عمومیکسب و کار ایرانیان

ابزار های اندازه گیری دقیق به همراه جدیدترین آنها

ابزار دقیق چیست؟

در اکثر صنایعی که کمیت دقیق فیزیکی و شیمیایی از اهمیت بالایی برخوردار است، اسم ابزار و وسایلی برای اندازه گیری دقیق این کمیت‌ها به میان خواهد آمد. در واقع باید گفت که ابزار دقیق اندازه گیری پیشرفته به تنهایی یکی از مهم‌ترین دروس حوزه‌ی مهندسی به نام مهندسی کنترل است؛ زیرا با توجه به گسترگی صنایع، بررسی پارامترهای مختلف برای تولید و پایش ازعوامل حیاتی تلقی می‌شوند. پارامترهای موجود در هر صنعتی متفاوت است و برای این طیف گسترده ابزاری متناسب با نیاز آن صنعت، تولید و ساخته شده است. دلیل نام‌گذاری ابزار دقیق اندازه گیری، مسلماً به علت دقت عمل آن با توجه به کوچکی پارامتر موجود است. برای مثال عمق، نیرو، دما، رطوبت، تراز و … شاخص‌های کلی هستند اما هنگام کار در صنایع بزرگ تغییر مقدار ناچیزی از هر کدام می‌تواند در کل فرآیند تاثیر به‌سزایی داشته باشد.

بعضی از مهم‌ترین تجهیزات ابزار دقیق اندازه گیری عبارتند از :

  • ترانسمیتر
  • آمپرسنج یا آمپرمتر، مولتی‌متر
  • کالیبراتور
  • رطوبت سنج
  • فرکانس متر
  • نورسنج
  • ضخامت سنج
  • گازسنج
  • دماسنج
  • صوت سنج
  • لرزش یا ارتعاش سنج
  • متر لیزری
  • مولتی فانکشن‌ها‌

هر کدام از این ابزارها پارامترهای مشخصی را بررسی می‌کنند؛ برای مثال میزان فشار و رطوبت مایعات در مخازن از کمیت‌های مورد بررسی این ابزارهاست.

کولیس

کولیس نوعی ابزار اندازه‌گیری با دقت بالاست که استفاده از آن در صنایع مختلف بسیار رایج است. کولیس ها دارای فک هایی هستند که امکان اندازه‌گیری ابعاد مختلف اجسام مانند طول، ضخامت، قطر داخلی و خارجی و عمق را فراهم می‌کنند. به طور کلی کولیس ها از نظر نوع خواندن به سه نوع ساده، دیجیتال و ساعتی تقسیم می‌شوند. در نمونه های دیجیتال اندازه به دست آمده به راحتی توسط صفحه نمایشگر قابل خواندن خواهد بود. در کولیس های ساعتی همان طور که از نام آن هم مشخص است صفحه نشانگر همانند ساعت است و توسط یک عقربه به طور دقیق مقدار اندازه‌گیری شده و همچنین تغییرات را به خوبی نمایش می‌دهد. اما خواندن مقدار اندازه گیری شده در کولیس های ساده مقداری پیچیده‌تر از دو نوع قبلی است. برای آشنایی با چگونگی اندازه گیری با کولیس های ساده می‌توانید به آموزش نحوه اندازه گیری با کولیس مراجعه کنید. یکی از دلایل اصلی استفاده از کولیس ها دقت بالای آنها است که تا حد زیادی به نوع و همچنین شرکت سازنده آن بستگی دارد. دقت اندازه گیری کولیس های ساده از تقسیم یک بر تعداد تقسیمات ورنیه به دست می‌آید. کولیس های رایج معمولا تا 0.01 میلیمتر دقت اندازه گیری دارند.

ابزار اندازه گیری دقیق تراشکاری |ابزار اندازه گیری دقیق در جدول

میکرومتر

نوعی دیگر از ابزار‌های اندازه‌گیری دقیق میکرومتر ها هستند که از دقت بسیار بالایی در اندازه‌گیری برخوردار هستند و به همین دلیل در مواقعی که دقت کولیس پاسخگو نباشد از میکرو متر استفاده می‌شود. البته نکته مهم درباره میکرومتر ها محدود بودن بازه اندازه‌گیری آنهاست و معمولا محدوده اندازه‌گیری آنها به صورت پلکانی و با بازه‌های 25 میلیمتری ( در میکرومتر های میلیمتری) است. به طور مثال اگر قصد اندازه‌گیری دقیق قطر میله‌ای را دارید که قطر حدودی آن 60 میلیمتر است باید از میکرومتری با بازه اندازه‌گیری 50 تا 75 میلیمتر استفاده کنید. دقت میکرومتر ها معمولا به 0.001 میلیمتر می‌رسد. همانند کولیس ها، میکرومتر ها نیز دارای نوع ساده و دیجیتال هستند که در نوع دیجیتال اندازه به دست آمده به راحتی از روی صفحه نمایشگر قابل مشاهده خواهد بود اما نوع ساده روش خاص خود را برای خواندن مقدار به دست آمده دارد.

نمایندگی فروش انواع رله کنترل فاز، سه فاز، تنظیم، مدار، تک فاز، لطفا جهت استعلام خرید تجهیزات اندازه گیری، سفارش، دریافت مشخصات فنی و دانلود کاتالوگ کلیک کنید

نمایندگی یونیتی در زمینهٔ مهندسی برق و تولید تجهیزات الکتریکی، الکترونیکی، تولید، توزیع و انتقال انرژی الکتریکی فعالیت می کند. با مراجعه به سايت ما می‌توانيد به راحتی و با اطمینان از اصالت کالا، خرید رله کنترل فاز مورد نظر خود را انجام دهید.
مرجع مقاله: بابا ادیسون

دکمه بازگشت به بالا