروجی را با یکدیگر جابه‌جا نمود. به همین جهت، می‌توان از همان گیربکس، به عامل کاهنده یا افزاینده سرعت بهره گیری نمود. به علاوه، در مواردی که نیاز به سری سازی در خروجی هست، می‌توان با استفاده از این نوع گیربکس تعداد خروجی را افزایش داد.

نگهداری آسان

ساختار گیربکس رن به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند تا حد مناسبی بار همراه با نوسان را تحمل کند؛ همچنین به علت دارا‌ بودن شوک پذیر بودن نت آسانی دارد. ویژگی‌های دیگر گیربکس RAN عبارت‌اند از:

  • نصب آسان
  • کم صدا بودن
  • دقت موقعیت دهی بالا

هرچند که یک نمونه در کنار ویژگی‌های خوب، قطعاً دارای معایبی نیز هست؛ در مورد این نوع گیربکس نیز باید گفت که برای دورهای بیشتر از RPM 1600، ممکن است ویبره بالایی به وجود بیاید که برگرفته از عدم قابلیت سنگ زنی دنده می‌باشد.

عوض کردن چرخ دنده گیربکس RAN

این نمونه از گیربکس، به نسبت گیربکس‌های معمولی نویز کم‌تری ایجاد می‌کنند. برای تعویض چرخ دنده گیربکس RAN، نیاز است تا دو چرخ‌دنده به طور همزمان عوض شوند؛ چراکه سازندگان این مدل از گیربکس‌‌ها، چرخ دنده‌های هر مدل را متناسب با تلورانس‌های مربوطه می‌سازند.

قانون دست راست و چپ در گیربکس‌های RAN

گیربکس RAN راست دست، از دسته گیربکس‌هایی می‌باشند که نیمه بیرونی دندانه آن‌ها، با راستای صفحه در سمت ساعتگرد، در یک راستا باشد. از نگاه ناظری بیرونی، نقطه وسط دندانه در اصل صفحه جلویی گیربکس می‌باشد. گیربکس‌ RAN چپ دست، نمونه‌هایی از گیربکس می‌باشند که قسمت بیرونی دندانه آن‌ها، با راستای صفحه محوری، به صورت پاد ساعتگرد، در یک راستا باشد. از نگاه ناظر بیرونی، نقطه میانی دندانه در اصل صفحه جلویی گیربکس می‌باشد.

شایان ذکر است که چرخ دنده پینیون، همیشه با قوانین دست مخالف در‌ حرکت است؛ (این موضوع شامل زمانی می‌شود که چرخ دنده‌ها داخلی باشند). قانون‌های مرتبط با دست راست و چپ، به طور مشابه روی انواع چرخ دنده‌های دیگر مثل چرخ دنده هیپویید و مورب کاربرد دارند.

چرخ دنده هیپویید

نمونه‌هایی‌ از‌ چرخ دنده هیپویید، از انواع چرخ دنده‌های مورب پیچشی می‌باشند که محور چرخ دنده‌های آن، باعث قطع شدن یکدیگر نمی‌شوند. شکل گیربکس‌های هیپویید، هایپربولیک می‌باشد؛ اما شکل گیربکس‌های RAN، معمولی و به صورت مخروطی است. در تولید و طراحی چرخ دنده‌های مخروطی، صفحه و پینیون در مقابل یکدیگر قرار گرفته و زاویه پینیون اغلب بیشتر از چرخ دنده می‌باشد.

چرخ دنده‌های هیپویید دارای چند قسمت کشویی می‌باشد که می‌توانند در بین چرخ دنده‌های صاف و پیچشی قرار گیرند. برای نمونه گیربکس‌های هیپویید، روغن خاصی نیاز است، چراکه در حرکت‌های مختلف این گیربکس نیاز به روان‌کاری دارد. این مدل از این گیربکس‌ها در کاربرد انتقال قدرت بازدهی مناسب‌تری نسبت به گیربکس‌های ورم دارا هستند. گیربکس‌های هیپویید دارای قدرت خوبی در کنترل بار به طور همزمان هستند؛ گرچه چرخ دنده‌های مورب، صرفاً یک بار بر روی دندانه را می‌توانند کنترل نمایند. سطح تماس زیاد گیربکس‌های هیپویید، با روان‌کاری مناسب می‌تواند کاملا بدون صدا انجام شود.

زوایای چرخش

در چرخ دنده‌های مورب، زاویه پیچش، به زاویه بین دنبال دندانه و المان مخروطی گفته می‌شود و نشان‌گر پیچش در دندانه مارپیچ است.

  • زاویه پیچش بیرونی، زاویه‌ای است که چرخ دنده مورب در فاصله مخروطی بیرونی ایجاد می‌کند.
  • زاویه پیچش متوسط، یک نمونه طراحی خاص برای زاویه پیچش در فاصله مخروطی در چرخ دنده مورب می‌باشد.
  • زاویه پیچش درونی، زاویه پیچشی می‌باشد که چرخ دنده مورب در فاصله مخروطی درونی ایجاد می‌کند.

تولید گیربکس RAN

همانطور که می‌دانید، گیربکس RAN یک نمونه گیربکس خاص می‌باشد که در بازار ایران، نسبت به گیربکس‌های دیگر، زمینه کاری ضعیف‌تری را داراست. تولیدکنندگان خارجی مانند شرکت بونفیلیولی، نمونه‌های بسیار باکیفیتی را تولید کرده‌اند. در ایران نیز شرکت‌هایی در دو کلاس RAN C و RAN W، به صورت سفارشی اقدام به تولید و ارائه این نوع گیربکس با نسبت‌های ۱:۱ تا ۱.۶ می‌کنند.

مشخصات فنی

اطلاعات فنی عمومی  (سری )
نسبت کاهش دهنده ها                                                   1 الی 3
گشتاور خروجی (NM)                                                  5 تا 97
محدوده قدرت موتور (kw)                                             0.75 تا 5
W3 W2 W1 تیپ
3:1 2:1 1:1 نسبت
25 20 20 قطر ورودی
35 25 25 قطر خروجی
اطلاعات فنی عمومی  (سری )
نسبت کاهش دهنده ها                                                   1 الی 6.5
گشتاور خروجی (NM)                                                  80 تا 600
محدوده قدرت موتور (kw)                                             2 تا 90
C38 C28 C24 تیپ
38 28 24 قطر خروجی
C48 تیپ
48 قطر خروجی

جمع بندی

همانطور که در متن بالا گفته شد، گیربکس RAN دارای ویژگی‌ها و کاربری‌های خاصی می‌باشد که همین امر موجب تمایز آن نسبت به دیگر محصولات از این دست، شده است. این نمونه از گیربکس با یک طراحی خاص و مدرن باعث شده است تا مورد توجه صنعتگران و متخصصین زیادی قرار بگیرد و کارایی‌های بالایی داشته باشد.

سوالات متداول

    قیمت گیربکس رن چقدر است؟

قیمت این قطعه باتوجه به نوسانات قیمت مواد اولیه می‌تواند در بازه‌های زمانی گوناگون متفاوت باشد.

    چگونه می‌توان این ابزار را خریداری کرد؟

شما می‌توانید باتوجه به نیاز خود، این محصول را از طریق شرکت‌های تولید کننده یا وارد کنندگان معتبر خریداری کنید.

دکمه بازگشت به بالا