همه چیز درباره راه‌های تشخیص و درمان سرطان پستان

سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطان ها در بین زنان است و علائم هشدار دهنده ای دارد که خانم ها باید به آن توجه کنند.

بر اساس این گزارش، سرطان سینه عملکرد تقسیم سلولی در سلول‌های سینه را مختل می‌کند و سلول‌های سرطانی سینه به طور غیرقابل کنترل و بیش از حد در بیمار تکثیر می‌شوند، اغلب سرطان سینه از مجاری (مسیر انتقال شیر) یا لوبول‌ها (غدد شیر) پستان شروع می‌شود، سلول‌های سرطانی می‌توانند. از طریق رگ های خونی و مجاری لنفاوی از پستان خارج شده و به بقیه بدن سرایت می کند، در این صورت می گوییم متاستاز رخ داده است.

سرطان سینه شایع ترین سرطان زنان در جهان است که تقریباً 25 درصد از کل سرطان های رایج زنان را تشکیل می دهد. شایع ترین سرطان ها در بین زنان به ترتیب سینه، روده بزرگ، ریه و دهانه رحم هستند که نزدیک به 50 درصد از سرطان های زنان را تشکیل می دهند. البته این رقم در کشورهای غربی بوده و سرطان های پوست غیر ملانوما در محاسبه لحاظ نشده است، البته در شرق این رقم تفاوت چندانی ندارد.

الگوهای ژنتیکی و جهش های ژنی در سرطان سینه

لازم به ذکر است که حدود 5 تا 15 درصد و در برخی جوامع حتی درصد بیشتری از سرطان پستان اولیه ارثی است. البته برای افرادی که در معرض چنین خطر ارثی قرار دارند، می توان با مراجعه به پزشکان متخصص ژنتیک، میزان خطر را برای فرد یا نزدیکان او تخمین زد و حتی با اقدامات پزشکی یا جراحی خطر بروز آن را کاهش داد. ، یا با پیگیری تخصصی سرطان در مراحل اولیه شناسایی می شود تا امکان درمان موثر و حتی قطعی افزایش یابد. ژن های دخیل در ایجاد سرطان پستان ارثی شامل دو ژن شناخته شده BRCA1 و BRCA2 با فناوری های روز به راحتی قابل شناسایی هستند و خوشبختانه این امکان در کشور ما نیز وجود دارد.

وجود جهش های بیماری زا در این ژن ها می تواند با 70 تا 80 درصد سرطان سینه در زنان و همچنین درصد بالایی از سرطان تخمدان مرتبط باشد. البته این تغییرات با افزایش قابل توجه خطر ابتلا به سرطان پروستات و سینه در مردان همراه است. علاوه بر این، جهش در این دو ژن به طور قابل توجهی خطر ابتلا به انواع دیگر سرطان ها مانند روده بزرگ، مری، معده، پانکراس، تیروئید، غدد لنفاوی و غیره را در هر دو جنس افزایش می دهد.

جهش در ژن های دیگر مانند ATM، CHEK2، PTEN، TP53، PALB2، CDH1 نیز با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است. به عنوان مثال، جهش در ژن PALB2 با حدود 60 درصد موارد سرطان پستان تا سن 70 سالگی همراه است، در صورتی که سابقه خانوادگی سرطان وجود داشته باشد یا حاملان جهش در ژن PTEN با سرطان سینه مواجه شوند. 25 تا 80 درصد (در برخی مطالعات).

در صورت جهش TP53، انواع دیگر سرطان ها مانند خون، استخوان و مغز و همچنین سرطان سینه (تا حدود 55 درصد در ناقلین تا سن 70 سالگی) در فرد یا بستگان ناقل افزایش می یابد. جهش در ژن CDH1 با خطر 52 درصدی ابتلا به سرطان سینه مرتبط است، اگرچه خطر ابتلا به سرطان معده در این افراد تا 80 درصد است.

بنابراین در مواردی که در احتمال ابتلا به سرطان ارثی تردید وجود دارد، بهترین کار ارجاع بیمار به متخصص ژنتیک و آشنا به روش های تخمین خطر و پیگیری است. این پزشکان در برخی از دانشگاه های کیشور مستقر هستند.

علل سرطان سینه و راه های تشخیص

به طور کلی مهم ترین عوامل موثر در شیوع سرطان سینه (اکتسابی و حتی ارثی) سبک زندگی، رژیم غذایی، میزان فعالیت و ورزش، زمان اولین قاعدگی، تعداد فرزندان، کل مدت شیردهی، عفونت قبلی پستان، استفاده از داروهای هورمونی، زمینه ارثی و برخی عوامل جزئی دیگر. این عوامل می توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش یا کاهش دهند. هوشیاری و آگاهی از علائم شایع سرطان سینه و حساس بودن به بروز انواع سرطان در خانواده می تواند به تشخیص زودهنگام سرطان سینه کمک کند و همچنین می تواند امید به درمان را افزایش دهد. به یاد داشته باشید که سن پایین (به خصوص زیر 40 سال) یا فراوانی سرطان سینه، تخمدان، پروستات و … در یک خانواده عواملی هستند که در ارجاع بیمار به متخصص ژنتیک باید مورد توجه قرار گیرند. مطمئناً چنین اشاره ای می تواند سرنوشت بیمار یا نزدیکان او را تغییر دهد.

سرطان سینه در برخی افراد بدون علامت ظاهر می شود و گاهی اوقات علائمی دارد که از فردی به فرد دیگر متفاوت است. وجود علائم زیر لزوماً به معنای ابتلای ما به این بیماری نیست، اما با دیدن این علائم کلی می توان به این بیماری مشکوک شد و با پزشک مشورت کرد. ایجاد توده یا اجزای توده مانند در سینه یا زیر بغل، تورم قسمتی از سینه یا ضخیم شدن پوست، رنگ نارنجی رنگ پوست سینه، درد در نوک پستان یا کشیدگی نوک پستان به داخل، قرمزی یا پوسته شدن نوک پستان , ترشح هر ماده ای غیر از شیر از نوک پستان (مانند خون) و هرگونه تغییر در شکل سینه یا درد.

لازم به ذکر است که تمام توده های سینه سرطانی نیستند. گاهی اوقات این توده ها کیست های کوچک با مایع کمتر هستند و در بیشتر موارد به دلایل دیگری غیر از سرطان ایجاد می شوند. به عنوان مثال، کیست و شرایط فیبروکیستیک سینه دو عامل بسیار رایج هستند. این بیماری باعث تغییرات فیبروکیستیک در پستان می شود که ممکن است با درد، التهاب و تشکیل توده سینه همراه باشد.

برای درمان سرطان سینه چه کنیم؟

وقتی خودمان علائم را تشخیص دادیم باید به متخصص مراجعه کنیم. اگر پزشک تشخیص دهد که ما به سرطان سینه مبتلا هستیم، دوره درمان را شروع می کند. انتخاب روش درمان بستگی به نوع سرطان و پیشرفت آن دارد. هرچه زودتر این بیماری را (در مراحل اولیه) تشخیص دهیم، درمان آسان‌تر خواهد بود.

به گزارش سامانه آموزش آنلاین نظام پزشکی، روش های مختلفی برای درمان سرطان سینه وجود دارد که عبارتند از:

– جراحی: یکی از راه های درمان سرطان سینه، جراحی برداشتن تومورهای سرطانی است.

– شیمی درمانی: در شیمی درمانی با استفاده از داروهای خوراکی و تزریقی سعی در کشتن سلول های سرطانی و کاهش اندازه سرطان دارند.

– هورمون درمانی: راه دیگر جلوگیری از هورمون های زنانه است که برای رسیدن سلول ها به سلول های سرطانی ضروری است.

– زندگی درمانی یا بیولوژیک درمانی: در این روش درمانی، سیستم ایمنی فرد تقویت می شود تا بتواند بر سرطان غلبه کند.

– پرتودرمانی: از بین بردن سلول های سرطانی از طریق پرتوهایی مانند اشعه ایکس.

پیام پایانی

خروج از نسخه موبایل