بهترین چراغ دوچرخه با بهترین کیفیت در سال ۲۰۲۲

چراغ دوچرخه چیست و چه کاربردی دارد؟ یکی از مهم‌ترین تجهیزات جانبی دوچرخه چراغ است. استفاده از چراغ می‌تواند به میزان زیادی موجب تأمین ایمنی دوچرخه‌سوار، رانندگان سایر وسایل نقلیه و عابران پیاده شود. درواقع امکان دارد که پلیس، دوچرخه‌ای که فاقد چراغ است را متوقف کند و مالک آن را جریمه کند یا به او اخطار دهد. البته که اجباری بودن خرید چراغ دوچرخه به معنای راحت بودن انتخاب این محصول نیست.

کافیست برای خرید چراغ دوچرخه به فروشگاه اینترنتی دوچرخستان سر بزنید.

تاریخچه چراغ دوچرخه

نخستین چراغ دوچرخه در سال 1876 (143 سال قبل) به‌صورت نفتی فعالیت می‌کرد. این چراغ‌ها به‌طور مخصوص برای دوچرخه‌های معمولی ساخته شده بود. در آغاز سال 1888 اختراع چراغ‌قوه‌های دوچرخه برقی موجب تحول در این حوزه شد. سپس تا 10 سال پس‌ازآن این چراغ‌ها به‌عنوان یک کالا جدی و کاربردی مورد استفاده قرار نمی‌گرفتند.

این چراغ‌ها از یک لامپ رشته‌ای همراه با باتری لید اسید تولید شده بودند و با دینامی که در وسط چرخ نصب می‌شد شارژ شده و روشن می‌ماندند. ولی هم‌اکنون تکنولوژی این چراغ‌ها به‌طور کامل فرق کرده و چراغ دوچرخه به میزان قابل توجهی روشن‌تر، دارای وزن کمتر و باکیفیت‌تر شده است. در این نوع از چراغ‌ها از دینام استفاده نمی‌شود.

معرفی چراغ مخصوص دوچرخه و کاربردهای آن

چراغ مخصوص دوچرخه به چراغی گفته می‌شود که دارای یک یا چند عدد لامپ است. این وسیله به شما کمک خواهد کرد با استفاده از آن روشنایی راهی که در آن حرکت می‌کنید را تأمین نمایید. همین‌طور استفاده از چراغ‌خطر هم که در قسمت پشتی دوچرخه قرار می‌گیرد، موجب شده تا سایر وسایل نقلیه که در اطراف شما در رفت‌وآمد هستند از وجود شما باخبر شوند و جلوی تعداد زیادی از تصادفات گرفته شود. البته باید دقت داشته باشید برقی که تأمین روشنایی نیاز دارید با استفاده از باتری یا دینام تأمین خواهد شد.

انواع مختلف چراغ دوچرخه

در ادامه انواع چراغ دوچرخه را به شما معرفی خواهیم کرد:

·         چراغ جلو دوچرخه

محل نصب چراغ جلو دوچرخه بر روی فرمان دوچرخه است. از این وسیله اغلب برای بهتر دیدن مسیر پیش رو استفاده می‌شود. این چراغ‌ها قادر هستند مسیر دوچرخه‌سوار را تا مسافت مشخص شده‌ای روشن کرده و به او کمک کنند تا راه خود را به‌درستی تشخیص دهد.

رنگ نور چراغ دوچرخه در قسمت جلو اغلب به رنگ سفید یا همان مهتابی است. این رنگ‌ها می‌توانند به بهتر دیدن راه پیش رو کمک کنند. همین‌طور برخی از مدل‌های چراغ جلو که تحت عنوان چراغ لیزری تولید و عرضه شده‌اند به‌جای روشن نمودن راه، باریکه‌های نوری در اطراف دوچرخه به وجود می‌آورند که این نوع از چراغ تازه‌ترین چراغی است که به بازار عرضه شده است.

بعضی از چراغ جلوها ظاهر چراغ‌قوه مانند دارند و می‌توان به‌راحتی آن‌ها را از روی فرمان برداشت و به‌عنوان چراغ‌قوه مورد استفاده قرار داد. روشن شدن چراغ‌های جلو دارای دو حالت ثابت و یا چشمک زن است. این حالت‌ها به مدلی که تهیه کرده‌اید بستگی دارد.

این نوع چراغ دوچرخه برای روشن شدن می‌توانند باتری (قلمی با سکه‌ای) را مورد استفاده قرار دهند. حتی ممکن است به‌صورت شارژی کار کنند، بعضی از چراغ‌ها هم که جزء چراغ‌های سنتی و کلاسیک هستند دینامی بوده و با فشار پای دوچرخه‌سوار می‌توانند روشن شوند.

·         چراغ عقب دوچرخه

چراغ عقب دوچرخه اغلب بر روی لوله زین دوچرخه قرار می‌گیرد و برای اینکه دوچرخه توسط سایرین دیده شود استفاده می‌شود. این چراغ‌ها این قابلیت را دارند که شما را به وسایل نقلیه دیگر یا دوچرخه‌سوارانی که در پشت سر شما در حال رکاب زدن هستند نشان دهند و تصادفات و یا برخورد را کم کنند.

رنگ نور چراغ دوچرخه عقب اغلب دارای رنگ قرمز یا نارنجی بوده و به‌عنوان نوعی هشداردهنده کاربرد دارند. این چراغ‌ها می‌توانند توجه بقیه افراد را به شما جلب کنند.

بعضی از چراغ عقب‌ها به شکل چراغ راهنما تولید می‌شوند. کارایی چراغ راهنما دار درست مثل چراغ راهنما در ماشین و موتور بوده و شما می‌توانید با استفاده از ریموت آن در زمان گردش به چپ یا راست مسیر خود را مشخص کنید. بعضی دیگر از چراغ‌های عقب دوچرخه نیز به شکل لوزی تولید شده است که با به وجود آوردن باریکه‌ای از نور روی زمین می‌توانند حضور شما را به سایرین اعلام کنند.

چراغ دوچرخه برای لاستیک

چراغ دوچرخه مخصوص ‌لاستیک اغلب بر روی سر والف دوچرخه قرار می‌گیرد و به‌صورت تزئینی از آن استفاده می‌شود. نور چراغ سر والف دارای چند رنگ متفاوت است و به شکل 7 رنگ ساخته می‌شوند.

چگونگی روشن شدن چراغ‌های لاستیک به شکل رقص نور بوده و می‌تواند زیبایی دوچندانی را به دوچرخه شما عرضه کند. همین‌طور شکل ظاهری آن‌ها می‌تواند به ساده و یا طرح دار باشد از جمله آن می‌توان به شکل‌های استوانه‌ای و اسکلتی اشاره کرد.

این نوع چراغ دوچرخه برای روشن ماندن دکمه‌های سکه‌ای را به کار می‌برند و به حرکت حساسیت نشان می‌دهند. این مسئله به آن معنا است که برای روشن یا خاموش کردن آن‌ها احتیاجی به استفاده از دکمه نیست و به‌خودی‌خود در زمان حرکت دوچرخه روشن می‌شوند و با توقف آن خاموش خواهند شد.

چراغ ‌دوچرخه شارژی، باتری خور و دینامی

فناوری استفاده شده در تولید چراغ‌های ‌دوچرخه از هم متفاوت است. در ابتدای ساخت چراغ اغلب نیروی حرکتی برای ایجاد انرژی مورد استفاده قرار می‌گرفت. چراغ‌ها به‌صورت دینامی ساخته می‌شدند و با فشار پا و نیرو حرکتی‌ای که دوچرخه‌سوار به پدال وارد می‌کرد روشن می‌شدند.

سپس با اختراع باتری‌ها استفاده از چراغ دوچرخه دینامی منسوخ شد. هم‌اکنون نیز به دلیل این‌که این چراغ‌ها دارای قیمت بیشتری نسبت به چراغ‌های باتری خور هستند زیاد استفاده نمی‌شوند.

چراغ‌هایی که باتری خور هستند (قلمی یا سکه‌ای) پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین چراغ محسوب می‌شوند. این چراغ‌ها دارای قیمت مناسبی هستند و همچنین از تنوع بسیار بالایی برخوردارند.

نسل تازه چراغ‌های دوچرخه، چراغ‌های شارژی بوده که بیشتر مدل‌های چراغ دوچرخه شارژی دارای باتری درونی لیتیومی هستند و با استفاده از یک کابل usb باید شارژ شوند.

نکات مهم هنگام خرید چراغ دوچرخه

برای نصب چراغ دوچرخه باید نکاتی را در نظر داشته باشید که در ادامه به معرفی هر یک پرداخته‌ایم:

مکان نصب

نخستین مسئله در خصوص تهیه چراغ مخصوص دوچرخه این است که بدانید می‌توان آن را روی بدنه نصب کرد یا خیر. بعضی چراغ‌ها دارای قابلیت نصب روی فرمان هستند و بعضی دیگر بر روی بخش عقبی و زین دوچرخه نصب می‌شوند. حتی چراغ‌هایی وجود دارند که روی کلاه دوچرخه‌سوار یا روی لاستیک دوچرخه نصب می‌شوند.

قدرت روشنایی

قدرت روشنایی چراغ دوچرخه با واحد لومن سنجیده می‌شود. تهیه لامپ دوچرخه که دارای قدرت بیشتری است می‌تواند دید بهتر برای شما و سایر وسایل نقلیه اطرافتان را به ارمغان بیاورد؛ بنابراین هر چقدر چراغ دوچرخه شما دارای قدرت بیشتری باشد، مقدار نوردهی و همین‌طور قیمت آن برای شما افزایش پیدا خواهد کرد.

رنگ روشنایی چراغ دوچرخه

از دیگر مسائلی که باید در هنگام خرید چراغ به آن توجه داشته باشید توجه به رنگ چراغ دوچرخه است. چراغ نصب شده بر روی دوچرخه شما می‌تواند دارای رنگ‌های مختلفی از جمله قرمز، مهتابی، آفتابی و یا آبی باشد.

همچنین می‌توان گفت که امروزه به خاطر استفاده از انواع مدل‌های مختلف از کاورها و قاب‌ها بر روی لامپ‌های دوچرخه‌ها، شما شاهد نورپردازی چراغ آنان در رنگ‌های مختلف خواهید بود و می‌توانید بر اساس سلیقه خود رنگ لامپ را انتخاب کنید.

مقاومت در مقابل آب

اگر چراغ دوچرخه شما از این قابلیت برخوردار باشد شما می‌توانید مطمئن باشید در زمان دوچرخه‌سواری در هوای بارانی یا حتی برقی آسیبی به چراغ شما نمی‌رسد و آب به درون آن نفوذ نمی‌کند.

حالات مختلف نورپردازی

چراغ‌های مخصوص دوچرخه هم مانند همه چراغ‌های جهان دارای حالات نوردهی متفاوتی است. این نوع چراغ‌ها قادر هستند هم به شکل ثابت و تک حالته و هم به شکل چند حالته با مدل‌های مختلف به نورپردازی محیط بپردازند. اینکه بخواهید چراغ شما یک حالته باشد یا چند حالته کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد.

مسافت نوردهی

مقصود از مسافت نوردهی چراغ دوچرخه در اصل میزان بُرد و مسافت روشنایی آن است. میزان مسافت روشنایی برای چراغ‌های عقب دوچرخه موضوع مهمی نیست. ولی باید دقت داشته باشید این مسئله برای چراغ‌هایی که در بخش جلویی دوچرخه شما قرار می‌گیرند، مسئله بسیار مهمی است. مسافت روشنایی دارای ارتباط مستقیم با قدرت چراغ است. این به آن معنا است که هرچه قدرت یک لامپ بالاتر برود، مطمئناً از توانایی بیشتری نیز برای روشن نمودن مسافت بیشتری برخوردار خواهد بود.

منبع تغذیه محصول

یکی دیگر از مسائل بسیار مهم در انتخاب و خرید چراغ دوچرخه دقت به منبع تغذیه آن است. چراغ دوچرخه دارای انواع گوناگونی است که از جمله آن می‌توان به دو مدل شارژی و باتری خور اشاره کرد. شما می‌توانید بر اساس سلیقه‌تان اقدام به خرید یکی از این دو مدل کنید. دقت داشته باشید اگر قصد خرید چراغ‌های شارژی را دارید بهتر است به مدت‌زمان مورد نیاز برای شارژ شدن چراغ خود و همین‌طور زمان مصرفی آن توجه داشته باشید.

قیمت چراغ دوچرخه

همه مسائلی که در بالا گفته شد می‌تواند به میزان زیادی روی قیمت چراغ دوچرخه تأثیرگذار باشد. البته باید دقت داشته باشید این کالا به‌عنوان یک کالای ضروری برای شما محسوب می‌شود و می‌تواند به میزان زیادی ایمنی شما را حفظ کنید؛ بنابراین بهتر است با توجه به ویژگی‌هایی که در بالا گفتیم و بودجه‌ای که دارید اقدام به خرید یک چراغ مناسب برای دوچرخه خود کنید.

خروج از نسخه موبایل