آیا موتور پژو پارس سال بهتر است یا دنا؟

مشخصات پژو پارس در یک نگاه + شرایط فروش اقساطی پارس lx tu5

پژو پارس نخستین خودروی لوکس در ایران می باشد که حاصل تلاش متخصصان ایرانی شرکت ایران خودرو است که از امکانات و تجهیزات رفاهی قابل توجهی سود می برد، :به گونه ای که پس از گذشت چند سال از نخستین عرضه آن به بازار و وجود رقبای مدعی، این خودرو هنوز جزء محبوب ترین خودروهای سواری در کشور به شمار می رود. شرکت ایران خودرو برای پاسخگویی به نیاز مشتریان و همسویی با استانداردهای ­روز، پژو پارس با داشبورد جدید را روانه بازار کرده و در طرح فروش اقساطی پارس سال آن را عرضه داشته است. داشبورد جدید و یکپارچه این خودرو علاوه بر کیسه هوای ایمنی راننده، به کیسه هوای ایمنی سرنشین جلو نیز تجهیز شده است.

طراحی داخلی زیبا و تجهیزات رفاهی جدید و به ­روز ، این خودرو را بیش از پیش مناسب و شایسته هواداران آن نموده است.نمای چشم نواز داخلی پارس با راحتی و ایمنی آن درآمیخته و احساس آسایش بیشتری را برای سرنشینان به همراه می­آورد. پژو پارس با 2 موتور (XU7) و (TU5) در 2 مدل پارس سال و پارس ال ایکس در ایران خودرو تولید می شود.

مشخصات دنا در یک نگاه

مشخصات ایمنی دنا

  1. مطابقت با استانداردهای ایمنی تصادف از پهلو و جلو
  2. مجهز به دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو
  3. مجهز به کمربندهای ایمنی سه نقطه ای جلو و عقب
  4. مجهز به سامانه ترمز ضدقفل (ABS) به همراه توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)
  5. ستون فرمان جمع شونده در تصادف
  6. چراغ های مه شکن جلو و عقب به همراه چراغ های ایمنی روی درها

مشخصات رفاهی دنا

  1. رادیوپخش با مانیتور تصویری لمسی با قابلیت پخش فایلهای صوتی و تصویری
  2. دارای سیستم ناوبری (رهیاب)
  3. غربیلک فرمان مجهز به دکمه های کنترل سیستم صوتی، هندزفی موبایل
  4. آینه های جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک
  5. سیستم پاسخگویی به تلفن همراه (بلوتوث(
  6. جابجایی‏های صندلی‏های راننده و سرنشین جلو بصورت برقی
  7. مجهز به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک
  8. قابلیت دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق
  9. زیرآرنجی جلو و عقب

مشخصات عملکردی دنا

  1. برخورداری از سامانه الکترونیکی مالتی پلکس
  2. سامانه ضد سرقت (immobilizer) به همراه سیستم هشدار دهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز
  3. قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل اتاق

میزان آلایندگی دنا

مطابقت با استاندارد آلایندگی یورو 4

جدول مقایسه دنا با پژو پارس
1 مقایسه دنا پژو پارس
2 ساخت تولید 5 سال 18 سال
3 کابین و طراحی داخلی بسیار زیبا خوب
4 همخوانی بدنه با موتور بسیار ضعیف (بدنه مناسب موتور خودرو نیست) بسیار عالی (بدنه مناسب موتور خودرو است)
5 شتاب اولیه ضعیف بسیار عالی
6 هندلینگ ضعیف بسیار عالی
7 جمع بندی کلی ضعیف نسبتا خوب
8 قیمت 158 میلیون (سال 98) 131 میلیون (سال 98)

مقایسه دنا و پژو پارس از لحاظ ظاهری (بدنه)

تا حد کمی اگر از لحاظ ظاهری بپرسید که دنا یا پارس سلیقه‌ای است. اما از همان لحظه آغاز بررسی دنا می‌توان تلاش ایران‌خودرو در ارائه یک خودروی مدرن را مشاهده کرد! بدنه دنا دارای خطوط نسبتا عضلانی بوده و این شرکت در طراحی قسمت‌ جلویی عملکرد قابل قبولی را داشته است. البته ایرادات وارده به این خودرو را در مقایسه دنا و پژو پارس می‌توان از همین‌جا آغاز کرد و عدم طراحی مناسب قسمت‌های جانبی آن را به عنوان یکی از مشکلات بدنه مطرح نمود. پژو پارس گرچه ۱۸ سال قدمت را حتی در بدنه خود نیز به نمایش می‌گذارد، اما به دلیل سادگی بدنه و وجود هماهنگی در قسمت‌های جانبی، جلویی و عقبی، امتیاز طراحی بهتری را نسبت به دنا دریافت می‌کند.

 مقایسه کابین و طراحی داخلی

 مقایسه دنا و پژو پارس از نظر کابین و طراحی داخلی کمی متفاوت بوده و پس از نشستن پشت فرمان دنا می‌توان اذعان داشت که کفه ترازو در این بخش به سمت دنا سنگینی می‌کند. استفاده از قطعات چوبی، طراحی مناسب قسمت داشبورد و رنگ‌بندی زیبا در کنار قرار گرفتن صفحه نمایشگر در قسمت مناسب، همگی خودروی مدرن ایران‌خودرو را در جایگاه بهتری نسبت به پژو پارس قرار داده‌اند. البته جدید بودن و طراحی مدرن دنا را نباید به عنوان یک برتری در مقابل پژو پارس به حساب آورد، چرا که ایران‌خودرو برای بهبود امکانات داخلی تولیدات خود پس از پارس نزدیک به ۱۵ سال زمان داشته و به همین دلیل، بهتر بودن کابین این خودرو در این امری دور از انتظار نیست. پژو پارس از منظر طراحی داخلی چند قدم عقب‌تر از دنا بوده و خبری از صندلی‌های راحت، صفحه نمایشگر، سیستم مولتی‌مدیای کامل، کنترل برقی موقعیت صندلی‌ها و سایر امکانات مدرن دنا در آن نیست!

 مقایسه پلتفرم دنا و پارس

 لتفرم: میزان تحمل بدنه برای نگه داشتن موتور

در مقایسه دنا و پژو پارس علاوه بر نکات مذکور در ارتباط با ویژگی‌های خارجی و داخلی، می‌بایست به پیشرانه یا موتور آن‌ها نیز اشاره کنیم. دنا بر روی پلتفرم سمند پیاده شده و به دلیل وزن بالایی که نسبت به سمند دارد، مورد انتقاد بسیاری از متخصصان خودرو قرار گرفته است. به عبارتی دیگر این منتقدان معتقدند که شاسی دنا برای تحمل این میزان از وزن مناسب نبوده و تاثیر منفی آن را می‌توان در مانورهای پر پیچ و خم مشاهده کرد!

البته پژو پارس نیز از قاعده بهره‌گیری از پلتفرم‌های قدیمی مستثنی نبوده و بدنه آن بر روی پلتفرم پژو ۴۰۵ سوار شده است. اما نسبت وزن به شاسی در این خودرو در مقایسه با دنا از وضعیت بهتری برخوردار بوده و به همین دلیل می‌توان در این مقایسه آن را از منظر هماهنگی شاسی و بدنه برتر قلمداد کرد.

 مقایسه شتاب و سرعت اولیه پارس و دنا

 اما مسئله پیشرانه در مقایسه دنا و پژو پارس هیجان خاصی را در بر نداشته و با باز کردن کاپوت هر دو مدل به سرعت می‌توان تکرار مکررات ایران‌خودرو را مشاهده کرد! این شرکت برای دنا از همان نسخه محبوب خود یعنی EF7 بهره گرفته و به همین دلیل سواری آن را به تجربه‌ای نه چندان دلچسب و متنوع با سایر محصولات خود از جمله سمند مبدل ساخته است.

این پیشرانه حداکثر سرعتی معادل با ۱۹۰ کیلومتر را در کنار ۱۱۵ اسب بخار برای این خودرو به ارمغان آورده و اما به دلیل وزن بالای بدنه و قطعات دنا، شتاب چندان مناسبی را به آن نبخشیده است. این در حالی است که پژو پارس با همان موتور TU5 تکراری به دلیل وزن کمتر و هماهنگی بیشتر میان بدنه، شاسی و قطعات، شتاب بسیار بیشتری نسبت به دنا داشته و علاقه‌مندان به چالاکی را بیش از دنا جلب خود می‌کند. اما به هر روی هر دوی این خودروهای تولید شده توسط ایران‌خودرو، نوآوری بزرگی را از منظر پیشرانه تجربه نکرده و به همین دلیل تجربه رانندگی نسبتاً یکسانی را در قیاس با سایر محصولات هم تراز ارائه می‌کنند.

 رانندگی (هندلینگ) دنا بهتر است یا پارس؟

 دنا یا پارس سوالی است که در این بخش هیجانی می‌شود. مقایسه دنا و پژو پارس از منظر رانندگی و عملکرد جاده‌ای، همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، این امر چندان هیجان انگیزی نبوده و مسلما موجب شگفتی شما نخواهد شد! با قرار گرفتن پشت فرمان دنا از همان ابتدای کار در خواهید یافت که ایران‌ خودرو نوآوری بخصوصی را در زمینه تجربه رانندگی در نظر نگرفته و دنا صرفا با هدف ارتقای امکانات داخلی یک خودروی ایرانی وارد بازار شده است.

مقایسه دنا و پژو پارس در عملکرد جاده‌ای به ما نشان می‌دهد که پیشرانه‌های تکراری ایران‌خودرو حتی پس از تغییرات کوچک اعمال شده روی آن‌ها، برای ایجاد یک حس جدید کافی نبوده و هدف از رانندگی با این خودروها ظاهرا برای سازنده‌شان صرفا در رسیدن از نقطه «الف» به «ب» خلاصه شده است. چرخ‌های کوچک دنا نسبت به بدنه و بکارگیری شاسی و پلتفرم نامناسب برای وزن بالای آن، موجب بروز حس سنگینی در پیچ‌های تند شده و هماهنگی میان بخش‌های مختلف سیستم هدایتی را زیر سوال می‌برد.

پژو پارس اما در سرعت‌های بالا واکنش بهتری نسبت به هدایت راننده نشان داده و به دلیل چالاکی ناشی از وزن پایین‌تر و پلتفرم مناسب‌تر خود، هیجان رانندگی را تا حدودی بهتر از دنا به کاربر ارائه می‌کند. البته لازم به ذکر است که دنا چسبندگی قابل قبولی داشته و برای مصارف شهری از نقطه نظرات متنوعی همچون مصرف سوخت، مناسب‌تر است؛ اما انتخاب پژو پارس بدون شک برای طرفداران آدرنالین و چالاکی بیشتر از دنا توصیه می‌شود.(هرچند تجربه آدرنالین بالا با خودروهای داخلی امر بسیار دشواری است!).

  جمع بندی کلی مقایسه پژو پارس و دنا

 به بخش پایانی مقاله دنا یا پارس رسیدیم؛ بلا شک، مقایسه دنا و پژو پارس اطلاعات مفیدی به ما ارائه کرده و مزایای هر دو خودرو را به شکل مناسبی در مقابل معایب‌شان قرار می‌دهد. اما به هر حال، انتخاب‌ گزینه مناسب و یا اعلام پیروز میدان در این مقوله امر چندان آسانی نمی‌باشد. چرا که هر کدام از گزینه‌های معرفی شده در مقایسه دنا و پژو پارس، مزیت‌های خاص خود را داشته و ویژگی‌های منحصر به فردی را به صاحبان خود ارائه می‌کنند.

بنابراین همانند سایر مقالات قیاسی همراه مکانیک، نتیجه گیری در ارتباط با مقایسه دنا و پژو پارس را نیز به عهده شما گذاشته و خواهان مطلع شدن از نظرات ارزشمند شما نیز هستیم. به خاطر داشته باشید که مقایسه دنا و پژو پارس یک نشانه از سرعت رشد پایین صنعت خودروسازی کشورمان بوده و حاکی از وجود مشکلات متعددی در این حوزه است. حال اگر قصد انتخاب از میان دنا و پژو پارس را داشته و یا صرفا علاقه‌مند به مقایسه دنا و پژو پارس هستید، می‌بایست بدانید که دنا یک گزینه نسبتا مدرن داخلی بوده که به شما آپشن‌های رفاهی مناسبی را البته بدون در نظر گرفتن قیمت، ارائه می‌کند.

در حالی که پژو پارس یک رقیب قدیمی برای تمام تولیدات داخلی بوده و همچنان قادر به ارائه ویژگی‌هایی از قبیل چالاکی و سادگی چشم‌نواز ظاهری به هواداران وفادار خود است. پس اگر قصد حرکت به سوی مدرنیزه شدن را در سر می‌پرورانید، دنا گزینه بهتری برای شماست اما اگر با انتخاب‌های کلاسیک مشکلی نداشته و حاضر به گذشت از آپشن‌های مدرن برای داشتن چالاکی و قیمت مقرون به صرفه هستید، بدون شک پژو پارس شما رضایت را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

برگرفته از:

https://www.johnhughes.com.au/

خروج از نسخه موبایل