دیدار ماه و مشتری به وقت بامداد فردا

اما قبل از طلوع زهره، این سیاره مشتری است که از پایان غروب خورشید تا شام بر آسمان مسلط است و به جز ماه، همه چیز در آسمان می درخشد.

مشتری معروف به پادشاه سیارات امشب (یکشنبه 14 مرداد) حوالی ساعت 21:45 به وقت شرقی (06:15 دوشنبه دوشنبه به وقت ایران) در آسمان طلوع می کند و ماه کمی بعد از ساعت 22:30 به وقت شرقی طلوع می کند. به وقت شرق (07:00 به وقت ایران) به شکل یک ماه غول پیکر در سمت رو به زوال دیده می شود، سه روز پس از تکمیل، مشتری با زاویه کمی بیش از پنج درجه به سمت راست ایستاده است. .

مشتری و ماه تا پایان شب به وقت محلی قابل مشاهده خواهند بود و درست قبل از ساعت چهار صبح به سمت جنوب حرکت خواهند کرد.

علاوه بر این، هنگامی که این دو در همان ساعت اولیه از نصف النهار جنوبی عبور می کنند، جهت آنها به طور قابل توجهی تغییر می کند و به نظر می رسد که مشتری مستقیماً بالای ماه می درخشد. همچنین در آن لحظه به نظر می رسد که آنها به یکدیگر نزدیکتر هستند و فاصله بین آنها دو تا سه درجه کاهش می یابد.

ماه و مشتری فردا صبح به هم می رسند

رقص قمرهای مشتری

چهار قمر واقعی مشتری که 412 سال پیش توسط گالیله کشف شد را فراموش نکنید. آنها برای منجمان آماتور یک لذت دائمی هستند و در هر تلسکوپ و حتی با دوربین دوچشمی قابل مشاهده هستند. آنها به سرعت به دور مشتری می چرخند که ظاهر آنها ساعت به ساعت و شب به شب تغییر می کند.

به عنوان مثال، اگر یکشنبه شب یک تلسکوپ روی مشتری قرار دهید، ابتدا قمر “آیو” را در یک طرف مشتری و دو قمر دیگر گانیمد و کالیستو را خواهید دید و در طرف دیگر مشتری دیگری را خواهید دید. همچنین روز دوشنبه ساعت ۲۳:۲۸ به وقت شرقی، چهارمین قمر مشتری به نام «اروپا» در پشت قرص مشتری ظاهر می شود و به «گانشا» و «کالیستو» می پیوندد.

سپس در همان روز دوشنبه در ساعت 2:15 بامداد به وقت شرقی، “آیو” با قرار گرفتن در زیر سایه مشتری حذف می شود. اندکی پس از آن، «آیو» از پشت مشتری می گذرد، اما پس از کمی بیش از سه ساعت دوباره قابل مشاهده خواهد بود. کسانی که در ایالت های مرکزی و غربی آمریکا هستند، یعنی جایی که آسمان همچنان تاریک خواهد بود، می توانند هر چهار قمر مشتری را در یک طرف سیاره ببینند.

اهمیت اندازه و فاصله

وقتی در پایان یکشنبه به ماه و مشتری نگاه می کنید، سعی کنید از تفاوت اندازه و فاصله بین آنها آگاه باشید. البته ماه از نظر ظاهری درخشان تر از مشتری است.

اما ماه بسیار کوچکتر از مشتری است. در واقع، قطر 3474 کیلومتری ماه در مقایسه با قطر 142000 و 984 کیلومتری مشتری چیزی نیست، اما چیزی که ماه را بسیار بزرگتر و درخشان تر می کند فاصله آن از زمین است. در یکشنبه شب، ماه در فاصله 373600 کیلومتری زمین قرار خواهد گرفت، اما مشتری 1681 برابر دورتر و 628.5 میلیون کیلومتر از ما فاصله خواهد داشت.

این واقعیت که ماه بسیار نزدیکتر از مشتری به ما است به این معنی است که ماه در آسمان بسیار سریعتر از مشتری حرکت می کند. بنابراین، به همین دلیل است که وقتی آنها از آسمان جنوبی قبل از طلوع فجر طلوع می کنند، ماه به طور قابل توجهی به مشتری نزدیکتر از زمانی که چندین ساعت زودتر در شرق طلوع کرده است به نظر می رسد.

46

خروج از نسخه موبایل