پارتیشن بندی هارد بعد از نصب ویندوز 10

آموزش و راهنمای کامل پارتیشن بندی هارد + تصویر

در مقاله قبل آموزش بازیابی اطلاعات لپ تاپ را به زبانی ساده آوردیم. در این مقاله پارتیشن بندی هارد را به ۳ روش مختلف آموزش می‌دهیم. قبل از پاک کردن یا اضافه کردن پارتیشن به هارد اینترنال یا هارد اکسترنال، حتما و حتما از اطلاعات خود بکاپ بگیرید تا از وقوع احتمالی هر اتفاقی، جهت از دست دادن اطلاعاتتان جلوگیری کرده باشید. امیدواریم این آموزش که برای شما کاربران عزیز مفید باشد.

آموزش پارتیشن بندی هارد اکسترنال و اینترنال با Disk Management ویندوز

برای پارتیشن بندی هارد دیسک خود اولین کاری که باید انجام دهید این است که ابزار Disk Management ویندوز را باز کنید. یک روش سریع برای انجام این کار این است که در قسمت جستجوی منوی Start عبارت partitions را تایپ کنید. از لیست نتایج نمایش داده شده ابزار Create and format hard disk partitions را انتخاب کنید.

اگر شما فضای خالی در هاردتان داشته باشید می‌توانید از آن برای ایجاد یک پارتیشن جدید استفاده کنید. فضاهایی که پارتیشن بندی نشده‌اند با برچسب Unallocated یا Free space نمایش داده می‌شوند.

اما اگر فضای آزاد کافی برای پارتیشن بندی ندارید و یا از پارتیشن فعلیتان راضی نیستید باید پارتیشن فعلی را پاک کنید تا تمام فضا آزاد شود و بعد پارتیشن جدید ایجاد کنید. بنابراین توجه داشته باشید که پاک کردن پارتیشن به معنای از بین رفتن تمام اطلاعات است.

برای ایجاد پارتیشن از فضاهای اختصاص نشده یا فضاهای آزاد روی فضا کلیک راست کنید و از منوی ظاهر شده New Simple Volume را انتخاب کنید.

با این کار پنجره New Simple Volume Wizard باز خواهد شد. در این پنجره دکمه Next را کلیک کنید.

در پنجره بعدی شما باید اندازه پارتیشنی که می‌خواهید ایجاد کنید را مشخص کنید. مقداری که می‌خواهید را باید برحسب مگابایت وارد کنید و بعد دکمه Next را کلیک کنید. شما می‌توانید تمام فضا را وارد کنید اما با این کار تنها یک پارتیشن خواهید داشت.

برای اینکه بتوانید نام پارتیشن هارد خود را مشخص کنید گزینه Assign a drive letter را کلیک کنید و از منو یک حرف را انتخاب کنید.

حالا باید پارتیشن خود را فرمت بندی کنید. در صورت امکان فرمت NTFS را انتخاب کنید. این فرمت سیستم فایل ترجیح داده شده و پیش‌فرض نسخه‌های ویندوز است همچنین عملکرد را افزایش می‌دهد. در مقایسه با FAT32 امنیت و قابلیت اطمینان بیشتری دارد. اگر شما نمی‌خواهید پارتیشن را فرمت کنید گزینه Do not format this volume را انتخاب کنید و روی دکمه Next کلیک کنید.

اما اگر می‌خواهید پارتیشن را فرمت کنید گزینه دوم را انتخاب کنید و از قسمت File System گزینه NTFS را انتخاب کنید. فیلد Allocation unit size را همان default بگذارید. بهتر است در فیلد volume Lable برچسب پارتیشن خود را تعریف کنید. بعد از اینکه این کارها را انجام دادید دکمه Next را انتخاب کنید.

درآخر خلاصه‌ای از تنظیماتی که انجام داده‌اید به شما نمایش داده می‌شود. برای بستن این پنجره دکمه Finish را  انتخاب کنید.

وقتی که پنجره را بستید به پنجره Disk Management نگاه کنید تا پارتیشن جدید خود را مشاهده کنید.

آموزش پارتیشن بندی هارد دیسک با استفاده از برنامه EaseUS Partition Master

شما می‌توانید با استفاده از برنامه‌های متنوعی که در اینترنت به صورت رایگان یافت می‌شود عملیات پارتیشن بندی هارد را انجام دهید. در این بخش ما نحوه پارتیشن بندی هارد با استفاده از برنامه EaseUS Partition Master را توضیح خواهیم داد. امیدواریم که برای شما مفید و کاربردی باشد. اگر قبل از پارتیشن بندی نیاز به تعمیرات هارد اکسترنال adata داشتید، می توانید آنرا با خیالی آسوده به مشاوران تیم دیتا ریکاوری ایران بسپارید.

EaseUS Partition Master یک برنامه مدیریت پارتیشن است که با کمک آن می‌توانید هارد دیسک خود را به صورت پیشرفته پارتیشن بندی کنید، پارتیشن را تغییر دهید، پارتیشن را تقسیم کنید و غیره. برنامه EaseUS Partition Master می‌تواند اندازه پارتیشن NTFS را بدون ریبوت شدن تغییر دهد.

برنامه EaseUS Partition Master را دانلود و نصب کنید. پارتیشتن مورد نظر خود را انتخاب کنید (برای مثال E) ، روی آن کلیک راست کنید و برای کوچک کردن یا گسترش آن گزینه Resize/Move partition را انتخاب کنید.

حالا به ۲ طریق می‌توانید عمل کنید:

یا باید اسلایدر را به سمت چپ بکشانید و یا مقدار فضای پارتشن خود را در کادر Unallocated Space  وارد کنید و دکمه Ok را کلیک کنید. تا پارتیشن جدید ایجاد شود.

آموزش کامل پارتیشن بندی هارد در هنگام نصب ویندوز ۱۰

برای استفاده از این روش پارتیشن بندی هارد، شما نیاز به CD یا DVD نصب ویندوز ۱۰ دارید. سی‌دی را در درایو خود بگذارید و منتظر بمانید تا صفحه زیر برای شما نمایش داده شود.

یکی از کلیدهای صفحه کلید خود را فشار دهید تا وارد مرحله نصب ویندوز شوید. زبان و منطفه زمانی خود را مشخص کنید و روی دکمه Next کلیک کنید. در پنجره بعدی دکمه Install Now را کلیک کنید.

بعد از چند ثانیه پنجره موافقتنامه را مشاهده خواهید کرد گزینه I accept را انتخاب کنید و دکمه Next را کلیک کنید.

در پنجره بعد دو گزینه زیر را در اختیار دارید اگر قصد دارید ویندوز خود را ارتقاء دهید گزینه ۱ و اگر قصد دارید یک ویندوز جدید نصب کنید گزینه ۲ را انتخاب کنید.

در پنجره بعدی شما دکمه Delete دارید که به کمک آن می‌توانید تمام پارتیشن‌های موجود را پاک کنید و یا با استفاده از گزینه New پارتیشن جدیدی را ایجاد کنید. با انتخاب این دکمه پنجره‌ای به شما نمایش داده می‌شود که باید اندازه پارتیشن خود را در آن وارد کنید.

بعد از اینکه پارتیشن‌های خود را ایجاد کردید صفحه‌ای مانند عکس زیر خواهید داشت. حالا برای ادامه مراحل نصب ویندوز دکمه Next را انتخاب کنید و مراحل را پیش ببرید.

پارتیشن بندی صحیح هارد

پارتیشن بندی صحیح هارد از آن رو مهم است که به کاربر در بهینه‌سازی فضای هارد کمک می‌کند و دسترسی او به اطلاعات طبقه بندی شده در هارد را، آسانتر و سریع تر می‌سازد. با پارتیشن بندی هارد می توان چندین سیستم عامل را روی یک سیستم نصب کرد. به طور مثال می توان همزمان ویندوز ۷ و ۸ را در سیستم خود نصب کرد. (در واقع می توان بدون ایجاد تداخل، سیستم عامل‌های مختلف را روی درایو های متعدد نصب نمود. پارتیشن بندی صحیح هارد نیز مانند دیگر تنظیمات نرم‌افزاری بایدها و نبایدهای خاص خود را دارد و می‌بایست توسط کارشناسان این حوزه انجام شود.

انواع پارتیشن در هارد

پیش از پارتیشن بندی صحیح هارد، می‌بایست نوع درایوهای مورد نظر مشخص گردد. به طور کلی درایوهای قابل تولید در پارتیشن بندی صحیح هارد مشتمل بر سه نوع  Primary، Logical و  Extended می‌باشد. به طور کل سیستم پارتیشن‌بندی هارد سه نوع می‌باشد: PRIMARY و EXTENDED و LOGICAL که هر سه گزینه را می‌توانید در قسمت Manage مشاهده کنید. در کل تفاوت primary با logical در این است که PRIMARY به پارتیشن‌های مستقل گفته می‌شود. پارتیشن logical به پارتیشن‌هایی گفته می‌شود که داخل یک پارتیشن extended ساخته می‌شوند.

پارتیشن Primary

پارتیشن  Primaryیا همان پارتیشن اولیه، نخستین درایو در هارد است و پارتیشنی است که ویندوز، فایل‌های مربوط به بوت را در آن قرار می‌دهد. بد نیست بدانید که قبل از اجرای سیستم عامل و برای شروع به کار ویندوز، بایوس این درایو را به عنوان مکانی که نحوه اجرای ویندوز در آن ثبت شده است، می‌شناسد.

پارتیشن Extended:

در پارتیشن بندی صحیح هارد، پارتیشن‌های Extended قابل تقسیم به پارتیشن‌های منطقی یا همان Logical هستند. هر هارددیسک می‌تواند ۴ پارتیشن primary داشته باشد یا می تواند ۱ پارتیشن primary  و ۱ پارتیشن Extended داشته باشد. در صورتی که چند پارتیشن primary در هارد‌دیسک وجود داشته باشد فقط می توان یکی از آنها را فعال کرد و مابقی مخفی خواهند بود. در حقیقت این پارتیشن‌ها به صورت فیزیکی درون هارد قرار دارند اما به دلیل عملکرد MBR، سیستم عامل آنها را نمایش نمی‌دهد.

نحوه صحیح پارتیشن بندی حافظه ssd + نکات طلایی آن

در این مقاله قصد داریم درباره نحوه صحیح پارتیشن بندی حافظه ssd و پارتیشن بندی هارد نو اطلاعات حائز اهمیتی در اختیار شما قرار دهیم تا خودتان با طی کردن مراحل گفته شده بتوانید با بهترین روش پارتیشن بندی هارد آشنا شوید. پارتیشن بندی مموری پس از ریکاوری مموری کارت با گوشی نیز مراحلی مشابه دارد.

پارتیشن بندی حافظه ssd

هنگامی که در مورد “درایوهایی” با برچسب  C: ، D: و موارد دیگر صحبت می کنیم ، در واقع در مورد پارتیشن ها ، بخش های درایو فیزیکی صحبت می کنیم. هر هارد دیسک مورد استفاده حداقل یک پارتیشن دارد که  می توانید آن قسمت را کوچک کرده و از فضای اضافی قسمت جدیدی ایجاد کنید.

اگر بخواهید بیش از یک سیستم عامل نصب کنید یا بخواهید برنامه ها و داده ها را واقعاً جدا کنید ، این عمل مفید خواهد بود که به آن پارتیشن بندی هارد می گویند . تصمیم به پارتیشن بندی هارد آخرین زنجیره ای است که در نصب هارد قبل از اینکه داده ها را در آن جا قرار دهید باید انجام داد.

پارتیشن بندی هارد دیسک در ویندوز به معنای جدا کردن بخشی از آن و در دسترس قرار دادن سیستم عامل است. به عبارت دیگر ، یک هارد تا زمانی که پارتیشن بندی شود برای سیستم عامل شما مفید نیست.

علاوه بر این ، ذخیره فایل ها تا زمانی که آن را قالب بندی نکنید در دسترس شما نیست . بیش تر اوقات ، این “قسمت” از هارد دیسک کل فضای قابل استفاده است ، اما ایجاد چندین پارتیشن روی یک هارد دیسک نیز امکان پذیر است تا بتوانید فایل های پشتیبان را در یک پارتیشن ، فیلم ها را در قسمت دیگر و غیره ذخیره کنید.

مراحل پارتیشن بندی هارد اس اس دی و نو

پارتیشن بندی ssd و سایر حافظه‌ها، یک روش خاص درون برنامه ای دارد و یک بخش دیگر، به کمک بایوس و نرم افزار صورت می‌گیرد. در این قسمت، پارتیشن بندی هارد ، از طریق خود ویندوز مورد بررسی قرار گرفته است.

مرحله اول

Open Disk Management ، ابزاری است که در تمام نسخه های ویندوز گنجانده شده است و به شما امکان می دهد درایوهای پارتیشن را در کنار موارد دیگر قرار دهید. در ویندوز 10 و ویندوز 8 / 8.1 ، منوی کاربر قدرت ساده ترین راه برای شروع مدیریت دیسک است. هم چنین می توانید مدیریت دیسک را از طریق خط فرمان در هر نسخه از ویندوز و مدیریت کامپیوتر شروع کنید .

مرحله دوم

هنگامی که Disk Managementباز می شود ، باید یک پنجره Disk مقداردهی اولیه با پیام “شما باید دیسک را مقداردهی کنید قبل از اینکه Logical Disk Manager بتواند به آن دسترسی پیدا کند” را مشاهده کنید. در ویندوز XP ، به جای آن یک صفحه شروع و تبدیل دیسک ویزارد را مشاهده خواهید کرد. این ویزارد را دنبال کنید ، مطمئن شوید که گزینه “تبدیل” دیسک را انتخاب نکنید ، مگر اینکه مطمئن شوید که به آن نیاز دارید.

مرحله سوم

در این صفحه ، از شما خواسته می شود که سبک پارتیشن بندی هارد خام جدید انتخاب کنید. اگر هارد دیسک جدیدی که نصب کرده اید 2 ترابایت یا بزرگ تر است ، GPT را انتخاب کنید. اما اگر کوچ کتر از 2 ترابایت باشد ، MBR را انتخاب کنید. پس از انتخاب خود ، تأیید را انتخاب کنید.

مرحله چهارم

در پایین پنجره مدیریت دیسک ، هارد دیسک مورد نظر برای پارتیشن بندی را از نقشه درایو پیدا کنید. برای دیدن همه درایوهای پایین ممکن است لازم باشد پنجره Disk Management یا Computer Management را به حداکثر اندازه برسانید.

مرحله پنجم

هنگامی که فضای مورد نظر برای پارتیشن را پیدا کردید ، روی آن ضربه بزنید و نگه دارید یا کلیک راست کنید و New Simple Volume را انتخاب کنید. در ویندوز XP این گزینه New Partition نامیده می شود.

مرحله ششم

گزینه ی Next> در پنجره New Simple Volume Wizard که ظاهر شد را انتخاب کنید. در ویندوز XP ، صفحه انتخاب نوع پارتیشن بعدی ظاهر می شود ، جایی که باید پارتیشن اصلی را انتخاب کنید. گزینه Partition Extended فقط درصورت استفاده از پنج دیسک یا بیشتر در یک هارد دیسک فیزیکی کاربردی است. بعد از انتخاب گزینه Next> را انتخاب کنید.

مرحله هفتم

برای تأیید اندازه درایو ایجاد شده ، گزینه Next> را در مرحله Specify Volume Size انتخاب کنید. اندازه پیش فرضی که در قسمت Simple volume size در مگابایت مشاهده می کنید باید با مقداری که در قسمت حداکثر فضای دیسک در مگابایت نشان داده شده برابر باشد.

این بدان معنی است که شما یک پارتیشن ایجاد می کنید که برابر با کل فضای موجود در هارد دیسک فیزیکی باشد. شما هم چنین می توانید چندین پارتیشن ایجاد کنید ، که در نهایت به چندین درایو مستقل در ویندوز تبدیل می شوند.

برای این کار ، محاسبه کنید که این درایوها چه تعداد و چه اندازه بزرگ هستند و این مراحل را برای ایجاد آن پارتیشن ها تکرار کنید. به عنوان مثال ، اگر درایو 61437 مگابایت است و می خواهید پارتیشن بندی کنید ، اندازه اولیه 30718 را تعیین کنید تا فقط نیمی از درایو را پارتیشن بندی کنید و سپس برای بقیه فضای تخصیص داده نشده دوباره پارتیشن بندی هارد را تکرار کنید.

مرحله هشتم

گزینه Next> را در مرحله Assign Drive Letter یا Path انتخاب کنید ، با این فرض که با حرف پیش فرض درایوی که می بینید مشکلی ندارید . ویندوز اولین حرف درایو موجود را به طور خودکار اختصاص می دهد ، از A & B رد می شود و در اکثر رایانه ها D یا E خواهد بود. سپس می توانید گزینه حرف پیش فرض درایو را روی هر چیزی که موجود است تنظیم کنید.

مرحله نهم

Do not format کردن این حجم را در مرحله Format Partition انتخاب کنید ، و سپس Next> را انتخاب کنید.

مرحله دهم

Complete the New Simple Volume Wizard گزینه های خود را در صفحه Complete the New Simple Volume Wizard که باید به این شکل باشد تأیید کنید:

از آن جا که رایانه و هارد دیسک هر سیستم متفاوت است ، انتظار داشته باشید مقدار Disk ، Volume size و Drive یا name یا Drive شما با آن چه در این جا می بینید متفاوت باشد .

مرحله یازدهم

گزینه Finish را انتخاب کنید و Windows درایو را پارتیشن بندی می کند ، فرایندی که در اکثر رایانه ها فقط چند ثانیه طول می کشد.

مرحله دوازدهم

سپس ، ویندوز سعی می کند درایو جدید را به طور خودکار باز کند. با این حال ، از آن جا که هنوز فرمت نشده است و نمی توان از آن استفاده کرد ، در عوض این پیام را مشاهده خواهید کرد: “شما باید دیسک را در درایو F فرمت کنید: قبل از این که بتوانید از آن استفاده کنید .این پیام فقط در ویندوز 10 ، ویندوز 8 و ویندوز 7 اتفاق می افتد. شما این مورد را در ویندوز ویستا یا ویندوز XP نخواهید دید .

مرحله سیزدهم

با مفاهیم فرمت کردن پارتیشن ها آشنایی پیدا کرده و سپس درایو را فرمت کرده و پس از آن از نحوه صحیح پارتیشن بندی هارد به پایان رسیده و می توانید از پارتیشن های جدید ایجاد شده استفاده کنید.

ساخت هارد اکسترنال بلاگی است که به شما این راهنمایی را ارائه می‌دهد که هارد اینترنال را به هارد اکسترنال تبدیل کنید.

متأسفانه ، این روش پارتیشن بندی هارد نو همیشه به همین راحتی پیش نمی رود. ممکن است در انتهای دیسک پرونده های غیر قابل جابجایی وجود داشته باشد و به شما اجازه ندهد پارتیشن موجود را کوچک کنید.

یا شاید درایو شما یک دسته پارتیشن بازیابی جمع کرده باشد که Windows Disk Management به شما اجازه حذف نمی دهد. اما اگر به مشکل برخورد کنید ، ممکن است بخواهید یک ابزار ثالث مانند MiniTool Partition Wizard را امتحان کنید.

این برنامه ها کمی قدرتمند تر از گزینه های داخلی ویندوز هستند ، اما ویژگی های خاصی ممکن است هزینه بر باشد و اگر مراقب نباشید ، می توانید داده هایتان را از دست دهید. مثل همیشه ، قبل از شروع پارتیشن بندی هارد اس اس دی، فایل بک آپ تهیه کنید تا به مشکل بر نخورید.

خروج از نسخه موبایل