آیا سرطان سه گانه منفی درمان می شود؟

سرطان پستان سه‌گانه-منفی از تعداد زیادی سرطان ناهمگون تشکیل شده‌است و اطلاعات متناقضی دربارهٔ هر یک از اینها در دست است، اما به نظر می‌رسد که معتبر باشد و بنابر آن، پیش‌آگهی این نوع سرطان تقریباً مشابه سایر انواع سرطان پستان است و تنها نیازمند درمان‌های تهاجمی‌تر هستند.

برخی از انواع سرطان‌های سه‌گانه-منفی، رفتار تهاجمی‌تری دارند و پیش‌آگهی‌شان ضعیف است، اما برخی دیگر از انواع آن مشابه با سرطان‌های پستان وابسته به یا حتی بهتر از آنها هستند. از میان کل مبتلایان به سرطان پستان، تنها ۱۵ تا ۲۰٪ سه‌گانه-منفی هستند. این نوع سرطان بیشتر در زنان جوان‌تر و آنهایی دیده می‌شود که دچار در شده‌اند. داده‌های گردآوری‌شده از تمامی زیرگروه‌های سرطان سه‌گانه-منفی نشان می‌دهد که با یک درمان مناسب و بهینه، میزان بقای ۲۰ سالهٔ این بیماران بسیار نزدیک به مبتلایان به نوع وابسته به هورمون است.

الگوی عود سرطان پستان سه‌گانه-منفی بسیار متفاوت از عود سرطان‌های وابسته به هورمون است. احتمال عود در ۳ تا ۵ سال اول بسیار بالاتر است، اما پس از آن به‌شدت افت می‌کند و حتی کمتر از سرطان‌های وابسته به هورمون می‌گردد. این الگوی عود بیماری دربارهٔ تمامی زیرگروه‌های سه‌گانه-منفی صدق می‌کند و داده‌های آماری کافی از آنها در دست است؛ اما میزان بقا و عود مطلق هر یک از این زیرگروه‌ها با یکدیگر متفاوت است.

سرطان پستان سه‌گانه-منفی را گاهی به «نوع پایه‌ای» و انواع دیگر تقسیم‌بندی می‌کنند، اما هنوز مدل و الگوی استاندارد طبقه‌بندی وجود ندارد. نوع پایه‌ای از طریق رنگ‌آمیزی‌های ۵/۶ و تعیین می‌شود، اما هیچگونه شاخصهٔ تعریفی یا مقادیر مشخص برای آن تعیین نشده‌است. حدود ۷۵٪ سرطان‌های «پایه‌ای» پستان از نوع سه‌گانه-منفی هستند.

انواع نادر سرطان پستان سه‌گانه نیز شامل و است. نیز در بیشتر موارد، سه‌گانه-منفی هستند. پژوهش‌گران مشغول مطالعه بر روی ، و هستند تا از آنها به‌عنوان ابزار طبقه‌بندی یا عوامل پیش‌بینی‌کنندهٔ پیش‌آگهی استفاده کنند. امروزه سرطان پستان سه‌گانه-منفی را با استفاده از تحلیل تلفیقی داده‌های ژنی سرطان (شمارهٔ نسخهٔ ، و )، داده‌های مربوط به (PPI) از منظر پیش‌آگهی بیماری و همچنین شبکه‌های فرعی مهم سلولی (مثلاً /، ، اثر واربورگ در ارتباط با سوخت‌وساز، تبادلات سطحی /، ) طبقه‌بندی می‌کنند که در پیش‌بینی میزان بقای بیمار بسیار کارآمد هستند.

درمان استاندارد این سرطان، جراحی و ادجوانت (پس از جراحی) و است. یک روش دیگر، استفاده از شیمی‌درمانی نئو ادجوانت (پیش از جراحی) است، چرا که این سرطان‌ها حساسیت زیادی به رژیم‌های دارویی با پایهٔ پلاتین دارند و بدین ترتیب می‌توان اندازهٔ تومور را کوچک و بخش بیشتری از پستان را طی جراحی حفظ کرد. علاوه بر آن طی شیمی‌درمانی نئو ادجوانت، می‌توان اطلاعات مهمی از میزان پاسخ‌دهی دارویی سرطان‌های خاص در هر فرد به‌دست‌آورد. با این حال، افزایش احتمال حفظ پستان تنها در ۱۰–۱۵٪ بیماران حاصل می‌شود و آنچه مهم‌تر است، همان اطلاعاتی است که دربارهٔ پاسخ به درمان آن فرد به‌دست می‌آید.

در مجموع، سرطان‌های پستان سه‌گانه-منفی بسیار نسبت به شیمی‌درمانی آسیب‌پذیر هستند. البته در برخی افراد، میزان پاسخ‌دهی کامل تومور به درمان، ارتباطی با میزان بقای نهایی و کلی او ندارد و به‌همین دلیل یافتن یک درمان مناسب و بهینه، گاهی بسیار پیچیده و دشوار است. افزون یک داروی به رژیم سیم‌درمانی، عواقب بیماری را به طرز چشمگیری ارتقا می‌دهد. داروی جدید یک ضد است که به مولکول متصل و توسط شرکت دارویی ساخته شده‌است. این دارو در ۲۲ آوریل ۲۰۲۰ از سوی جهت درمان سرطان سینه سه‌گانه-منفی، مورد تأیید واقع شد. سازمان غذا و داروی آمریکا قبلاً به این دارو، وضعیت‌های «اولویت بررسی»، «درمان موفقیت‌آمیز غیرمنتظره» و «بررسی سریع» داده بود.

همه‌گیری‌شناسی

مطابق پژوهشی که در صورت پذیرفته‌است، زنان سیاه‌پوستِ آفریقایی‌تبار و زنان لاتین احتمال بیشتری در ابتلا به سه‌گانه-منفی دارند و پیش‌آگهی بیماری در زنان سیاه‌پوست نسبت به سایر نژادها از همه بدتر است. در سال ۲۰۰۹ میلادی، طی یک در ۱۸۷ نفر از مبتلایان به سرطان پستان سه‌گانه-منفی، اعلام شد که احتمال بروز این سرطان در زنانی که بیش از یک سال از استفاده کرده‌اند، ۲٫۵ برابر زنانی است که کمتر از یک سال از قرص ضدبارداری استفاده نموده‌اند. احتمال بروز این سرطان خاص در زنان کمتر از ۴۰ سال که به مدت بیش از یک سال قرص ضدبارداری خورده بودند، ۴٫۲ برابر بود، حال آنکه در زنان ۴۱ سال تا ۴۵ سال، هیچگونه افزایش خطری مشاهده نشد. به‌طور کلی، هرچه مدت مصرف طولانی‌تر باشد، احتمال بروز سرطان پستان سه‌گانه-منفی بیشتر بود.

پژوهش‌های پیش‌بالینی و گمانه‌زنی‌ها

داروی ضد دیابت امیدواری‌هایی در درمان سرطان پستان سه‌گانه-منفی ایجاد نموده‌است. این دارو ممکن است سلول‌های سرطانی را به‌طور غیر مستقیم (با واسطهٔ ) تحت تأثیر قرار داده یا آنکه به‌طور مستقیم تکثیر سلولی و را متأثر سازد. مطالعات اپیدمیولوژیک و پیش‌بالینی نشان داده که متفورمین، دست‌کم از دو طریق، اثر ضد سرطانی دارد که هر دو روش سبب فعال شدن می‌گردد. در سال ۲۰۰۹ یک بزرگ برای استفاده از در شیمی‌درمانی ادجوانت سرطان پستان ترتیب داده شده بود.

سرطان پستان سه گانه منفی؛ همه چیز درباره آن

سرطان پستان سه گانه منفی (TNBC) حدود 10 تا 15 درصد از کل سرطان های سینه را تشکیل می دهد. اصطلاح سرطان سینه سه گانه منفی به این واقعیت اشاره دارد که سلول های سرطانی گیرنده های استروژن یا پروژسترون (ER یا PR) ندارند. همچنین پروتئینی به نام HER2 یا بیش از حد تولید نمی کنند. (آزمایش سلول ها در هر 3 آزمایش “منفی” است.) این سرطان ها در زنان کمتر از 40 سال، سیاه پوست یا دارای جهش BRCA1 شایع تر است. سرطان پستان سه گانه منفی به این دلیل ساده نامیده می شود که سلول های تومور آن هیچ یک از این سه گیرنده را ندارند. با ما همراه باشید تا درباره این نوع سرطان بیشتر صحبت کنیم.

علائم سرطان پستان سه گانه منفی

سرطان پستان، در بدن های مختلف رفتار های متفاوتی را نشان می دهد. در بعضی از زنان هنگام انجام تست های غربالگری وجود آن مشخص می شود و در برخی دیگر، قبل از تایید وجود سرطان با تست هایی مثل ماموگرافی، علائم آن کاملا قابل مشاهده است. با این حال، سرطان سینه سه گانه منفی بیشتر در زنان جوان (کمتر از 40 سال) و قبل از رسیدن به سن غربالگری رخ می دهد. به همین دلیل برای خانم‌ها در هر سنی که هستند، بسیار مهم است که با آناتومی بدن و پستان های خود آشنا باشند تا بتوانند هر گونه تغییری مانند ایجاد توده‌های سفت را تشخیص دهند.

خروج از نسخه موبایل