ال‌کلاسیکو چطور جنجالی‌ترین رقابت باشگاهی جهان شد؟

رئال مادرید و بارسلونا بیش از یک قرن است که رقابت شدید و حساسی با هم دارند.

به گزارش روابط عمومی، ال کلاسیکو یکی از مهمترین بازی های باشگاهی در جهان است. دو تیم از رقبای قدیمی هم دیگر محسوب می شوند. به همین خاطر این بازی از حساسیت زیادی برخوردار است.

فیل بال در کتاب Morbo: The Story of Spanish Football، سرآغاز دشمنی این دو تیم را برگزاری یک تورنمنت در سال ۱۹۰۵ از سوی مادرید عنوان کرد. (آن زمان رئال‌مادرید، مادرید شناخته می‌شد). بارسلونا، اسپانیول و تیم باسکی ویزکایا که قهرمان مسابقات شد در این تورنمنت حضور داشتند.

مادریدی‌ها از اینکه تیمشان در فینال حضور نداشت (بارسا پس از شکست ۳-۱ مادرید به دیدار نهایی رسید و بازنده شد) خیلی ناراحت شدند و خیلی زود یک دیدار برای کسب مقام سومی ترتیب دادند که مادرید برنده شد و متعاقباً یک جام به این تیم اهدا شد.  شهرت مادرید به عنوان “بازنده بد” از همان زمان‌ها شکل گرفت.

هنگامی که دو تیم در سال ۱۹۰۸ در بارسلون دوباره برابر هم قرار گرفتند، بارسا باز هم پیروز شد و این بار ۵-۲ حریفش را شکست داد. بعد از پایان بازی اعضای تیم رئال مادرید به شدت از عملکرد داوری انتقاد کردند. پس از آن، رقابت این دو تیم به وضوح از حساسیت بالایی نسبت به دیدارهای دیگر برخوردار بود.  تحولات سیاسی مداوم و جنگ‌های داخلی در قرن بیستم، حساسیت بیشتری به این نبرد اضافه کرد.

بارسلونا در سال ۱۹۶۹ در سانتیاگو برنابئو با قضاوت جنجالی آنتونیو ریگو قهرمان کوپا دل ری شد. مادریدی ها معتقد بودند داور دو پنالتی به نفع شان سوت نزده است و در نهایت بازی با پرتاب بطری ها به پایان رسید. پس از آن، این دیدار به فینال بطری ها مشهور شد و یکی دیگر از اتفاقات جنجالی بین دو تیم رخ داد.

ال‌کلاسیکو چطور جنجالی‌ترین رقابت باشگاهی جهان شد؟

شهر مادرید که در وسط کشور اسپانیا قرار دارد، در دوران دیکتاتوری فرانکو از سال ۱۹۳۹ تا ۱۹۷۵ مرکزیت بیشتری پیدا کرد. پس از به قدرت رسیدن در جنگ داخلی اسپانیا، فرانکو ناسیونالیسم منطقه‌ای باسک و کاتالونیا را تحقیر کرد و اقدامات هویتی در این مناطق را سرکوب کرد. برای مثال، فرانکو استفاده عمومی از زبان کاتالان را ممنوع کرده بود. 

این گمان که فرانکو همچنین به داوران دستور می داد به نفع رئال مادرید سوت بزنند، بسیار شایع بود ولی نمی توان آن را تایید یا رد کرد.
 

چهره ویژه

رائول گونسالس در دقیقه ۸۶ سال ۱۹۹۹ گل مساوی را برابر آبی اناری ها به ثمر رساند و از هواداران بارسا خواست سکوت کنند. مهاجم شماره هفت سفیدپوشان ۲۹ داربی را تجربه و ۱۱ بار دروازه آبی اناری ها را باز کرد.

ال‌کلاسیکو چطور جنجالی‌ترین رقابت باشگاهی جهان شد؟

جنجالی ترین لحظه

انتخاب جنجالی‌ترین لحظه ال کلاسیکو سخت است ولی به نظر می‌رسد اتفاقی که برای لوئیس فیگو رخ داد را می توان جنجالی ترین لحظه تاریخ مصاف‌های دو تیم دانست.  لوییس فیگو ستاره سابق بارسا با رقمی نجومی به رئال رفت و پس از پنج سال در سال ۲۰۰۰ دوباره به نوکمپ بازگشت. این هافبک پرتغالی به شدت در نوکمپ هو شد و فیگو نسبت به آن چنین واکنشی نشان داد. سفیدپوشان دو برصفر مغلوب بارسا شدند.

ال‌کلاسیکو چطور جنجالی‌ترین رقابت باشگاهی جهان شد؟

دو سال بعد زمانی که فیگو در حال ضربه‌زدن از روی نقطه کرنر بود اشیا زیادی به سمتش پرتاب شد که سر خوک یکی از آن ها بود. به همین دلیل بازی برای دقایقی متوقف شد. کمیته انضباطی، بارسا را از دو بازی خانگی محروم کرد اما این محرومیت هرگز اجرا نشد.

ال‌کلاسیکو چطور جنجالی‌ترین رقابت باشگاهی جهان شد؟

آمار

از زمان تشکیل لالیگا در سال ۱۹۲۹، رئال ۳۶ عنوان قهرمانی و بارسلونا ۲۷ عنوان قهرمانی کسب کرده‌اند. رئال و بارسلونا در مجموع ۵۳ بار نایب قهرمان شده اند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا