چگونه طراحی سایت را یاد بگیریم؟

نکات طلایی که قبل از طراحی سایت باید بدانید

 این سوالی است که بسیاری از افراد در زمان شروع طراحی سایت می پرسند و ما هم قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم پس اگر شما هم نمی دونید چطور طراحی سایت رو شروع کنید و تبدیل به یک طراح سایت حرفه ای شوید حتماً مطلب اقدامات دولت برای رشد تجارت الکترونیک را در سایت ایرنا مطالعه کنید.

شما برای یادگیری طراحی سایت نیاز دارید یکسری گام هارو به ترتیب بردارید اولین کاری که قبل از هر چیزی باید انجام دهید مشخص کردن هدفتون از یادگیری طراحی سایت است. اگر صرفاً برای درآمد آن می خواهید یاد بگیرید یادتون باشه که طراحی سایت به صبر زیادی نیاز دارد و اگر در سطح حرفه ای می خواهید طراحی سایت رو دنبال کنید باید کدنویسی هم یاد بگیرید. بنابراین قبل از شروع یادگیری طراحی سایت حتماً مطمئن شوید که به این کار علاقه دارید.

داستان طراحی سایت بدون کدنویسی چیست؟

شاید این روزها تبلیغ رو زیاد شنیده باشید اما داستان آن چیست؟ با پیشرفت حوزه وب سیستم هایی به وجود آمده اند که نیازهای اکثر افراد علاقه مند به طراح سایت برآورده شده است یعنی امروزه هرکسی بخواهد یک سایت برای خودش راه اندازی کند می تواند با استفاده از سیستم های موجود این کار را در چند روز انجام دهد.

یکی از بهترین سیستم هایی که امروزه شما می تونید بدون کدنویسی برای خودتون یا دیگران سایت طراحی کنید استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس است این سیستم با ابزارهای آماده ای که دارد به شما این قابلیت رو می دهد که بتوانید با نصب و پیکربندی ابزارهای آماده نیازهای یک وبسایت رو بدون کدنویسی رفع کنید.

در ادامه مقاله چگونه طراحی سایت یاد بگیریم بیشتر در مورد وردپرس توضیح می دهیم و لینک آموزش آن را که به صورت رایگان در سایت موجود هست را هم معرفی خواهیم کرد اما الان می خواهیم برویم سراغ گام های اصلی یادگیری طراحی سایت برای افرادی که می خواهند این تخصص رو به صورت حرفه ای دنبال کنند.

1.شروع زبان HTML

شاید براتون جالب باشه که تمام صفحات وب سایت ها در دنیا بدون استثنا با استفاده از زبانی به نام HTML ساخته شده که این زبان توسط مرورگرهای اینترنت مانند کروم، فایرفاکس و… تفسیر و به کاربر نمایش داده می شود. یادگیری این زبان بسیار ساده است چرا که اچ تی ام ال یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه یک زبان اصطلاحاً نشانه گذاری یا تگ گذاری است.

بنابراین برای اینکه بدونید چگونه طراحی سایت یاد بگیریم و چهارچوب کلی وب سایت رو طراحی کنیم حتماً باید زبان نشانه گذاری HTMl رو یاد بگیرید پس برای افرادی که سوال چگونه طراحی سایت یاد بگیریم در ذهنشان است اولین گامی که باید بردارند یادگیری زبان html است.

2.یادگیری زبان استایل دهی CSS

دنیای وب بدون زبان CSS مانند جهان سیاه و سفید و بسیار نامرتب می ماند پس شما برای اینکه بتونید به کدهای HTML که در بالا توضیح دادیم استایل بدهید یعنی رنگ متن، فونت، رنگ پس زمینه، فاصله ها و… را تغییر دهید باید حتماً به این زبان مسلط باشید. پس گام دوم یکی از جواب های این سوال که چگونه طراحی سایت یاد بگیریم است.

از آنجایی که CSS هم یک زبان برنامه نویسی نیست یادگیری آن بسیار ساده تر است و شما فقط باید کلاس یا ID مربوط به html رو انتخاب کنید و استایل های دلخواه را برای آنها تنظیم کنید گام بعدی افرادی که سوال چگونه طراحی سایت یاد بگیریم؟ را می پرسند باید گفت یادگیری CSS است.

3.دنبال کردن زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت

JavaScript یک زبان برنامه نویسی است که محبوبیت و قدرت زیادی در وب دارد. شما با استفاده از این زبان می تونید کارهای خارق العاده ای که با Html, css نمی تونید انجام دهید رو به بهترین شکل داخل سایت ها انجام بدید. مثلاً می تونید بگید زمانی که کاربر با ماوس روی یک دکمه کلیک کرد یک صفحه ثبت نام در همان صفحه باز بشه

اگرچه یادگیری زبان جاوااسکریپت برای طراحی سایت خیلی ضروری نیست و اگر در حد آشنایی باشه می تونید از کدهای آماده موجود در اینترنت استفاده کنید اما در صورت حرفه ای شدن در حوزه طراحی سایت این زبان به همراه دو زبان بالا شما را تبدیل یه یک فرانت کار حرفه ای خواهد کرد.

فرانت اند کار کسی است که فقط جلوی سایت یعنی بخشی که کاربر با آن سروکار دارد و مشاهده میکند را طراحی می کند

یادگیری کامل زبان جاوااسکریپت کمی زمان بر است اما اگر سمت یادگیری حرفه ای آن رفتید حتماً سراغ کتابخانه های معروف مانند React هم بروید. افرادی که می پرسند چگونه طراحی سایت یاد بگیریم حتماً زبان جاوااسکریپت رو دنبال کنند.

4.یادگیری زبان برنامه نویسی سمت بک اند یا سرور

تا اینجای مقاله چگونه طراحی سایت یاد بگیریم، مباحث مربوط به فرانت سایت توضیح داده شد حالا می خواهیم سراغ بک اند یا پشت سایت برویم. برای انجام کارهای پشت سایت یا همان بک اند شما باید یک زبان سمت سرور یاد بگیرید برای سمت سرور ما زبان های مختلفی داریم مثل زبان های روبی، پایتون، سی شارپ، PHP و…

5.انتخاب مسیر آینده و شاخه فعالیت

خب بعد از اینکه تمام گام های بالا رو طی کردید و به جواب صحیح چگونه طراحی سایت یاد بگیریم رسیدید، نوبت به انتخاب حوزه فعالیت می رسد چرا که طراحی سایت دنیای بزرگی برای خود دارد و شما با توجه به علاقتون می تونید یک مسیر رو با تمرکز ادامه دهید البته این گام ارتباط مستقیمی با گام چهارم دارد یعنی اگر شما برای بک اند سایت زبان php رو انتخاب کنید می تونید بعد از یادگیری این زبان سراغ فریم ورک های لاراول یا توسعه وردپرس بروید.

وردپرس یکی از بهترین حوزه های طراحی سایت

در بخش بالاتر قبل از پاسخ به اینکه چگونه طراحی سایت یاد بگیریم به وردپرس یک اشاره ریز کردیم اما اگر می خواهید بیشتر در مورد این سیستم بدونید حتماً از رایگان که در سایت منتشر شده است دیدن کنید. جالب است بدونید بیش از 43 درصد از کل وبسایت های دنیا با وردپرس ساخته شده به همین دلیل بازار توسعه وردپرس در ایران و خارج بسیار داغ است. و اگر دوست دارید سریع تر به درآمد برسید یکی از بهترین گزینه های پیش رو انتخاب وردپرس است.

البته یادتون باشه وردپرس فقط طراحی سایت بدون کدنویسی نیست بلکه شما می تونید بدون محدودیت با کدنویسی داخل وردپرس سایت طراحی کنید. پس عزیزانی که می پرسند چگونه طراحی سایت یاد بگیریم باید بدونید که برای توسعه وردپرس شما باید با مباحث HTML, CSS, PHP آشنا باشید.

مدت زمان یادگیری طراحی سایت چقدر است؟

بعد از پاسخ به سوال چگونه طراحی سایت یاد بگیریم؟ می خواهیم به اینکه مدت زمان یادگیری طراحی سایت چقدر است هم پاسخ دهیم. زمان یادگیری طراحی سایت بستگی به زمان و انرژی دارد که شما برای یادگرفتن آن صرف می کنید اگر به صورت تمرکزی شروع به یادگیری کنید می تونید در عرض 3 ماه در حد خوبی مباحث طراحی سایت رو یاد بگیرید و با تمرینات و پروژه های بیشتر مهارت کدنویسی خودتون رو بالاتر ببرید.

بهترین روش یادگیری طراحی سایت چیست؟

برای یادگیری طراحی سایت روش های مختلفی وجود دارد و هر شخصی با یک روش خاص ارتباط می گیرد اما شاید سوال شما بعد از چگونه طراحی سایت یاد بگیریم این باشد که بهترین مسیر برای یادگیری طراحی سایت چیست؟ در ادامه روش های یادگیری طراحی سایت را لیست می کنیم.

پس یکی از بهترین روش های یادگیری طراحی سایت برای افرادی که می پرسند چگونه طراحی سایت یاد بگیریم، شرکت در دوره است البته هر دوره طراحی سایتی رو نباید شرکت کنید بلکه باید دوره جامع و پروژه محور باشد.

طراحی سایت را با این ۳ گام شروع کنید

1- با کار یک طراح وب سایت آشنا شوید

با کار طراحی وب سایت و روش‌های کسب درآمد اینترنتی آشنا شوید. پستی بلندی‌های این کار را بشناسید. باید ببینید آیا واقعاً به کار طراحی علاقه دارید؟ زیرا داشتن علاقه، لازمه‌ی پیشرفت در هر کاری است. راجع به موقعیت شغلی و درآمد آن اطلاعات بیشتری کسب کنید تا با انگیزه‌ی بیشتری شروع کنید. در این زمینه خواندن مقاله‌ی معرفی شغل طراحی وب سایت به شما کمک خواهد کرد.

2- تخصص‌های لازم در طراحی وب سایت را بشناسید

برای طراحی سایت حداقل یک تیم متشکل از افراد زیر نیاز است. اگر دوست دارید یک طراح وب سایت شوید ابتدا جایگاه خود را در تیم مشخص کنید:

گرافیست سایت: معمولاً ایجاد طرح‌های اولیه‌ی وب سایت، طراحی اشکال گرافیکی، تصویرسازی ، طراحی لوگو و.. به عهده‌ی گرافیست است که باید فردی خلاق و باانگیزه باشد.

برنامه نویس سمت کاربر (client side): طراحی رابط کاربری یا همان پوسته‌ی سایت (بخشی از سایت که کاربر با آن در ارتباط است) بر عهده‌ی یک برنامه نویس رابط کاربری است که معمولاً از زبان‌های javascript ، html،css استفاده می‌کنند.

برنامه نویس سمت سرور (server side): با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی مثل asp.net وphp ارتباط مرورگر با سرور را میسر می‌سازند.

3- بهترین روش‌های یادگیری طراحی سایت را بدانید

برای شروع یادگیری دنبال راهی باشید که با کمترین هزینه شما را به یک طراح وب سایت حرفه‌ای تبدیل کند. این هزینه شامل زمان، پول و انرژی شماست. در جدول زیر روش های یادگیری طراحی سایت همراه با مزایا و معایب آن را بررسی کرده‌ایم.

روش یادگیری مزایا معایب
جست‌وجو در اینترنت و مطالعه مقاله تقریباً رایگان دشواری فرآیند یادگیری

طولانی شدن فرآیند یادگیری

مطالعه‌ی کتاب هزینه‌ی کم

امکان یادگیری در هر زمان و مکانی

دشواری فرآیند یادگیری

دور شدن از فرآیند عملی برنامه نویسی

طولانی شدن فرآیند یادگیری

ویدیو آموزشی هزینه کم

امکان یادگیری در هر زمان و مکانی

استفاده از تجربیات بهترین مدرس‌ها

یادگیری آسان

امکان استفاده مجدد از منابع آموزشی

باقی ماندن سوالات ذهنی در صورت وجود نداشتن پشتیبانی از طرف ارائه دهنده

از دست دادن زمان در صورت کم بودن کیفیت آموزش‌ها

کلاس‌های آموزشی استفاده از تجربیات مدرس

یادگیری آسان

هزینه‌ی بالا

وابسته بودن سرفصل ها به سطح علمی کلاس و میزان دانش استاد

با بررسی این نکات پیشنهاد ادمین سایت به شما استفاده از ویدیوهای آموزشی در کنار یک یا چند کتاب خوب است. به این ترتیب همه‌ی مطالب را در کوتاه‌ترین زمان به‌ صورت پیوسته، ساده و عملی می‌آموزید. هرگاه در فرآیند یادگیری دچار ابهام شدید، بهتر است با جست‌وجو در اینترنت سؤالات ذهنی خود را پاسخ دهید. بعد از اینکه به سطح قابل قبولی رسیدید با گذراندن دوره‌های کارآموزی در شرکت‌ها می‌توانید با جنبه‌ی عملیاتی کار نیز آشنا شوید.

پیشنهاد ما برای ورود به حوزه‌ی طراحی سایت، آموزش‌های ویدیویی پروژه محور در ادمین سایت است. همین یادگیری را الان شروع کنید:

آیا واقعاً هدف شما طراحی سایت است؟!

در این بخش از مقاله می‌خواهم کمی روراست‌تر باشیم. هدف شما از اینکه می‌خواهید طراح وب‌سایت شوید چیست؟! در پاسخ به این سوال گاهی سخن از راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی و داشتن سایت به میان می‌آید.

بنده پیشنهاد می‌کنم اگر می‌خواهید یک وب‌سایت داشته باشید و هدف شما تجارت الکترونیک است از طی کردن این مسیر نسبتاً طولانی بپرهیزید! چون راه کوتاه‌تری هم هست. برای داشتن سایت حتماً نباید یک برنامه‌نویس یا طراح سایت بود. کافی است بروید سراغ راه اندازی سایت بدون برنامه نویسی! استفاده از یک روش کوتاه و مطمئن است برای اینکه خودتان یک سایت راه‌اندازی کنید. خب اگر پاسخ شما به این سوال چیز دیگری است و واقعاً به این شغل علاقه دارید پس ادامه‌ی مقاله مخصوص شما است. همراه ما باشید.

برای طراح سایت شدن از کجا شروع کنیم؟

مشکلی در پاسخ به این سوال وجود دارد اشتباه رایج بین اصطلاح طراح سایت و توسعه‌دهنده‌ی وب‌سایت است. طراح سایت بیشتر نقش طراحی‌های گرافیکی سایت را برعهده دارد اما توسعه دهنده‌ی سایت بیشتر به کدنویسی می پردازد. اگر می‌خواهید یک توسعه‌دهنده‌ی وب سایت باشید دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

 اما اگر می خواهید یک طراح و باشید بیشتر به یادگیری نرم افزار‌های گرافیکی مثل فتوشاپ بپردازید. سپس به سراغ یادگیری HTML وCSS بروید. برای آشنا شدن با مسیر برنامه نویسی برای شما یک نقشه ی راه آماده است. کافیست به دوره‌ی نقشه راه توسعه دهندگان مراجعه کنید. در این دوره رایگان مسیر پیش‌روی یک برنامه نویس وب مشخص شده است. برای مشاهده‌ی این دوره، کلیک کنید:

 از HTML شروع کنید

html زبان استاندارد طراحی صفحات وب است. کدهای صفحه در نهایت به کدهای html تبدیل شده و توسط مرورگر نمایش داده می‌شوند. بنابراین اجزای صفحه وب مثل متن، عکس و.. به کمک تگ‌های html در صفحه وب قرار می‌گیرند.
در واقع تمامی زبان‌های برنامه‌نویسی برای طراحی سایت، به شکلی به html وابسته هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله‌ی مراجعه کنید.

با CSS ادامه دهید

برای اینکه اجزای صفحه وب سایت شما آرایشی به خود بگیرد باید از css استفاده کرد برای مثال برای اینکه به عنوان نوشته، رنگ و سایز بدهیم نیازمند این زبان خواهیم بود. برای مطالعه‌ی بیشتر به مقاله‌ی مراجعه نمایید.

 با جاوا اسکریپت کار خود را حرفه‌ای جلوه دهید

بعد از اینکه صفحه‌ی وبی طراحی شد برای پویاتر شدن آن به این زبان نیازمندیم.برای مثال اگر بخواهیم صفحه‌‌ای دارای انیمیشنی باشد یا منوی کشویی داشته باشیم از این زبان استفاده می‌کنیم . البته اگر در ابتدای راه هستید یادگیری این زبان الزامی نیست. می‌توانید به سراغ یادگیری یک زبان سمت سرور بروید و در فرصت مناسب به یادگیری این زبان بپردازید.

یک زبان برنامه نویسی سمت سرور بیاموزید

به کمک زبان سمت سرور اطلاعات بین مرورگر و سرور تبادل می‌شود برای مثال برای ثبت اطلاعات کاربر در دیتابیس از زبان سمت سرور استفاده می‌شود. در این میان PHP و ASP.NET دو زبان قدرتمند و محبوب در این زمینه هستند که باید بعد از شناخت کامل، یکی از این دو را برای یادگیری انتخاب کنید. ما بنا به دلایلی همچون محبوبیت، سهولت یادگیری، متن باز بودن و… زبان php را به شما معرفی می‌کنیم.

خروج از نسخه موبایل