جامعهکسب و کار ایرانیان

چطور سیستم سفارش اینترنتی غذا خود را راه اندازی کنم؟

عناوین نوشته پنهان سازی عناوین

می‌دانید افراد موفق چطور به جایگاه بالای خود دست یافته‌اند؟ تنها با خلاقیت و ایده‌ای منحصر به فرد. اما چرا این را گفتم؟ چون وقتی پیش دوست و آشنا حرف از تجارت و بیزینس غذا و سفارش منوی دیجیتال می‌شود، فقط راه‌اندازی رستوران و فست فود به ذهن‌شان می‌رسد. به همین دلیل است که در هر کوچه و محله‌ای تعداد زیادی رستوران و تهیه غذای کوچک و بزرگ می‌بینیم.

تا دل‌تان بخواهد رستوران در ایران هست که انواع غذاهای ایرانی و خارجی را تهیه می‌کنند. از ساندویچ‌های 5 هزار تومانی اصغر کثیف بگیرید تا غذاهای چند صد هزار تومانی رستوران گردان برج میلاد را می‌توانید نوش جان کنید. اما چرا به فکر یک ایده جدید و پولساز برای کسب درآمد از فروش غذا نباشیم. به همین دلیل در این مطلب به شما راه‌های ایجاد کسب و کاری موفق در زمینه غذا و خوراکی و خرید منوی دیجیتال رستوران را نشان می‌دهیم.

اسکن منوی دیجیتال |ساخت منو دیجیتال رایگان

آیا سرمایه‌گذاری در زمینه غذا سودآور است؟

غذا جزو نیازهای اصلی هر انسانی است. ما می‌توانیم بدون خرید لباس جدید یا لوازم غیرضروری دیگر زنده بمانیم و زندگی کنیم. اما بدون غذا خوردن چطور؟ پس همیشه بازار غذا و خوراکی داغ و پرسود است. فقط باید بلد باشید که چطور کسب و کاری موفق را در این بازار بزرگ راه‌اندازی کنید. مثلا سرهنگ ساندرز با تلاش و خلاقیت خود توانست دستور پخت مرغ سوخاری کنتاکی را ابداع کند. با این کار او موفق شد در مدت کوتاهی رستوران‌های زنجیره‌ای KFC را با بیش از سیزده هزار شعبه در بیشتر از صد کشور جهان ایجاد کند.

یکی از ویژگی‌های بازار مواد غذایی و خوراکی این است که ورود به آن دانش و تخصص بالایی نیاز ندارد. فقط کافیست که آشنایی مختصری با مواد خوراکی یا آشپزی یا تهیه مواد غذایی داشته باشید. البته اگر در زمینه شناخت مواد غذایی یا آشپزی حرفه‌ای باشید کار شما برای کسب درآمد از این طریق راحت‌تر خواهد بود.

مقاله پیشنهادی: راهنمای خرید منوی دیجیتال کافه

برای راه‌اندازی کسب و کار آنلاین غذا باید چه کار کنیم؟

برای راه‌اندازی کسب و کار آنلاین غذا باید اول از همه نوع فعالیت و محصول نهایی خود را مشخص کنید. بازار مواد غذایی بسیار وسیع و متنوع است و برای داشتن کسب و کاری موفق باید بخشی از این بازار را برای فعالیت انتخاب کنید. به این کار اصطلاحا نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه‌ای می‌گویند. یعنی قسمت کوچک و کم رقابتی از یک بازار بزرگ را انتخاب کنید و کسب و کار خودتان را در این زمینه تاسیس کنید. اگر چیز زیادی راجع به نیچ مارکتینگ و اصول آن نمی‌دانید پیشنهاد می‌کنم حتما مقاله را مطالعه کنید.

احتمالا در اطراف‌تان هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی و خوراکی زیادی را دیده‌اید. این فروشگاه‌ها معمولا به دلیل تنوع بالای محصولات و تخفیف‌های ویژه خیلی شلوغ و پردرآمد هستند. اما بازار آنلاین با بازار فیزیکی و سنتی خیلی تفاوت دارد. نباید فکر کنید که اگر تعداد زیادی محصول و جنس داشته باشید پس حتما موفق‌تر خواهید بود.

رمز اول موفقیت در بازار آنلاین غذا و خوراکی این است که یک کسب و کار تخصصی کوچک داشته باشید. بعد از این که مدتی از شروع کارتان گذشت و مشتریان زیادی پیدا کردید، تازه می‌توانید به گسترش فعالیت‌تان فکر کنید.‌ به عنوان یک نمونه خوب از نیچ مارکتینگ در کسب و کار غذا می‌توان به سایت الوکیک اشاره کرد. این سایت در واقع سرویس سفارش و تهیه کیک آنلاین برای تولد، عروسی و سایر مجالس است. شما هم برای شروع کار بهتر است یک دسته خاص از محصولات مثل تنقلات بدون قند و رژیمی یا محصولات ارگانیک را بفروشید.

چند ایده عملی و پولساز برای فعالیت آنلاین در زمینه غذا

در یک کسب و کار این ایده‌ها هستند که پولسازی می‌کنند. هرچقدر هم که سرمایه و مهارت داشته باشید بدون داشتن یک ایده خلاقانه و خوب نمی‌توانید به موفقیت برسید. احتمالا خیلی از شما ایده خاصی برای فعالیت آنلاین در زمینه غذا ندارید. لازم نیست نگران باشید و بی خیال راه‌اندازی کسب و کارتان شوید. چون ما چند ایده خوب برای شروع کارتان داریم.

1- خوراکی‌های محبوب را پیدا کنید

برای این که ایده‌ای خوب و موفق به دست بیاورید بهترین راه پیدا کردن خوراکی‌های محبوب و پرطرفدار است. مثلا یکی از منابع معتبر پیش‌بینی کرده که موکتل‌ها، پروتئین‌های گیاهی، غذاهای کره‌ای و شیر جو محبوب‌ترین خوراکی‌های سال 2020 خواهند بود. پس با این حساب تهیه و فروش این خوراکی‌ها می‌تواند ایده خیلی خوبی برای فعالیت باشد. به خصوص اینکه در کشور ما کمتر از این خوراکی‌ها پیدا می‌شود و رقیب کمی برای فعالیت خواهید داشت.

2- چند خوردنی را با هم ترکیب کنید

یکی دیگر از ایده‌های خوب برای فعالیت آنلاین غذا این است که خوراکی‌های جدیدی را از ترکیب چند خوراکی دیگر تولید کنید. خیلی از مواد غذایی خوشمزه و پرطرفدار به همین روش ایجاد شده‌اند. مثلا شیرموز توت فرنگی یا انواع اسموتی با ترکیب چند خوراکی خوشمزه به وجود آمده‌اند. شما هم می‌توانید با کمی خلاقیت و آزمون و خطا یک ترکیب خیلی خوشمزه و دوست داشتنی از چند خوراکی ابداع کنید.

3- به کمک اعضای خانواده مواد غذایی درست کنید

اگر سرمایه زیادی در اختیار ندارید باز هم می‌توانید یک کسب و کار کوچک خانگی ایجاد کنید. مثلا در خانه و با کمک سایر اعضای خانواده شیرینی، کیک یا انواع خوراکی‌ها و غذاهای خانگی را تهیه کنید. بعد آن‌ها از طریق اینترنت و به صورت آنلاین بفروشید و کسب درآمد کنید.

4- غذاهای خانگی تهیه کنید و آنلاین بفروشید

ایده‌های خوب زیادی برای راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک خانگی وجود دارد. مثلا می‌توانید با هزینه بسیار کم ترشی، خیارشور و خوراکی‌هایی از این دست تولید کنید و آن‌ها بفروشید. یا مثلا می‌توانید غذا یا ساندویچ‌های خانگی درست کنید. حتی می‌توانید در باغچه کوچک حیاط خانه‌تان هم محصولات ارگانیک تولید کنید و آن‌ها را بفروشید. همچنین می‌توانید آبنبات، شکلات، نوشیدنی، سبزیجات خشک، میوه خشک و صدها چیز دیگر را در خانه درست کنید و اینترنتی بفروشید.

5- خدمات پذیرایی مجالس را به عهده بگیرید

یک ایده دیگر برای راه‌اندازی کسب و کار این است که تهیه مواد غذایی جشن‌ها و مهمانی‌ها را به عهده بگیرید. می‌توانید یک کسب و کار خانوادگی در زمینه خدمات پذیرایی مجالس ایجاد کنید. علاوه‌بر این فینگرفودها یا خوراکی‌های خوشمزه کوچک و لقمه‌ای هم طرفداران زیادی دارند. می‌توانید این خوراکی‌های دوست داشتنی را در خانه درست کنید و آن‌ها را اینترنتی بفروشید.

6- غذاهای محلی بفروشید

ایده خوب دیگر این است که خوراکی‌های محلی و مخصوص یک منطقه را عرضه کنید. مثلا یک کسب و کار آنلاین برای فروش خوراکی‌ها و غذاهای محلی استان مازندران یا کشور هند یا سایر جاهای ایران و جهان راه‌اندازی کنید.

7- غذاهای رژیمی و مخصوص افراد خاص را تهیه کنید

عرضه مواد غذایی برای کسانی است رژیم‌های غذایی خاصی دارند هم یکی دیگر از ایده‌های خوب و سودآور است. مثلا می‌توانید مواد غذایی بدون قند برای افراد دیابتی، مواد غذایی بدون آلرژی یا سایر موارد مشابه را عرضه کنید. همچنین این روزها خیلی از مردم به دنبال محصولات طبیعی و ارگانیک هستند به همین دلیل فعالیت در این زمینه هم می‌تواند سود خوبی برای شما داشته باشد.

8- خوراکی‌ها را بسته بندی کنید و بفروشید

یکی دیگر از ایده‌های خوب برای کسب درآمد از طریق غذا، بسته بندی و عرضه مواد غذایی است. مثلا مواد غذایی را به مقدار زیاد از تولیدکننده یا کشاورزان بخرید و آن‌ها را بعد از بسته بندی بفروشید. به عنوان مثال می‌توانید گل‌های زعفران را به مقدار زیاد از کشاورز بخرید. سپس کلاله آن‌ها را بعد از جداسازی و خشک کردن، بسته‌بندی کنید و بفروشید.

9- مواد غذایی رستوران‌ها و شرکت‌ها را درست کنید

علاوه‌بر این‌ها می‌توانید یک کسب و کار B2B راه‌اندازی کنید. به این صورت که مواد غذایی که شرکت‌ها یا کسب و کارهای دیگر نیاز دارند را بفروشید. مثلا می‌توانید برای رستوران‌ها سیب زمینی پوست کنده و خرد شده و یا زیتون پرورده تولید کنید.

10- به دیگران آشپزی یاد بدهید

همچنین یک راه ساده برای کسب درآمد از غذا هم وجود دارد. شما می‌توانید به عنوان یک آشپز ویدیوهای آموزشی دستور پخت غذا تهیه کنید. از این طریق می‌توانید آشپزی را به دیگران یاد دهید و کسب درآمد کنید. با قرار دادن ویدیوهای آشپزی و دستور پخت غذا در سایت‌هایی مثل آپارت و یوتیوب می‌توانید به ازای بازدید ویدیوهای‌تان از این سایت‌ها پول بگیرید.

11- مواد غذایی را خشک کنید و بفروشید

شما می‌توانید دستگاه میوه خشک کن بخرید و میوه‌های مختلف را خشک کنید و بفروشید. همین طور می‌توانید دستگاه سبزی خردکن تهیه کنید و سبزی آماده را به صورت اینترنتی بفروشید. حتی این امکان هم وجود دارد که شیر بخرید و در خانه ماست و پنیر و سایر لبنیات را درست کنید و بفروشید. به همین راحتی و بدون نیاز به وسایل خیلی زیادی هم می‌توانید کسب و کاری نوپا در زمینه مواد غذایی ایجاد کنید. ایده‌های خوب و پرسود در زمینه غذا و مواد خوراکی کم نیستند و ما تعدادی از آن‌ها را برای شما ذکر کردیم. بدون شک ایده‌های زیادی برای کسب و کار غذا وجود دارد و خوشحال می‌شویم اگر ایده‌ای هم در ذهن شما هست آن را با ما و سایر کاربران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

غذاهایی که تولید می‌کنیم را چطور آنلاین بفروشیم؟

برای فروش محصولات‌تان در اینترنت سه گزینه پیش رو دارید. هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. اما پیشنهاد ما این است که به یک روش اکتفا نکنید. پس اگر می‌توانید از تمام این روش‌ها برای معرفی و فروش محصولات‌تان استفاده کنید.

1- در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام محصولات خود را بفروشید

اینستاگرام رایگان است و لازم نیست برای فروش محصولات‌تان در آن هزینه کنید. اما فرآیند فروش محصول از طریق این شبکه اجتماعی کمی سخت و وقت‌گیر است. همچنین امکان پرداخت اینترنتی هزینه سفارش هم وجود ندارد. اگر تصمیم به کسب درآمد از اینستاگرام دارید پیشنهاد می‌کنم مقاله را مطالعه کنید.

2- کالاهای خود را در سایت‌های دیگر برای فروش قرار دهید

فروش کالا در سایت‌های دیگر مثل باسلام و دیوار هم روشی خوب برای کسب درآمد است. اما باید درصدی از فروش خود را به صاحبان فروشگاه بدهید. پس سود این روش کمتر از روش‌های دیگر است.

3- خودتان سایت فروشگاهی بسازید و محصولات‌تان را در آن بفروشید

اگر بخواهید سایت فروشگاهی خودتان را بسازید باید برای آن هزینه کنید و مثل دو روش دیگر به رایگان در دسترس نیست. از نکات مثبت داشتن سایت فروشگاهی این است که می‌توانید برندسازی کنید و بعد از مدتی کسب و کارتان حسابی رشد می‌کند. همین طور مردم به سایت‌های اینترنتی بیشتر اعتماد دارند. شاید فکر کنید که ساخت سایت فروشگاهی سخت و زمان‌بر است و به دانش و تخصص بالایی نیاز دارد.

اما به لطف سرویس‌هایی مثل ، ساخت سایت بسیار راحت و سریع شده‌است. همچنین می‌توانید سایت خود را به سرویس الوپیک و پست رسان متصل کنید تا سفارشات مشتریان در کمترین زمان ممکن به دست‌شان برسد. امکان اتصال درگاه پرداخت اینترنتی، چت آنلاین و تعریف کوپن‌های تخفیف هم از دیگر ویژگی‌های پرتال است که برای کسب و کار های حوزه غذا و خوراکی خیلی کاربرد دارند. بین فعالیت در اینستاگرام و ایجاد سایت اینترنتی مردد هستید؟ پس بهتر است مطلب را مطالعه کنید تا بهترین تصمیم را برای شروع کسب و کارتان بگیرید.

مواد اولیه و تجهیزات لازم را چطور تهیه کنیم؟

یکی از مهم‌ترین کارهایی که قبل از ایجاد کسب و کارتان باید به آن فکر کنید، پیدا کردن راهی مناسب و به صرفه برای تامین مواد اولیه و تجهیزات است. احتمالا شما این‌قدر سرمایه ندارید که تجهیزات و وسایل گران‌قیمت بخرید. پس باید راه‌های تامین محصولات و تجهیزات ارزان‌قیمت را یاد بگیرید. راه‌های مختلفی برای تامین مواد و تجهیزات لازم برای کسب و کار آنلاین غذا وجود دارد. اما باید سعی کنید همیشه کم هزینه‌ترین روش را انتخاب کنید تا سود بیشتری از محصولات‌تان به دست بیاورید. پس مواد اولیه و ابزارهای کارتان را به روش‌های زیر تهیه کنید:

ایجاد یک کسب و کار در حوزه غذا و خوراکی چقدر هزینه دارد؟

به دلیل این‌که بازار غذا و خوراکی بخش‌های وسیع و متنوعی دارد، نمی‌توان مبلغ دقیقی را برای هزینه راه‌اندازی کسب و کار آنلاین در زمینه غذا مشخص کرد. برای فعالیت در اینترنت اگر بخواهید سایت فروشگاهی داشته باشید آسان‌ترین روش ساخت سایت با سایت سازهاست. شرکت‌های سایت ساز هرکدام تعرفه مختلفی برای سرویس‌های خود دارند. مثلا هزینه پکیج کوچک  برای ایجاد فروشگاه اینترنتی 1,080,000 تومان به صورت سالیانه است.

اگر فکر می‌کنید که این مبلغ کمی زیاد است باید بگویم که فقط ظرف چند ماه می‌توانید چند برابر این مبلغ را از سایت خود درآمد داشه باشید. با گذشت زمان و شناخته شدن کسب و کارتان، درآمد شما هم افزایش می‌یابد. تا جایی که هزینه استفاده از سایت ساز اصلا به چشم نمی‌آید.

یه غیر از هزینه ایجاد سایت شما احتمالا بسته به نوع فعالیت‌تان به چند وسیله یا دستگاه هم احتیاج پیدا می‌کنید. بهترین کار برای شروع کسب و کارتان این است وسایل و تجهیزات به صورت قسطی بخرید. با این کار در هزینه‌های راه‌اندازی کسب و کارتان به مقدار زیادی صرفه جویی کرده‌اید. همچنین پول بیشتری برای تهیه مواد اولیه خواهید داشت.

فعالیت آنلاین در حوزه غذا و خوراکی چقدر درآمد دارد؟

درآمد کسب و کار غذای شما به فعالیت و تلاشی که می‌کنید بستگی دارد. اگر از همان ابتدا محصولات سالم و با کیفیت به مشتری بدهید خیلی زود درآمد چشمگیری نصیب‌تان می‌شود. چون مهم‌ترین چیزی که برای موفقیت در کسب و کارهای حوزه غذا اهمیت دارد این است که محصولات سالم را به مشتری بفروشید. با این کار مشتریان شما کسب و کارتان را به دیگران معرفی می‌کنند. به همین دلیل به واسطه تبلیغات دهان به دهان تعداد زیادی مشتری جدید پیدا می‌کنید.

یکی از ویژگی‌های کسب و کار آنلاین غذا این است که خودتان قیمت محصولات را مشخص می‌کنید. پس باید مجموع هزینه مواد اولیه و وسایل لازم برای بسته‌بندی غذا را محاسبه کنید. بعد هم مبلغی دلخواه را به عنوان هزینه تهیه غذا به آن اضافه کنید. مطمئن باشید اگر محصول شما کیفیت خوبی داشته باشد مشتری حاضر می‌شود هرچقدر بخواهید بابت محصول شما پول بپردازد.

در کل باید گفت که نمی‌توان درآمد دقیقی را برای کسب و کارهای آنلاین غذا مشخص کرد. چون به صورت آنلاین فعالیت می‌کنید مشتریان شما نامحدود هستند. در یک کسب و کار فیزیکی درآمد شما بستگی به تردد محل فعالیت و تراکم جمعیتی منطقه دارد. اما در اینترنت این طور نیست و همه مردم ایران می‌توانند به مشتری شما تبدیل شوند.

دکمه بازگشت به بالا