عمومیکسب و کار ایرانیان

راهنمای استفاده از پرینتر

پرینترها هم در کنار سایر ماشین‌های اداری نیاز به نگهداری و توجه دارند. در صورت استفاده و نگهداری نادرست، از عمر مفید این لوازم کاسته خواهد شد.به گزارش ایسنا، بنابر اعلام آچارباز، استفاده صحیح از پرینتر کار چندان سختی نیست، فقط با رعایت چند نکته، کارایی دستگاه افزایش می‌یابد و کیفیت چاپ آن دچار مشکل نمی‌شود. در صورتی هم که به مشکلی برخورد کردید که قادر به رفع آن نبودید، باید مشکل به وجود آمده را با متخصص و تعمیرکار پرینتر درمیان بگذارید.

راهنمای گام به گام و مراحل استفاده از دستگاه فتوکپی و پرینتر چندکاره

برای استفاده صحیح از پرینتر، به مواردی که در این بحث ذکر می‌شود توجه کنید:

دفترچه راهنمای پرینتر را مطالعه کنید

قبل از نصب پرینتر لیزری، به دفترچه راهنمای پرینتر توجه کنید تا در هنگام نصب آن تمام موارد رعایت شود. گاهی عدم توجه به برخی موارد، می‌تواند مشکلاتی برای عملکرد صحیح پرینتر ایجاد کند.

نکاتی که در دفترچه راهنمای پرینتر مطرح می‌شود، در رابطه با نحوه استفاده صحیح از پرینترهای لیزری، نوع کاغذ مورد نیاز، نوع کارتریج و تنظیمات مربوط به چاپ است. پس با این وجود، اولین قدم برای استفاده صحیح از پرینتر، مطالعه دفترچه راهنمای آن است.

پرینتر را در جای مناسب قرار دهید

از دیگر نکات استفاده صحیح از پرینتر، قرار دادن پرینتر در جای مناسب است. بهتر است پرینتر را به دور از گردوغبار و نور آفتاب، روی یک میز قرار دهید. وجود گردوغبار در هوای اطراف، روی کیفیت چاپ پرینتر تاثیرگذار است، زیرا ممکن است موجب مسدود شدن چیپست‌های پرینتر شود.

جایی که برای قرار دادن پرینتر انتخاب می‌کنید هم باید دارای پریز برق باشد. همچنین از سالم بودن پریز برق اطمینان حاصل کنید. برای تمیز کردن پرینتر هم از دستمال بدون پرز استفاده کنید.

از کاغذ مناسب برای پرینتر استفاده کنید

برای استفاده صحیح از پرینترهای لیزری، باید به جنس، نوع و ضخامت کاغذ توجه کنید. هر پرینتری با یک نوع کاغذ با ویژگی‌های خاص سازگار است. ضخامت کاغذ تاثیر بالایی در کیفیت چاپ دارد. گاهی استفاده نکردن از کاغذ مناسب، پرینتر را دچار مشکل می‌کند و شاید شما متوجه دلیل این مشکل نشوید و به دنبال ایراد، باقی قسمت‌های دستگاه را بررسی کنید. پس در صورت بروز مشکل، اولین کاری که می‌کنید، بررسی کاغذ پرینتر است.

فقط در رابطه با کاغذ پرینتر این نکته را خاطرنشان کنیم، در صورتی که از پرینتر استفاده نمی‌کنید، کاغذها را از داخل آن بردارید. زیرا ممکن است روی سطح کاغذ گردوغبار نشسته و موجب کثیف شدن قطعات داخلی و هد پرینتر شود. پس هر زمانی که نیاز به پرینت گرفتن بود، کاغذ را داخل پرینتر قرار دهید.

از کارتریج سازگار با پرینتر استفاده کنید

مهم‌ترین نکته برای استفاده صحیح از پرینترهای لیزری، کارتریج سازگار با پرینتر است. در صورتی که از کارتریج نامناسب با پرینتر خود استفاده کنید، کیفیت چاپ را تا حد چشمگیری کاهش خواهید داد. به‌طور قطع، کارتریج لیزری اصل با دستگاه شما سازگار خواهد بود و مشکلی برای آن ایجاد نمی‌کند. اما اگر تمایل به استفاده از کارتریج طرح دارید، باید این نوع کارتریج را از فروشگاه‌های معتبر لوازم ماشین‌های اداری خریداری کنید.

نرم‌افزار پرینتر را روی کامپیوتر بروزرسانی کنید

برای استفاده صحیح از پرینتر، باید نرم‌افزار آن را روی کامپیوتر خود نصب کنید. این نرم‌افزار باید به‌صورت دوره‌ای به‌روزرسانی شود. گاهی یکی از دلایل بروز مشکل در عملکرد پرینتر، به نرم‌افزار آن برمی‌گردد. پس برای به‌روزرسانی نرم افزار پرینتر، به سایت تولیدکننده مراجعه کرده و آخرین نسخه موجود را دانلود و نصب کنید.

برای خاموش کردن پرینتر، دوشاخه آن را مستقیم از برق خارج نکنید. این کار موجب می‌شود که هد پرینتر در جای درست قرار نگیرد و برای روشن کردن دچار مشکل شود.از خاموش و روشن کردن مداوم پرینتر خودداری کنید.

برای افزایش عمر پرینتر، گاهی اقدام به تمیز کردن آن کنید.در زمان پرینت گرفتن، دستگاه را خاموش نکنید و درپوش آن را نیز باز نکنید. هر پرینتر دارای حداقل میزان استفاده در ماه است. در هنگام خرید با توجه به میزان استفاده ماهانه خود، دستگاه مورد نظر را انتخاب کنید. استفاده بیش از حد توان دستگاه، از عمر مفید آن می‌کاهد.

همیشه به‌خاطر داشته باشید که برای استفاده صحیح از پرینتر، جهت تعمیر و یا سرویس آن، باید از قطعات یدکی با کیفیت استفاده کنید. تعمیر پرینتر کار شما نیست و این کار را باید به یک متخصص در همین زمینه بسپارید.

آموزش نحوه پرینت گرفتن از فایل word

به منظور پرینت گرفتن از یک سند، ابتدا باید سیستم را به درستی به پرینتر متصل کنید. در این بخش به آموزش پرینت گرفتن در فایل ورد و مراحل آن اشاره می کنیم:

  1. ابتدا اقدام به باز کردن فایل ورد مورد نظر نمایید.

2. حالا به منوی File رفته و روی گزینه Print کلیک نمایید. با فشردن دکمه های Ctrl+P نیز می توانید به این قسمت دسترسی داشته باشید. لازم به ذکر است که در برخی از نسخه های قدیمی ورد به جای گزینه File عبارت Office وجود دارد.

3. زمانی که گزینه Print را انتخاب می کنید، به راحتی می توانید به تنظیمات چاپ دسترسی پیدا کنید. با کلیک کردن این گزینه، قادر به مشاهده سند مورد نظر خود به صورت پیش نمایش خواهید بود. در صورتی که تنظیمات خاصی انجام نمی دهید، می توانید به راحتی پرینت بگیرید.

4. زمانی که اقدام به استفاده از کلید های میانبر Ctrl+P می کنید، وارد منوی Print می شوید. سپس می توانید در کنار آیکون چاپگر، گزینه Copies را مشاهده کنید. این گزینه به شما این امکان را می دهد که از سند خود به تعداد دلخواه پرینت بگیرید.

5. در بخش Printer می توانید فایل ورد خود را برای پرینت گرفتن انتخاب نمایید. همچنین در قسمت Printer Properties قادر به تنظیم اندازه کاغذ و دیگر موارد هستید.

6. لازم به ذکر است مواردی که اشاره کردیم، برای زمانی است که قصد پرینت گرفتن از تمام صفحات فایل را دارید. اما چنانچه صفحات خاصی مد نظر شماست و به دنبال نحوه پرینت گرفتن هستید، باید از طریق روش زیر اقدام نمایید:

7. ابتدا دکمه های Ctrl+P را فشرده و سپس در بخش Setting به Print all Pages بروید. در لیستی که نمایش داده شده گزینه Custom Print را انتخاب کرده و در بخش Pages می توانید شماره صفحه اول و آخر را وارد نمایید.

8. در صورتی که در بین صفحات قصد پرینت گرفتن از یک صفحه خاص را دارید، به قسمت Setting بروید. سپس در بخش پیش نمایش فایل ورد، اقدام به انتخاب صفحه مورد نظر خود کرده و به Print all Pages بروید. پس از آن اقدام به انتخاب گزینه Print Current Page نمایید.

9. چنانچه روال چاپ صفحات مورد نظر مشخص نیست و ترتیب صفحات درست نیست، لازم است مجددا Custom Print را انتخاب کرد و از بخش Pages می توانید شماره صفحات را با یک کاما وارد نمایید.

10. در صورتی که برای چاپ اسناد و متون از پرینتر رنگی استفاده می کنید، در بخش Setting می توانید تنظیمات Color Printing Option را مشاهده کنید. سپس با توجه به سلیقه و نیاز خود می توانید تنظیمات را انجام داده و پرینت بگیرید.

11. در صورتی که درصدد پرینت پشت و رو گرفتن هستید، لازم است مجددا به Setting وارد شده و بخش Print one sided را مشاهده کنید. با انتخاب این گزینه، دستگاه قادر به چاپ تک تک صفحات خواهد بود. اما چنانچه گزینه Print on both sides را انتخاب کردید، دستگاه می تواند به صورت پشت و رو پرینت بگیرد.

 

دکمه بازگشت به بالا