عمومیکسب و کار ایرانیان

سنسور اکسیژن پژو ۴۰۵ کجاست؟

علائم خرابی سنسور اکسیژن پژو [همه مدل ها]

آیا سنسور اکسیژن قابل تعمیر است؟ معمولا این سنسور بعد از طی مسافتی مشخص کارایی خود را از دست می دهد و باید تعویض گردد، اما در مواردی پیش می آید که سنسور اکسیژن پژو زودتر از زمان تعیین شده خراب می شود که می تواند به علت های مختلفی باشد. خودروهای پژو جدید از استاندارد های یورو ۴ تبعیت می کنند اما متاسفانه عمده سوختی که در جایگاه های سوخت عرضه می شود سوخت یورو ۲ یا یورو ۳ می باشد که از کیفیت پایینی برخوردار هستند و از عمر این قطعه می کاهند.

مورد دیگر مشکل در شمع های خودرو است که عملیات احتراق را انجام می دهند و در صورتی که معیوب باشند فرایند احتراق ناقص انجام شده و عملکرد سنسور اکسیژن پژو مختل می شود. مورد دیگر که می تواند این قطعه را خراب نماید ضربات احتمالی است که می تواند به آن ها وارد شود، چون این قطعات الکترونیکی محسوب شده پس به ضربه بسیار حساس هستند و ضرباتی که به علت های مختلف مانند تصادف به آن ها وارد می شود می تواند سنسور اکسیژن پژو را از کار بیندازد.

علائم خرابی سنسور اکسیژن پژو

  • روشن شدن چراغ چک مربوط به سنسور اکسیژن پژو در صفحه آمپر یکی از مهمترین علائم این مورد است.
  • همچنین در صورتی که مصرف سوخت خودرو شما نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است می تواند نشان دهنده این امر باشد.
  • از دیگر علل خرابی این قطعه می توان به انتشار بوی تند و نامطبوع از اگزوز خودرو اشاره کرد که معمولا با آلایندگی بیشتر نسبت به گذشته همراه است.
  • بی شتاب شدن یا به اصطلاح بی نفس شدن خودرو به خصوص در سربالایی ها از دیگر عللی است که این هشدار را به ما می دهند.

تست سنسور اکسیژن های پژو

به منظور عیب یابی سنسور اکسیژن برند پژو نیاز به یک دستگاه کد خوان، ولت سنج و اسیلوسکوپ می باشد که با این دستگاه می توان ولتاژ های مختلفی به این قطعه وارد نمود و واکنشی که سنسور اکسیژن به هر یک از این مقادیر مختلف ولتاژ می دهد را ثبت کرد و با نتایج استاندارد یک سنسور اکسیژن سالم مقایسه نمود.

نحوهی عملکرد سنسور اکسیژن 

قطعه‌ی سنسور اکسیژن در مسیر گازهای خروجی خودرو بسته می‌شود. مسیر گازهای خروجی می‌تواند قبل یا بعد از کاتالیست (بالا یا پایین منیفلد) باشد. در بعضی از خودرو‌ها که دارای دو سنسور هستند قبل و بعد کاتالیست استفاده می‌شود.

نحوه کار سنسور اکسیژن به این صورت است که زمانی که در مسیر گازهای خروجی قرار می‌گیرد میزان اکسیژن موجود در گاز را اندازه‌گیری کرده و به میزان اندازه‌گیری شده به ecu ولتاژ ارسال می‌کند. مقدار ولتاژ ارسالی به ecu کمتر از یک ولت است این عدد بین 0.1 تا 0.9 می باشد(0.1 کمترین حالت غلظت و 0.9 بیشترین حالت غلظت). ecu با ولتاژ دریافتی از سنسور اکسیژن وضعیت احتراق موتور را تحلیل می‌کند و با توجه به وضعیت آب و هوا،دمای موتور و نحوه‌ی مقدار مصرف سوخت، بهترین حالت ترکیب سوخت و هوا را تنظیم کرده و خودرو را در حالت بالانس نگه می‌دارد و سبب جلوگیری از اتفاقاتی مانند کپ کردن و افزایش مصرف سوخت در خودرو می شود.

اجزای تشکیل دهندهی سنسور اکسیژن و عملکرد آنها 

سنسور اکسیژن  از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌است که قسمت اول آن سوکت می‌باشد. سوکت مشخصا تعیین کننده‌ی این موضوع است که سنسور اکسیژن مناسب چه نوع خودرویی است، شکل و طراحی سوکت و حتی رنگ آن برای خودروهای مختلف متفاوت است.

قسمت بعدی سنسور اکسیژن سیم می‌باشد که از یک طرف به سوکت و از طرف دیگر به قسمتی فلزی (مهمترین قسمت سنسور) وصل است. طول سیم مشخص کننده‌ی این موضوع است که سنسور اکسیژن برای چه نوع خودرویی قابل استفاده می باشد.مثلا سنسور سوکت سبز سیم کوتاه و…

مهمترین قسمت سنسور اکسیژن خود سنسور می‌باشد و از دو بخش تشکیل شده است. قسمت داخلی از جنس سرامیک، دارای سری پلاتینیوم بوده قابل رویت نیست. قسمت بیرونی پوشش فلزی بوده و از قسمت سرامیکی و پلاتینیوم محافظت می‌کند. بخش فلزی سنسور اکسیژن انتقال‌دهنده گاز دریافتی از منیفولد به بخش سرامیکی می‌باشد.

سپس بخش سرامیکی مقدار اکسیژن موجود در گاز را اندازه‌گیری کرده و به ازای اختلاف اکسیژن موجود در گاز و هوا ولتاژ کمتر از یک ولت (بین 0.1 تا 0.9) تولید می‌شود و ولتاژ به ECU ارسال می‌گردد. ECU با توجه به مقدار ولتاژ دریافتی درصد ترکیب سوخت و هوای مناسب خودرو (با توجه به آب و هوا، دما و…) را تشخیص می‌دهد تا بتواند بهترین کارایی را از خودرو بگیرد و کمترین مصرف سوخت را به همراه داشته باشد که در نتیجه آلایندگی هوا کاهش یابد.

یک قطعه‌ی مصرفی در خودرو به حساب می‌آید و طول عمر محدودی دارد. بصورت استاندارد حدود 150000 کیلومتر عمر مفید سنسور اکسیژن اعلام شده است این قطعه معمولا تا زمان خرابی سنسور اکسیژن بصورت کامل استفاده می‌شود. از جمله علائم نشان‌دهنده خرابی این قطعه به شرح ذیل می‌باشد:

1-روشن شدن چراغ چک خودرو

روشن شدن چراغ چک ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد که یکی از این دلایل ممکن است علائم خرابی سنسور اکسیژن پژو 405، خرابی سنسور اکسیژن 206 و سایر خودروها باشد و در صورت روشن شدن چراغ چک حتما از سالم بودن یا معیوب بودن سنسور اکسیژن خود مطمئن شوید.

2-افزایش مصرف سوخت نسبت به مسافت

اصلی‌ترین علائم خرابی سنسور اکسیژن 206 تیپ 2، خرابی سنسور اکسیژن پراید 131 و دیگر خودروها افزایش مصرف سوخت بوده که با یک مقایسه‌ی ساده به نسبت سوخت مصرفی خودرو متوجه این موضوع می‌شوید. مثلا تا قبل خرابی سنسور اکسیژن مصرف سوخت خودرو صدی هفت بوده (هر صدکیلومتر هفت لیتر) بعد از خرابی سنسور اکسیژن صدی نه و صدی ده و… می‌شود.

3- خارج شدن بوی نامطبوع از اگزوز خودرو

یکی دیگر از علائم خرابی سنسور اکسیژن بالا تیبا، خرابی سنسور اکسیژن سمند ef7 و دیگر خودروها استشمام بوی نامطبوع شبیه به بوی تخم مرغ گندیده است که معمولا همراه با دود سیاه از اگزوز خارج می شود در صورت احساس این بو که نشان دهنده‌ی وجود سوخت اضافی در درون موتور است حتما سنسور اکسیژن را چک کنید.

سه عامل گفته شده مهمترین عوامل خرابی سنسور اکسیژن می‌باشند. در ادامه چند مورد دیگر که ممکن است نشان‌دهنده‌ی معیوب بودن سنسور اکسیژن باشند را به اختصار توضیح می‌دهیم.

4- خروج دود سیاه از اگزوز

در صورت مشاهده این عامل، مقدار سوخت و هوا در حالت صحیح مخلوط نمی گردد و سنسور اکسیژن میزان  ترکیب هوای ورودی و سوخت را کنترل نمی کند به همین دلیل دود سیاه از اگزوز خارج می شود.

5- کاهش عملکرد درست موتور خودرو

زمانی که سنسور اکسیژن نتواند سوخت و هوا را به درستی مخلوط نماید عملکرد موتور نیز تضعیف می شود.

6- افت فشار و توانایی خودرو در سربالایی

در صورت عدم کارکرد درست سنسور اکسیژن،خودرو در سربالایی ها قدرت و توانایی قبلی را دارا نمی باشد.

7- گرمای بیش از حد موتور

8- خراب شدن ناگهانی مبدل کاتالیزور

9- ریپ زدن خودرو

10- جوش آوردن موتور

علت خرابی سنسور اکسیژن

عوامل زیر از اصلی‌ترین دلایل خرابی سنسور اکسیژن پژو پارس و سایر خودروها می‌باشد:

  1. ضربه دیدن قسمت فلزی سنسور اکسیژن: سنسور اکسیژن کالای بسیار حساسی است و از هر گونه ضربه خوردن به آن باید جلوگیری شود
  2. درست عمل نکردن شمع خودرو
  3. کیفیت پایین سوخت مورد استفاده‌ی ماشین

زمان تعویض سنسور اکسیژن

به صورت استاندارد آلایندگی هر 2 الی 3 سال کارکرد قطعه، سنسور اکسیژن (سیم اکسیژن) نیاز به تعویض دارد حتی اگر چراغ چک خودرو روشن نشود. علاوه بر این، به کیفیت قطعه سنسور اکسیژن هم مربوط می‌شود. برخی از سنسورها نهایتا 1 سال کاربرد دارند.

نحوه شستشوی سنسور اکسیژن

بصورت کلی شستشوی سنسور اکسیژن کار درستی نیست اما در صورت نیاز بهترین راه، شستن با بنزین است. به این صورت که گوشه دستمال به بنزین آغشته شده و سری سنسور تمیز شود.

محل نصب سنسور اکسیژن در انواع خودروها کجاست؟

در همه‌ی خودروها مانند روآ، آردی، پیکان، پراید، سمند، تیبا، پژو پارس، 206 و هر خودروی دیگر سنسور اکسیژن معمولا داخل منیفولد در قسمت اگزوز بالا و پایین نصب می‌شود و با توجه به طراحی هر خودرو قسمت سیم و سوکت سنسورها با همدیگر متفاوت می‌باشد.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.
دکمه بازگشت به بالا