تخم مرغ دارای بالاترین منبع پروتئین مطلوب است چاپ ایمیل

پروتئین |چاپ

آفتاب‌‌نیوز :

 دکتر زهرا اباصلتی افزود: در حال حاضر سرانه مصرف تخم مرغ در کشور ما حدود ۱۶۰ عدد است و پایین‌تر از متوسط جهانی است در حالیکه این رقم در بسیاری از کشور‌های در حال توسعه و توسعه یافته به میزانی بالغ بر ۳۰۰ عدد هم میرسد.

وی اظهار کرد: تخم مرغ به دلیل خواص تغذیه‌ای ارزشمندی که دارد در هرم غذایی در گروه گوشت، حبوبات و مغز‌ها قرار دارد و ارزش غذایی یک عدد تخم مرغ معادل است با ۳۰ گرم انواع گوشت (قرمز، مرغ و ماهی) معادل دو تکه متوسط خورشتی، نصف لیوان حبوبات پخته، یک چهارم لیوان حبوبات خام و یک چهارم لیوان انواع مغز‌ها بادام، پسته، فندق، گردو است.

دکتر اباصلتی گفت: تخم مرغ دارای بالاترین منبع پروتئین مطلوب قابل مصرف و حاوی تمام ۹ اسید آمینه ضروری و تقریبا تمامی ویتامین‌ها به ویژه گروه B و ۱۲B (بجز ویتامین C) و مواد معدنی ضروری مورد نیاز انسان است که کولین موجود در آن، تأثیر قابل توجهی بر عملکرد مغز و سیستم عصبی برای رشد و نمو جنین و کودک، تقویت حافظه و سلامت قلب و عروق دارد و لوتئین و گزانتین زرده تخم مرغ، از تحلیل رفتن لایه ماکولای شبکیه و نابینائی ناشی از آن در سالخوردگی جلوگیری می‌کند..

وی با بیان اینکه در دهه‌های گذشته تصور میشد که با خوردن تخم مرغ کلسترول خون افزایش یافته و در نتیجه بیماری‌های قلبی‏- عروقی و خطر حمله قلبی را افزایش میدهد، ادامه داد: امروزه مطالعات متعددی توسط محققین در مراکز معتبر و در طول سال‌های متمادی بر روی افراد بسیار زیادی در کشور‌های مختلف صورت گرفته که ثابت کرده اند خوردن تخم مرغ حتی بیش از یک عدد در روز در بسیاری از مردم بدون ارتباط به جنس، سن و نژاد آن‌ها باعث افزایش کلسترول خون نشده و حتی برای قلب میتواند مناسب و مفید هم باشد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: تخم مرغ با داشتن ۲۱۰ میلی گرم کلسترول نه تنها نسبت کلسترول خوب و بد را که مهمترین شاخص برای تعیین احتمال خطر بیماری‌های قلبی است تغییر بسیار کمی می‌دهد و بر احتمال بروز بیماری‌های قلبی‏-عروقی اثری ندارد بلکه باعث کاهش پاسخ‌های التهابی در بدن می‌گردد.

 دکتر اباصلتی خاطر نشان کرد: شواهد اپیدمیولوژیکی حاکی از این است که سرانه مصرف تخم مرغ در فرهنگ‌های مختلف ارتباطی با میزان بروز بیماری‌های قلبی نداشته و حتی در بروز بیماری‌های قلبی‏- عروقی در افرادی که یک تخم مرغ در هفته و کسانی که یک تخم مرغ در روز میخورند ارتباطی مشاهده نشده است. 

وی با بیان اینکه آنچه که در تولید کلسترول خون در بدن نقش دارد اسید‌های چرب اشباع بویژه نوع ترانس است و نه کلسترول‌های غذایی اظهار داشت در تخم مرغ تنها یک سوم اسید‌های چرب از نوع اشباع بوده و کلسترولی هم که در اثر خوردن تخم مرغ در بدن تولید میشود از نوع HDL (کلسترول خوب) و LDL کم آتروژنیک است

دکتر اباصلتی گفت: مصرف تخم مرغ در زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان در حال رشد، ورزشکاران و کلیه بزرگسالان سالم و همچنین در دوران پس از بیماری بدلیل ارزش غذایی بالا توصیه می‌شود. در این افراد مصرف یک تخم مرغ در روز بلامانع و در برخی موارد توصیه مصرف بیشتر هم ممکن است انجام شود. در هر صورت تخم مرغ از ۸ ماهگی در کودکان قابل مصرف بوده و توصیه میشود تا یک سالگی ۱ زرده کامل، یک روز در میان و از ۲ سالگی به بالا یک تخم مرغ در روز در برنامه غذایی کودکان وارد شود.

 وی تاکید کرد: گرچه در برخی شرایط باید در مصرف تخم مرغ کامل ملاحظاتی صورت پذیرد، ولی بدلیل خواص ویژه و منحصر بفردی که در تخم مرغ وجود داشته و عدم مصرف آن می‌تواند کمبود ترکیبات ضروری مثل کولین، لوتئین و گزانتین را به همراه داشته باشد؛ مصرف تخم مرغ در هیچ گروه سنی نباید حذف شود بلکه باید در موارد محدودیت مصرف، مقدار مصرف آن با نظر پزشک معالج کاهش یابد که حتی در بیماران مبتلا به دیابت، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی‏- عروقی تا حدود ۳ عدد در هفته نیز پیشنهاد میشود. البته در اینصورت باید از خوردن غذا‌های چرب و پرنمک نیز همراه تخم مرغ خودداری شود و روش پخت تخم مرغ نیز بدون روغن صورت پذیرد که در این صورت نه تنها خطری نخواهد داشت بلکه در این گروه‌های خاص مفید هم خواهد بود.

دکتر اباصلتی با بیان اینکه روی آوردن به چنین فرآورده مهم و ارزشمند غذایی از ضرورت‌های اجتناب ناپذیر جامعه جوان و در حال رشد ایران است، ابراز امیدواری کرد: با روشن نمودن اذهان عمومی و انتخاب بهترین و سالم‌ترین غذا‌ها متناسب با نیاز‌های رشد افراد از دیدگاه نیاز‌های پروتئینی مناسب و به حداقل رساندن مصرف غذا‌های آماده و صنعتی در سبد غذایی خانواده‌ها، اقدام موثری در جهت اصلاح الگوی مصرف در جامعه ایرانی انجام شود.

دکمه بازگشت به بالا