در چه مناطق آب و هوایی می­توان نهال گردو چندلر و فرنور را کاشت؟

این روزها آوازه‌ی ارقام چندلر و فرنور در بین باغداران پیچیده است و بسیاری از باغداران به فکر احداث باغ گردو با این دو رقم هستند و حتی برخی به فکر واکاری درختان باغ خود با این دو رقم هستند اما ممکن است این سوال برای شما هم مطرح شده باشد که آیا می­توانید این ارقام را در منطقه ی خود بکارید؟ برای پاسخ به این سوال باید نیازهای آب و هوایی و دیگر نیازهای این دو رقم گردو را مورد بررسی قرار دهیم، بنابراین در این خبرنامه قرار است پاسخ سوال شما داده شود پس با ما همراه باشید.

نیازهای آب و هوایی ارقام چندلر و فرنور

اولین نکته ای که در مورد کاشت نهال گردو در منطقه ی مناسب مطرح می­شود شرایط آب و هوایی مساعد برای کاشت گردو است، شما باید در درجه ی اول بدانید که آیا شرایط آب و هوایی منطقه ی شما برای کاشت این دو رقم گردو مساعد است یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید بدانید که فروش نهال گردو فرنور و چندلر به طور کلی به عنوان ارقام سردسیری صورت می­گیرد، این دو رقم هر دو     دیر گل هستند و بنابراین باغداران دیگر نگران خسارت سرمازدگی بهاره در منطقه ی سردسیر روی این درختان نخواهند بود.

علاوه بر مقاومت در برابر سرما زدگی بهاره این دو رقم می­توانند سرما و یخ بندان زمستانه را نیز تحمل کنند و بنابراین کاشت آنها در مناطق سردسیر و کوهستانی ایرادی نخواهد داشت، اما در مورد اقلیم مناسب برای کاشت این دو رقم بد نیست به ارتفاع مناسب برای کاشت از سطح دریا نیز اشاره کنیم.

نهال گردو چندلر را می­توانید از ارتفاع 200 تا 1500 تر از سطح دریا بکارید این درحالی است که کاشت نهال گردو فرنور از ارتفاع 1500 تا 2500 متر از سطح دریا عملکرد بهتری خواهد داشت و بنابراین می­توان گفت نهال گردو فرنور به نوعی کوهستانی­تر از نهال گردو چندلر است اما هر دو قابلیت کاشت در اقلیم و آب و هوای معتدل تا سرد و کوهستانی را دارند.

برای این که بدانید شرایط آب و هوایی منطقه شما برای کاشت این دو رقم مناسب است یا نه بهتر است سایر فاکتورهای هواشناسی مانند میزان بارندگی، نور و غیره را مورد بررسی قرار دهید و در صورت مساعد بودن آنها اقدام به کاشت نهال گردو چندلر یا فرنور کنید.

میزان آب مورد نیاز برای رشد ارقام گردو چندلر و فرنور

تامین آب مورد نیاز برای درختان گردو از مهمترین فاکتورها در رشد و باردهی مناسب این دو رقم است، میزان آب مورد نیاز برای درختان گردو رابطه ی مستقیم با میزان باردهی و یا اندازه ی جثه ی درختان گردو خواهد داشت، با توجه به ارتفاع متوسط این درختان و همچنین باردهی بالای آنها که می­تواند به 8 تن باردهی در واحد هکتار برسد آب مورد نیاز آنها بررسی می­شود.

نهال گردو فرنور و چندلر در دوران بلوغ و در فصل تابستان که نیاز درختان به آب بیشتر است به ده روز یکبار آبیاری نیاز دارند و در صورتی که شرایط آب و هوایی خنک و ملایم بوده و بافت خاک ظرفیت بیستری در نگهداری آب داشته باشد شما می­توانید این ارقام را هر دو هفته یکبار آبیاری کنید.

با توجه به نیاز آبی این درختان به ویژه در فصل تابستان باید قبل از اینکه اقدام به خرید نهال گردو کنید این نیاز آبی را در نظر گرفته و برای تامین آب مورد نیاز منابع آبی در دسترس خود را محاسبه کنید.

میزان نور مورد نیاز برای ارقام چندلر و فرنور

نور مورد نیاز برای رشد درختان گردو از دیگر احتیاجات ضروری در رشد و باردهی آنها است و تامین نور کافی نیز می­تواند به نوعی با شرایط آب و هوایی در ارتباط باشد، به طور معمول با توجه به حجم وارتفاع درختان در دوره ی بلوغ فاصله ی کاشت را به گونه ای تنظیم می­کنند که نور کافی توسط درختان دریافت شود اما این موضوع باز هم به شرایط آب و هوایی بر می­گردد.

در منطقه ای که بیشتر اوقات روز هوا ابری و گرفته باشد میوه­ها نمی­توانند وزن کافی را به دست بیاورند و در نهایت باردهی در واحد هکتار کاهش پیدا می­کند، با توجه به ارتفاع 5 تا 6 متری گردو چندلر و فرنور در سن بلوغ باغداران می­توانند با رعایت فاصله ی 6 متری از هم نورکافی را به این درختان بکارند اما کاشت این دو رقم در سایه و یا در مناطقی که ساعات کم نور و سایه ی زیادی دارند مناسب نیست.

خاک مناسب برای کاشت نهال گردو چندلر و فرنور

شرایط خاک نیز می­تواند به نوعی با اقلیم هر منطقه در ارتباط باشد، به عنوان مثال در مناطق کوهستانی که آب و هوای سردسیری دارند ممکن است در بیشتر نقاط خاک شرایط شنی و یا سنگی داشته باشد و بستر سخت در عمق خاک می­تواند رشد درخت گردو را تحت تاثیر قرار دهد.

در نظر داشته باشید که ریشه ی درختان با توجه به نوع سیستم آبیاری و همچنین اندازه ی درخت در دوره ی بلوغ عمیق می­شود و در محدوده ی رشد ریشه نباید لایه ی سخت وجود داشته باشد، بنابراین توصیه می­شود با دریافت مشاوره از مشاوران فروش نهال گردو از طریق وبسایت­های تخصصی نهالستان­های گردو مانند پالیز گردو از شرایط مطلوب خاک منطقه ی خود برای کاشت نهال گردو چندلر و فرنور اطمینان حاصل کنید.

کلام آخر

محبوبیت ارقام گردو چندلر و فرنور تنها به واسطه ی باردهی بالای آنها نبوده و این ارقام کیفیت بالایی در میوه دارند و به همین دلیل قابلیت صادرات را نیز دارند به همین دلیل باغداران بسیاری به دنبال کاشت این دو رقم هستند، قیمت نهال گردو چندلر و فرنور ممکن است در نهالستان­های مختلف متفاوت باشد و شما باید به دنبال نهالستان معتبر و مجوز دار برای خرید این دو رقم باشید تا هم از اصیل بودن آنها اطمینان داشته باشید و هم از بابت مصوب بودن قیمت خیالتان آسوه باشد.

 

تماس با پالیز نهال: 09144501003

تماس با برتر نهال:  09141832393

خروج از نسخه موبایل