عمومیکسب و کار ایرانیان

راهنمای خرید کنتور برق

انشعاب برق به دو دسته فشار ضعیف و انشعاب برق فشار قوی تقسیم می شود. فروش انشعاب با قدرت کمتر از ۳۰ کیلووات به صورت آمپری و فروش انشعاب با قدرت ۳۰ کیلووات و بیشتر بصورت کیلوواتی است.به گزارش، انشعاب برق به امکان استفاده مجاز از انرژی الکتریکی که از طریق خطوط و وسایل اندازه گیری لازم، طبق مقررات محقق می شود گفته می شود. انشعاب برق به دو دسته فشار ضعیف و انشعاب برق فشار قوی تقسیم می شود.

انشعاب برق فشار ضعیف عبارت است از انشعاب برق تک فاز با ولتاژ ۲۳۰ ولت و سه فاز با ولتاژ ۴۰۰ ولت و انشعاب برق فشار قوی عبارت است از انشعاب برق با ولتاژ‌های ۱۱ کیلوولت و فروش انشعاب شامل فروش انشعاب تکفاز و سه فاز است. فروش انشعاب با قدرت کمتر از ۳۰ کیلووات بصورت آمپری و فروش انشعاب با قدرت ۳۰ کیلووات و بیشتر به صورت کیلوواتی است.

وجود برق برای انسان امروزی یکی از ضروریات محسوب می شود و برای اینکه بتوانید منزل خود را به نعمت برق مستفید کنید لازم است تا یکسری از کارهای اداری را پشت سر بگذارید تا امکان بهره مندی از برق را داشته باشید. در این مقاله به مراحل درخواست کنتور برق خواهیم پرداخت تا بدانیم چه مراحلی را باید طی کنیم تا برای منزل خود کنتور برق وصل کنیم.

شرایط واگذاری انشعاب برق

انشعاب در صورتی به متقاضی داده می شود که یکی از دو شرط زیر برقرار باشد:

۱-  واحد مسکونی آماده سکونت و استفاده باشد (حداقل دارای یک اتاق، سرویس و آشپزخانه باشد).
۲-  واحد تجاری، عمومی و تولیدی آماده بهره برداری و کاملاً محفوظ باشد.

شدت جریان استاندارد در شهر، جهت انشعاب تک فاز ۲۵ آمپر و ۳۲ آمپر است و برای انشعاب سه فاز ۱۵ آمپر، ۲۵ آمپر و ۳۲ آمپر است. درحالی که ظرفیت استاندارد در روستاها برای انشعاب تک فاز و سه فاز ۱۵ آمپر، ۲۵ آمپر و ۳۲ آمپر تعیین شده است.

مراحل لازم برای گرفتن کنتور برق

مالکینی که قصد دارند برای ساختمان خود انشعاب برق خریداری کنند می توانند به سایت اینترنتی شرکت توزیع برق مراجعه کنند و از قسمت میز خدمت الکترونیک شرکت توزیع نیروی برق درخواست انشعاب برق خود را ثبت کنند. ایجاد میز خدمت الکترونیکی باعث شده است تا مراجعات حضوری افراد به حداقل خود برسد. در این قسمت به مراحل که لازم برای درخواست انشعاب برق می پردازیم و هریک از این مراحل را توضیح خواهیم داد.

–  مراجعه به خدمات مشترکین قسمت مربوطه واحد پذیرش متقاضی
–  تکمیل فرم تقاضای برق در واحد پذیرش
–  اعلام زمان بازدید و تهیه کروکی یا طرح از سوی مسئول پذیرش
–  دریافت فیش های مربوطه از واحد خدمات مشترکین
–  ارائه فیش های پرداخت شده به واحد خدمات مشترکین جهت کنترل نهایی
–  مراجعه به واحد نصب انشعاب جهت نصب کنتور

مرحله اول:

افراد برای ثبت درخواست انشعاب برق ابتدا باید به سایت استان خود مراجعه کنند و در آنجا درخواست انشعاب برق خود را ثبت نمایند. برای اینکه بتوانید درخواست انشعاب برق خود را به ثبت برسانید باید تصاویر اسکن شده از مدارک شناسایی خود نظیر کارت ملی، تصویر سند تک برگ ملک و تصویر جواز ساخت صادره از شهرداری را همراه خود داشته باشید تا در صورت لزوم آنها را در سایت بارگذاری کنید بعد از اتمام ثبت درخواست یک کد پیگیری به شما داده می شود و کارشناسان مربوطه درخواست شما را بررسی می نمایند و از طریق ارسال پیامک تمام مراحل پیشرفت کار را به شما اطلاع می دهند.

مرحله دوم:

در مرحله بعد در صورت اینکه ثبت درخواست شما به خوبی پیش رفت، کارشناسان مربوطه درخواست شما را بعد از بررسی های لازم وارد مرحله ای می کنند که لازم است این کارشناسان با مراجعه حضوری به محل ساختمان، از اصالت مدارک بارگذاری شده در سایت اطمینان حاصل نمایند.

در این مرحله کارشناسان یک گزارش فنی از بازدید خود تهیه می نمایند. پس از طی مراحل ذکر شده قرارداد الکترونیکی تامین برق برای شما ارسال می شود و شما بعد از بررسی آن، این قرارداد الکترونیکی را در سایت ذکر شده تائید می نمایید. در انتهای این قسمت شما باید هزینه ها و فیش صادره جهت قرارداد را تسویه نمائید.

مرحله آخر:

در انتها بعد از طی مراحل بالا و اطمینان از تائید درخواست، شما باید به شرکت های سازنده تابلوی برق مراجعه کنید دقت داشته باشید که این شرکت ها باید به تائید اداره برق رسیده باشد. بعد از خرید کنتور برق باید آنرا در محل مناسبی نصب نمائید تا بعداً کارشناسان اداره برق به ساختمان شما مراجعه کنند و انشعاب برق شما را به کنتور متصل نمایند.

مدارک لازم جهت درخواست انشعاب چیست؟

مدارک مورد نیاز جهت ثبت درخواست انشعاب برق شامل موارد زیر است:

*  تصویر کارت ملی
*  تصویر پشت وروی سند تک برگ ویا صلح نامه محضری برق ویا تصویر سند دفترچه‌ای به همراه بنچاق محضری ویا وکالت محضری معتبر
*  تصویر جواز ویا پروانه ساختمانی صادره از سوی شهرداری

همچنین متقاضیان برای تهیه مدارک لازم جهت درخواست انشعاب باید موارد زیر را نیز در نظر داشته باشند:

متقاضیان برق خانگی: ارائه درخواست متقاضی
متقاضیان کشاورزی: ارائه پروانه بهره برداری معتبر از سازمان آب منطقه ای یا جهاد کشاورزی با قید قدرت و زمان اعتبار
متقاضیان صنعتی: ارائه پروانه کسب معتبر یا گواهی فعالیت صنعتی از اتحادیه صنوف مربوطه یا اتحادیه شرکت های تعاونی صنعتی و همچنین ارائه یکی از مدارک زیر برای مشترکین صنعتی دیماندی:

– جواز تاسیس -موافقت اصولی -کارت شناسائی- گواهی فعالیت صنعتی و پروانه بهره برداری معتبر
– متقاضیان عمومی ارائه نامه از ارگان مربوطه
– متقاضیان سایر مصارف ارائه درخواست متقاضی
– قبض همسایه
– اصل سند ملک یا پروانه ساختمانی معتبر

شرایط واگذاری انشعاب برق

در هنگام واگذاری انشعاب به متقاضی، شرکت موارد زیر را در نظر می گیرد:

*  شرط عمومی واگذاری (فروش) انشعاب برق برای قدرت درخواستی (دیماند) کمتر از ۳۰ کیلو وات، برحسب جریان است.
*  برقراری انشعاب به صورت هوایی مجموعاً تا ۲۰ کیلو وات مجاز است.
*  متقاضیان برق با دیماند کمتر از ۳۰ کیلو وات (۱۵۰ آمپر)، از احداث خطوط نیرو رسانی و تأسیسات برق در داخل محدوده خدمات شهری معاف خواهند شد.
*  متقاضیان برق با مجموع دیماند از ۳۰ کیلو وات تا ۱۵۰ کیلو وات، از واگذاری زمین پست معاف خواهند شد.
*  متقاضیان برق با مجموع دیماند از ۱۵۰ کیلو وات تا ۲۵۰ کیلو وات به تشخیص شرکت و از قدرت ۲۵۰ کیلو وات به بالا، باید زمین پست واگذار نمایند. بدیهی است هزینه واگذاری زمین پست پس از انتقال سند قطعی به نام شرکت توزیع برق و با قیمت کارشناسی به متقاضی پرداخت خواهد شد.
*  متقاضیان برق خانگی روستایی، در فاصله کمتر از ۲۰۰ متر از شبکه فشار ضعیف، از احداث خطوط نیرو رسانی معاف هستند. سایر متقاضیان در روستا، در صورت نیاز به شبکه و تأسیسات، باید با هزینه خود آن را ایجاد کنند.
*  در خارج از محدوده خدمات شهری، اگر تأمین برق به تشخیص شرکت از شبکه (خط) موجود مقدور نباشد، باید تأسیسات مورد نیاز توسط متقاضی احداث شود.
*  شرایط واگذاری انشعاب به متقاضیان واقع در مجموعه ها و بلوک های ساختمانی عیناً مشابه سایر متقاضیان فشار ضعیف که به صورت منفرد، تقاضای برق می کنند، خواهد بود. الزاماً متقاضیان باید، مشترکاً درخواست برق کنند. لازم به ذکر است که بازدید، طراحی، پیشنهاد و ایجاد تأسیسات برق مورد نیاز برای مجموعه ها (در سطح، ارتفاع) مشترکاً انجام می شود و پس از انعقاد قرارداد لازم و تعیین تعهدات و ایجاد تأسیسات مورد نیاز، انشعاب هریک از واحدهای مجموعه می تواند به صورت مجزا واگذار و برقدار شود.
*  واگذاری بیش از یک انشعاب برای یک محل با یک کاربری، غیر مجاز است.

نکات ایمنی لازم درباره کنتور برق چیست؟

–  به هیچ وجه بدون آگاهی در کنتور برق دستکاری نکنید زیرا کوچکترین اشتباه در هنگام دستکاری کنتور می تواند خطرات جبران ناپذیری داشته باشد.
–  هنگامی که میخواستید سیم کشی ساختمان خود را انجا دهید حتماً باید این سیم کشی را از فیوز برق قطع نمایید زیرا اتصال به فیوز می تواند باعث برق گرفتگی افراد شود.
–  در انتخاب محل نصب کنتور دقت کافی داشته باشید و آنرا در محل مناسبی نصب نمایید در صورت نیاز یا بروز هرگونه حادثه بتوانید به آسانی به آن دسترسی داشته باشید.
–  در هنگام سیم کشی برق ممکن است برخی نقاط دچار اتصالی و در برخی حالات دچار آتش سوزی شود پس بهتر است در این مواقع سریعاً کنتور را قطع نمایید.
–  همیشه نکات ایمنی و استفاده درست و صرفه جویی در مصرف برق را در الویت خود قرار دهید.

در زمینه تامین انشعاب برق ساختمان ممکن است چه تخلفاتی صورت بگیرد؟

برخی از افراد با بی توجهی و کوتاهی در زمینه مسئولیت اجتماعی و شهروندی خود، اقدام به اتصالات غیر مجاز برق می نمایند. اینگونه افراد با متصل کردن سیم برق به شبکه سراسری برق از قسمت تیرهای چراغ برق، اقدام به دزدی و سرقت برق می نمایند و این عمل آنها مصداق واقعی جرم پنداشته می شود زیرا بدون کسب هیچ گونه مجوزی اقدام به این کار می کنند و حق سایر شهروندان را ضایع می نمایند . قانون مجازات اسلامی برای اینگونه از افراد مجازات هایی را پیش بینی کرده است.

سوالات متداول

انشعاب آزاد چیست؟انشعاب آزاد انشعابی است که مشترک بدون پرداخت هزینه عمومی انشعاب و با پرداخت ودیعه معمولا بصورت موقت، جهت ساخت و ساز و یا سایر موارد انشعاب را خریداری می نماید. بهای برق مصرفی این گونهراهنمای خرید کنتور برق

کنتور اکتیو: دستگاهی است که برای اندازه گیری مقدار انرژی اکتیو برق مصرفی مشترک مورد استفاده قرار میگیرد.

کنتور راکتیو: دستگاهی است که برای اندازه گیری مقدار انرژی راکتیو بکار میرود.

انشعابات ولتاژ اولیه: این انشعابات از ولتاژ اولیه ۲۰ کیلوولت تغذیه میشوند و لوازم اندازه گیری آنها در روی شبکه فشار متوسط نصب میشود و طبق آیین نامه تکمیلی تعرفه های برق برای متقاضیان با قدرت درخواستی بیش از ۲۵۰ کیلووات و حداکثر ۲ MW را شامل میشود.

انشعابات ولتاژ ثانویه: این انشعابات اصولا با ولتاژ ۳۸۰ ولت تغذیه میشوند و لوازم اندازه گیری آنها به روی شبکه فشار ضعیف نصب میشود.

ماکسیمتر: دستگاهی است که بر روی کنتور‌های اکتیو نصب شده و حداکثر توان مصرفی را در یک بازه زمانی مشخص (۱۵ دقیقه) نشان میدهد.

اساس کار کنتور برق:

کنتور‌ ها بر اساس نیروی الکترومغناطیس عمل میکنند. میدانیم که اگر از یک سیم پیچ جریان برق بگذرد در اطراف آن یک میدان مغناطیسی ایجاد میشود که شدت و جهت این میدان به جریان عبوری از سیم پیچ بستگی دارد. در کنتور‌های تکفاز دو دسته سیم پیچ وجود دارد که یکی از آنها دارای تعداد دور کم و قطر بیشتر نسبت به دیگری است. سیم پیچ ضخیم تر با دور کمتر را سیم پیچ جریان و دیگری را سیم پیچ ولتاژ می نامند.

خرید انواع کنتور برق:

برای مصارف خانگی دو نوع کنتور تک فاز و سه فاز بطور عام وجود دارند که در دسته بندی کنتور ها به نوع اکتیو معروفند. اما در مصارف صنعتی میتوان به کنتور‌های راکتیو و کنتورهای دو تعرفه اشاره کرد. از طرق دیگر میتوان کنتور‌ها را به دو دسته مکانیکی و دیجیتالی تقسیم بندی کرد که منظور از مکانیکی همان کنتور‌های معمولی هستتد.

 

دکمه بازگشت به بالا