استقرار ۲۰ ساله پزشک خانواده و وضعیت خوب «سلامت» در روستاها

مدیر مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت ضمن تشریح خدمات بهداشتی و درمانی ارائه شده در سطح روستاها گفت: در 20 سال گذشته شاخص های سلامت جمعیت روستایی رشد چشمگیری داشته است و اکنون دیگر چندان مشکل اکثر بیماری های عفونی و با توجه به بیماری های غیر واگیر مانند دیابت، فشار خون، چربی، خون و خون … تمام خدمات به صورت فعال ارائه می شود.

دکتر مصطفی رضایی همزمان با روز ملی کشور با روابط عمومی گفتگو کردوی درباره خدماتی که وزارت بهداشت در روستاها ارائه می کند، گفت: نزدیک به 20 سال است که در قالب طرح بیمه روستایی در حد خدماتی که 29 میلیون نفر جمعیت را پوشش می دهد خدمات ارائه می دهیم. و شهرهای کمتر از 20000 نفر. این خدمات شامل مجموعه ای از خدمات برای گروه های سنی و همچنین خدمات برای گروه های آسیب پذیر است.

خدمات بهداشتی و درمانی فعال برای 29 میلیون روستایی

و در مورد تفاوت خدمات روستایی با خدمات شهری، تصریح کرد: این خدمات فعال هستند؛ یعنی حتی اگر خود افراد برای دریافت خدمات اقدام نکنند، ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی به ارائه خدمات به مردم از طریق تلفن یا حضوری ادامه خواهد داد. در قالب این بسته‌های خدماتی، شاخص‌های سلامت جمعیت روستایی طی 20 سال گذشته رشد چشمگیری داشته است و در حال حاضر با اکثر بیماری‌های واگیردار و بیماری‌های غیرواگیر، دیابت، فشار خون، دیگر چنین مشکلی نداریم. ، چربی خون بالا و غیره تمام خدمات به صورت فعال ارائه می شود. برخی از غربالگری ها و غربالگری های سرطان های رایج در مردان و زنان نیز به صورت فعال و رایگان برای جوامع روستایی و شهرهای زیر 20000 نفر ارائه می شود.

جزئیات بسته های خدماتی و خدمات تکمیلی در گروه های سنی مختلف

رضایی تاکید کرد: خدمات برای کودکان در سنین مختلف در سطوح مختلف در بسته خدمات ارائه می شود. غربالگری اولیه نوزاد و نمونه برداری از پاشنه برای بررسی کم کاری تیروئید مادر، برخی بیماری های متابولیک ارثی، PKU و غیره انجام می شود. در عین حال، نظارت معمول بر رشد کودکان و اقدامات تکمیلی نیز انجام می شود.

وی ادامه داد: در خدمات رده سنی نوجوانان، هر سه سال یکبار تمامی نوجوانان پایه های اول، چهارم، هفتم و دهم ابتدایی خدمات ویژه کامل از جمله معاینه جسمی و روانی دریافت می کنند. برای افراد میانسال خدمات غربالگری بیماری های غیرواگیر در قالب ارزیابی ریسک انجام می شود و ریسک بیماری های غیرواگیر مانند بیماری های قلبی، دیابت و … در این سن انجام می شود. در این غربالگری ها بیمارانی را شناسایی کردیم که خودشان هیچ اطلاعی از بیماری خود نداشتند و بیماری ناشی از درمان به موقع بود و مداخلات لازم قبل از وقوع یک حادثه حاد برای بیمار انجام شد.

غربالگری سرطان برای افراد میانسال و مسن

و ادامه داد: غربالگری سرطان های گوارشی، روده بزرگ، سینه و دهانه رحم نیز از دیگر خدمات در گروه میانسال و سالمند است. رضایتی که ما از ارائه خدمات در این سطوح داریم ناشی از سیستم نظارتی PHC است که نزدیک به چهار دهه است که ایجاد شده است. از طرفی تکمیل موضوع در رده های سنی نیز پیگیری می شود.

استقرار پزشک 20 ساله در خانواده و وضعیت خوب “سلامت” در روستا

وی افزود: در روستاها وضعیت خوبی نسبت به مناطق شهری داریم، مردم به خدمات دسترسی دارند؛ یعنی همه روستاییان در اقصی نقاط کشور به خدمات بهداشتی و درمانی دسترسی دارند، زیرا نزدیک به 20 سال است که برنامه پزشکی خانواده روستایی را به صورت ویژه دنبال می کنیم.

فعالیت

رضایی با اشاره به اینکه 18 هزار خانه بهداشت در روستاهای کشور خدمات ارائه می دهند، گفت: در هر خانه بهداشت به ازای هر 1500 تا 4000 نفر بسته به پراکندگی جمعیت، پزشک خانواده داریم که از صبح خدمات ارائه می دهد. تا ساعت 5 بعد از ظهر فعال است و بعد از آن در دسترس نیست (پزشک در ساعات غیر اداری برای پاسخگویی به نیازهای اورژانسی در مرکز مستقر است). در عین حال بر اساس سیستم ارجاع خدمات عالی و تخصصی نیز ارائه می شود.

کدام خدمات پزشکی برای روستائیان رایگان است؟

وی درباره وضعیت پوشش بیمه روستایی نیز گفت: افراد ساکن در مناطق روستایی به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار می گیرند و بدون پرداخت هزینه از تمامی بسته های خدماتی بهره مند می شوند. کلیه خدمات درمانی روستایی رایگان است، اما خدمات درمانی خانواده در صورت عدم ارجاع توسط ارائه دهنده خدمات درمانی تحت سیستم مشمول فرانشیز تعرفه دولتی است.

وی همچنین در تشریح وضعیت ساخت مراکز بهداشتی درمانی روستایی بیان کرد: موضوع بهسازی اماکن بهداشتی و درمانی سالانه بر اساس اولویت هایی مانند استهلاک در فهرست برنامه های وزارت بهداشت قرار گرفته است. در سفرهای اخیر کشوری بر احداث و تکمیل زیرساخت های ارائه خدمات به ویژه در مناطق محروم و روستایی تاکید ویژه شد. تعداد واحدهای ارائه دهنده خدمات روستایی خیلی زیاد نیست و حتی در برخی موارد برای جمعیت 200 نفری امکانات بهداشتی خانگی ایجاد کرده ایم. به همین دلیل ممکن است ساختار خانه های بهداشت بالا باشد و اگر به این نتیجه برسیم که مقاومت سازه ای کافی وجود ندارد، قطعاً نوسازی و بهسازی جزو اولویت هایی است که انجام می شود.

پیام پایانی

خروج از نسخه موبایل