پیشنهادی برای ارائه خدمات مطلوب‌تر کاریابی‌ها به کارجویان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران پیشنهاد کرد به منظور بهره‌برداری بهینه از سامانه جست‌وجوی شغل، کاریابی‌های فعال برای ارائه خدمات مطلوب‌تر به جامعه هدف در قالب شرکت تعاونی خدمات اشتغال ساماندهی شوند.

به گزارش روابط عمومی، بر اساس گزارش‌ها بیش از ۵۰ درصد نیروی کار مورد نیاز در کشورهای توسعه یافته توسط دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی‌ها جذب می شوند و کاریابی‌ها سهم بسزایی در تامین نیروی کار مورد نیاز و معرفی فرصت‌های شغلی مناسب به جوانان و کارجویان دارند.

یکی از مزایای موسسات کاریابی، برقراری ارتباط موثر میان کارجو و کارفرماست که نقش تاثیرگذاری در کاهش میزان نرخ بیکاری دارد. یافتن شغل توسط موسسات کاریابی باعث تسریع استخدام کارجویان در سراسر کشور و کاهش نرخ بیکاری در کل کشور می‌شود.

وزارت کار در سال‌های گذشته موضوع شناسایی و ارائه فرصت‌های کسب و کار از طریق مراکز مشاوره شغلی و کاریابی‌ها را با هدف ایجاد شغل مناسب برای جویندگان کار در دستور کار قرار داده است.

در همین راستا، سامانه جست وجوی شغل به نشانی https://shoghl.mcls.gov.ir با هدف اتصال کارجو به کارفرما و به اشتراک‌گذاری موثر فرصت‌های شغلی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه اندازی شده و کارفرمایان و کارجویان می‌توانند با ثبت اطلاعات فردی و شغلی موردنیاز خود با دفاتر کاریابی هماهنگ شده و اقدامات لازم را در راستای جذب نیروی کار انجام دهند.

در حال حاضر فرایند ثبت‌نام و جست وجوی شغل در کاریابی‌ها به این شکل است که کارجویان با مراجعه به مرکز خدمات اشتغال و دفاتر کاریابی دولتی یا موسسات کاریابی خصوصی و غیردولتی،برابر نیاز کارفرما به هم معرفی می‌شوند و چنانچه به توافق برسند، مشغول به کار می‌شوند.

پیشنهادی برای ارائه خدمات مطلوب‌تر کاریابی‌ها به کارجویان

به همین منظور محمد آذرپناه ـ مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران اخیرا محدودیت در ارائه خدمات کاریابی‌ها را بزرگترین چالش آنها عنوان کرده و ضمن اشاره به بهره‌برداری از سامانه جست وجوی شغل پیشنهاد کرده است کاریابی‌ها در قالب شرکت تعاونی خدمات اشتغال ساماندهی شوند.

به گفته وی، با توجه به بخشنامه ابلاغی وزارت کار مبنی بر تشکیل تعاونی‌ خدمات اشتغال کاریابی‌ها می‌توانند در جهت رفع چالش و محدودیت خود به تشکیل شرکت تعاونی خدمات اشتغال بپردازند.

از نگاه مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران، کاریابی‌ها انگیزه، ظرفیت، سرمایه و امکان شناخت مسایل را دارند و تشکیل شرکت تعاونی خدمات اشتغال در توفیق و هم‌افزایی هرچه بیشتر آنها موثر خواهد بود.

آذرپناه درعین حال معتقد است کاریابی‌ها در صورتی که در قالب شرکت تعاونی به فعالیت ادامه دهند می‌توانند از تجارب ارزنده خود در زمینه‌های اشتغال،آموزش فنی و حرفه‌ای، خدمات تامین اجتماعی و دیگر حوزه های مرتبط به منظور ارائه خدمات به جامعه هدف بهره‌برداری کنند.

با توجه به آنکه کاریابی‌های داخلی به دستور دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی ملزم به ثبت اطلاعات عملکرد خود در سامانه هستند،این سامانه می‌تواند جامعه بزرگتری از کارفرمایان و کارجویان را به یکدیگر، متصل کند.از این رو هم کارفرمایان و هم کارجویان، گزینه‌های انتخابی بیشتری خواهند داشت. 

پیشنهادی برای ارائه خدمات مطلوب‌تر کاریابی‌ها به کارجویان

طبق اعلام رئیس کانون کاریابی‌های کشور در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰ کاریابی داخلی و ۱۲۰ کاریابی خارجی در کشور فعالیت دارند که اطلاعات خود را از طریق سامانه در اختیار وزارت کار قرار می‌دهند.

بر اساس گزارش مرکز آمار و برنامه‌ریزی راهبردی وزارت کار در سال ۱۴۰۱ تعداد مراکز خدمات اشتغال (کاریابی دولتی) و دفاتر کاریابی خصوصی در کشور ۱۵۴۳ مورد بوده که از این میزان، ۱۳۰۰ دفتر کاریابی خصوصی، ۱۹۸ دفتر کاریابی خارجی و ۴۵ مرکز خدمات اشتغال بوده است.

به گزارش روابط عمومی، فلسفه تاسیس کاریابی‌ها برقراری ارتباط میان کارجویان و کارآفرینان با کارفرمایان و پاسخگویی به نیاز بازار کار است. به اعتقاد کارشناسان، فعالیت موسسات و دفاتر کاریابی ضمن افزایش بهره‌وری و تعادل بخشی به بازار کار در تامین نیروی کار به کارفرمایان کمک می‌کند و از طریق ایجاد فرصت‌های شغلی موجب کاهش نرخ بیکاری می‌شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا