نکات مهم برای مبتدیان در بازار فارکس

فارکس، بزرگ‌ترین بازار غیرمتمرکز جهان است که در آن جفت ارزها به عنوان نمادهای معاملاتی اصلی مورد معامله قرار می‌گیرد. این بازار جذاب و پرسود، چند سالی است که ایرانیان زیادی را به خود جذب کرده است، مشکل اینجاست که کاربران مبتدی دقیقاً نمی‌دانند که از کجا باید شروع کنند. ما در این مقاله مهم‌ترین نکات درباره شروع و چگونگی کار کردن در بازار فارکس را به مبتدیان فارکس آموزش خواهیم داد.

فارکس را از کجا شروع کنیم؟

اگر یک فرد مبتدی و تازه‌کار هستید، بدانید که بازار فارکس به همان اندازه که جذاب است مثل هر حرفه دیگری سلسله‌ مراتبی دارد. اگر به صورت اصولی و گام‌به‌گام فارکس را درک کرده و بیاموزید، معامله در فارکس برایتان بسیار شیرین خواهد بود. اصل اساسی برای ورود به بازار فارکس یادگیری است و منابع آموزش فارکس برای مبتدیان در فرمت‌های مختلف در اینترنت فراوان است اما مهم این است که از منابع معتبر این روند آموزشی را پیگیری کنید و در همین راستا مجموعه دلتا کالج یکی از منابع معتبر و حرفه‌ای در فضای آنلاین است که می‌توانید به صورت رایگان یادگیری خود را شروع کنید.

پس دسترسی به منابع آموزشی استاندارد چندان کار سختی نیست. اما اگر سوالاتان به صورت مشخص این است که فارکس را از کجا شروع کنید، ما 8 گام اولیه و ضروری را در ادامه شرح خواهیم داد که باید نقشه راه شما در یادگیری ساده بازار فارکس باشد.

1- فهم بازار فارکس

قبل از اینکه سرمایه خود را به خطر بی‌اندازید یا حتی آموزش را شروع کنید، لازم است بدانید که بازار فارکس چیست، چه کسانی در بازار فعال هستند، جفت ارزها (نمادهای معاملاتی) چه هدفی دارند، اخبار اقتصادی چیست و به طور کلی چطور فارکس کار می‌کند. پس شما ابتدا قبل از رفتن پشت چارت باید به مطالعه دقیق چرایی و چگونگی بازار بپردازید تا بفهمید که قرار است در چه محیطی با چه ویژگی‌هایی فعالیت کنید.

2- یادگیری همه نکات فنی

بازار فارکس پر از نکات فنی است که باید آن‌ها را بیاموزید، مثلاً باید دقیقاً بدانید که بروکر چیست و کدام بروکر برای شما مناسب است، انواع حساب‌های معاملاتی را باید بشناسید. شما نیاز دارید کل اصطلاحات را بدانید، با اسپرد، کمیسیون، سواپ، لوریج، مارجین و … آشنا شوید. چارت‌های معاملاتی و پلتفرم‌ها را کاملاً درک کنید. شما باید نحوه قیمت‌گذاری را بفهمید و بدانید که سشن معاملاتی چیست و چه زمانی از معاملات الگوریتمی استفاده کنید. به طور کلی نکات فنی زیادی در فارکس وجود دارد که قبل از هرکاری باید با آن‌ها کاملاً آشنا شوید.

3- یادگیری تحلیل بازار

مرحله بعدی یادگیری انواع روش‌های تحلیل در بازار است. هزاران استراتژی مختلف وجود دارد که عموماً بر پایه تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال هستند. شما باید ابتدا بر اساس شناخت، نیاز و خواسته‌های خود، انتخاب کنید که می‌خواهید از چه نوع تحلیلی برای ایجاد یک استراتژی استفاده کنید. اگر فردی هستید که دانش اقتصادی دارید و علاقه‌مند به معاملات بلندمدت هستید، تحلیل فاندامنتال به شدت برایتان مناسب است. اما اگر فردی هستید که به صورت روزانه یا کوتاه‌مدت می‌خواهید معامله کنید باید روش‌های تحلیل تکنیکال را بیاموزید.

در نهایت دانستن این نکته ضروری است که شما در نهایت باید استراتژی شخصی خودتان را بسازید، چون هیچ روش و استراتژی که مربوط به دیگران است به صورت کامل برای شما مناسب نیست!

4- تمرین و استمرار

مسئله اصلی در یادگیری فارکس و رسیدن به درآمد دلاری، تمرین و استمرار است. آل بروکس که یکی از مشهورترین معامله‌گران جهان است، بیش از 10 سال زمان برای تمرین و ایجاد استراتژی شخصی خود صرف کرده این صحبت به این معنا نیست که برای تبدیل شدن به یک تریدر 10 سال زمان لازم است؛ مقصود این است که سعی کنید ورود خود به بازار را تا حد ممکن عقب نیندازید و به تمرینات خود ادامه دهید.

در مسیر تقویت این نکته خوب است شروع کنید و تمرینات خود را در یک بروکر حرفه‌ای مانند دلتا اف ایکس، بدون پرداخت پول و رایگان در یک حساب دمو تست و آنالیز کنید.

5- خودتان را کاملاً بشناسید

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای موفقیت در فارکس، مسئله روانشناسی است. بیشتر معامله‌گران به دلیل ترس، طمع، استرس و فشارهای روانی بالای این بازار، پول خود را از دست می‌دهند. قبل از ورود به ترید باید شخصیت و روحیه خود را بشناسید، ببینید که محدودیت‌های روانی شما چیست و چه مدل سرمایه‌گذاری و معامله‌ای برای شما مناسب است. آیا بهتر است که شما اسکلپ کنید (نوسانگیر)، دی تریدر باشید (معامله‌گر روزانه) یا با توجه به روحیات‌تان بهتر است پوزیشن تریدینگ (معاملات بلندمدت) انجام دهید.

6- نظم و برنامه مالی

تنظیم یک برنامه مالی بسیار منظم و به دور از رویاپردازی اصل مهم موفقیت در فارکس است. در همین زمینه آقای مارک داگلاسِ افسانه‌ای، کتابی تحت عنوان “معامله گر منضبط” نوشته است که خواندن آن را به همه مبتدیان فارکس توصیه می‌کنیم. در این کتاب متوجه می‌شوید که نظم کاری و داشتن برنامه مالی، چطور می‌تواند یک معامله‌گر را در فارکس موفق کند.

7- از ضرر کردن نترسید

دیدگاه اشتباهی که در میان معامله‌گران مبتدی بازار فارکس وجود دارد این است که فکر می‌کنند باید استراتژی با موفقیت 100 درصد داشته باشند، یا اینکه با اولین ضرر به شدت می‌ترسند و گاهی در پی انتقام از بازار هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که بزرگترین معامله‌گران جهان تنها در 40 درصد معاملات خود موفق هستند و با برنامه مالی و ریسک به ریوارد (نسبت سود به ضرر هر معامله) صحیح است که در نهایت می‌توانند سودده باشند. ضرر بخشی از بازار مالی است که اتفاقاً باید آن را بپذیرید.

8- ریسک را به حداقل برسانید

به طور کلی دو مدل ریسک در بازار فارکس وجود دارد، اولی ریسک سیستماتیک است که به ابزار شما مربوط می‌شود، مثلاً باید برق و اینترنت پایداری داشته باشید تا در حین معاملات (بخصوص در ایران) با این چالش‌ها مواجه نشوید یا در بروکرهای معتبر ثبت‌نام کنید که پولتان در امنیت باشد و …

دومین ریسک مربوط به ریسک سرمایه‌گذاری است، شما باید حجم سرمایه‌ای را به بازار فارکس وارد کنید که ریسک از دست دادن آن را پذیرفته باشید تا استرس و فشاری از این بابت روی شما نباشد و نسبت سود به ضررتان را درست تنظیم کنید. هرچقدر ریسک شما در بازار کمتر باشد، راحت‌تر خواهید بود و بهتر پیشرفت خواهید کرد.

نتیجه‌گیری

ما در این مقاله نکاتی ساده برای مبتدیان در فارکس را ذکر کردیم که به جرات می‌توان گفت متاسفانه اکثر افراد تازه‌کار آن‌ها را رعایت نمی‌کنند و در نهایت منجر به ضرر و حذف آن‌ها از بازار می‌شود. برای ورود به فارکس هیچ عجله‌ای نداشته باشید و به این بازار به صورت یک کار پیچیده و سخت نگاه کنید که نیازمند یادگیری زیاد در تمامی زمینه‌هاست. تمرین، استمرار و صبر، کلید موفقیت مبتدیان در فارکس است.

منابع:

دلتاکالج

آپارات

دکمه بازگشت به بالا