مراحل تصفیه آب به زبان ساده برای کودکان

چگونگی ساخت دستگاه تصفیه آب ساده برای کودکان

به نقل از شرکت به آبی از آنجایی که بیشتر مردم علاقه دارند اطلاعاتی درباره ساخت دستگاه تصفیه آب داشته باشند، کارشناسان بهاب سعی دارند در طی یکسری مقالات، روش ساخت دستگاه تصفیه آب را آموزش دهند. در صورتی که به دنبال مراحل  هستید، پیشنهاد می شود روی لینک قبل کلیک و مقاله مرتبط با آن را مطالعه کنید.

چنانچه مایل هستید اطلاعات بیشتری درباره داشته باشید می توانید روی لینک قبل کلیک کرده و این مقالات را مطالعه نمایید. حتی سعی می شود فیلم آموزش ساخت دستگاه تصفیه آب نیز نشان داده شود. عناوین آموزشی عبارتند از:

برای شروع، در این مقاله سعی می کنیم ساخت دستگاه تصفیه آب ساده برای کودکان را آموزش دهیم. اغلب کودکان دوست دارند واقعیت های علمی را تجربه کنند. مثلا بدانند آب گل آلود رودخانه ها و برکه ها چگونه به آب پاک و زلال چشمه ها تبدیل شده و قابل شرب می گردد. برای اطلاع از قیمت تصفیه آب لطفا کلیک کنید.

در این مقاله سعی می شود با ساخت یک دستگاه تصفیه آب ساده، فرایند تصفیه آب در طبیعت را شبیه سازی نماییم. این دستگاه تصفیه آب ساده از روشی که طبیعت برای تصفیه آب های بازیافتی در سفره های زیر زمینی استفاده می کند، بهره مند گشته است. البته فرایند تصفیه آب ، با استفاده از کمی پنبه بهبود داده می شود.

انجام این آزمایش برای کودکان بسیار مفید است. آنان بصورت کاملا واضح مشاهده می کنند که چگونه آب آلوده ای که از بالا وارد دستگاه تصفیه آب می شود، در انتهای دستگاه به صورت آب کاملا زلال و شفاف خارج می گردد. کودکان متوجه می شوند که جایگزینی آب های زیرزمینی چگونه انجام می شود. در این روش، هر چقدر مقدار پنبه افزایش یابد، درجه خلوص آب نیز بیشتر می شود.

اما داستانی در پس این آزمایش است. در بعدازظهر یک روز گرم و داغ داشتم از جنگل بزرگ به سمت شهر محل زندگی مان میرفتم. تا مسافت خیلی زیادی، هیچ دستگاه آبسردکن و هیچ مغازه ای برای فروش آب وجود نداشت. فقط یک برکه کوچک آب بود که در آن آب بسیار گل آلودی وجود داشت و قابل شرب نبود. این آب بر اثر بارش باران جمع شده بود اما گل و لای مسیر را هم با خود آورده بود. پس از آن این ایده در ذهنم جرقه زد و تنها با یک بطری خالی آب، کیت کمکهای اولیه و چاقوی جیبی که داشتم کار را انجام دادم.

آموزش ساخت یک دستگاه تصفیه آب ساده

من یک دستگاه تصفیه آب قابل حمل با استفاده از ساده ترین مواد اولیه طبیعی که همه جا یافت می شود و همچنین یک بطری پلاستیکی خالی ساختم. این دستگاه تصفیه آب ، سرعت تصفیه آهسته ای داشت اما نتیجه بسیار خوب بود. زمانیکه این وسیله را ساختم هیچ ابزاری جز چاقوی جیبی و کیت کمک های اولیه نداشتم.

بدنه دستگاه تصفیه آب از بطری پلاستیکی ساخته شده است. قسمت بالای بطری را بریده و درون بطری دیگر به صورت سر و ته قرار دادم. داخل آن را به صورت چهار طبقه از مواد پنبه، سنگریزه، شن و ماسه پر کردم و آب را روی آن ریختم. کمی بعد آب خالص از انتهای بطری بیرون آمد و مرا از تشنگی نجات داد. این وسیله ساده تصفیه آب، علاوه بر اینکه می تواند برای آموزش کودکان استفاده شود، در مواقع اضطراری مانند زمانیکه در جنگل یا طبیعت باشید نیز کاربرد دارد.

گام اول: لوازمی که برای ساخت دستگاه تصفیه آب نیاز خواهید داشت عبارتند از :

گام دوم: ساخت بدنه دستگاه تصفیه آب

برای لایه بندی و ریختن مواد، باید درب بطری را بست. ابتدا بطری را به دو نیمه تقریبا مساوی برش دهید. البته قسمت فوقانی کمی کوچکتر باشد و مطمئن شوید که اگر قسمت فوقانی با قسمت پایینی متناسب است، آن را سروته کنید. حالا برای جلوگیری از آسیب دیدگی کودکان، لبه تیز بطری را با نوار چسب بپوشانید. اما فاصله کمی را در پایین این قسمت بدون نوار چسب  باقی گذارید. طوری که نوار چسب با آب تماس نداشته باشد و به موجب آن آب بدون بویی از بطری خارج شود. توجه داشته باشید که قسمت چسبناک نوار چسب در درون و بیرون بطری نباید قابل مشاهده باشد. باید بطور کامل به بطری بچسبد. زیرا چسب ها ممکن است موادی از خود خارج کنند که برای سلامتی مناسب نباشد.

گام سوم: پر کردن طبقاتی بطری

حالا توسط موادی که از طبیعت پیدا کرده اید، داخل بطری را شبیه تصویر طبقه بندی کنید. ارتفاع هر لایه را باید با ضخامت حدود ۲ سانتیمتر قرار داد. پنبه را در کف بطری قرار دهید.

در بالای آن باید سنگریزه، ریگ و شن و ماسه باشد. دقت کنید که در بالای بطری سنگریزه های درشت تر، و در لایه های زیرین مواد ریزتر و نرم تر قرار می گیرد. اکنون شما توانستید یک فیلتر تصفیه آب طبقاتی بسازید. نمونه این فیلتر طبقاتی در انواع دستگاه تصفیه آب هم استفاده می شود. توجه داشته باشید که اگر ریگ به داخل سنگریزه رفته باشد عادی است و مشکلی ایجاد نم یکند.

گام چهارم : تصفیه آب

 اکنون دستگاه تصفیه آب شما آماده است و می تواند آب را تصفیه نماید. فقط کافی است به آرامی درپوش بطری را باز کنید. بطری را وارونه کرده تا درب آن به سمت پایین قرار گیرد. شروع به تصفیه آب کنید. آب گل آلود را از بالا بریزید. زمان کوتاهی طول میکشد تا آب مسیر لایه های قرار داده شده را طی کند. اما سرانجام به انتهای بطری میرسد و آب خالص بیرون می آید. همین!

برای افزایش کیفیت تصفیه آب می توانید در بین لایه ها مقداری زغال پودر شده قرار دهید. این کار باعث می شود که بو، طعم، رنگ و مزه آب هم گرفته شود و کمک بسیار زیادی به افزایش کیفیت تصفیه آب می کند.

 مراحل تصفیه آب

هفتاد درصد از سطح کره ی زمین را آب فرا گرفته است .اما همه ی این آب ها قابل آشامیدن نیست .بعضی از آن ها شور هستند و بعضی املاح ومواد معدنی زیادی در خود دارند .علاوه برآن آب های جاری چون از مکان های مختلفی عبور می کند ودر مسیر جریان خود انواع مواد وزباله ها به آن اضافه می گردد قابل آشامیدن نیست .به همین دلیل باید این آب ها قبل از استفاده تمیز وبدون میکروب ومواد بیماری زا باشد .

استفاده های ما از آب

ما از آب علاوه بر آشامیدن در شست وشو ونظافت ، پختن غذا ، کشاورزی ، تولید برق و… استفاده می کنیم.

منابع آب

آب ها در دریاها ، اقیانوس ها ، رود خانه ها ،چاه ها ، قنات ها ، یخچال ها ( برف های روی کوه ها ) وجود دارد .

مراحل تصفیه ی آب

برای تصفیه ِ آب ابتدا برر وی رودها یا دریاچه ها سد می بندند . آب درپشت سد جمع می شود وچون آب دارای انرژی است پس از باز کردن دریچه های سد آب با فشار خارج می گردد . این آب وارد آبگیر هایی می گردد که ابتدای آن را توری هایی قرارداده اند . آشغال ها وزباله های آب پشت این توری ها جمع می شود. پس از آن آب به تصفیه خانه هدایت می شود ومراحل زیر انجام می گردد :

1- ته نشین کردن مواد زاید : مواد شیمیایی مثل« سولفات آلومنیوم یا کلرید آهن» به آب اضافه می گردد .این مواد ذرات زاید را به هم می چسباند وته نشین می کند .

2- گذراندن آب از صافی : دراین مرحله آب از لایه های ماسه ی ریز ودرشت عبور داده می شود تا گل ولای آن گرفته شود وآب زلال تر شود .

3- گندزدایی : با اضافه کردن« کلر» به آب مواد بیماری زاومیکروب های آب از بین می رود .در بعضی موارد که آب دارای بو ومزه ی نا مطبوع هست هوا یا اکسیژن را از داخل آب عبور می دهند .

بعضی از آب ها موادمعدنی واملاح زیادی دارد که هر چه قدر این مواد بیشتر باشد می گویند سختی آب بیشتر است .برای کم کردن سختی آب با افزودن« آهک» یا گذراندن از میان «کربن فعال» آن را قابل استفاده می کنند .

در بعضی از تصفیه خانه ها برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها به آب ماده ای به نام « فلوئور » اضافه می کنند .

این آب تصفیه شده از طریق پمپاژ ( از مناطق پایین به مناطق بالا ) یا از طریق ثقلی ( از مناطق بالا به مناطق پایین ) وارد شبکه ی لوله کشی شهری می شود وبه خانه ها می رسد.

منبع : waterfilterdubai

خروج از نسخه موبایل