علمی و پزشکیکسب و کار ایرانیان

اگر واریکوسل عمل نشود چه اتفاقی می افتد؟

واریکوسل شایع ترین بیماری در مردان بعد از بلوغ است. این بیماری در اثر ناهنجاری عروق خونی ایجاد می شود. ناباروری مردان می تواند دلایل زیادی داشته باشد. برخی از ناباروری های مرتبط با دمای بالای کیسه بیضه یا سطوح پایین تستوسترون؛ در حال حاضر بیشتر اوقات، واریکوسل یا واریس علت این مشکلات هستند.

حدود 15 درصد مردان از واریکوسل و 40 درصد مردان نابارور نیز از واریکوسل رنج می برند. با توجه به شیوع این بیماری و عوارض احتمالی آن، لازم است افراد مبتلا به واریکوسل از عوارض عدم درمان آن آگاه باشند.

واریکوسل یا واریس بیضه چیست؟

سیاهرگ ها در سراسر بدن وظیفه انتقال خون از اندام های مختلف به قلب را بر عهده دارند. برای انجام این کار وریدهایی نیز در بیضه ها وجود دارد. این وریدها دریچه هایی دارند که جریان خون را در جهت درست نگه می دارند. اگر عملکرد این دریچه ها مختل شود و مانع از کارکرد صحیح آنها شود، بر اثر نیروی جاذبه، خون در کیسه بیضه تجمع می یابد. این باعث واریکوسل یا واریس بیضه می شود.

در 85 درصد مردان، واریکوسل در بیضه چپ رخ می دهد.

علائم واریکوسل چیست؟

در بیشتر موارد، واریکوسل هیچ علامت، علامت یا درد ایجاد نمی کند. با این حال، علائم نشان داده شده توسط فرد مبتلا به شرح زیر است:

رشد در یک یا هر دو بیضه

تورم و افزایش حجم کیسه بیضه

بزرگ شدن یا پیچ خوردگی وریدهای کیسه بیضه که باعث می شود بیضه شبیه کیسه ای پر از کرم شود.

دردی که با دراز کشیدن به پشت قابل تسکین است.

درد در کیسه بیضه: دردی که با اسپاسم در بیضه ها شروع می شود و به نوعی درد شدید تبدیل می شود.

واریکوسل به راحتی قابل تشخیص است و اکثر آنها نیازی به درمان ندارند. اما اگر واریکوسل برای فرد مشکل ایجاد کند، اقدامات درمانی لازم است. تنها راه درمان واریکوسل در این موارد جراحی است. اگر نیاز به مداخله درمانی وجود داشته باشد اما درمان انجام نشود مردم شاهد مشکلات و عوارض خواهند بود.

عواقب واریکوسل یا واریس بیضه درمان نشده چیست؟

اگر واریکوسل درمان نشود، بیضه تحت تاثیر واریکوسل ممکن است آسیب ببیند. واریکوسل می تواند باعث آتروفی یا کوچک شدن بیضه شود.

ناباروری یکی دیگر از احتمالات قوی است که می تواند برای کسانی که درمان واریکوسل را نادیده می گیرند اتفاق بیفتد. عدم درمان واریکوسل سیاهرگ بزرگ منجر به افزایش دما می شود. این افزایش دما بر تعداد، تحرک و کیفیت کلی اسپرم تأثیر می گذارد.

مردان نابارور مبتلا به واریکوسل اغلب سطح تستوسترون پایینی دارند. بر اساس شواهد بالینی، این پدیده در اثر آسیب به سلول های تولید کننده تستوسترون، یعنی سلول های لیدیگ ایجاد می شود. در مردان تحت درمان برای واریکوسل، افزایش سطح تستوسترون مشاهده می شود که به دلیل بازیابی عملکرد مناسب توسط سلول های لیدیگ ایجاد می شود.

واریکوسل می تواند باعث توقف رشد طبیعی بیضه ها و کوچک شدن آنها شود که به آن آتروفی بیضه می گویند.

شواهد قوی وجود دارد که ترمیم واریکوسل عملکرد بیضه را بهبود می بخشد و از آسیب بیشتر به بیضه در طول زمان جلوگیری می کند.

آیا درمان عروقی می تواند باعث ناباروری شود؟

پس از اینکه علم پزشکی ارتباط بین این بیماری و ناباروری را پیدا کرد، تحقیقات بیشتر نشان داد که در صورت درمان این بیماری، مردان می توانند باروری خود را بازیابند. اما تجربیات و موارد مختلف نشان می دهد که پس از درمان واریکوسل، تنها بخشی از مردان باروری را به دست می آورند.

در صورت تمایل به جراحی برای درمان واریکوسل به منظور محافظت از عملکرد بیضه، لازم است با پزشک متخصص مشورت کنید. پزشکان فقط در صورتی جراحی را توصیه می کنند که مزایای آن بیشتر از خطرات احتمالی باشد.

آیا نتایج درمان واریکوسل دائمی است؟

خیر؛ با این حال، شانس درمان مجدد پس از درمان بسیار کم است و در حدود 5-11٪ است. در این شرایط، جراحی برای رهایی از این بیماری توصیه می شود. اما همیشه فرصت بازگشت به حالت قبل از عمل وجود دارد. برای درمان واریکوسل به فوق تخصص اورولوژی مراجعه نمایید.

دکمه بازگشت به بالا