یلدای ۱۴۰۱، چه فرقی با شامگاه اول دی دارد؟

شب سال، آخرین شب پاییز و آغاز زمستان، داستان های زیادی در فرهنگ ایرانی وجود دارد. کلمه یلدا از زبان سوری و به معنای از دست دادن است و برخی معتقدند که مردمان قدیم در این شب بیدار می ماندند تا با خواندن شعر و داستان سرگرمی خود را سرگرم کنند و غم نبود خورشید و تاریکی و تاریکی را فراموش کنند. سرما.

اما در گنبد آسمان بالای سرم چه خواهد شد که روز کوتاهتر و شب بلندتر و انقلاب زمستانی آغاز می شود؟ آیا شب اول ماه طولانی ترین شب سال و اولین روز کوتاه ترین روز سال است؟

کاظم کوکرم با تشریح فلسفه نجومی شب سال که ناشی از رسیدن خورشید به انقلاب زمستانی است و از آن به آغاز فصل زمستان تعبیر می شود، گفت: انقلاب زمستانی فرضی است. نقطه ای در آسمان است، و هنگامی که انقلاب زمستانی رخ می دهد، خورشید حرکت بین ستاره ها به این نقطه می رسد. این نقطه در نقشه آسمان دورترین فاصله از قطب شمال سماوی و نزدیکترین فاصله تا قطب جنوب سماوی است.

تفاوت بین 1401 و 1401 چیست؟
نمایی از کوتاه ترین قوس خورشید در آسمان در کوتاه ترین روز سال

وی افزود: بر همین اساس در روزهای 30 و 1 آذر در لحظه ظهر شرعی، سایه برای ما ساکنان نیمکره شمالی بیشتر از هر زمان از سال است و می بینیم که خورشید در 30 دسامبر و 1 دسامبر در کوتاهترین قوس است.آسمان از طلوع تا غروب خورشید حرکت می کند.

قوس خورشید در روز اول، اول آنلاین، اول فروردین و اول تیر از راست به چپ از آسمان می گذرد که باعث می شود شاهد تغییر طول روز باشیم و شب با تغییر فصل

مدیرمسئول مجله قبلی طالع بینی درباره ویژگی های نجومی نوروز امسال نیز توضیح داد: در سال 1401، لحظه ای که خورشید در ساعت 01:28 بامداد روز پنجشنبه 11 بهمن ماه در ایران به انقلاب زمستانی رسید. سال 1401 اتفاق افتاد که چون این لحظه مثل همین لحظه است، سال به من سپرده شد، فرقی نمی کند که از نظر تشریفاتی مهم باشد.

وی در پاسخ به این سوال که عید نوروز امسال چقدر بیشتر از شب های دیگر است؟ زیرا زمانی که خورشید به انقلاب زمستانی می رسد بسیار نزدیک به ساعت 12 بامداد روز اول است و به همین دلیل است که اختلاف ساعت بین شب های چهارشنبه 9 آذر و پنجشنبه 1 آذر کمتر از یک ثانیه است. و بسیار به هم نزدیک است.

در ظهر سی ام آذر و روز اول، خورشید به صورت عمود بر مناطقی از زمین که در مدار منقاری قرار دارند می تابد. در این روز خورشید بیش از هر زمان دیگری از سال به نیمکره شمالی زمین برخورد می کند و در طول روز به کمترین مقدار خود می رسد.

عرض المزيد هلال ماه جمادي الثاني با کشم غيرمسله

وی درباره مدت زمان روز 30 آذر نیز اظهار داشت: مدت زمان چهارشنبه و پنجشنبه (یکشنبه) تقریباً 9 ساعت و 44 دقیقه و 25 ثانیه است در حالی که مدت زمان سه شنبه 29 آذر 9 ساعت و 44 دقیقه و 29 ثانیه است. . همچنین مدت زمان روز، روز دوم 9 ساعت و 44 دقیقه و 28 ثانیه برآورد شده است که حدود سه ثانیه بیشتر از روز اول است و در عین حال شب نیز حدود سه ثانیه کوتاهتر از روز اول است. شب سال

این خبرنگار همچنین به علاقه مندان به رصد آسمان اعلام کرد که در اولین روز سحر حدود 45 دقیقه مانده به طلوع خورشید هلال ماه آخر جمادی الاول سال 1444 قمری با چشم غیر مسلح قابل رویت است. و هلال دوم ماه جمادی نیز در غروب شنبه (دی 1401) به راحتی با چشم دیده می شود.

بیشتر بخوانید:

5858

خروج از نسخه موبایل