گوگل تا پایان امسال، قصد دارد جهان تبلیغات دیجیتالی را دستخوش تغییرات عمیق کند و به استفاده از کوکیهای شخص ثالث در مرورگر وب خود پایان دهد.
به گزارش روابط عمومی، کوکیهای شخص ثالث، به شرکتها اجازه میدهند تا افراد را در سراسر وبسایتها، ردیابی کنند تا تبلیغات مرتبط را برای آنها نمایش دهند. بدون این کوکیها، کسب و کارها اطلاعات کمتر در مورد مخاطبان خود خواهند داشت و توانایی آنها برای کسب درآمد از طریق تبلیغات، کاهش پیدا میکند.
بهم خوردن این فناوری تبلیغات قدیمی، آنچه که برای چندین دهه، تجربه اینترنت را حفظ کرده است، یعنی دسترسی رایگان به وب را به چالش میکشد. به کاربران تبلیغات نمایش داده میشود و در ازای آن، به محتوای رایگان دسترسی پیدا میکنند. برای وبسایتهایی که به تبلیغات در اینترنت باز متکی هستند، مرگ کوکی، خطر نابودی این مدل فعالیت و معیشت آنها را به همراه دارد.
اما فشار برای پایان دادن به استفاده از کوکیهای شخص ثالث، منعکس کننده تغییر احساسات مصرف کننده در خصوص لزوم حفظ حریم خصوصی بیشتر است. این امر به توضیح این موضوع کمک میکند که چرا، با وجود خطراتی که برای وبسایتهایی مورد مراجعه مصرف کنندگان وجود دارند، اعتراض عمومی گستردهای برای حفظ کوکیها وجود ندارد.
دادههای افکار عمومی، نشان دهنده وجود نگرانی گستردهای در مورد استفاده از دادهها و بیاعتمادی نسبت به شرکتهایی است که اطلاعات افراد را به صورت آنلاین جمع آوری میکنند. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات پیو که در اکتبر سال ۲۰۲۳ منتشر شد، از هر ۱۰ آمریکایی، چهار نفر میگویند که بسیار نگران این هستند که شرکتها، اطلاعات خود را بدون اطلاع آنها به دیگران بفروشند یا افرادی، هویت یا اطلاعات شخصی آنها را به سرقت ببرند.
این دادهها نشان میدهد تقریبا ۷۰ درصد از کاربران شبکههای اجتماعی میگویند تنظیمات را برای مدیریت حریم خصوصی آنلاین خود تغییر داده اند و سهم مشابهی از بزرگسالان آمریکایی میگویند کوکیها یا سایر ردیابیها بکار رفته در وبسایتها را برای محافظت از حریم خصوصی خود، رد یا غیرفعال کردهاند.
سهم کوچکتر اما همچنان قابل توجه افراد (۴۹ درصد) اظهار کردهاند استفاده از یک دستگاه، وبسایت یا اپلیکیشن را متوقف کردهاند زیرا نگران نحوه استفاده از اطلاعات شخصی خود هستند و ۴۴ درصد گفتهاند از مرورگر یا موتور جستجویی استفاده کرده اند که کارهایی که انجام میدهند را ردیابی نمیکند.
در حالی که نگرانیها نسبت به فناوری شنود، از لحاظ تاریخی به حوزه اجرای قانون گره خورده است، همان نظرسنجی نشان میدهد نگرانی کمتری نسبت به نظارت پلیس بر فعالیتهای وب وجود دارد. این تضاد حاکی از تغییر نگرش نسبت به تهدیدات ناشی از انجام بسیاری از کارهای روتین، عادتها و فعالیتهای آنلاین است.
کارشناسان صنعت تبلیغات اذعان دارند بازیگران بد، از فناوری ردیابی رایج، سوء استفاده کردهاند. اما آنها کاهش ارزش کوکیها را راهحلی نامناسبی میدانند؛ راهحلی که به جای جمعآوریکنندههای داده بیوجدان که تصورات مربوط به هدفیابی تبلیغات را خراب کردهاند، کسبوکارهای مسئولی را که به این کوکیها متکی هستند، مجازات میکند.
آنتونی کاتسور، مدیرعامل کنسرسیوم IAB Tech Lab که یک گروه تجاری برای صنعت تبلیغات دیجیتال است، در این باره گفت: یک تجربه وب خصوصیتر، آرزوی درستی است، اما رویکرد فعلی برای خلاص شدن از شر کوکیهای شخص ثالث، عمیقا معیوب است. مثل تنبیه خودرو برای تصادفی است که راننده مست، مسبب آن بوده است.
با وجود برخی مخالفتهای صریح با کسب و کار تبلیغات دیجیتال، اکوسیستم عظیم و میلیاردها دلاری که در این صنعت جریان دارد، ارزش آن را برای بسیاری از بزرگترین شرکتهای سهامی عام و برای تبلیغکنندگانی که مشتاق جلب توجه مردم هستند، نشان میدهد.
از دیدگاه صنعت، دادههای مصرف کننده نشان میدهد که تبلیغات هدفمند، موثر است. در غیر این صورت، برندها برای قرار دادن محصولات خود در مقابل مخاطبان، هزینهای پرداخت نمیکنند.
دادههای IAB Tech Lab نشان میدهد مصرف کنندگان، تبادل بین مدل تحت پشتیبانی آگهی و دسترسی به خدمات رایگان در اینترنت را درک میکنند. طبق گزارشی که این گروه در ژانویه منتشر کرد، اکثریت قابل توجهی (۸۰ درصد) از مصرف کنندگان، موافق بودند که وبسایتها و اپلیکیشنها، به دلیل تبلیغات رایگان هستند. ۹۱ درصد از مصرف کنندگان اگر مجبور به پرداخت رایگان برای وبسایتها و اپلیکیشنهایی شوند که در حال حاضر استفاده میکنند، واکنش منفی نشان میدهند.
این مطالعه همچنین نشان داد که تقریبا ۹۰ درصد از مصرف کنندگان، تبلیغات هدفمند را ترجیح میدهند و ۸۷ درصد به احتمال زیاد، روی تبلیغات محصولاتی که به آنها علاقهمند هستند یا خرید میکنند، کلیک میکنند.
برخی از کاربران اینترنت ممکن است با انتظارات غیرواقعی عمل کنند، البته میخواهند دسترسی نامحدود به رسانهها بدون هزینه اشتراک یا تبلیغات داشته باشند. در همین حال، مجموعهای از ناشران اخبار و شرکتهای ویدئوی اینترنتی، آزمایشهای خود را انجام میدهند و سعی میکنند بع توازن مناسبی بین محتوای رایگان، پولی، دیوارهای پرداخت و تجربیات بدون آگهی، دست پیدا کنند.
بر اساس گزارش یاهو فاینناس، همه اینها در جریان تحولات صنعت رسانه روی میدهد. قطع ارتباط، شتاب گرفتن است و همزمان، سودآوری خدمات پخش ویدئوی آنلاین، نامشخص است و ترافیک بسیاری از وبسایتها، کاهش یافته است زیرا غولهای فناوری، توجه عمومی را در داخل دیوارهای خود تغییر میدهند. همزمان این تهدید از سوی هوش مصنوعی وجود دارد که نحوه دسترسی افراد به محتوا در اینترنت تغییر پیدا کند. در میان ابهامات فراوان، به نظر میرسد که بسیاری از ناشران شانسی ندارند.
انتهای پیام