عمومیکسب و کار ایرانیان

 تجهیزات مورد نیاز برای آرماتور بندی و اجرای سازه بتنی

معرفی جامع و کاربردی ابزار آرماتوربندی

آرماتوربندی جزو کارهای ضروری در ساختمان سازی می باشد. چینش میلگردها به همراه خمش به صورت تکنیکال در کنار یکدیگر و اتصال آن ها به کمک جوشکاری سرد و یا بست های میلگرد به هم را آرماتوربندی می گویند. آرماتوربندی به زبان ساده یعنی برش، خمش، چینش و اتصال آرماتورها پیش از قالب بندی و بتن ریزی سازه. اگر به دنبال آرماتوربندی با کیفیت هستید حتما باید ابزار آرماتوربندی مناسب و حرفه ای خریداری کنید. چقدر با ابزارهای آرماتوربندی آشنا هستید؟ درباره انواع ابزارهای آرماتوربندی چه می دانید؟ ما در این مقاله سعی داریم ابزارهای آرماتوربندی را معرفی و بررسی کنیم پس با ما همراه باشید.

انواع آرماتور بندی

قبل از اینکه بخواهیم ابزار آرماتوربندی را معرفی کنیم لازم است با انواع آرماتور بندی آشنا شویم. آرماتوربندی در سازه های بتن آرمه به دو روش انجام می شود:

  • آرماتور اصلی یا طولی: در این مدل هر میلگرد در راستای طول تیر یا ستون قرار می گیرد. هدف از آرماتور طولی بالا بردن قدرتخمش در تیر است. میلگردهای استفاده شده در آرماتور طولی معمولا میلگرد A3، قطر 10 الی 50 میلیمتر می باشد.
  • آرماتور فرعی یا عرضی: آرماتورهای فرعی در راستای عرض عضو و عمود بر میلگردهای طولی استفاده می شوند. هدف از آرماتورهای عرضی بالا بردن قدرت تحمل برش، پیچش، و جلوگیری از گسترش ترک در تیر است. به طور معمول از میلگردهایی با قطر 6 الی 12 میلیمتری استفاده می شود.

وسایل آرماتوربندی

برای اجرای پروژه های آرماتوربندی نیاز به خرید تجهیزات خاصی است. ابزار لازم برای آرماتور بندی به دو دسته تجهیزات مکانیکی و تجهیزات برقی تقسیم بندی می شوند. امروزه استفاده از ابزار آرماتوربندی دستی کمتر شده است. بیشتر افراد برای سهولت و افزایش سرعت کار تجهیزات برقی و اتوماتیک را ترجیح می دهند.

استفاده از وسایل آرماتوربندی به روز کیفیت کار را افزایش می دهد و دور ریز کمتری را تولید می کند. تجهیزات اتوماتیک ایمنی بیشتری دارند و میزان آسیب دیدگی فیزیکی را کاهش می دهند. با این وجود در بسیاری از موارد مزایای استفاده از تجهیزات مکانیکی بیشتر می باشد.

 انواع اره‌ها

ار‌ه‌ها را در لیست اجزای قالب بندی بتن از قلم نیندازید! وجود اره‌های رفت و برگشتی، اره‌های مدور، آسیاب‌ها و برخی ابزار مشابه در محل کار، برای برش میلگرد و قالب‌کاری ضروری است. فرض کنید که زیر دال مشکلی ایجاد شده باشد و باید قسمتی از بتن حفاری شود. ضرورت امر اینجا مشخص می‌شود.

بیل

بیل نه ‌تنها یکی از مهم‌ترین لوازم قالب بندی بتن است، بلکه نقش مهمی در تمام صنعت ساخت و ساز بازی می‌کند. در بخش قالب بندی و بتن ریزی، بیل‌ها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که شکاف‌هایی پر نشده در دال وجود داشته باشد. برای پر کردن این شکاف‌ها، بیل‌های مربعی بهتر عمل می‌کنند.

شن کش

استفاده از شن کش به عنوان یکی از اجزای قالب بندی بتن ، سریع ترین راه برای پخش بتنی است که به تازگی در محل قالب‌بندی شده ریخته‌ می‌شود. شن کش‌های باغبانی پاسخگوی کار هستند اما شن کش مخصوص بتن‌ریزی که به آن شن کش ماله بتن گفته می‌شود، از تیغه‌ای پهن ساخته می‌شوند که روند پخش بتن را آسان‌تر می‌کند.

تمپر

در بتن‌هایی با اسلامپ کم، از تمپر برای فشردن سنگدانه‌ها به زیر سطح دال استفاده می‌شود. برخی از تمپر‌ها حالت ایستاده دارند و برخی نیز غلطکی هستند.

ویبراتور

در بتن‌هایی که اسلامپ متوسط تا زیاد دارند، ویبراتورها مورد استفاده قرار می‌گیرند تا حباب‌های محبوس شده و آب اضافی از ترکیب خارج شود. بدین ترتیب، از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری خواهد شد.

لایه بردار

لایه بردارها به عنوان بخشی از انواع متعلقات قالب بندی در اندازه‌های مختلفی وجود دارند. از این ابزار برای صاف کردن سطح بتن استفاده می‌شود تا هرگونه بتن اضافی از سطح دال برداشته شود. برای انجام این ‌کار، می‌توان از تکه‌های تخت چوب نیز به عنوان لایه بردار استفاده کرد.

نحوه‌ی اجرای آرماتور بندی سقف و تیر بتنی

مراحل اجرای آرماتوربندی تیر و سقف بتنی به شرح زیر است:

1) اجرای آرماتورهای طولی و عرضی تیر

آرماتورهای طولی تیرها، برای تحمل کشش در راستای تیر در نزدیکی سطح بتن قرار داده می‌شوند.

جهت اجرای آرماتورهای طولی و عرضی تیر، ابتدا دسته خاموت‌ها را در آرماتورهای طولی قرار داده، سپس آرماتورهای طولی تیر به آرماتورهای انتظار ستون توسط سیم آرماتور بندی بسته می‌شوند.

برای اینکه اجرای آرماتور بندی سقف و تیرها به راحتی انجام شود، آرماتورهای تیر در فاصله مناسبی از کف قالب قرار می‌گیرند تا آرماتوربند به راحتی بتواند بستن خاموت‌ها به آرماتورهای طولی را انجام دهد.

این کار همچنین از روغنی شدن آرماتورهای تیر جلوگیری می‌کند. چرا که قالب کف تیر از قبل روغن کاری شده و در صورت قرار دادن ارماتورهای تیر روی آن درگیری بتن و آرماتور از بین می‌رود.

اگر طول آرماتورهای طولی زیاد باشد، برای جلوگیری از شکم دادن آن‌ها از چوب‌های چهارتراش زیر آرماتورهای طولی در وسط استفاده می‌شود.

در صورت روغنی شدن آرماتورها به وسیله یک پارچه و بنزین یا انژکتورشور ماشین آن‌ها را پاک می‌کنیم. در صورتی که آرماتورها روغنی باشند، اتصال و پیوستگی بین آرماتور و بتن وجود ندارد و باعث ضعف عملکرد المان بتنی می‌شود.

محل وصله آرماتورهای طولی در آرماتور بندی سقف و تیر بتنی

معمولا وصله قوی‌تر از آرماتور است و در صورت درست اجرا شدن آرماتور، در محل وصله دچار مشکل نمی‌شود.

اما در جهت اطمینان همیشه وصله در نقطه‌ای که کمترین احتمال آسیب را دارد اجرا می‌شود؛ که اگر وصله درست اجرا نشده بود، سازه دچار خرابی نشود.

محل وصله آرماتورهای طولی در آرماتور بندی سقف و تیر بتنی

معمولا وصله قوی‌تر از آرماتور است و در صورت درست اجرا شدن آرماتور، در محل وصله دچار مشکل نمی‌شود.

اما در جهت اطمینان همیشه وصله در نقطه‌ای که کمترین احتمال آسیب را دارد اجرا می‌شود؛ که اگر وصله درست اجرا نشده بود، سازه دچار خرابی نشود.

نحوه آرماتوربندی فونداسیون

آرماتوربندی نوعی کار فنی است که باید به طور دقیق و بر اساس اصول انجام شود. زیرا اگر این کار به درستی انجام نشود، ممکن است در مراحل ساخت ساختما مشکلاتی به وجود بیاید و بخشی از این مشکلات جبران نشود. بنابراین باید با مراحل اجرای آرماتوربندی فونداسیون آشنا شوید:

۱. تعیین ساختار ساختمان و اجزای آن

قبل از اقدام به تهیه مصالح مورد نیاز ساختمان و اقدام به ساخت و ساز، باید در ابتدای کار نقشه کلی ساختمان را ترسیم کنید و قسمت‌های ضروری آن در قالب نقشه ترسیم و مشخص شود.

۲. خرید میلگرد

مهمترین مرحله در فرآیند اجرای آرماتوربندی فونداسیون بتنی، خرید و محاسبه میلگرد مورد نیاز ساختمان است. این روزها انواع میلگرد در بازار به فروش می‌رسند که سایز و موارد استفاده از آنها با یکدیگر تفاوت دارند. بنابراین شما حتما باید از کاربرد میلگردها اطلاع داشته باشید تا بتوانید آنها را در محل مناسبی قرار دهید.

ما پیش‌تر درباره مباحثی مثل تفاوت میلگرد a2 و a3 صحبت کرده‌ایم و مطالعه این مطالب به شما کمک می‌کند تا درباره میلگرد مناسب، اطلاعات خوبی داشته باشید.

۳. مشاوره با طراح

با توجه به تخصصی بودن آرماتوربندی، باید پس از تهیه میلگرد مورد نظرتان، با مهندس ناظر ساختمان درباره چگونگی اجرای آن مشورت کنید. در واقع یک مهندس با دانش و تجربه کافی در این زمینه، نوع و اندازه میلگردهای تولیدی و مطابقت آنها را با نقشه ساختمان بررسی می‌کند تا بهترین روش انتخاب شود.

در ارتباط با پروژه‌های پیچیده و سنگین، معمولا مهندس ناظر کاملا در محل ساخت حضور دارد و کیفیت اجرای آرماتور فونداسیون را بررسی می‌کند. اما در رابطه با ساختمان‌های کوچک با سازه ساده، فاصله میلگردها و حتی تغییر اندازه آنها به اندازه ساختمان‌های پیچیده اهمیت ندارد و نیازی به حضور مداوم مهندس ناظر در محل ساخت نیست.

دکمه بازگشت به بالا