VRF مخفف کلمه (Refrigent Variable Flow) به معنای جریان متغیر سیال در پنل های داخلی می باشد. وی آر اف (VRF) یا جریان متغیر مبرد، سیستم تهویه وی ار اف سیستم یک پارچه سرمایشی و گرمایشی بوده و از دو قسمت اصلی، یونیت خارجی (Out Unit) و چندین یونیت داخلی (Internal Unit) ساخته می شود. سیستم تهویه وی ار اف متشکل از چندین یونیت داخلی که به وسیله لوله های مسی حاوی گاز مبرد به یونیت خارجی متصل می شوند به همین دلیل به کولر گازی مرکزی یا اسپلیت مرکزی معروف است.
یونیت خارجی باید در یک محیط باز مانند پشت بام یا حیاط نصب گردد. محل نصب یونیت خارجی را باید طوری انتخاب گردد که لوله کشی راحت تر برای یونیت های داخلی امکان پذیر باشد و در صورت خرابی امکان دسترسی، تعمیر و نگهداری وجود داشته باشد. طی این مقاله به بررسی انواع تجهیزات سیستم تهویه وی ار اف خواهیم پرداخت. در صورت نیاز به کسب اطلاعات لازم جهت خرید بهترین تجهیزات برای سیستم تهویه وی ار اف ساختمان مسکونی، تجاری و اداری تا انتهای این مطلب با تهویه نظری همراه باشید.
سیستم تهویه vrf چیست
وی آر اف (VRF) یک نوع سیستم جدید جهت تهویه مطبوع است. این سیستم به صورت یک دستگاه یکپارچه برای عمل گرمایش و سرمایش است و از دو بخش تشکیل میشود. دو بخش وی آر اف شامل چندین یونیت داخلی و یک یونیت خارجی میباشد. این دو بخش به وسیلهی لولهی مسی دارای مبرد به هم دیگر وصل میشوند و به همین دلیل به اسپلیت مرکزی وی آر اف شناخته میشود، زیرا مثل اسپلیتهای به کار رفته در کولرهای گازی به شکل دو تکه ساخته میشوند.
محل قرارگیری یونیت خارجی، جایی در بیرون از محیط مانند داخل حیاط یا پشت بام میباشد که به شکل مرکزی به تعدادی یونیت داخلی و یا همان فن کویل متصل شده و عمل گرمایش و سرمایش را برای ساختمان مورد نظر تأمین میکند. بخش یونیت خارجی وی آر اف شامل کمپرسور، موتور الکتریکی، شیر انبساط الکترونیک، شاسی دستگاه، کندانسور و فن، بدنهی محافظ بیرونی است که به طور معمول روی بام و یا فضای آزاد نصب میگردد. یونیتهای داخلی وی آر اف شامل اواپراتور ( فن کویل ) و فن بوده و به صورت دیواری، سقفی یا زمینی در داخل ساختمان نصب میگردند.
وی آر اف به معنی مبرد متغیر جریان ( Variable Refrigerant Flow) است. در سیستم تهویه وی ار اف میتوان جریان مبرد را که به هر فن کویل ( یونیت داخلی ) فرستاده میشود به طور دقیق کنترل و مطابق با نیازی که مصرف کننده در آن زمان به نیاز دارد و با هر دما و میزانی به طور کاملاً مستقل از دیگر فن کویلها تنظیم کرد.
نحوهی کار سیستم تهویه وی ار اف
نحوهی عملکرد سیستم تهویه وی ار اف شبیه به دستگاه چیلر تراکمی است. اما یک تفاوت بین این دو وجود دارد و آن تفاوت این است که در سیستم وی آر اف آبی وجود ندارد و در مدار آن به جای آب از گاز فریون جهت انتقال انرژی گرمایی مابین یونیتهای خارجی و داخلی استفاده می شود.
در داخل چیلرهای تراکمی یک مبدل وجود دارد که آب درون آن سرد شده و به وسیلهی پمپها به فن کویل تعبیه شده درون ساختمان فرستاده میشود اما در سیستم وی آر اف گاز فریون ( مبرد ) به شکل مستقیم به داخل فن کویلهای داخل ساختمان ارسال شده و به این ترتیب در زمانی که هوا سرد باشد، عمل گرمایش و در هنگامی که هوا گرم باشد عمل سرمایش را انجام میدهد.
انواع سیستم تهویه وی آر اف از لحاظ کارکرد
سیستمهای وی آر اف از لحاظ کارکرد به سه دسته تقسیم میشوند:
سیستم وی آر اف سرمایشی
این مدل سادهترین نوع VRF است و تنها قابلیت خنک کردن محیط را دارد و تمام قسمتهایی که در ساختمان به هم متصل هستند را میتواند خنک کند.
سیستم وی آر اف گرمایشی و سرمایشی
این سیستم VRF نسبت به مدل اول پیشرفتهتر است و دارای یک پمپ گرمایش و در کنار آن قابلیت تولید گرما را دارد. این سیستم نیز میتواند تمام نقاط داخلی مورد نظر را خنک یا گرم کند. نکتهی قابل توجه در این نوع سیستم این است که این سیستم نمیتواند به طور همزمان هم گرما تولید کند و هم سرما و تنها قادر به یکی از عملیات گرمایشی یا سرمایشی در یک زمان است.
سیستم وی آر اف مدل بازیافت گرما
این سیستم نسبت به دو مدل قبلی جدیدتر و پیشرفتهتر است. به طوری که میتواند به طور همزمان هم عمل گرمایش و هم عمل سرمایش را انجام دهد. یعنی در حالی که یک قسمت از محیط نیاز به هوای گرم دارد، سیستم گرما تولید کرده و در همان لحظه در قسمت دیگری از محیط که نیاز به سردی دارد عمل سرمایش انجام میشود.
مزایا سیستم تهویه وی آر اف
۱- مقرون به صرفه بودن
۲- صرفهجویی در هزینهها
۳- مصرف انرژی کمتر نسبت به سیستمهای قدیمی
۴- استفاده همزمان از هر دو حالت سرمایشی و گرمایشی
۵- وابسته نبودن بخشها به یک دیگر: در صورتی که قسمتی از سیستم خراب شود، بقیهی قسمتها بدون مشکل به کار خود ادامه خواهند داد.
۶- قابلیت استفاده همزمان در چند فضا
مقایسه سیستم تهویه VRF با داکت اسپلیت
- هزینه اولیه: دستگاههای داکت اسپلیت نسبت به سیستم های VRF هزینه اولیه کمتری دارند.
- هزینه اجرا و نصب: هزینه اجرا و نصب سیستم های داکت اسپلیت کمتر از هزینه اجرا و نصب سیستم های VRF می باشد.
- مصرف برق: مصرف برق سیستم های VRF کمتر از سیستم های داکت اسپلیت می باشد،با توجه به متغیر بودن جریان مبرد سیستم های VRF اعلام دقیق میزان مصرف برق امکان پذیر نیست اما برای حداکثر میزان کارکرد دستگاههای VRF و داکت اسپلیت ،میزان مصرف برق دستگاههای VRF در حدود 60% مصرف دستگاههای داکت اسپلیت می باشد.
- آسایش کاربر:در سیستم های VRF به دلیل مستقل بودن فضاها این امکان وجود دارد که پانل مربوط به هر فضا به صورت جداگانه روشن و خاموش و نیز دمای آن را به میزان دلخواه تنظیم کرد.
- استقلال فضاها: در سیستم های داکت اسپلیت با روشن کردن دستگاه هوا از طریق کانال ها به همه فضا ها منتقل شده و امکان خاموش کردن دستگاه در یک فضای خاص و یا تنظیم دمای دلخواه آن وجود ندارد،در حالیکه در سیستم های VRF این امکان وجود دارد که پانل داخلی مربوط به هر فضا به صورت مستقل روشن و خاموش شده و نیز بر روی دمای دلخواهی تنظیم گردد.
- تعمیرات و نگهداری: با توجه به مجزا بودن پانل های خارجی دستگاههای داکت اسپلیت،این دستگاه ها نسبت به سیستم های VRF استهلاک کمتری دارند،همچنین در صورت خراب شدن یک یا تعدادی از پانل های خارجی بقیه دستگاه ها به کار خود ادامه می دهند.
- طول و ارتفاع لوله کشی:سیستم های VRF قابلیت لوله کشی در طول و ارتفاع های بالا را دارا می باشند در حالی که این میزان در سیستم های داکت اسپلیت محدود است.
اجزای اصلی سیستم تهویه وی ار اف
از 7 بخش اصلی تشکیل شده است:
کمپرسور اینورتر
کمپرسوری که با کنترل میزان فرکانس ورودی از برد اینورتر یا IPM به سرعت دلخواه مغز اصلی سیستم یا همون Main PCB رسیده تا میزان برودت لازم تامین شود.
در اکثر برندها تا نسل 3 کمپرسور ها از ترکیب اینورتر و دور ثابت تشکیل شدند و در این حالت بطور خلاصه ابتدا اینورتر وارد مدار شده و در صورت عدم تامین برودت لازم، کمپرسور دور ثابت وارد مدار می شود.
2. کمپرسور دور ثابت
مانند کمپرسورهای مرسوم در صنعت بصورت دور ثابت بوده و جهت تکمیل ظرفیت کارکرد، وارد مدار میشود.
هر دو نوع کمپرسور از نوع اکسترنال میباشد و تفاوت آنها فقط در ساختار داخلی آن جهت کنترل سرعت میباشد.
در نسل 4 در ظرفیتهای کمتر از 180,000 بی تی یو فقط از یک کمپرسور اینورتر استفاده شده و در ظرفیت 180 و 200 از دو کمپرسور که بصورت موازی با هم کار میکنند استفاده میشود.
شیر Hot gas by pass
وظیفه این شیر کنترل حفظ بالانس خط HP و LP میباشد و در صورتیکه LP از حد مجاز پایین تر قرار گیرد، این شیر از خط HP گاز داغ را به خط LP بای پس می نماید.
جدا کننده روغن (oil separator)
وسیله ای که بعد از کمپرسور در سیکل قرار دارد و درون آن از جنس Cyclone هست با بوجود آمدن اثر گریز از مرکز روغن را در پیرامون محفظه به چرخش در آورده و با جمع شدن در کف، مبرد با حدود 1 درصد اختلاط روغن را به سمت کندانسور میفرستد و روغن اضافه جهت روانکاری باز به کمپرسور برمی گرداند.
جهت روانکاری صحیح در نسل 2 و 3 این امر هر 8 ساعت یکبار رخ میداد اما در نسل چهار با وجود سنسور oil level control، به صورت مرتب دمای discharge هر کمپرسور با دمای روغن خود تفریق می شود و Main PCB از حاصل اختلاف دمای مذکور به میزان سطح روغن باتوجه به داده قبلی کارخانه پی برده و عمل روانکاری را با شیر برگشتی روغن انجام میدهد
شیر انبساط الکترونیکی (EEV)
که مخفف electronic expansion valve هست و در دو قسمت کاربرد دارد:
- یونیت خارجی با نام Main EEV که در حالت سرمایش fully open هست چون باید کل مبرد با سرعت به سمت پنل ها حرکت کند و عمل انبساط اصلی در پنلهای داخلی بصورت مستقل انجام شود که در حالت گرمایش یونیت خارجی به عنوان اواپراتور استفاده می شود حال بعنوان شیر انبساط استفاده میگردد.
- Indoor EEV: این شیرها در هر یونیت داخلی و خارجی نصب شده و عمل انبساط و اختناق در سرمایش را بعهده دارد.
میزان باز یا بسته شدن این شیرها توسط پالس های الکترونیکی از طریق مغز اصلی دستگاه یا همان Main PCB بسته به نیاز سرمایش و یا گرمایش باز یا بسته میشود. در حالت بسته تمام EEV ها دارای 40 پالس هستند که علتش اینست که همیشه جهت عبور ازت در تست و یا وکیوم در حین راه اندازی، ارتباط خط رفت و برگشت برقرار بماند.
مبدل سابکولر
یک مبدل حرارتی در یونیت خارجی که با گرفتن مایع سرد از خط کم فشار، دمای مبرد مایعی که از کندانسور خارج شده (در حالت سرمایش) را بیشتر میکند و همچنین حجم آن را افزایش می دهد. هدف اصلی آن هم جبران افت حاصل از طول زیاد لوله کشی ذکر شده است. با سابکول بیشتر، در قسمت مایع منحنی PH پیشروی میکنیم و دمای پایین تری را بدست می آوریم که دو مزیت دیگر هم دارد:
- افزایش اثر سرمایش با توجه به طولانی تر شدن خط فوقانی متناظر با LP که باعث نیاز به انجام کار کمتر و در نتیجه افزایش COP نیز میشود
- با توجه به پیشروی بیشتر در ناحیه مایع، درصد مایع بیشتری به اواپراتور راه مییابد که خود باعث جذب گرمای بیشتر از محیط میشود.
آکومولاتور
وظیفه آکومولاتور ، جداسازی مایع از گاز بوده که مایع در پایین جمع شده و گاز از بالا به سمت ساکشن کمپرسور حرکت میکند. در نسل 4 به قسمت پایین آکومولاتور مخزن Receiver اضافه شده که میزان مایع بیش از اندازه سیکل را به درون خود برده و در زمان لازم با یک شیر external مبرد مایع مورد نیاز را به آکومولاتور هدایت میکند.
- هشتمین قسمت High pressure switch خواهد بود که یک شیر اطمینان در زمان بالا رفتن فشار گاز در نسل 4 بوده و وقتی این میزان از 3200 کیلو پاسکال بیشتر شود، وارد عمل شده و گاز داغ را به خط کم فشار برگشت میدهد. در صورتیکه به هر دلیلی فشار کم نشود و تا 4100 کیلوپاسکال افزایش پیدا کند، دستگاه به صورت اتوماتیک shutdown خواهد شد تا عیب مکانیکی یا الکترونیکی آن برطرف گردد.
استعلام قیمت و خرید سیستم تهویه وی ار اف از تهویه نظری
تهویه نظری، تولید کننده انواع کانال سازی و دریچه هوا شامل تولید انواع دریچه بازدید کولر، دریچه توزیع هوا، دریچه های کنترل و هدایت هوا، کانال سازی (کانال سازی)، دریچه زیر فن کویل، دریچه خورشیدی، دمپر کانال موتوری، جت نازل، دمپر ضد آتش فیوزی، دریچه ضد انفجار، دمپر کانالی صنعتی، دریچه سقفی گرد تخت آلومینیومی، دریچه هوای رفت اتاق عمل، دریچه کولری، دریچه تایل آرمسترانگ، لوور پادری، دریچه هوا تازه (باران گیر), دریچه خطی، کلاهک دودکش ، هود صنعتی، کانال سازی صنعتی , دريچه بازديد تاسیسات، دریچه سقفی چهارگوش كلاف دور باز آلومینیومی است. با برقراری ارتباط امکان بهره مندی از مشاوره رایگان و تهیه مناسب ترین وسایل سیستم تهویه وی ار اف را خواهید داشت.
سوالات متداول
در این بخش به سوالات احتمالی شما در خصوص سیستم تهویه وی ار اف پاسخ خواهیم داد.
وسایل سیستم تهویه وی ار اف رو از کجا بخرم؟
شرکت تهویه نظری با ارائه بهترین تجهیزات سیستم تهویه وی ار اف جهت ارائه مشاوره خرید و استعلام قیمت در اختیار شما عزیزان است.