عمومیکسب و کار ایرانیان

مزایای استفاده از قالب فلزی بتن در اجرای سازه

قالب بتن فلزی در انواع مختلف ساخته می شود و برای بسیاری از پروژه های ساختمانی اولین گزینه برای اجرای قالب بندی است. مزیت های قالب بتن فلزی نسبت به سایر قالب ها، دلیل اصلی کاربردی تری تر بودن این قالب محسوب می شود.قالب‌های فلزی بتن معمولاً قیمت بالایی دارند، اما با این حال بسیاری از فعالان حوزه ساخت‌وساز توصیه می‌کنند که برای بتن‌ریزی پروژه‌تان بخرید. برای این‌که چنین هزینه‌ای را برای این نوع قالب پرداخت کنید و پرداخت آن به نظرتان منطقی بیاید، باید ابتدا بدانید مزیت قالب بتن فلزی چیست. با خواندن این مقاله با مزیت های قالب بتن فلزی بیشتر آشنا می‌شوید.

پیش‌نیاز استفاده از تمامی مزیت های قالب فلزی بتن، خرید قالب فلزی باکیفیت است. برای خرید قالب و تجهیزات قالب‌بندی باکیفیت، می‌توانید با استفاده از شماره های درج شده در سایت سپنتا با کارشناسان ما  در بخش فروش و پشتیبانی عمران مارکت در ارتباط باشید.

به جز قالب فلزی چه انواع دیگر از قالب بتن وجود دارد؟

قالب‌های فلزی رایج‌ترین نوع قالب بتنی در حال حاضر هستند و مزیت های قالب بتن فلزی باعث شده تا در بیشتر پروژه‌های عمرانی از آن‌ها استفاده شود. با این حال انواع دیگری از قالب بتنی وجود دارد که استفاده از آن‌ها نیز هنوز رواج دارد. از میان انواع دیگر قالب بتنی، می‌توان به قالب‌های چوبی و پلاستیکی اشاره کرد. این قالب‌ها اصلی‌ترین مزیت قالب بتن فلزی یعنی استحکام بالا را ندارند و همین موضوع باعث می‌شود که با وجود در دسترس بودن، کمتر از آن‌ها استفاده شود.

قالب‌های چوبی از انواع مختلف تخته‌های چوبی مثل الوار، ، تخته‌سه‌لایی، نئوپان و … ساخته می‌شوند که کاربرد هر کدام از آن‌ها متفاوت است. قالب‌های پلاستیکی نیز همان قالب‌های فلزی هستند که روی آن‌های یک لایه از پلیمر (پلاستیک) کشیده شده است.

مهم‌ترین مزیت قالب بتن فلزی نسبت به سایر انواع قالب چیست؟

در ادامه با مهم‌ترین مزیت های قالب بتن فلزی که منجر به محبوبیت گسترده آن شده، اشاره شده است:

۱.    استحکام بالا

در حال حاضر قالب‌های فلزی مقاوم‌ترین نوع قالب بتنی هستند و این موضوع، مهم‌ترین مزیت قالب بتن فلزی است. هیچ‌کدام از انواع قالب‌های بتن دوام و عمر بالای قالب‌های فلزی را ندارند و از هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌توان همانند قالب‌های فلزی به‌دفعات استفاده کرد. البته حفظ این مزیت قالب بتن فلزی به نگه‌داری و انبارداری اصولی و استفاده از روش‌های پیشگیری از زنگ زدن آن بستگی دارد.

۲.    در دسترس بودن

محبوبیت زیاد و کاربردهای گسترده قالب فلزی باعث شده تا این قالب بیشتر از سایر انواع دیگر تولید شود و به همین دلیل دسترسی به آن آسان‌تر است، چرا که توسط بیشتر کارخانه‌های سازنده قالب بتنی تولید می‌شود و می‌توانید آن‌ها را در هر فروشگاه قالب بتن پیدا کنید. البته این مزیت قالب بتن فلزی باعث نشده که قیمت آن پایین بیاید.

۳.    مقرون‌به‌صرفه بودن در بلندمدت

ممکن است با مقایسه قیمت قالب بتن فلزی با سایر انواع قالب بتن، از خرید آن منصرف شوید. چراکه قیمت قالب فلزی به‌مراتب بالاتر است و به‌سختی می‌توان آن را جزء مزیت های قالب بتن فلزی به حساب آورد. با این حال خرید قالب بتن فلزی در بلندمدت به ‌صرفه است، چراکه در صورت نگهداری درست به‌دفعات می‌توانید از آن استفاده کنید.

۴.    تنوع سایز و شکل

وجود تقاضای بالا برای قالب فلزی و محبوبیت آن باعث شده که این قالب در اشکال و سایزهای مختلف عرضه شود و این مزیت قالب بتن فلزی، به یکی دیگر از عوامل محبوبیت آن تبدیل شده است. با استفاده از این مزیت قالب بتن فلزی می‌توانید اعضای مختلف سازه بتنی را با اشکال متنوع و در ابعاد مختلف به‌راحتی اجرا کنید.

۵.    امکان ساخت در کارگاه

ساخت قالب فلزی به تکنولوژی پیچیده‌ای نیاز ندارد و در صورتی‌که چند شیت بخرید و تجهیزاتی مثل دستگاه جوش صنعتی در کارگاه داشته باشید، می‌توانید خودتان اقدام به ساخت قالب فلزی در کارگاه کنید. فقط فراموش نکنید که برای استفاده از این مزیت قالب بتن فلزی باید از جوشکار حرفه‌ای کمک بگیرید.

۶.    صاف و صیقلی بودن سطح بتن نهایی

برای استفاده از این مزیت قالب بتن فلزی باید به‌خوبی از آن نگه‌داری کنید و هنگام حمل‌ونقل آن مراقب باشید تا تاب بر ندارد. در این صورت، می‌توانید مطمئن باشید که پس از با یک سطح بتنی صاف و صیقلی مواجه خواهید شد.

هنگام خرید قالب فلزی بتن باید به چه نکاتی توجه کرد؟

قالب‌های فلزی بتن از ورق سیاه ساخته می‌شوند و ضخامت و ابعاد ورق سیاهی که از آن برای ساخت قالب فلزی استفاده شده، تأثیر زیادی در قیمت قالب فلزی بتن دارد. برای این‌که در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید، می‌توانید قالب فلزی نازک‌تر بخرید، اما توجه داشته باشید که کاهش ضخامت، استقامت قالب را کم می‌کند و این مزیت قالب بتن فلزی را به خطر می‌اندازد. هنگام تحویل گرفتن قالب‌ها حتماً دقت کنید که سطح آن‌ها کاملاً صاف، صیقلی، یکدست و فاقد هرگونه پیچ‌وتاب باشد.

بهترین روش برای نگه‌داری از قالب فلزی بتن چیست؟

برای استفاده از تمامی مزیت های قالب بتن فلزی، باید به شیوه درست از آن استفاده و نگهداری کنید. برای این منظور نباید در هوای خیلی سرد یا خیلی گرم از قالب فلزی استفاده کنید، چراکه این قالب رسانای حرارت است و می‌تواند با انتقال آن کیفیت نهایی بتن را کاهش دهد.

همان‌طور که گفتیم بتن نهایی با سطح صاف و صیقلی، مزیت قالب فلزی بتن محسوب می‌شود. برای استفاده از این مزیت باید حتماً قالب‌ها را پس از باز کردن تمیز کنید و پیش از قالب‌بندی نیز روی آن‌ها بزنید. دور نگه‌داشتن قالب فلزی از رطوبت نیز منجر به تقویت اصلی‌ترین مزیت قالب بتن فلزی یعنی استحکام و دوام آن می‌شود.

به صورت کلی اجزای قالب فلزی بتن در تمامی قالب‌ها مشخص و بدون تغییر است و از مواردی همچون رویه، بدنه، پشت‌بندها، حائل، ستون، مهارها و … تشکیل می‌شوند. قرار گرفتن این مجموعه در کنار همدیگر می‌تواند باعث ایجاد سازه‌ای یکپارچه، مستحکم و مقاوم، بدون عیب و نقص و کاملی شود. در حقیقت مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مزیت قالب‌های فلزی این است که هرچقدر پروژه‌ها پیچیده‌تر باشند، قالب نیز پیچیده‌تر شده و از اجزای بیشتری تشکیل می‌شود که درنهایت باعث انجام بهتر پروژه می‌شود.

قیمت این قالب‌ها نیز می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی همچون جنس فلز، مقاومت فیزیکی و شیمیایی، آلیاژهای مورد استفاده، کشور و برند سازنده، نوسانات ارزی و قیمت مواد اولیه، کیفیت ساخت قالب، وزن قالب و … باشد.

دکمه بازگشت به بالا