چرا ترون تا این حد پر طرفدار است؟

مروری بر ارز دیجیتال ترون (TRX)

TRON در ابتدا به صورت توکن مبتنی بر اتریوم ایجاد شد، اما در سال ۲۰۱۸ به شبکه شخصی خود مهاجرت کرد. دارندگان توکن‌های ERC20 TRX آن‌ها را با ارز دیجیتال TRX در شبکه TRON معامله کردند و سپس توکن‌های مبتنی بر اتریوم نابود شدند.

بررسی روند قیمتی ترون از ابتدا تا کنون

ترون از اواخر سال 2017 شاهد نوسانات عمده خاصی بوده است. در ابتدا، قیمت ترون زیر 0.002 دلار بود و پس از انتشار توکن، در دسامبر 2017 به حدود 0.05 دلار رسید.

ژانویه 2018 شاهد اوج قیمت ترون به 0.30 دلار بودیم. اما این روند زیاد دوام نیاورد و قیمت ترون به 0.03-0.04 دلار کاهش یافت. تا نوامبر 2018، روند ترون نزولی بود به صورتیکه به 0.01 دلار رسید. عملکرد قیمت ترون در سال 2019 تفاوت چندانی با عملکرد 0.045 دلاری در سال 2018 نداشت و تا ژوئن 2020، به روند نزولی ادامه داد که به قیمت 0.007 دلار رسید. پس از آن در سال 2021 روند صعودی را آغاز کرد که در پی آن توانست تا محدوده 0.16 دلار نیز رشد کند. اما با شروع روند نزولی کل بازار ارز دیجیتال و در سال 2022 کاهش قیمت های بسیاری را تجربه کرد و اکنون بسیار پایین تر از اوج قیمت خود به سر می برد. نمودار کل تاریخ قیمت ترون در زیر قابل مشاهده است.

تحلیل تکنیکال و فاندامنتال ترون

نمودار قیمت TRXUSD پایین منعکس کننده تغییرات قابل توجه قیمت ترون است. اکنون خبرهای خوبی در انتظار طرفداران TRON است! نسخه جدید شبکه ترون یعنی نسخه ۱.۰ عرضه شد. این موضوع ممکن است جریان را تغییر دهد و مزایای عملکردی زیادی را برای کل جامعه ترون به ارمغان بیاورد.

یک مانع بر سر راه افزایش قیمت ارز دیجیتال ترون این است که به طور گسترده به برنامه‌های غیرمتمرکز که قیمت آن‌ها صرفاً به حرکت بازار بستگی دارد، وابسته است. رقبای قیمت ترون یعنی اتریوم، ایاس و نئو عملکرد برابری با آن دارند. از این رو چالش سختی در انتظار ترون در مقابل شبکه‌های نام برده شده است و باید سخت برای سهم بیشتر در بازار بجنگد.

ترون (Tron) چیست؟

ترون یک سیستم‌عامل مبتنی بر  است که می‌توان روی آن اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ایجاد کرد و محتوای رسانه‌ای به اشتراک گذاشت. توکن ترونیکس (TRX) نیز برای دستیابی به برخی ویژگی‌های نرم‌افزارها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین هدف اصلی این توکن استفاده در شبکه اصلی ترون است. با این حال، ترونیکس در حال حاضر بیشتر به عنوان ذخیره دارایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند در صرافی‌ها معامله شود و در واقع می‌توان آن را به عنوان یک ارز مجازی نیز توصیف کرد.

ترون در سال ۲۰۱۷ توسط جاستین سان (Justin Sun) ایجاد شده است. در ابتدا ترونیکس یک توکن مبتنی بر ERC-20 بود که توسط پشتیبانی می‌شد اما در سال ۲۰۱۸ از هم جدا شدند و به توکن شبکه اصلی خود، یعنی ترون تبدیل شد. در همان سال ترون  را که یکی بزرگ‌ترین پلتفرم‌های اشتراک فایل همتا به همتا است، خریداری کرد که قدم ضروری و بزرگی برای تبدیل شدن به یک پلتفرم بزرگ و موفق به شمار می‌رفت.

چرا ترون اختراع شد؟

آن‌ها نه‌تنها آنچه که توسط افراد دیده می‌شود را مدیریت می‌کنند بلکه اکثریت قریب به اتفاق پول تولید شده توسط رسانه‌ها را نیز دریافت می‌کنند. از طرف دیگر سازندگان این محتوا تنها اندکی از درآمد محتوایی که خود ساخته‌اند را دریافت می‌کنند. ترون نیز برای اصلاح این مسئله و با هدف افزایش پاداش تولیدکنندگان محتوا ایجاد شده است.

به عنوان مثال، ترون با حذف اشخاص ثالث که رسانه‌ها را در اختیار دارند این امکان را فراهم می‌کند که بینندگان به طور مستقیم از طریق شبکه ترون و با استفاده از توکن ترونیکس به سازندگان محتوا پاداش دهند. به این ترتیب صنعت رسانه بیش از آنکه بخشی از آن تحت مالکیت یک شرکت بزرگ باشد، کاملاً متعلق به سازنده محتوا خواهد بود.

ترونیکس (TRX) چیست؟

حالا که می‌دانید ترون چیست، باید سکه آن یعنی ترونیکس را نیز بشناسید. ترونیکس رمز ارز اصلی شبکه ترون است که به راحتی می‌توان با مبادله رمز ارزهایی مانند  یا اتریوم آن را به دست آورد. برای آشنایی بیشتر با رمز ارزها نگاهی به مقاله «» بیندازید.

ترونیکس چگونه در شبکه استفاده می‌شود؟

از ترونیکس می‌توان برای اهداف مشخصی استفاده کرد، از جمله:

توکن TRC10 و توکن TRC20 چیست؟

ترون یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین برای اپلیکشن‌های غیرمتمرکز است.

مانند سایر پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک چین مانند اتریوم، ترون نیز به کاربران خود اجازه می‌دهد تا در بلاک چین خود توکن‌هایی را ایجاد یا صادر کنند. از این توکن‌ها می‌توان به عنوان واحد پول برای اپلیکشن‌های غیرمتمرکز یا برای هدفی که سازنده توکن در نظر گرفته، استفاده کرد. با این حال، ترون به جای استفاده ERC20 که یک نوع محبوب از توکن‌های اتریوم است، از توکن‌های TRC10 و TRC20 استفاده می‌کند.

توکن TRC10 در مقابل TRC20

جدای از اینکه ایجاد توکن‌های TRC10 آسان‌تر است و در مقابل توکن‌های TRC20 قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند در شبکه را دارند، چند تفاوت مهم دیگر نیز میان این دو توکن وجود دارد.

تاریخچه ترون

ترون در سال ۲۰۱۷ توسط جاستین سان مدیرعامل شرکت و سازمان مستقر ترون در سنگاپور شکل گرفت. راه‌اندازی ترون در ابتدا در بلاک چین اتریوم صورت گرفت و سپس در اوایل سال ۲۰۱۸، ترون از بلاک چین اتریوم به بلاک چین اصلی خود مهاجرت کرد.

در همان سال پلتفرم اشتراک فایل همتا به همتای بیت تورنت را که اکنون در اکوسیستم ترون گنجانیده شده است، خریداری کرد.

اوایل سال ۲۰۱۹ توکن TRC20 و توکن اختصاصی تتر (Tether) که یکی از  موفق به شمار می‌رود به دلیل همکاری تتر با ترون روی بلاک چین ترون راه‌اندازی شد.

در اکتبر سال ۲۰۱۹ ترون با سامسونگ قرارداد همکاری را ایجاد کردند و بر اساس این قرارداد کیف پول‌های بلاک چین داخلی در تلفن‌های سامسونگ گلکسی اس ۱۰، اکنون از توکن‌های ترونیکس پشتیبانی می‌کنند.

اگرچه بسیاری از رمز ارزها و صنایع در سال ۲۰۲۰ ضررهای زیادی را متحمل شدند اما در واقع در این سال ترون تمامی رکوردهای قبلی خود را شکست. در ماه آوریل بخشی از ترون در سامسونگ پلی استور ظاهر شد.

در پایان سال ۲۰۲۰، بیش از ۱۴۰۰ اپلیکیشن غیرمتمرکز ترون با میانگین ۱۰ هزار کاربر فعال روزانه وجود داشت. مدیرعامل پروژه ترون، جاستین سان در مورد موفقیت ترون در سال ۲۰۲۰ اظهار داشت:

«سال ۲۰۲۰ سالی بود که ارزهای دیجیتالی در بازار جهانی به طور عمومی جریان پیدا کرد و ترون نقشی محوری در ادغام فناوری بلاک چین در زندگی روزمره میلیاردها نفر ایفا کرد.»

در اواخر سال ۲۰۲۰، گزارش شد که حجم معاملات اپلیکشن‌های غیرمتمرکز در بلاک چین ترون حتی از اتریوم نیز پیشی گرفته و این موفقیت عظیمی برای این رمز ارز به شمار می‌رود. ترون این موفقیت را مدیون افزایش حجم معاملات بیش از ۸۰ درصد بین ماه‌های سپتامبر و اکتبر ۲۰۲۰ است.

تاریخچه قیمت رمز ارز ترون

مانند بسیاری از رمز ارزهای دیگر، ترونیکس نیز در جریان اتفاقات اواخر سال ۲۰۱۷ تا اوایل سال ۲۰۱۸ صعود قیمت زیادی را تجربه کرد. قیمت ترونیکس در سپتامبر ۲۰۱۷ با ۰/۰۰۱۰۹۱ دلار شروع شد و در ژانویه ۲۰۱۸ به بالاترین رقم خود یعنی ۰/۳۰ دلار رسید.

از تابستان ۲۰۱۸ معاملات ترون بین قیمت‌های ۰/۰۲ و ۰/۰۴ دلار انجام می‌شد اما هرگز به بالاتر از ۰/۰۵ دلار نرسید. برای کسانی که هنوز در این رمز ارز سرمایه‌گذاری نکرده‌اند و می‌خواهند در آینده‌ای نه چندان دور در آن سرمایه‌گذاری کنند این واقعیت که با وجود انبوه عظیم سرمایه‌گذاری‌های بزرگ جهانی با پلتفرم ترون، هنوز هم به بالاترین سطح خود نرسیده است، ممکن است نگران کننده باشد.

با مقایسه قیمت ترونیکس در ژانویه ۲۰۲۰ که حدود ۰/۰۱ دلار و در ژانویه ۲۰۲۱ حدود ۰/۰۳ دلار بود، افزایش قیمت ۳۰۰ درصدی مشاهده می‌شود. این میزان افزایش قیمت در بازه زمانی کوتاه نسبت به بسیاری از رمز ارزها فوق العاده است.

عرضه اولیه سکه ترون

ترون به عنوان در شبکه اتریوم راه‌اندازی شد. بین ۳۱ آگوست و ۲ سپتامبر ۲۰۱۷، پروژه ترون موفق به عرضه اولیه سکه‌های خود شد.

در زمان عرضه اولیه سکه، قیمت اولیه برای هر توکن ترون ERC20 حدود ۰/۰۰۱۹ دلار تعیین شد و هدف اولیه تأمین اعتبار به میزان ۷۰ میلیون دلار بود.

ترون ضمن قبول سرمایه‌گذاری در بیت کوین و اتریوم تمام سرمایه لازم برای هدف مالی خود را جمع‌آوری کرد. کل سکه‌های عرضه شده ترونیکس به بازار تقریباً ۱۰۰ میلیارد هستند.

 40 درصد این سکه‌ها در هنگام عرضه عمومی سکه توزیع شده است، ۱۵ درصد آن به عرضه‌های خصوصی اختصاص یافته و ۳۵ درصد آن به بنیاد ترون و اکوسیستم آن تعلق گرفته است.

علاوه بر این، ۱۰ درصد از این سکه‌ها نیز به شرکت فناوری بینجینگ (Beijing Technology Co) و پیو (Peiwo) اختصاص یافته بود.

توجه داشته باشید که اپلیکیشن پیو اسنپ چت اکنون از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند که ریاست آن را جاستین سان بنیان‌گذار ترون بر عهده دارد.

بنیان‌گذار ترون

پروژه ترون حاصل ایده‌های کارآفرین جوان جاستین سان است که قبلاً در شبکه کار می‌کرد. برخلاف برخی دیگر از پروژه‌های مبتنی بر بلاک چین، ترون عمدتاً چشم‌انداز سان و علاقه او به غیرمتمرکز سازی در رسانه‌های دیجیتال جهانی و صنایع سرگرمی است.

جاستین سان کیست؟

جاستین سان بنیان‌گذار و مدیرعامل فعلی ترون است. وی دارای مدرک لیسانس از دانشگاه پکن چین است و سپس از دانشگاه پنسیلوانیا مدرک کارشناسی ارشد دریافت کرده است.

فوربز (Forbes) این کارآفرین جوان را در لیست «۳۰ فرد برتر زیر ۳۰ سال چین در سال ۲۰۱۷» و «۳۰ فرد برتر زیر ۳۰ سال آسیا در سال ۲۰۱۷» قرار داده است.

سان قبل از ایجاد پروژه ترون، به عنوان نماینده اصلی ریپل در چین فعالیت می‌کرد. او علاوه بر این برنامه پیو را نیز تأسیس کرد. پیو یک برنامه رسانه اجتماعی در چین است که ترانه‌ها و آهنگ‌های هنرمندان را به صورت آنلاین پخش می‌کند و میلیون‌ها کاربر دارد.

ترون چه تفاوتی با اتریوم و بیت کوین دارد؟

ترون در شبکه اتریوم توسعه داده شد و از زمانی که به بلاک چین خود مهاجرت کرده است توانسته ماشین مجازی اتریوم (EVM) را با ماشین مجازی ترون (TVM) و قراردادهای هوشمند خود به چالش بکشد.

ترون/ترونیکس اتریوم/اتر بیت کوین
قیمت: ۱۹ فوریه ۲۰۲۱ ۰/۰۵۹ ۱/۹۳۸ ۵۲/۷۳۰
ارزش بازار: ۱۹ فوریه ۲۰۲۱ ۴/۴۴ میلیارد دلار ۲۲۲/۲۵ میلیارد دلار ۳۳۰ میلیارد دلار
واحدهای در گردش ۶۵ میلیارد ۱۱۴/۷۳ میلیون ۱۸/۵ میلیون
الگوریتم اجماع اثبات سهام اثبات کار اثبات کار
تراکنش بر ثانیه ۲۰۰۰ ۲۵ ۳ تا ۶
زمان تولید هر بلاک بر ثانیه ۳ ثانیه ۱۵ ثانیه ۱۰ دقیقه
قراردادهای هوشمند انواع مختلفی از زبان‌های برنامه‌نویسی زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی زبان برنامه‌نویسی اسکریپت
قابل استخراج نه بله بله

جاستین سان در مورد دو بلاکچین اتریوم و ترون می‌گوید:

«اتریوم در حال حاضر شباهت زیادی به شرکت آی‌بی‌ام (IBM) که چند سال پیش در عرصه تکنولوژی و ساخت ابر کامپیوترهای برگ جهان فعالیت می‌کرد، دارد. من نمی‌گویم که اتریوم فناوری قوی ندارد منظورم این است که اتریوم دقیقه مانند شرکت آی‌بی‌ام است. آن‌ها تنها روی فناوری تمرکز می‌کنند و بر تجربه کاربردی تمرکز نمی‌کنند.»

ترون قصد دارد در آینده «مایکروسافت (Microsoft) بلاکچین» باشد.

البته ترون نمی‌خواهد مانند شرکت آی‌بی‌ام کامپیوترها را بسازد بلکه می‌خواهد پی‌سی (PC) ایجاد که به یک کالای بسیار موفق تبدیل خواهد شد و راه را برای انقلاب صنعتی دیگری هموار خواهد کرد.

ترون در وب‌سایت رسمی خود مزایای اصلی و بزرگ این هدف خود را چنین اعلام کرده است:

خروج از نسخه موبایل