اقتصادی

تشکل‌ها بازوی قدرتمند بخش کشاورزی باشند

روابط عمومی / کردستان استاندار کردستان خاطرنشان کرد: حدود 10 میلیارد در صندوق توسعه ارضی کردستان سرمایه گذاری شده است و سازمان ها و بخش کشاورزی باید در زمینه کشاورزی قدرتمند باشند و اگر این سازمان ها فعالیت بیشتری داشته باشند ، دولت موضوع را به آنها واگذار می کند.

باخمان مرادنیا روز دوشنبه (15 ژوئن) در نشست هم اندیشی سازمان های کشاورزی در سالن ظهر پیامبر کردستان گفت که علاوه بر تحریم ها و اوضاع اقتصادی ، مشکل خشکسالی بر مشکلات کشور افزوده است. باید در نظر گرفت که این یک ضرورت امروز است و خشکسالی امری طبیعی است.

وی اظهار داشت: یکی از فرصت های ویژه کشور و کردستان رهبری کارشناسان ارشد کشاورزی بود و خوشبختانه هماهنگی خوبی در بخش های کشاورزی و آب وجود داشت که تعدادی از مشکلات را برطرف کرد.

استاندار کردستان گفت که از همان ابتدا به حل مشکل آب در کردستان توجه زیادی شده است و توسعه 100000 هکتار از زمین های آبیاری تغییرات بزرگی در بخش کشاورزی ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه هیچ برنامه ای برای حذف آب از این استان وجود ندارد ، افزود: از تأمین آب سد کوچام یک میلیارد و 200 میلیون تومان و آب سد زاوه که منحصراً برای کشاورزی ساخته شده استفاده شده است. خط انتقال نیرو به دشت دگولان تکمیل شده است.

مرادنیا ادامه داد که سازمان ها و نمایندگان مجتمع کشت و صنعت باید در بخش کشاورزی فعالیت بیشتری داشته باشند و اگر این سازمان ها فعالیت بیشتری داشته باشند ، دولت موارد مشابه را به آنها واگذار می کند.

وی خاطرنشان کرد: صندوق توسعه مجتمع کشت و صنعت یکی از فعالیت های مطلوب برای صنعت کشاورزی کردستان است و امسال دولت تصمیم به سرمایه گذاری 10 میلیاردی در این صندوق گرفت.

وی گفت: شیلات یکی از منابع مغفول مانده کردستان است و این میزان صید در منابع آبی کردستان قابل توجیه نیست و مقامات مربوطه باید اقدامات بیشتری انجام دهند.

به گفته وی ، تمرکز سرمایه کشاورزان در بانک کشاورزان می تواند منجر به پرداخت بسیاری از تسهیلات شود ، اما این بخش برای پرداخت 15 درصد از منابع بانک ها به بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است.

مرادنیا با اشاره به سردی فضای انتخابات افزود که تنگ شدن فضای انتخابات نباید منجر به امتناع از شرکت در انتخابات شود. تولیدکنندگان و مردم کردستان باید با مسئولیت پذیری در این انتخابات شرکت کنند و کردستان از نظر تعداد بازدید کننده نباید در انتهای جدول باشد.

وی در خاتمه گفت که 1700 میلیارد تومان به راه آهن کردستان اضافه شده است و یادآور شد: مراسم افتتاحیه این پروژه با 80 میلیارد تومان وام دیگر از سنندج به مریوان با مشارکت وزیر راه و توسعه برگزار می شود.

اتاق اصناف کشاورزی تأسیس شد

فرید ساپری ، رئیس جهاد کشاورزی کردستان ، گفت: مجتمع کشت و صنعت با وجود تحریم های سخت در حال رشد 6.8 درصدی است و با غلبه بر سرما و خشکسالی ، عملکرد محصولات از کنترل خارج می شود و باعث کاهش بارندگی می شود. بخش کشاورزی آسیب می بیند. پیشگیری اجتناب ناپذیر است.

به گفته وی ، همراه با خسارت به بخش زراعت ، سایر بخش های اقتصادی در این استان نیز آسیب خواهند دید ، زیرا این استان سرمایه در گردش نخواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: به دلیل نداشتن مالکیت زمین توسط دولت ، مسئولیت های زیادی به کشاورزان رسیده و بیش از 70 درصد زمین های کشاورزی در مالکیت خصوصی است.

وی خاطرنشان کرد که از هفته آینده ایجاد اتاق اصناف کشاورزی مهم خواهد بود و از آنجا که این اتاق جز part لاینفک صنعت کشاورزی است ، موفقیت آمیز خواهد بود.

“با در نظر گرفتن هزینه های کشاورزی و باغداری در زمین های آبی و بارانی ، محاسبات نشان می دهد که بخش کشاورزی 6.700 میلیارد تومان ضرر کرده است که محصولات بیشتری از آن حذف شده است و لازم به یادآوری است که این داده ها بسیار مهم هستند ، “ساپری گفت. دقیقا. «

وی گفت: تأمین بذر یکی دیگر از اولویت های ما است و ما در این زمینه کار خوبی انجام داده ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود که برای اولین بار در کشور ، 3000 خط ترکیبی امیدوار کننده را راه اندازی کرده ایم که در آینده به چهره های م effectiveثر در کشور و حتی جهان تبدیل می شوند ؛ نگهداری 16000 گونه در گیاهان گیاهی و یافتن 22 گونه گیاهی جدید در مرکز تحقیقات کشاورزی از دیگر کارهای ارزشمند در زمینه کشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: 67 هزار میلیارد تن خشکسالی در تمام زیرشاخه های کشاورزی سراسر کشور تخمین زده شده است که 6 هزار و 700 میلیارد آن مربوط به کردستان بوده است ، این نشان دهنده صحت محاسبات در کردستان است.

ساپری گفت: 3500 پرونده در انتظار تعویق وام است و 30 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی گفت که انتقال داده ها به موجودی انبارها بستگی دارد که می تواند به تعویق بیفتد. باید به اداره جهاد کشاورزی استان پرداخت شود.

. .40٪ از منابع بانک کشاورزی برای پرداخت تسهیلات اختصاص یافته است

علی اکبر فهیمی ، مدیر شعب بانک کشاورزی در استان کردستان ، خاطرنشان کرد که بانک کشاورزی دومین بانک بزرگ کردستان از نظر تعداد شعبه هایی است که 140 درصد منابع آن در پرداخت تسهیلات استفاده می شود ، به این معنی که همچنین از سرمایه گذاری های خارج از استان استفاده می کند.

وی در ادامه گفت که بانک ارضی حدود 2 هزار میلیارد تومان ، که معادل 20 درصد ارزش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است ، چندین هزار برابر تسهیلات پرداخت کرده است.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه مجتمع کشت و صنعت باید هزینه بیشتری را برای تسهیلات پرداخت کند ، گفت: با توجه به شرایط و خشکسالی امسال ، در تلاش هستیم تا هزینه تسهیلات را به کشاورزان پرداخت کنیم.

وی گفت: سازمان ها می توانند اولویت های بانک کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی را در صورت تقاضا شناسایی کنند و این نقش بسیار مهمی در صنعت کشاورزی دارد.

صباح قریشی ، مدیرکل تأمین اجتماعی کردستان گفت که تا 10 اکتبر سال گذشته ، مزایای بیمه بیشتر از 5 نفر در سمینارها ارائه نمی شد ، اما سپس معافیت ها لغو شد.

وی یادآور شد: برای جایگزینی کارفرما و مغازه جدید معافیت هایی در نظر گرفته شد اما متأسفانه به دلیل کمبود اعتبار این کار انجام نشد.

بیماری کشاورزان ، کشاورزان و مرغداران با مقامات استانی

یک کشاورز معمولی از مزارع انتقاد کرد و گفت که آنها انتظار دارند تسهیلات کم بهره به کشاورزان داده شود زیرا مزارع آنها تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته و آنها در بخش ارزشمندی از تولید سرمایه گذاری کرده اند.

تأخیر در اعطای وام یکی از خواسته های اصلی کشاورزان است که سعی در تولید محصولات مورد نیاز خود دارند و اکنون ما به کمک ملی نیاز داریم که این وظیفه مدیران ارشد استان است.

این کشاورز نمونه با اشاره به پیش بینی خود از تولید 200 هزار تن گندم در کردستان ، گفت: در صورت عدم اقدام ، بذر بعدی به 10 هزار تن خواهد رسید که این یک مشکل بزرگ برای کشاورزی سال آینده خواهد بود. چشم کردستان صاف است.

وی خاطرنشان کرد: دامهای تولیدی استان و کشور را با قیمت بسیار پایین ترک می کند ، در حالی که هزینه های نگهداری دام بسیار زیاد است و کشاورز سود زیادی نمی برد.

یک کشاورز نمونه گفت بسیاری از کشاورزان هزینه تعمیر پمپ های آب و تراکتور خود را پرداخت نمی کنند: «خوشبختانه تعدادی از تأسیسات نیز به تأخیر افتاده است ، اما در صورت نیاز به امکانات ، باید بپرسیم چه کسی با تأخیر انجام شده است. شما باید هزینه کنید ، “او گفت. یا به تعویق انداختن ، دهقانان اکنون نیاز دارند.

صلاح الدین سیدی ، رئیس اتحادیه پرورش دهندگان طیور کردستان گفت: مواد در سیستم بازار تهیه می شود که در ابتدا برای بارگیری مناسب بود ، اما اکنون به طور نامناسب توزیع می شود. مرغداران مجبور به خرید در بازار آزاد با تأخیر در تحویل درآمد می شوند که این خود تخلف محسوب می شود و پس از تحویل درآمد مجبور به فروش آن در بازار آزاد می شوند که این نیز تخلف محسوب می شود اما مرغدار چاره دیگری ندارد.

وی گفت: هر صاحبخانه ای که مرغداری بخرد ، بیمه اجتماعی رایگان به او تعلق می گیرد که این برای افرادی که می خواهند چرخه تولید را پشت سر بگذارند بسیار دشوار است.

فرزاد مرادی ، مدیرکل اتحادیه دامداران کردستان افزود: عدم خودکفایی در تولید مواد اولیه کشور ، این کشور را به واردات وابسته کرده و افزایش نرخ ارز منجر به افزایش هزینه های کشاورزان خواهد شد.

وی توضیح داد که دولت فقط 20٪ از درآمد ، 200 گرم در هر حیوان در روز ، به كشاورز می دهد كه بسیار كم است. بنابراین ، کشاورزان مجبور به خرید در بازار آزاد و یا استفاده از سایر محصولات غذایی می شوند که این باعث از بین رفتن پایه اقتصادی می شود.

مدیر اتحادیه دامداران کردستان گفت: ناتوانی دامداران در نگهداری دام منجر به قاچاق کالا به خارج از کشور می شود که در دراز مدت دام های کردستان را تهدید می کند.

محمد سعید احمد پناه ، دبیر اجرایی خانه کشاورزان کردستان ، گفت: کمبود آب یکی از هشدار دهنده ترین علائم است و همه کارهای کشاورزی مربوط به تأمین آب از جمله کشاورزی دیم و باغداری است که امسال بیش از ما است. . قبلا بود

وی در ادامه گفت که سیاست های بخش کشاورزی باید مبتنی بر آب باشد و روش های سنتی کشاورزی به دلیل تغییر اقلیم و خشکسالی پاسخگوی نیازهای کشاورزی نیستند.

در خاتمه ، دبیر اجرایی خانه کشاورزان یادآور شد: ورود علم و فناوری در کشور برای افزایش بهره وری کشاورزی از الزامات کشاورزان است و کشور را هنگام بحث در مورد فناوری های توسعه بسته نگه نمی دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا