چه راهکارهایی برای ذخیره سازی و نگه داری اطلاعات وجود دارد؟

راه‌کارهای ذخیره‌سازی اطلاعات به معنای نگه‌داری داده‌ها در محلی امن و دسترسی آسان به اطلاعات در هر زمان و مکانی است. امروزه روش‌های مختلفی برای ذخیره‌سازی اطلاعات در اختیار سازمان‌ها قرار دارد که هریک مزایای خاص خود را دارند. DAS به همراه SAN و NAS سه راهکار اصلی ذخیره‌سازی اطلاعات هستند که در ادامه به معرفی و بررسی آنها و روش ذخیره سازی ابری می‌پردازیم.

توجه داشته باشید که falnic.com با سابقه درخشانی که در این زمینه دارد می‌تواند شما را در تهیه تجهیزات مورد نیازتان همراهی کند.

شبکه ذخیره‌سازی منطقه‌ای – SAN

San اصلی‌ترین و مهم‌ترین راهکار ذخیره‌سازی اطلاعات، سرنام Storage Area Network است. SAN ‌شبکه‌ای با سرعت زیاد است که میزبان تجهیزات ذخیره‌سازی اطلاعات است و بر مبنای معماری و توپولوژی خاصی به سرورهای سخت‌افزاری یا مجازی متصل می‌شوند. ساختار ذخیره‌سازی اطلاعات در شبکه‌های ذخیره‌سازی به شکل Block Level است. رویکرد فوق از آن جهت جالب توجه است که نرم‌افزارهای کاربردی روی سرورها می‌توانند از طریق شبکه به اطلاعات میزبانی شده روی SAN دسترسی پیدا کنند.

یکی از مزایای قابل توجه شبکه‌های SAN تنوع دستگاه‌های ذخیره‌سازی اطلاعات است که می‌توانند شامل Tape Library، دیسک‌های سخت و حافظه‌های ssd باشند که همگی بر مبنای متدولوژی و کانال‌های ارتباطی با یکدیگر در ارتباط هستند و از فناوری raid پشتیبانی می‌کنند.

نکته‌ای که باید در مورد SAN به آن اشاره کنیم، SAN Fabric است. فناوری سخت‌افزاری که ایستگاه‌های کاری و سرورهای ما را به تجهیزات موجود در SAN متصل می‌کند، Fabric یا به شکل کامل‌تر SAN Fabric نام دارد. SAN Fabric اجازه می‌دهد با استفاده از فناوری سوییچینگ فیبر نوری هر سروری بتواند به هر دستگاه ذخیره‌ساز SAN متصل شود که طبیعی است سرعت دسترسی به اطلاعات به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

روش ذخیره سازی DAS

DAS سرنام Direct Attached Storage یکی دیگر از راهکارهای ذخیره‌سازی اطلاعات است که همان‌گونه از نامش پیدا است به شکل مستقیم به سرور متصل می‌شود. سرپرستان شبکه می‌توانند ذخیره‌سازهای DAS را به شکل مستقیم در شاسی سرور قرار دهند یا می‌توانند در قالب یک انکلوژر از طریق یک کارت SCI/SAS، HBA به سرور متصل کنند. در معماری فوق DAS به شکل مستقیم به کنترل‌کننده ذخیره‌ساز که سرور یا یک کامپیوتر شخصی است متصل می‌شود. به بیان ساده‌تر، کنترل‌ DAS بر عهده سرور است و بخشی از شبکه ذخیره‌سازی نیست.

در روش das تجهیزات شبکه از طریق سرور با استوریج در ارتباط هستند، عملیات I/O و قالب‌بندی توسط سرور انجام می‌شود و سطح دسترسی نیز Block Level است. البته برخی شرکت‌ها با هدف کاهش هزینه‌ها و پیاده‌سازی نسبتا ساده‌ای که DAS دارد از این روش ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده می‌کنند. نکته‌ای که باید در مورد DAS به آن دقت کنید این است که فرآیند اتصال به شکل مستقیم انجام می‌شود و دیگر خبری از سن‌سوییچ، روتر یا سوییچ در کار نیست، زیرا کنترل DAS بر عهده سرور است.

ذخیره ساز متصل به شبکه – NAS

NAS سرنام Networked Attached Storage ذخیره‌ساز متصل به شبکه است که اطلاعات را در قالب File Level ذخیره‌سازی می‌کند و به تجهیزات متصل به شبکه اجازه می‌دهد بر مبنای ساده‌ترین راه‌کار به داده‌ها دسترسی داشته باشند. NASها محفظه‌ای هستند که میزبان دیسک‌های سخت، حافظه‌های حالت جامد یا ترکیبی از هر دو مورد است که از طریق یک سیستم‌عامل در شبکه در دسترس است و هیچ‌گونه پیچیدگی خاصی در ارتباط با استفاده از آن‌ها وجود ندارد.

NASها با ارائه انواع مختلفی از پورت‌ها و پشتیبانی از پروتکل‌های مختلف ساده‌ترین مکانیزم ذخیره‌سازی، مدیریت، طبقه‌بندی و اشتراک‌گذاری اطلاعات را ارائه می‌کنند. NAS را می‌توان به‌عنوان یک گزینه ذخیره‌سازی مناسب برای کار با کانتینر‌ها و راه‌حل‌های مجازی‌ساز به کار گرفت.

از مزایای NAS باید به پشتیبانی از ظرفیت بالا و گسترش‌پذیری ظرفیت با اضافه کردن هارددیسک‌ها، ارائه بهترین عملکرد، راه‌اندازی آسان، دسترس‌پذیری بالا، آستانه تحمل بالا در برابر خطاها به لطف پشتیبانی از فناوری‌هایی همچون رید، تکثیر، اسنپ‌شات، پشتیبان‌گیری، اطمینان از حفظ یکپارچگی داده‌ها و…. اشاره کرد.

ذخیره سازی بر مبنای نوار – Tape

درایو نوار (Tape Drive) دستگاهی است که داده‌های رایانه‌ای را روی نوار مغناطیسی ذخیره می‌کند و گزینه مناسبی برای پشتیبان‌گیری و بایگانی است. عملکرد این فناوری قدیمی شبیه به ضبط‌ صوت‌های معمولی است. یک درایو نوار، داده‌ها را روی حلقه‌ای از مواد سلولوئیدی انعطاف‌پذیر ضبط می‌کند که می‌توان آن‌ها را خواند یا پاک کرد. مکانیزم ذخیره‌سازی نواری این روزها برای کاربردهای خاصی استفاده می‌شود. به‌طور مثال دسترسی به اطلاعات به شکل ترتیبی انجام می‌شود، پاک کردن اطلاعات از روی نوار مستلزم فراهم بودن شرایط خاصی است، سرعت پایینی دارد و امکان استفاده از آن همراه با فناوری‌های جدید به سختی امکان‌پذیر است.

با این‌حال، نوارها نقاط قوت خوبی دارند که از مهم‌ترین آن‌ها باید به ظرفیت بالا، پشتیبانی از LTFS با هدف دسترس‌پذیری بالا، قابلیت اطمینان و ماندگاری بالای اطلاعات، کمترین نرخ خطا هنگام نوشتن اطلاعات، طول عمر بالا، ارتقاپذیری، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و… اشاره کرد.

ذخیره سازی ابرمحور

فضای ذخیره‌سازی ابری (Cloud storage) یک مدل رایانش ابری است که داده‌ها از طریق یک ارائه‌دهنده رایانش ابری که ذخیره‌سازی داده‌ها را به عنوان یک سرویس مدیریت و اجرا می‌کند، در اینترنت ذخیره می‌شوند. مزیت آن این است که در صورت نیاز می‌توان فضای موردنیاز را در صورت لزوم بیشتر یا کمتر کرد. علاوه بر این، دسترسی به داده‌ها از هر مکان و دستگاهی امکان‌پذیر است. در روش فوق، برنامه‌ها یا کاربران از طریق پروتکل‌های ذخیره‌سازی سنتی یا مستقیماً از طریق یک API به فضای ذخیره‌سازی ابری دسترسی دارند.

بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات ابری، سرویس‌های تکمیلی با هدف کمک به جمع‌آوری، مدیریت، ایمن‌سازی و تجزیه و تحلیل داده‌ها در مقیاس وسیع در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند. اولین مزیت ذخیره‌سازی ابری هزینه تمام شده مالکیت اشاره کرد. در روش فوق هیچ سخت‌افزار ذخیره‌سازی اطلاعات توسط مصرف‌کننده خریداری نمی‌شود و تنها هزینه دسترسی به فضای موردنیاز پرداخت می‌شود. علاوه بر این، می‌توانید ظرفیت را در صورت نیاز اضافه یا کم کنید و به شکل لحظه‌ای تغییرات اعمال شده را مشاهده کنید.

مکانیزم ذخیره سازی ابری به کارشناسان فناوری اطلاعات اجازه می‌دهد تا به سرعت مقدار دقیق فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز را برآورد کنند و آن‌را افزایش یا کاهش دهند. رویکرد فوق به دپارتمان فناوری اطلاعات اجازه می‌دهد تا به جای مدیریت سیستم‌های ذخیره‌سازی، روی حل مشکلات پیچیده برنامه تمرکز کند.

دومین مزیت بزرگ فناوری ابری، مدیریت متمرکز اطلاعات است. با استفاده از خط‌مشی‌های مدیریت چرخه حیات فضای ذخیره‌سازی ابری، می‌توانید وظایف مدیریتی مثل طبقه‌بندی اسناد و فایل‌ها، رمزنگاری اطلاعات و تعیین سطوح مختلف دسترسی به اطلاعات را به ساده‌ترین شکل انجام دهید.

در خریدن استوریج به این دو نکته دقت کنید

اینکه از چه راهکاری می‌خواهید برای ذخیره سازی اطلاعات خود استفاده کنید و برای این راهکار چه امکاناتی لازم دارید، مشخص‌کننده قیمت استوریج است.

نکته‌ای که در فروش استوریج و دستگاه ذخیره ساز مهم است داشتن گارانتی معتبر و اصلی برای استوریج است. توجه کنید که قیمت دستگاه استوریج بدون گارانتی کمتر از زمانی است که گارانتی دارد و صد البته گارانتی باید معتبر و اصیل باشد. فالنیک، 18 ماه گارانتی اصلی و معتبر برای استوریج و دستگاه ذخیره سازی اطلاعات ارائه می‌دهد.

منبع: چه راهکارهایی برای ذخیره سازی و نگه داری اطلاعات وجود دارد؟

خروج از نسخه موبایل