سالی چندبار می‌توانیم خون اهدا کنیم؟

اهدای خون و فرآورده های آن جان بسیاری از بیماران را نجات می دهد. روزانه افراد زیادی در سراسر جهان به خون و فرآورده های خونی سالم نیاز دارند که بارزترین نمونه آن نیاز به خون در جراحی ها و تصادفات است که در این میان برخی از افراد مانند بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور یا هموفیلی نیز باید به خون خود ادامه دهند. به کونوگ موسیقی خون و ترولد این نازیازند .

بر اساس این گزارش، با وجود پیشرفت های گسترده در علم پزشکی، هیچ ماده ای ساخته نشده است که بتواند به طور کامل جایگزین خون شود. بنابراین برای درمان بیمارانی که نیاز به خون و فرآورده های آن دارند، لازم است از داوطلبان خون گرفته شود و پس از طی مراحل مختلف به دست بیماران برسد. از سوی دیگر، هر محصولی را می توان برای مدت محدودی نگهداری کرد. به عنوان مثال، پلاک ها را می توان تنها به مدت سه روز در دمای 22 درجه سانتی گراد نگهداری کرد.

بر اساس اعلام سازمان انتقال خون ایران محدودیت مدت نگهداری خون و فرآورده های خونی باعث می شود نیاز اهداکنندگان در مراکز درمانی و بیماران به صورت مداوم و روزانه باشد و در نتیجه اهدای خون در سطح جامعه نیز باید انجام شود. استمرار در جهت رفع نیازهای بیماران مبتلا به خون، گفت: این موضوع اهمیت اهدای خون را دو چندان می کند.

در این مقاله با هدف ترویج فرهنگ اهدای خون به سوالات رایج و متداول در مورد اهدای خون پاسخ داده شده است.

آیا اهدای خون خطری دارد؟

خوب، اهدای خون یک فرآیند کاملاً ایمن و بی خطر است. همه اهداکنندگان قبل از اهدای خون تحت معاینه پزشکی و مصاحبه قرار می گیرند تا اطمینان حاصل شود که اهدای خون مشکلی برای داوطلب و گیرنده ایجاد نمی کند. در طی فرآیند اهدای خون، حجم مشخصی از خون به دست می آید. دستگاه گردش خون به راحتی می تواند خود را با از دست دادن این حجم خون سازگار کند بدون اینکه مشکلی برای بدن اهدا کننده ایجاد کند.

با این حال، درصد کمی از اهداکنندگان خون ممکن است در اثر اهدای خون واکنش های خفیفی مانند سرگیجه، سبکی سر، درد و کبودی در بازو را تجربه کنند که به راحتی قابل پیشگیری و درمان است.

آیا بین دست چپ و راست در اهدای خون تفاوتی وجود دارد؟

رگ و بازوی اهداکننده ای که برای فرآیند اهدا انتخاب می شود در عمل تفاوتی با هم ندارند. یک متخصص رقیق‌کننده خون، بر اساس قضاوت و تجربه خود، رگی را که مناسب‌ترین رگ می‌داند انتخاب می‌کند. اما اگر وریدهای هر دو بازو خون کافی داشته باشند، داوطلب نیز توجه می کند.

آیا اهدای خون دردناک است؟

عمل خونریزی تنها زمانی که سوزن وارد پوست بازو می شود باعث ایجاد درد و التهاب کوتاه در همان ناحیه می شود که موقتی و موقتی است و در بقیه مراحل هیچ درد و التهابی وجود ندارد.

چند بار می توانیم خون اهدا کنیم؟

حداکثر تعداد اهدای خون در سال به نظر پزشک و تمایل به اهدای خون برای مردان چهار بار در سال و برای زنان سه بار در سال بستگی دارد.

در اهدای خون چه مقدار خون گرفته می شود؟

در حال حاضر در تمامی مراکز اهدای خون کودکان از کیسه های خون با ظرفیت 450 سی سی استفاده می شود، اما با در نظر گرفتن خون مورد نیاز برای انجام آزمایش های غربالگری، امکان دریافت تا 500 سی سی خون از اهدا کننده وجود دارد.

پیام پایانی

خروج از نسخه موبایل