اجازه واردات شارژر خودرو‌های برقی به صورت نامحدود صادر شود

در گفت‌وگو با آنا تاکید شد؛

اجازه واردات شارژر خودرو‌های برقی به صورت نامحدود صادر شود

نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: در مورد خودروی برقی تعرفه باید صفر باشد و اجازه واردات شارژر‌های آن داده شود. همچنین تولیدکنندگان متعددی این امکان را داشتند باشند که مجوز تولید شارژر خودرو‌های برقی را دریافت کنند.

عباس جبالبارزی، نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: انحصار در تولیدات صنعتی و سیاست‌گذاری در مورد آن، مختص خودروی برقی نیست و در مورد خودرو‌های معمولی نیز سیاستگذار شرایط را به گونه‌ای فراهم کرده است که بازار بزرگ کشور در اختیار چند شرکت محدوده تولیدکننده باشد.

وی افزود: سیاستگذار با دخالت در حقوق مصرف‌کننده و ایجاد انحصار برای برخی شرکت‌ها شرایطی را ایجاد کرده که به نفع هیچ از طرف‌ها نیست.
نائب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد اقتصاد در دست ساختار دولتی است و به همین دلیل تصمیم‌گیری‌ها و شرایط نیز به گونه‌ای پیش‌می‌رود که زمینه‌ساز تضییع حقوق مصرف‌کنندگان می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران گفت: اکنون قیمت‌گذاری خودرو در کشور به گونه‌ای انجام می‌شود که بسیار گران‌تر از خودرو‌های خارجی با کیفیتی بسیار بالاتر است.

جبالبارزی عنوان کرد: به جای آنکه انحصار شکسته شده و واردات به نفع مصرف کننده انجام شود و تولیدکنندگان داخلی به لحاظ قیمت و کیفیت خود را ارتقا دهند برعکس شرایطی فراهم شده که انحصار ایجاد شده و عمده این شرکت‌ها نیز زیان‌ده هستند. اکنون ایران خودرو و سایپا زیان‌ده هستند در حالی که در هیچ کجای دنیا شرکت خودروسازی وجود ندارد که در شرایط انحصار کامل زیان‌ده نیز باشد.

وی افزود: این در حالی است که ایران خودرو درخواست ۱۵۰ هزار میلیارد تومان و سایپا درخواست ۱۰۰ هزار میلیاردتومان تسهیلات بانکی خود را ارایه داده است تا بتوانند مشکلات مالی خود را حل کنند و این پرسش مطرح است که چه کمکی به مردم و اقتصاد کشور خواهد داشت.

تعرفه خودرو‌های برقی باید صفر شود

شارژر خودرو‌های برقی

جبالبارزی خاطرنشان کرد: تعرفه خودرو‌های برقی باید صفر شود این در حالی است که تعرفه واردات خودرو‌های برقی ۲۰ تا ۳۰ هزار یورو ۱۱ درصد و خودرو‌های برقی فراتر از ۳۰ هزار یورو با تعرفه ۲۶ درصد به ایران می‌آیند.

تولید شارژر خودرو‌های برقی از انحصار خارج شود

نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: در مورد خودروی برقی نیز تعرفه باید صفر باشد و اجازه واردات شارژر‌های آن داده شود. همچنین تولیدکنندگان متعددی این امکان را داشتند باشند که مجوز تولید شارژر خودرو‌های برقی را دریافت کنند.

ضرورت برنامه‌ریزی برای تولید خودروی برقی در داخل با مشارکت شرکت‌های بزرگ دنیا

وی افزود: تولیدکنندگان داخلی برای تولید خودروی برقی می‌توانند با تولیدکنندگان و شرکت‌های بزرگ دنیا مشارکت کنند و یا آنکه با توان شرکت‌های دانش‌بنیان خودروی برقی تولید و حتی صادر شود.

جبالبارزی تاکید کرد:‌این پرسش مطرح است که چرا باید حتی برای لوازم جانبی خودرو‌های برقی از جمله شارژر‌های آن انحصار ایجاد شود. هزینه‌های گزاف به طور حتم از جیب مردم جبران می‌شود بنابراین باید اجازه نامحدود واردات لوازم جانبی از جمله شارژر خودر‌های برقی نیز صادر شود.

ضرورت قیمت رقابتی در مورد لوازم جانبی خودروی برقی

وی تاکید کرد: تولیدکنندگان مکلف هستند که کالای کیفی و با قیمت رقابتی به دست مصرف‌کنندگان برسانند و در مورد خودرو‌های برقی نیز باید این شرایط فراهم شود که هم خودرو برقی و هم لوازم جانبی آن به صورت رقابتی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد.

دکمه بازگشت به بالا