چگونه یک متن را سئو کنیم؟

نکات مهم در ایجاد Meta Description مناسب سئو

در بحث سئو دسته بندی اول باید بدانید که اصلا توضیحات متا یا Meta Description چیست . به زبان ساده وقتی شما در گوگل یا سایر موتورهای جستجو به دنبال محتوای مورد نظر خودتان می گردید ، مقداری توضیحات در خصوص عنوان هایی که در صفحات مختلف نمایش داده می شود در زیر عنوان محتوا به شما نشان داده می شود. نمونه ای از Meta Description را در تصویر زیر مشاهده می کنید :

قسمت های آبی رنگی که در تصویر بالا مشاهده می کنید در واقع همان توضیحات متا برای مطلب سئو شده شما هستند . اما نکته اینجاست که چه مواردی را باید در این توضیحات رعایت کنیم ؟ چه قسمتی از متن ما معمولا به عنوان متا در نظر گرفته می شود ؟ به نکات زیر توجه کنید :

  1. حداکثر طول مناسب توضیحات متا 150 کاراکتر است
  2. در این 150 کاراکتر شما باید به خلاصه مطلبی که قرار است در محتوا دیده شده اشاره کنید
  3. بهتر است که کلمه کلیدی عنوان شما در این قسمت به شکلی وجود داشته باشد
  4. معمولا گوگل بصورت خودکار این قسمت را از ابتدای محتوای متنی شما بر می دارد
  5. شما می توانید بصورت دستی در برخی پلاگین ها این قسمت را وارد کنید
  6. در مقاله ای جداگانه به بررسی نحوه انتخاب Meta Description برای محتوا می پردازیم …

بنابراین کاربر بعد از اینکه عنوان محتوای شما را در موتورهای جستجو پیدا کرد ، قطعا نگاهی به توضیحات متای شما هم خواهد داشت که باید دقت کنید متناسب با عنوان محتوا باشد اما نکته مهمی که باید رعایت کنید برای اینکه Meta Description شما به مشکل نخورد را در ادامه ذکر می کنیم :

  1. سلام و احوالپرسی نکنید : کاربر به دنبال رسیدن به محتوا است نه احوالپرسی
  2. یک راست به سراغ لپ مطلب در جمله ابتدایی توضیحات مقاله یا ویدیوی خود بروید
  3. از بکار بردن عکس در اولین خط شروع محتوای خودتان اجتناب کنید
  4. از بکار بردن و تکرار عنوان مطلب به عنوان تگ H2 در اولین خط شروع محتوا اجتناب کنید
  5. بهترین Meta Description نوشتن جمله ای برای رساندن نتیجه محتوای شماست

نکات مهم در ایجاد متن محتوای مناسب برای سئو اما در نهایت این متن محتوای اصلی شماست که نظر کاربر را برای همیشه می تواند تغییر بدهد . شما باید در محتوای متنی خودتان ، آن چیزی که کاربر به آن نیاز داشته است و مطلب را به خاطر آن باز کرده است را به او برسانید . اگر اینکار را نکنید ، محتوای شما یک محتوای سوخته و بی مصرف است . برای اینکه متن محتوای مناسبی داشته باشید ، بایستی نکات زیر را در نوشتن متن توضیحات یا محتوای اصلی خودتان لحاظ کنید :

  1. یک متن خوب حداقل 1500 کلمه دارد
  2. یک متن خوب پاراگراف بندی مناسب دارد
  3. هر پاراگراف حداکثر سه یا چهار جمله داشته باشد
  4. هر جمله در هر پاراگراف بهتر است با نقطه تمام شود ( نقطه در سئو مهم است )
  5. خوانا بودن و فاصله بین خطوط و پاراگراف ها را چک کنید
  6. متن های طولانی فقط باعث فرار کاربر از سایت شما می شوند
  7. در هر پاراگراف حداقل یکبار از بخشی از کلمات کلیدواژه اصلی استفاده کنید
  8. کلیدواژه عنوان مطلب را متن اصلی اسپم نکنید ( زیاد استفاده نکنید)
  9. برخی از کلیدواژه ها را در پاراگراف های ابتدایی مطلب Bold کنید
  10. به جای استفاده از کلمه کلیدی اصلی از هم خانواده های آن استفاده کنید
  11. اگر مطلب مرتبطی در وب سایت دارید با واژه مرتبط حتما پیشنهاد یا لینک بدهید
  12. در هر 1000 کلمه یکبار عین کلمه کلیدی عنوان را استفاده کنید
  13. از چک لیست و لیست موارد عددی برای ارائه بهتر محتوا استفاده کنید
  14. عنوان های هر Section از پاراگراف را در تگ H2 قرار دهید
  15. در مقاله ای جداگانه به بررسی سئو دقیق متن محتوا خواهیم پرداخت

خوب تا اینکای کار به نظر شما چه نکاتی گفته شده ؟ حتما متعجب می شوید اگر با رعایت کردن این نکات به نظر ساده و گذشت کمی زمان متوجه تغییرات زیادی در نتیجه سئو محتوای خود خواهید بود . در واقع این مطلب چک لیست سئوی حرفه ای محتوای متنی به حساب می آید . اما در ادامه نکات اضافه بر سازمانی در خصوص سئوی بهتر محتوای متنی به شما آموزش می دهیم که آموزش را کامل کنیم .

نکات مهم در سئوی تصاویر یک محتوای متنی استفاده کردن از تصاویر و اساسا مالتی مدیا ، خیلی خیلی در سئوی محتواهای متنی شما می تواند تاثیرگذار باشد . در واقع بهتر است که شما همیشه برای مطالب متنی خودتان در هر پاراگراف یا هر دو پاراگراف یک تصویر استفاده کنید که هم چشم خواننده خسته نشود و هم جذابیت بیشتری به متن شما بدهد . برای استفاده کردن از تصاویر حتما نکات زیر را در نظر داشته باشید :

  1. حتما از تصاویر مرتبط با موضوع محتوا استفاده کنید
  2. در قسمت توضیحات تصویر (Alt) حتما درباره تصویر از کلمه کلیدی عنوان استفاده کنید
  3. تا جای ممکن از تصاویر کپی شده استفاده نکنید
  4. از تصاویر با کیفیت استفاده کنید
  5. بر روی تصاویر خودتان واترمارک یا کپی رایت قرار بدهید

تکنیک هایی برای نوشتن مقاله بر اساس سئو

SEO  یا سئو زبانی است که مخصوص موتورهای جستجو مانند Google است، شما با استفاده از این زبان می‎توانید به نفع وب سایت خود به بپردازید، و در نهایت در صدر نتایج (SERP) قرار بگیرید. علاوه بر این، هدف شما باید تولید محتوا با رتبه بسیار بالا  برای گوگل و مقاله نویسی سئو باشد. البته، ممکن است برایتان سوال پیش آید نوشتن متن برای seo به چه صورت انجام می‎گیرد؟  نگران نباشید، در ادامه مفصلا به این موضوع می‎پردازیم.

۱- عناوین را به نفع خود به کار ببرید

سرفصل‎ها به گوگل درباره اینکه بخش‎های مختلف مقاله نوشته شده شما درباره چیست، اطلاعات می‎دهند. به عنوان مثال در این پست، عنوان “ نوشتن برای سئو: چگونه متنی بنویسیم که در صفحه اول گوگل قرار بگیرد؟” به موتورهای جستجو اطلاعاتی کلی درباره این محتوا ارائه می‎کنند.

و این امر منجر به افزایش امکان نمایش این مقاله، برای کاربرانی که کلمات کلیدی چون “نوشتن برای seo، seo در محتوا، متن seo شده در محتوا، نوشتن متن برای seo” را در موتورهای جستجو تایپ می‎کنند، می‎شود. در واقع، موتورهای جستجو قبل از آن که به متن نگاهی بیندازند، به سرفصل‎ها و عناوین متن توجه می‎کنند.  شما می‎توانید از عناوین به منظور انتقال دقیق ایده اصلی متن خود استفاده کنید، اما، ضروری است از عناوین و کلمات کلیدی به درستی استفاده شود. همچنین، این مورد شانس سایت شما برای انتقال به صفحه اول گوگل افزایش می‎دهد.

۲- استفاده از باکس پاسخ  برجسته (featured snippets)

 باکس پاسخ برجسته گوگل مستقیم‎ترین پاسخ  را برای جستجوکنندگان به نمایش می‎گذارد.  به عنوان مثال، اگر به جستجوی ” نوشتن محتوای سئو شده” بپردازیم، گوگل از این قابلیت برای نمایش مناسب‎ترین پاسخ‎ها به ما استفاده می‎کند.

در واقع این بخش در گوگل، به سوالاتی که ممکن است کاربر حین مراجعه به وبلاگ شما داشته باشد، پاسخ می‎دهد. به عنوان مثال، اگر عبارت “چگونه باید یک پست وبلاگ بنویسم؟” را جستجو کنیم، به پاسخ متناسب با این سؤال متناسب مواجه می‎شویم.

اگر خواهان ایجاد یک فهرست عملی طبق این قابلیت گوگل برای سایت خود هستید، می‎توانید از جملات کامل که با فعل‎هایی همچون “نوشتن”، “تحقیق”،  “ایجاد” و غیره استفاده کنید. علاوه بر این، باید جملاتی که مورد استفاده قرار می‎دهید، در راستای پاسخ به یک سوال یا چالش جستجو شده باشند.

۳- تنظیم محتوای سایت بر اساس پاسخ‎دهی به کاربران

از مهمترین دلایلی که پست می‎نویسیم، ایجاد تنوع در مطالب موجود سایت است. دلیل دیگر، می‎تواند افزایش اعتبار کسب و کار آنلاین‎مان باشد. اما اگر “نوشتن برای پاسخ دهی به مخاطبانتان” در لیست دلایل شما نباشد، احتمالا فرصت‎های کلیدی نوشتن برای سئو را از دست داده اید. روزانه در گوگل به سؤالات بی‎شماری پاسخ داده می‎شود.

هنگامی که پست‎ها را برای پاسخ‎دهی به سؤالات مخاطبان خود تنظیم می‎کنیم، گوگل به نفع ما عمل می‎کند و پست‎های ما را جز برترین پست‎ها در موضوع تولید شده قرار می‎دهد. اگر تمایل دارید، بدانید مخاطبان شما به دنبال چه هستند، ضروری است به بررسی کلمات کلیدی بپردازید. سایت‎هایی مانند Ahrefs و Woorank می‎توانند به شما در این زمینه کمک کنند.

۴- استفاده از توضیحات متا

آیا در هر پستی که منتشر می‎کنید، از توضیحات متا استفاده می‎کنید؟  اگر پاسخ شما “منفی” است، احتمالاً باید در این زمینه تجدید نظر کنید. توضیحات متا یکی از روش‎های تاثیرگذار برای افزایش رتبه بندی سایت شما در موتور جستجو گوگل است. و از آنجایی که احتمالا بدانید، توضیحات متا جمع بندی درباره متن تولید شده در 1-3 جمله است. به یاد داشته باشید، جملات متا باید کوتاه باشند و در آنها از کلمات کلیدی به همراه متنی جذاب استفاده شده باشد.

۵- استفاده از متن جایگزین تصویر یا  alt text

با هر تصویری که به پست خود اضافه می‎کنید، خواه تصویر اصلی یا تصویر بدنه متن باشد، در واقع از متن جایگزین تصویر استفاده کرده اید. متن جایگزین تصویر آنچه را که اتفاق می‎افتد را در قالب عکس توصیف کرده و به نمایش می‎گذارد و می‎توان آن را به عنوان توضیحی برای عکس‎ها به کار برد. alt text در گوگل به افرادی که بینایی ضعیفی دارند، کمک می‎کند، علت چرایی قرارگیری عکس در متن را درک کنند. استفاده از این ترفند، منجر به افزایش رتبه بندی و دسترسی بیشتر به مقالات سایت شما می‎شود.

 به عنوان مثال، اگر از یک عکس اینفوگرافیک در متن استفاده شود، این امر منجر به افزایش جذابیت محتوای تولیدی شما می‎گردد.  alt text از کلمات کلیدی برای توصیف بیشتر متن استفاده می‎کند، که این امر باعث ارتقا SERP و بهبود رتبه بندی سایت می‎شود.

۶- کلمات کلیدی مورد استفاده را به بدنه پست خود محدود نکنید

فراموش نکنید، شما باید از کلمات کلیدی در هر قسمت از محتوای تولیدی خود استفاده کنید. به عنوان مثال کلمات کلیدی باید در بدنه، عنوان، سرتیترها، زیر عنوان و غیره به کار برده شوند. بهره‎بری مناسب از کلمات کلیدی بسیار کارآمد و موثر است، زیرا منجر به بهبود وضعیت SERP سایت می‎شود. موتور جستجو گوگل هرآنچه را که کاربر در مرورگرها تایپ می‎کند، نشان می‎دهد.  بنابراین، استفاده از کلمات کلیدی متناسب با متن تولید شده و عبارات و کلماتی که کاربران آن را جستجو می‎کنند، می تواند موثر واقع شود.

به عنوان مثال، متنی با کلمه کلیدی ” نوشتن متن برای بهینه سازی” باید از مفاهیم و توضیحاتی هم راستا با کلمه کلیدی تولیدی باشد. اینگونه شما به درستی از کلمات کلیدی در متن تولیدی خود استفاده کرده اید، و موتور جستجو گوگل هم سایت شما را متناسب با کلمات کلیدی به کار برده شده، به نمایش می گذارد. علاوه بر این، تجربه کاربر از مطالعه پست‎های شما رتبه بندی خوبی از سایتتان به نمایش خواهد گذاشت.

۷- شناسایی کلمات کلیدی موثر

گوگل هر یک ثانیه بیش از 40000 عنوان کلیدی مورد جستجو را مدیریت می‎کند. اما با این فعالیت دقیق گوگل، امکان اینکه مطالب بهینه سازی و ویراستاری نشده و غیره به رتبه بالایی برسند، کاهش می‎یابد. برای اینکه در مقابل رقبایتان قد علم کنید ضروری است بدانید چگونه از مطالب و عباراتی که کاربران به جستجوی آن می‎پردازند، به نفع خود استفاده کنید.

بهتر است، برای شناسایی کلمات کلیدی مورد نیاز کاربران خود را جای آنها قرار دهید، تا اینگونه بدانید آنها به دنبال چه هستند. همچنین، گوگل ترند برای شناسایی کلمات کلیدی معروف و ترند شده می‎تواند به شما کمک کند. هر زمان که مشاهده کرده اید استفاده از کلمات کلیدی خاصی کاهش یافته، باید هدف خود را متناسب با آن کلمات تغییر دهید و از کلمات کلیدی مناسب و مورد استفاده برای ارتقای سئو سایت خود بهره ببرید.

اگر ایده‎های موثر و کارآمد درباره کلمات کلیدی مورد استفاده ندارید، یا همواره ذهنتان کلمات کلیدی زیادی را شناسایی نمی‎کند، می‎توانید از محتواهای رقبایتان الهام بگیرید. البته ابزارهایی هم برای شناسایی کلمات کلیدی و رتبه بندی آنها وجود دارند، که می‎توانید از آنها برای ارتقای سایت تجاری خود بهره ببرید. یکی از این ابزارها، SEMRush است، که برای رتبه بندی کلمات کلیدی، بررسی نتایج جستجو کلمات کلیدی، ترافیک سایت و غیره مورد استفاده قرار می‎گیرد.

به یاد داشته باشید که با تغییر روند تولید محصول، تغییر اصطلاحات یا غیره، کلمات کلیدی هم با گذشت زمان تکامل یافته و تغییر می‎کنند. به همین منظور ضروری است، از کلمات کلیدی صحیح برای مخاطبان هدف خود بهره ببرید، تا اینگونه بتوانید شانس ارتقا سایت و بهینه سازی سئو آن را  افزایش دهید.

۸- از کلمات کلیدی در بدنه محتوای خود به صورت طبیعی استفاده کنید

پس از تصمیم گیری در مورد لیست مورد استفاده کلمات کلیدی موضع مدنظرتان، زمان آن رسیده که پستی برای سایت خود با محوریت کلمات کلیدی انتخابی خود بنویسید. برای تصمیم گیری درباره محتوا به صورت دسته جمعی می‎توانید از طوفان فکری یا  Brainstorm استفاده کنید، اینگونه محتوایی جذاب تولید خواهید کرد.

شما در طی فرآیند طوفان فکری به مواردی همچون شخصیت خریدار، انگیزه آنها از خرید، علایق آنها و غیره پی خواهید برد. اینگونه شما به موضوعی که با نیازها، خواسته ها و دردهای مخاطبانتان هم راستا باشد، دست می‎یابید. در حین نوشتن پست برای سایت خود، می‎توانید از کلمه کلیدی به طور طبیعی استفاده کنید.  شما می‎توانید کلمه کلیدی اصلی خود را در مکان های زیر به کار ببرید:

و در آخر، فراموش نکنید هدف اصلی شما از مقاله نویسی سئو، در کنار موتورهای جستجو است. به همین منظور ضروری است محتوایی جذاب و گیرا با رعایت عناوین سئو نگارش کنید.

۹- مطالب سایت خود را به سایت‎های معتبر و شناخته شده لینک دهید.

هنگام تدوین پست وبلاگ خود، از پیوند دادن به مقاله‎ها و سایت‎های دیگر نترسید. شما از طریق لینک دهی به وب سایت‎های معتبر، می‎توانید مطالب معتبر بیشتری را به خوانندگان وب سایت خود ارائه دهید. در کنار آن، این مسئله منجر به افزایش رتبه شما در موتور جستجو گوگل می‎شود. شما با استناد به مقالات معتبر سایت‎های شناخته شده، در واقع مطلبی مستند را به خوانندگان خود ارائه می‎دهید. اینگونه، خوانندگان مطالب شما را با اعتماد بیشتری مطالعه می‎کنند، زیرا از منبع معتبر آن خبردار هستند.

۱۰- یکی از اهداف خود برای تولید محتوا، را تولید مقالاتی طولانی قرار دهید.

معمولا انسان‎ها به طور متوسط ​​8   ثانیه راجع به موضوعی فکر می‎کنند، به همین منظور پست‎های کوتاه برای کاربران جذابتر و خواندنی‎تر است، این در حالی رخ می‎دهد که موتورهای جستجو پست‎ها و مطالب طولانی را ترجیح می‎دهند. در واقع، هرچه پست وبلاگ شما طولانی تر باشد، احتمال اینکه جز نتایج برتر موتور جستجو گوگل باشید، افزایش می‎یابد. پست‎های طولانی، در زمان کوتاهتر و به شیوه آسانتری منجر به افزایش رنکینگ سایت شما می‎شوند. در واقع، هرچه مطلب ارائه شده طولانی‎تر باشد، موتورهای جستجو سرنخ بیشتری درباره مطالب سایت شما خواهند داشت. توصیه می‎شود، حداقل برای هر پست متن 300 کلمه تهیه کنید.

۱۱- کلمات یا عبارات داخلی را به پست‎های دیگر سایتتان  پیوند دهید.

شما از طریق پیوند دادن به صفحات داخلی سایت‎تان می‎توانید به بهینه سازی سئو مقالات خود کمک کنید.  همچنین، اینگونه مخاطب شما به مطالب بیشتری از سایت برخورد خواهد داشت، که این امر منجر به خواندن مطالب بیشتر سایت می‎شود.

از طریق پیوندهی به دیگر مقالات سایت خود، کاربران را مدت زمان بیشتری در سایت نگه خواهید داشت که این امر منجر به کاهش بانس ریت سایت شما می‎شود.  به یاد داشته باشید، هرگز لینک داخلی خرید محصولاتی را که تخفیف دارند، در انتهای مقالات سایت قرار ندهید، زیرا این امر تاثیر منفی بر سایت شما دارد و کاربران را هم دلسرد می‎کند.

احتیاط کنید، بیش از حد از پیوند داخلی یا خارجی استفاده نکنید. لزومی به اینکه تمامی مقالات خود را به موضوعات داخلی و خارجی پیوند دهید وجود ندارد، فقط مقالاتی را که به پیونددهی نیازمند هستند، را برای این منظور انتخاب کنید.  از خود بپرسید آیا مقاله دیگری متناسب با موضوع وبلاگ موجود است؟ آیا می‎توانید مطلب جدیدی متناسب با موضوع مورد استفاده مقاله پیدا کنید و آن را به مقاله فعلی لینک دهید؟ هر گاه پاسخی برای سوالاتتان یافتید، می‎توانید مقاله مدنظرتان را لینک داخلی دهید.

۱۲- آپلود تصاویر را متناسب با سرعت بالا در صفحه بهینه سازی کنید.

گوگل سایت‎هایی را که سرعت زیادی دارند، در رنکینگ بالا قرار می‎دهد. به همین منظور زمانی که از عکس در متن به طور همزمان استفاده می‎کنیم، سرعت آپلود از اهمیت بیشتری برخوردار ‎می‎شود، زیرا عکس‎های سنگین و بزرگ می‎توانند منجر به کاهش زمان بارگیری صفحات وب سایت و در نهایت کاهش سرعت سایت شوند، که این امر تاثیر منفی بر سایت دارد.

خوشبختانه، شما ‎می‎توانید با ارسال عکس‎های مناسب در حجم کم، تغییری در سرعت سایتتان ایجاد  نکنید. به این منظور، هنگامی که عکسی را برگزیدید، می‎توانید از نرم افزارهای فشرده سازی رایگان مانند Squoosh.app برای فشرده شدن عکس‎ها استفاده کنید. این نرم افزار کیفیت عکس را پایین نمی‎آورد، اما حجم آن را کاهش می‎دهد.

اگر شک دارید که سایت شما با مشکلاتی همچون سرعت پایین روبه رو است، می‎توانید از ابزارهایی که گوگل ارائه کرده است، استفاده کنید.

خروج از نسخه موبایل