چگونه یک متن را سئو کنیم؟
نکات مهم در ایجاد Meta Description مناسب سئو
در بحث سئو دسته بندی اول باید بدانید که اصلا توضیحات متا یا Meta Description چیست . به زبان ساده وقتی شما در گوگل یا سایر موتورهای جستجو به دنبال محتوای مورد نظر خودتان می گردید ، مقداری توضیحات در خصوص عنوان هایی که در صفحات مختلف نمایش داده می شود در زیر عنوان محتوا به شما نشان داده می شود. نمونه ای از Meta Description را در تصویر زیر مشاهده می کنید :
قسمت های آبی رنگی که در تصویر بالا مشاهده می کنید در واقع همان توضیحات متا برای مطلب سئو شده شما هستند . اما نکته اینجاست که چه مواردی را باید در این توضیحات رعایت کنیم ؟ چه قسمتی از متن ما معمولا به عنوان متا در نظر گرفته می شود ؟ به نکات زیر توجه کنید :
- حداکثر طول مناسب توضیحات متا 150 کاراکتر است
- در این 150 کاراکتر شما باید به خلاصه مطلبی که قرار است در محتوا دیده شده اشاره کنید
- بهتر است که کلمه کلیدی عنوان شما در این قسمت به شکلی وجود داشته باشد
- معمولا گوگل بصورت خودکار این قسمت را از ابتدای محتوای متنی شما بر می دارد
- شما می توانید بصورت دستی در برخی پلاگین ها این قسمت را وارد کنید
- در مقاله ای جداگانه به بررسی نحوه انتخاب Meta Description برای محتوا می پردازیم …
بنابراین کاربر بعد از اینکه عنوان محتوای شما را در موتورهای جستجو پیدا کرد ، قطعا نگاهی به توضیحات متای شما هم خواهد داشت که باید دقت کنید متناسب با عنوان محتوا باشد اما نکته مهمی که باید رعایت کنید برای اینکه Meta Description شما به مشکل نخورد را در ادامه ذکر می کنیم :
- سلام و احوالپرسی نکنید : کاربر به دنبال رسیدن به محتوا است نه احوالپرسی
- یک راست به سراغ لپ مطلب در جمله ابتدایی توضیحات مقاله یا ویدیوی خود بروید
- از بکار بردن عکس در اولین خط شروع محتوای خودتان اجتناب کنید
- از بکار بردن و تکرار عنوان مطلب به عنوان تگ H2 در اولین خط شروع محتوا اجتناب کنید
- بهترین Meta Description نوشتن جمله ای برای رساندن نتیجه محتوای شماست
نکات مهم در ایجاد متن محتوای مناسب برای سئو اما در نهایت این متن محتوای اصلی شماست که نظر کاربر را برای همیشه می تواند تغییر بدهد . شما باید در محتوای متنی خودتان ، آن چیزی که کاربر به آن نیاز داشته است و مطلب را به خاطر آن باز کرده است را به او برسانید . اگر اینکار را نکنید ، محتوای شما یک محتوای سوخته و بی مصرف است . برای اینکه متن محتوای مناسبی داشته باشید ، بایستی نکات زیر را در نوشتن متن توضیحات یا محتوای اصلی خودتان لحاظ کنید :
- یک متن خوب حداقل 1500 کلمه دارد
- یک متن خوب پاراگراف بندی مناسب دارد
- هر پاراگراف حداکثر سه یا چهار جمله داشته باشد
- هر جمله در هر پاراگراف بهتر است با نقطه تمام شود ( نقطه در سئو مهم است )
- خوانا بودن و فاصله بین خطوط و پاراگراف ها را چک کنید
- متن های طولانی فقط باعث فرار کاربر از سایت شما می شوند
- در هر پاراگراف حداقل یکبار از بخشی از کلمات کلیدواژه اصلی استفاده کنید
- کلیدواژه عنوان مطلب را متن اصلی اسپم نکنید ( زیاد استفاده نکنید)
- برخی از کلیدواژه ها را در پاراگراف های ابتدایی مطلب Bold کنید
- به جای استفاده از کلمه کلیدی اصلی از هم خانواده های آن استفاده کنید
- اگر مطلب مرتبطی در وب سایت دارید با واژه مرتبط حتما پیشنهاد یا لینک بدهید
- در هر 1000 کلمه یکبار عین کلمه کلیدی عنوان را استفاده کنید
- از چک لیست و لیست موارد عددی برای ارائه بهتر محتوا استفاده کنید
- عنوان های هر Section از پاراگراف را در تگ H2 قرار دهید
- در مقاله ای جداگانه به بررسی سئو دقیق متن محتوا خواهیم پرداخت
خوب تا اینکای کار به نظر شما چه نکاتی گفته شده ؟ حتما متعجب می شوید اگر با رعایت کردن این نکات به نظر ساده و گذشت کمی زمان متوجه تغییرات زیادی در نتیجه سئو محتوای خود خواهید بود . در واقع این مطلب چک لیست سئوی حرفه ای محتوای متنی به حساب می آید . اما در ادامه نکات اضافه بر سازمانی در خصوص سئوی بهتر محتوای متنی به شما آموزش می دهیم که آموزش را کامل کنیم .
نکات مهم در سئوی تصاویر یک محتوای متنی استفاده کردن از تصاویر و اساسا مالتی مدیا ، خیلی خیلی در سئوی محتواهای متنی شما می تواند تاثیرگذار باشد . در واقع بهتر است که شما همیشه برای مطالب متنی خودتان در هر پاراگراف یا هر دو پاراگراف یک تصویر استفاده کنید که هم چشم خواننده خسته نشود و هم جذابیت بیشتری به متن شما بدهد . برای استفاده کردن از تصاویر حتما نکات زیر را در نظر داشته باشید :
- حتما از تصاویر مرتبط با موضوع محتوا استفاده کنید
- در قسمت توضیحات تصویر (Alt) حتما درباره تصویر از کلمه کلیدی عنوان استفاده کنید
- تا جای ممکن از تصاویر کپی شده استفاده نکنید
- از تصاویر با کیفیت استفاده کنید
- بر روی تصاویر خودتان واترمارک یا کپی رایت قرار بدهید
تکنیک هایی برای نوشتن مقاله بر اساس سئو
SEO یا سئو زبانی است که مخصوص موتورهای جستجو مانند Google است، شما با استفاده از این زبان میتوانید به نفع وب سایت خود به بپردازید، و در نهایت در صدر نتایج (SERP) قرار بگیرید. علاوه بر این، هدف شما باید تولید محتوا با رتبه بسیار بالا برای گوگل و مقاله نویسی سئو باشد. البته، ممکن است برایتان سوال پیش آید نوشتن متن برای seo به چه صورت انجام میگیرد؟ نگران نباشید، در ادامه مفصلا به این موضوع میپردازیم.
۱- عناوین را به نفع خود به کار ببرید
سرفصلها به گوگل درباره اینکه بخشهای مختلف مقاله نوشته شده شما درباره چیست، اطلاعات میدهند. به عنوان مثال در این پست، عنوان “ نوشتن برای سئو: چگونه متنی بنویسیم که در صفحه اول گوگل قرار بگیرد؟” به موتورهای جستجو اطلاعاتی کلی درباره این محتوا ارائه میکنند.
و این امر منجر به افزایش امکان نمایش این مقاله، برای کاربرانی که کلمات کلیدی چون “نوشتن برای seo، seo در محتوا، متن seo شده در محتوا، نوشتن متن برای seo” را در موتورهای جستجو تایپ میکنند، میشود. در واقع، موتورهای جستجو قبل از آن که به متن نگاهی بیندازند، به سرفصلها و عناوین متن توجه میکنند. شما میتوانید از عناوین به منظور انتقال دقیق ایده اصلی متن خود استفاده کنید، اما، ضروری است از عناوین و کلمات کلیدی به درستی استفاده شود. همچنین، این مورد شانس سایت شما برای انتقال به صفحه اول گوگل افزایش میدهد.
۲- استفاده از باکس پاسخ برجسته (featured snippets)
باکس پاسخ برجسته گوگل مستقیمترین پاسخ را برای جستجوکنندگان به نمایش میگذارد. به عنوان مثال، اگر به جستجوی ” نوشتن محتوای سئو شده” بپردازیم، گوگل از این قابلیت برای نمایش مناسبترین پاسخها به ما استفاده میکند.
در واقع این بخش در گوگل، به سوالاتی که ممکن است کاربر حین مراجعه به وبلاگ شما داشته باشد، پاسخ میدهد. به عنوان مثال، اگر عبارت “چگونه باید یک پست وبلاگ بنویسم؟” را جستجو کنیم، به پاسخ متناسب با این سؤال متناسب مواجه میشویم.
اگر خواهان ایجاد یک فهرست عملی طبق این قابلیت گوگل برای سایت خود هستید، میتوانید از جملات کامل که با فعلهایی همچون “نوشتن”، “تحقیق”، “ایجاد” و غیره استفاده کنید. علاوه بر این، باید جملاتی که مورد استفاده قرار میدهید، در راستای پاسخ به یک سوال یا چالش جستجو شده باشند.
۳- تنظیم محتوای سایت بر اساس پاسخدهی به کاربران
از مهمترین دلایلی که پست مینویسیم، ایجاد تنوع در مطالب موجود سایت است. دلیل دیگر، میتواند افزایش اعتبار کسب و کار آنلاینمان باشد. اما اگر “نوشتن برای پاسخ دهی به مخاطبانتان” در لیست دلایل شما نباشد، احتمالا فرصتهای کلیدی نوشتن برای سئو را از دست داده اید. روزانه در گوگل به سؤالات بیشماری پاسخ داده میشود.
هنگامی که پستها را برای پاسخدهی به سؤالات مخاطبان خود تنظیم میکنیم، گوگل به نفع ما عمل میکند و پستهای ما را جز برترین پستها در موضوع تولید شده قرار میدهد. اگر تمایل دارید، بدانید مخاطبان شما به دنبال چه هستند، ضروری است به بررسی کلمات کلیدی بپردازید. سایتهایی مانند Ahrefs و Woorank میتوانند به شما در این زمینه کمک کنند.
۴- استفاده از توضیحات متا
آیا در هر پستی که منتشر میکنید، از توضیحات متا استفاده میکنید؟ اگر پاسخ شما “منفی” است، احتمالاً باید در این زمینه تجدید نظر کنید. توضیحات متا یکی از روشهای تاثیرگذار برای افزایش رتبه بندی سایت شما در موتور جستجو گوگل است. و از آنجایی که احتمالا بدانید، توضیحات متا جمع بندی درباره متن تولید شده در 1-3 جمله است. به یاد داشته باشید، جملات متا باید کوتاه باشند و در آنها از کلمات کلیدی به همراه متنی جذاب استفاده شده باشد.
۵- استفاده از متن جایگزین تصویر یا alt text
با هر تصویری که به پست خود اضافه میکنید، خواه تصویر اصلی یا تصویر بدنه متن باشد، در واقع از متن جایگزین تصویر استفاده کرده اید. متن جایگزین تصویر آنچه را که اتفاق میافتد را در قالب عکس توصیف کرده و به نمایش میگذارد و میتوان آن را به عنوان توضیحی برای عکسها به کار برد. alt text در گوگل به افرادی که بینایی ضعیفی دارند، کمک میکند، علت چرایی قرارگیری عکس در متن را درک کنند. استفاده از این ترفند، منجر به افزایش رتبه بندی و دسترسی بیشتر به مقالات سایت شما میشود.
به عنوان مثال، اگر از یک عکس اینفوگرافیک در متن استفاده شود، این امر منجر به افزایش جذابیت محتوای تولیدی شما میگردد. alt text از کلمات کلیدی برای توصیف بیشتر متن استفاده میکند، که این امر باعث ارتقا SERP و بهبود رتبه بندی سایت میشود.
۶- کلمات کلیدی مورد استفاده را به بدنه پست خود محدود نکنید
فراموش نکنید، شما باید از کلمات کلیدی در هر قسمت از محتوای تولیدی خود استفاده کنید. به عنوان مثال کلمات کلیدی باید در بدنه، عنوان، سرتیترها، زیر عنوان و غیره به کار برده شوند. بهرهبری مناسب از کلمات کلیدی بسیار کارآمد و موثر است، زیرا منجر به بهبود وضعیت SERP سایت میشود. موتور جستجو گوگل هرآنچه را که کاربر در مرورگرها تایپ میکند، نشان میدهد. بنابراین، استفاده از کلمات کلیدی متناسب با متن تولید شده و عبارات و کلماتی که کاربران آن را جستجو میکنند، می تواند موثر واقع شود.
به عنوان مثال، متنی با کلمه کلیدی ” نوشتن متن برای بهینه سازی” باید از مفاهیم و توضیحاتی هم راستا با کلمه کلیدی تولیدی باشد. اینگونه شما به درستی از کلمات کلیدی در متن تولیدی خود استفاده کرده اید، و موتور جستجو گوگل هم سایت شما را متناسب با کلمات کلیدی به کار برده شده، به نمایش می گذارد. علاوه بر این، تجربه کاربر از مطالعه پستهای شما رتبه بندی خوبی از سایتتان به نمایش خواهد گذاشت.
۷- شناسایی کلمات کلیدی موثر
گوگل هر یک ثانیه بیش از 40000 عنوان کلیدی مورد جستجو را مدیریت میکند. اما با این فعالیت دقیق گوگل، امکان اینکه مطالب بهینه سازی و ویراستاری نشده و غیره به رتبه بالایی برسند، کاهش مییابد. برای اینکه در مقابل رقبایتان قد علم کنید ضروری است بدانید چگونه از مطالب و عباراتی که کاربران به جستجوی آن میپردازند، به نفع خود استفاده کنید.
بهتر است، برای شناسایی کلمات کلیدی مورد نیاز کاربران خود را جای آنها قرار دهید، تا اینگونه بدانید آنها به دنبال چه هستند. همچنین، گوگل ترند برای شناسایی کلمات کلیدی معروف و ترند شده میتواند به شما کمک کند. هر زمان که مشاهده کرده اید استفاده از کلمات کلیدی خاصی کاهش یافته، باید هدف خود را متناسب با آن کلمات تغییر دهید و از کلمات کلیدی مناسب و مورد استفاده برای ارتقای سئو سایت خود بهره ببرید.
اگر ایدههای موثر و کارآمد درباره کلمات کلیدی مورد استفاده ندارید، یا همواره ذهنتان کلمات کلیدی زیادی را شناسایی نمیکند، میتوانید از محتواهای رقبایتان الهام بگیرید. البته ابزارهایی هم برای شناسایی کلمات کلیدی و رتبه بندی آنها وجود دارند، که میتوانید از آنها برای ارتقای سایت تجاری خود بهره ببرید. یکی از این ابزارها، SEMRush است، که برای رتبه بندی کلمات کلیدی، بررسی نتایج جستجو کلمات کلیدی، ترافیک سایت و غیره مورد استفاده قرار میگیرد.
به یاد داشته باشید که با تغییر روند تولید محصول، تغییر اصطلاحات یا غیره، کلمات کلیدی هم با گذشت زمان تکامل یافته و تغییر میکنند. به همین منظور ضروری است، از کلمات کلیدی صحیح برای مخاطبان هدف خود بهره ببرید، تا اینگونه بتوانید شانس ارتقا سایت و بهینه سازی سئو آن را افزایش دهید.
۸- از کلمات کلیدی در بدنه محتوای خود به صورت طبیعی استفاده کنید
پس از تصمیم گیری در مورد لیست مورد استفاده کلمات کلیدی موضع مدنظرتان، زمان آن رسیده که پستی برای سایت خود با محوریت کلمات کلیدی انتخابی خود بنویسید. برای تصمیم گیری درباره محتوا به صورت دسته جمعی میتوانید از طوفان فکری یا Brainstorm استفاده کنید، اینگونه محتوایی جذاب تولید خواهید کرد.
شما در طی فرآیند طوفان فکری به مواردی همچون شخصیت خریدار، انگیزه آنها از خرید، علایق آنها و غیره پی خواهید برد. اینگونه شما به موضوعی که با نیازها، خواسته ها و دردهای مخاطبانتان هم راستا باشد، دست مییابید. در حین نوشتن پست برای سایت خود، میتوانید از کلمه کلیدی به طور طبیعی استفاده کنید. شما میتوانید کلمه کلیدی اصلی خود را در مکان های زیر به کار ببرید:
- عنوان اصلی
- سرفصل ها یا زیرفصل ها
- در صورت امکان URL
- Image alt text یا متن جایگزین تصویر (موتورهای جستجو نمیتوانند تصاویر را بخوانند)
- توضیحات متا
- در طول بدنه محتوا
و در آخر، فراموش نکنید هدف اصلی شما از مقاله نویسی سئو، در کنار موتورهای جستجو است. به همین منظور ضروری است محتوایی جذاب و گیرا با رعایت عناوین سئو نگارش کنید.
۹- مطالب سایت خود را به سایتهای معتبر و شناخته شده لینک دهید.
هنگام تدوین پست وبلاگ خود، از پیوند دادن به مقالهها و سایتهای دیگر نترسید. شما از طریق لینک دهی به وب سایتهای معتبر، میتوانید مطالب معتبر بیشتری را به خوانندگان وب سایت خود ارائه دهید. در کنار آن، این مسئله منجر به افزایش رتبه شما در موتور جستجو گوگل میشود. شما با استناد به مقالات معتبر سایتهای شناخته شده، در واقع مطلبی مستند را به خوانندگان خود ارائه میدهید. اینگونه، خوانندگان مطالب شما را با اعتماد بیشتری مطالعه میکنند، زیرا از منبع معتبر آن خبردار هستند.
۱۰- یکی از اهداف خود برای تولید محتوا، را تولید مقالاتی طولانی قرار دهید.
معمولا انسانها به طور متوسط 8 ثانیه راجع به موضوعی فکر میکنند، به همین منظور پستهای کوتاه برای کاربران جذابتر و خواندنیتر است، این در حالی رخ میدهد که موتورهای جستجو پستها و مطالب طولانی را ترجیح میدهند. در واقع، هرچه پست وبلاگ شما طولانی تر باشد، احتمال اینکه جز نتایج برتر موتور جستجو گوگل باشید، افزایش مییابد. پستهای طولانی، در زمان کوتاهتر و به شیوه آسانتری منجر به افزایش رنکینگ سایت شما میشوند. در واقع، هرچه مطلب ارائه شده طولانیتر باشد، موتورهای جستجو سرنخ بیشتری درباره مطالب سایت شما خواهند داشت. توصیه میشود، حداقل برای هر پست متن 300 کلمه تهیه کنید.
۱۱- کلمات یا عبارات داخلی را به پستهای دیگر سایتتان پیوند دهید.
شما از طریق پیوند دادن به صفحات داخلی سایتتان میتوانید به بهینه سازی سئو مقالات خود کمک کنید. همچنین، اینگونه مخاطب شما به مطالب بیشتری از سایت برخورد خواهد داشت، که این امر منجر به خواندن مطالب بیشتر سایت میشود.
از طریق پیوندهی به دیگر مقالات سایت خود، کاربران را مدت زمان بیشتری در سایت نگه خواهید داشت که این امر منجر به کاهش بانس ریت سایت شما میشود. به یاد داشته باشید، هرگز لینک داخلی خرید محصولاتی را که تخفیف دارند، در انتهای مقالات سایت قرار ندهید، زیرا این امر تاثیر منفی بر سایت شما دارد و کاربران را هم دلسرد میکند.
احتیاط کنید، بیش از حد از پیوند داخلی یا خارجی استفاده نکنید. لزومی به اینکه تمامی مقالات خود را به موضوعات داخلی و خارجی پیوند دهید وجود ندارد، فقط مقالاتی را که به پیونددهی نیازمند هستند، را برای این منظور انتخاب کنید. از خود بپرسید آیا مقاله دیگری متناسب با موضوع وبلاگ موجود است؟ آیا میتوانید مطلب جدیدی متناسب با موضوع مورد استفاده مقاله پیدا کنید و آن را به مقاله فعلی لینک دهید؟ هر گاه پاسخی برای سوالاتتان یافتید، میتوانید مقاله مدنظرتان را لینک داخلی دهید.
۱۲- آپلود تصاویر را متناسب با سرعت بالا در صفحه بهینه سازی کنید.
گوگل سایتهایی را که سرعت زیادی دارند، در رنکینگ بالا قرار میدهد. به همین منظور زمانی که از عکس در متن به طور همزمان استفاده میکنیم، سرعت آپلود از اهمیت بیشتری برخوردار میشود، زیرا عکسهای سنگین و بزرگ میتوانند منجر به کاهش زمان بارگیری صفحات وب سایت و در نهایت کاهش سرعت سایت شوند، که این امر تاثیر منفی بر سایت دارد.
خوشبختانه، شما میتوانید با ارسال عکسهای مناسب در حجم کم، تغییری در سرعت سایتتان ایجاد نکنید. به این منظور، هنگامی که عکسی را برگزیدید، میتوانید از نرم افزارهای فشرده سازی رایگان مانند Squoosh.app برای فشرده شدن عکسها استفاده کنید. این نرم افزار کیفیت عکس را پایین نمیآورد، اما حجم آن را کاهش میدهد.
اگر شک دارید که سایت شما با مشکلاتی همچون سرعت پایین روبه رو است، میتوانید از ابزارهایی که گوگل ارائه کرده است، استفاده کنید.