چهره اول، یوهان دوم – روابط عمومی

یوهان نیسکنز ستاره اصلی فوتبال هلند و آژاکس در دهه هفتاد میلادی بود.

به گزارش روابط عمومی، فدراسیون فوتبال هلند از درگذشت یوهان نیسکنز، هافبک سابق نارنجی‌ها، خبر داد. نیسکنز به الجزایر رفته بود تا در رویدادی برای مربیان فوتبال شرکت کند که این اتفاق رخ داد.

فدراسیون فوتبال هلند در بیانیه‌ای اعلام کرد: کلمات نمی‌توانند ناراحتی ما را در درگذشت ناگهانی نیسکنز منتقل کنند. با همسرش مارلیس، فرزندان، خانواده و دوستانش همدردیم. جهان نه‌تنها یک ورزشکار با استعداد را از دست داد که بیش از همه یک فرد دلسوز، فداکار و شگفت‌انگیز از میان ما رفت.

نیسکنز یکی از مهره‌های کلیدی تیم ملی هلند در دهه ۱۹۷۰ به رهبری یوهان کرویف فقید به شمار می‌آمد. نارنجی‌ها دو بار متوالی (۱۹۷۴ و ۱۹۷۸) به فینال جام جهانی رسیدند ولی در هر دو نوبت مغلوب میزبانان این مسابقات یعنی آلمان (غربی) و آرژانتین شدند.

نیسکنز به خاطر حضورش در آژاکس و بارسلونا نیز شناخته شده است. او در این باشگاه‌ها و در تیم ملی زیر نظر رینوس میشل، ایده‌پرداز هلندی، کار کرد که موفقیت‌های زیادی برای آژاکس و فوتبال هلند در دهه هفتاد رقم زد. آژاکس در این دهه سه بار قهرمان اروپا شد و فوتبال هلند نیز دو بار در آستانه قهرمانی جهان قرار داشت.

نیسکنز نقش برجسته‌ای در تیم ملی هلند داشت و در ۴۹ بازی برای این تیم ۱۷ گل به ثمر رساند. این هافبک معروف‌ترین گلش را برای تیم ملی کشورش در فینال جام جهانی ۱۹۷۴ مقابل آلمان غربی به ثمر رساند ولی هلندی‌ها در پایان دو بر یک شکست خوردند.

چهره اول، یوهان دوم

نیسکنز در طول دوران بازی خود ۱۴ جام از جمله سه جام اروپایی با آژاکس و جام برندگان را با بارسلونا به دست آورد. این هافبک به خاطر سرسختی، سختکوشی و استقامتش معروف بود. سیاک سوارت، هم‌تیمی سابق او در آژاکس، به فیفا گفت: او در خط میانی ارزش دو بازیکن را داشت. در واقع با حضور او در زمین انگار یک بازیکن بیشتر داشتیم.

نیسکنز به عنوان مربی نتوانست درخشش دوران فوتبالش را تکرار کند. او دوران کوتاهی به عنوان دستیار فرانک رایکارد در بارسلونا و گاس هیدینک در تیم‌های ملی هلند و استرالیا داشت.

چهره اول، یوهان دوم

سالیان اخیر

نیسکنز در سال‌های اخیر از مربیگری کناره‌گیری کرده و سفیر پروژه جهانی مربیان فدراسیون فوتبال هلند شده بود؛ جایی که به خاطرش به سراسر جهان سفر می‌کرد و مربیانی را در کشورهای کم‌درآمد و متوسط ​​آموزش می‌داد.

نیسکنز به‌ندرت مصاحبه می‌کرد و خلوت را ترجیح می‌داد. او شش ماه پیش در مراسمی به مناسبت پنجاهمین سالگرد اولین حضور هلند در فینال جام جهانی شرکت کرد و بعد از آن در مراسم دیگری حضور نداشت.

او در نهایت در ۷۳ سالگی درگذشت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا