اقتصادی

آیا واردات خودرو می‌تواند تاثیری در بازار داخلی بگذارد؟

نایب رئیس کمیسیون شورای اسلامی صنایع و معادن تاثیر واردات خودرو بر بازار داخلی را ناشی از عوامل متعددی دانست و گفت: سقف قیمتی تعیین شده برای واردات خودرو به گونه ای است که نمی تواند تاثیر محسوسی بر بازار داخلی داشته باشد. بازار، البته بی تاثیر نخواهد بود.

علی اکبر کریمی در گفت وگو با خبرنگار روابط عمومی، با اشاره به مقررات دولتی برای واردات خودرو و تاثیر واردات بر بازار داخلی، اظهار کرد: تاثیر واردات خودرو بر بازار داخلی ناشی از عوامل متعددی از جمله حجم خودرو است. واردات و چند نوع خودرو وارداتی در مقایسه با خودروهای داخلی عجیب است; مثلاً اگر خودرویی وارد شود که داخلی مشابه نداشته باشد، ماهیت رقابتی نخواهد داشت.

وی با اشاره به ماده چهار قانون ساماندهی صنعت خودرو گفت: یکی از شروط واردات این است که خودروهای مورد استفاده عموم وارد شود. با این وضعیت فرض بر این است که خودروی وارداتی از نظر کیفی و قیمتی توان رقابت با خودروهای تولید داخل را داشته باشد اما اینکه حجم واردات چقدر خواهد بود بستگی به میزان استقبال متقاضیان واردات و همچنین میزان استقبال دارد. استقبال مصرف کنندگان خودروی داخلی در بازار قضاوت شد.

نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن شورای اسلامی ادامه داد: قانون مصوب شورا با در نظر گرفتن شرایط مجوز واردات خودرو به مدت پنج سال را صادر کرد، همچنین در نظر گرفتیم که این یک میلیارد دلار چقدر از بازار را تشکیل می دهد. بالا به عنوان مثال اگر ارزش بازار خودروهای داخلی 10 میلیارد دلار باشد، نرخ واردات 10 درصد خواهد بود. باید بررسی شود که این 10 درصد چقدر می تواند در بازار داخلی ایجاد و تاثیر بگذارد.

کریمی گفت: با توجه به سقف ارزش گذاری خودروهای وارداتی نمی توان تاثیر محسوسی در بازار داشت، البته بی تاثیر نخواهد بود.

وی در پایان یادآور شد: پس از ثبت سفارش کسانی که تصمیم به واردات خودرو دارند می توانند به سرعت آن را وارد کشور کنند.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا