ریپورتاژ آگهی؛ خوب یا بد؟
هر وبسایت برای به دست آوردن بیننده، تلاش میکند تا کیفیت محتوای خود را به گوگل اثبات کند. به عبارتی وقتی که در موتور جستجوی گوگل، سرچ میکنیم، گوگل سعی میکند بهترین مقالات و یا سایتها را به ترتیب به شما نشان بدهد. ریپورتاژ آگهی از محتواهایی است که به شما کمک میکند تا در کسب رنک بهتری از گوگل پیشرفت داشته باشید. به طور کلی ریپورتاژ جنبه خبری و تبلیغاتی دارد که به وبسایت کمک میکند بیننده بیشتری را جذب وبسایت خود کند. اگر شما هم سؤالاتی درباره ریپورتاژ آگهی دارید، ما را همراهی کنید.
ریپورتاژ آگهی کلیدی برای بازدید بیشتر
در معنای لغوی ریشه در Advertising Reportage دارد که به معنای گزارش کردن یا خواندن یک تبلیغ است. یک تبلیغ هوشمندانه که هم محصولی را به مشتری معرفی میکند و هم به مشتری اطلاعاتی را که میخواهد میدهد. این نوع محتوا در واقع درباره یک محصول و یا خدمات نوشته شده. ریپورتاژ که بیطرفانه نوشته میشود، سعی میکند بدون اینکه بیننده مطلب فکر کند، محصولی بر او تحمیل شده، از مقاله لذت ببرد و همزمان درباره محصول اطلاعات بدست بیاورد.
تبلیغات تلویزیونی و یا بیلبوردهایی که در خیابانها میبینید، میتوانند از انواع ریپورتاژ آگهی محسوب شوند. البته که قالب آنها کمی با ریپورتاژهای متنی متفاوت است؛ چرا که در آنها مستقیم تبلیغ را مشاهده میکنید و هدف از دیدن آن محتوا، استفاده از تبلیغات است. در ریپورتاژ متنی، کنار تبلیغات، اطلاعاتی درباره موضوع مطرح شده هم استفاده میشود.
انواع ریپورتاژ آگهی
شاید بتوان ریپورتاژ آگهی را تنها در دو دسته متنی و تصویری دستهبندی کرد ولی هر کدام از این موارد، خود شاخه شاخه میشوند. ریپورتاژ تصویری میتواند ویدئو و یا عکس باشد، ممکن است مخصوص تلوزیون طراحی شده باشد، یا اینکه هدف از طراحی آن، استفاده در وبسایت باشد؛ و یا چندین موارد دیگر که مبحث آن در این مقاله نمیگنجد.
ریپورتاژ متنی نیز هم تقسیمبندی متفاوتی دارد. ریپورتاژ مجلات، تبلیغات در وبسایت، وبلاگ و یا… از جمله ریپوتاژهای متنی هستند. امروزه ریپورتاژ آگهیها در وبسایت طرفداران زیادی دارند. صاحبان کسبوکار مقالات ریپورتاژ خود را بر روی دیگر سایتها میگذارند تا بازدید سایتشان و در نتیجه فروش محصولاتشان بیشتر شود.
همانطور که از واژه آگهی پیداست، هدف کلی از ریپورتاژ تبلیغات است؛ از این رو وبسایتهای مختلفی که اغلب آنها خبری و یا بلاگ هستند، محتوای ریپورتاژ شما را در ازای مبلغی در وبسایت خود میگذارند. در واقع آنها از مقاله شما برای دادن اطلاعات به مشتری استفاده میکنند و وجهی که شما پرداخت میکنید برای ذکر شدن نام شرکت یا کسبوکار شما در محتواست. بعضی از این وبسایتها ریپورتاژ آگهی شما را هم مینویسند و برخی دیگر فقط محتوا را از شما میگیرند. به طور کلی این فعالیت در وبسایتهایی دیده میشود که مخاطبان زیادی دارند و سایتهای خبری در صدر این لیست هستند.
رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری چه مزایایی برای کسب و کار دارد؟
شاید در ابتدا با خود فکر کنید که این هم یک تبلیغ مانند دیگر تبلیغات است و تأثیر متفاوتی ندارد. ولی ریپورتاژ آگهی اگر به نحو درست استفاده شود، میتواند تأثیر چند برابری دیگر تبلیغات را داشته باشد. مهمترین نقطه قوت ریپورتاژ این است که در عین اینکه محصول را به مشتری تحمیل نمیکند، آن را پیشنهاد میدهد و از نقاط قوت محصول برای جلب توجه مشتری استفاده میکند. این عامل به تنهایی باعث دید مثبت مشتری شده و تاثیرگذاری تبلیغات را بیشتر میکند.
افزایش نمره سئو و کاهش رنک گوگل
سئو به معنای بهینهسازی جستجوی سایت است و هرچه این نمره بهتر باشد، گوگل وبسایت شما را معتبرتر میداند. وقتی عبارتی را در گوگل سرچ میکنیم. رنکهای ابتدایی، توانستهاند سئو و بازدید بیشتری کسب کنند و در نتیجه در ابتدای صفحه قرار گرفتهاند. یکی از عاملهای افزایش سئو بکلینک (دریافت بازدیدکننده از وبسایتی دیگر) است.
گرفتن از سایتهای با نمره سئو بهتر، به وبسایت شما کمک میکند تا سئو بهینهتری داشته باشد. در دیجیتال مارکتینگ اصطلاحاً به این فرآیند میگویند که وبسایتی که سئو بهتری دارد، سایت دیگر را به همراه خود بالا میکشد. با اینکار شما نه تنها سئو را دریافت میکنید، بلکه بازدید خوبی که در آن وبسایت هست و یا حتی ممکن است تبلیغات گوگل را هم دریافت کنید.
تبلیغات کافی در کنار هزینه کم
این نوع محتوا با اینکه هزینه کمتری نسبت به دیگر روشها دارد، میتواند تأثیرگذاری یکسان و یا بیشتری داشته باشد. به طور کلی اینکه ریپورتاژ چگونه تأثیر میگذارد به هنر نویسنده آن بستگی دارد. اینکه مخاطب چگونه با محتوا ارتباط برقرار میکند و قالب آن باب میل فرد هست یا نه تأثیر اصلی را میگذارد.
قابل استفاده برای هر نوع کسبوکار
مهم نیست که شما در کار فروش محصولات دیجیتال هستید و یا در صنعت کشاورزی فعالیت دارید. ریپورتاژ آگهی میتواند درباره هر نوع کسبوکار نوشته شود و خدمات شما را به کاربران معرفی کند.
یک ریپورتاژ آگهی خوب چگونه است؟
ریپورتاژ آگهی هم یک مقاله است و مانند دیگر مقالات باید از قوانین مقالهنویسی برای افزایش کیفیت آن استفاده کرد. نکات سادهای مثل روان بودن مطلب و یا استفاده از کلمات مرتبط با موضوع درباره این قوانین صدق میکند. محتوا باید قالب مقدمه، بدنه و نتیجه داشته باشد که بدنه آن خود به چند زیر تیتر تقسیم شود.
- در ریپورتاژ آگهی بهتر است که عناوین کوتاه نباشند و حداقل مقاله ۱۰۰۰ کلمه باشد.
- بهتر است محتوای مرتبط با کسبوکار هر چند کلمه استفاده شود و فقط در یک بخش مقاله جمع نشده باشد.
- ذکر کردن راههای ارتباطی با کسبوکار و معرفی کوتاه آن هم میتواند مفید باشد.
- جذابیت مقدمه باعث میشود که مخاطب به خواندن بقیه مقاله ترغیب شود.
- با خواننده مطلب ارتباط بگیرید و سعی کنید از افعال جمع استفاده کنید. از توضیحات اضافی و ناکافی بپرهیزید.
- به هیچ وجه از محتوای کپی استفاده نکنید. محتوای کپی در تمامی مقالات سمی برای نمره سئو شما محسوب میشود، مگر اینکه از قصد اینکار را کرده باشید که باید لینک منبع را ذکر کنید؛ البته که اینکار در یک آگهی منطقی بنظر نمیرسد!
ریپورتاژ آگهی؛ عالی برای کسب و کار شما
فواید ریپورتاژ آگهی را خواندیم و میتوانیم بگوییم که انتخاب آن کمک بزرگی به کسبوکار شما میکند. ریپورتاژ اعتماد مخاطب را بدست میآورد و فرد را تشویق به استفاده از خدمات کسبوکار میکند. ریپورتاژ نویسی خود را به شخص مناسبی بسپرید؛ چرا که هر چه کیفیت مقاله شما بهتر باشد، بازدهی آن بیشتر میشود. در انتخاب سایتی که میخواهید مقاله خود را قرار دهید هم دقت کنید. اگر سایت مورد نظر سئو کافی نداشته باشد، میتواند برای وبسایت شما مضر هم باشد.