رشد ۱۳ درصدی اهدای خون در ۱۴۰۱/بیشترین و کمترین گروه‌های خونی در کشور

سخنگوی سازمان انتقال خون کیشور از افزایش 13 درصدی اهدای خون در 3 ماهه نخست به 1401 نفر خبر داد و بیشترین و کمترین تعداد گروه های خونی را در کیشور اعلام کرد.

دکتر عباس صداقت در گفتگو با روابط عمومی، وی درباره وضعیت اهدای خون در سه ماهه نخست سال جاری گفت: در بهار سال 1401 که شامل سه ماه اول سال می شود، حدود 710 هزار نفر از هموطنان به مراکز اهدای خون در سراسر کشور مراجعه کردند که از این تعداد حدود 570 هزار نفر. مردم موفق به اهدای خون شدند.

افزایش 13 درصدی اهدای خون در 3 ماهه سال 1401

وی افزود: خوشبختانه با احساس مسئولیت وطن پرستان و خیرین، سازمان انتقال خون ایران همیشه همراه ماست و همچنین با تلاش همکاران در پایگاه های انتقال خون سراسر کشور شاهد 13 درصد بودیم. افزایش شاخص اهدای خون در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته توانستیم مشکل نیاز مراکز درمانی و بیماران به خون و فرآورده های خونی را برطرف کنیم که انجام آن مشکل بود. در سال گذشته و با ذخیره حدود 10 روزه توانستیم این نیاز را به طور کامل، جامع و به موقع برطرف کنیم.

3 استان خون اهدا می کنند

صداقت ادامه داد: لازم به ذکر است که بیشترین رشد شاخص اهدای خون در استان های خراسان شمالی با 35 درصد رشد، استان همدان با 33 درصد رشد و استان کردستان با 32 درصد رشد مشاهده شد.

مشارکت 4.5 درصد زنان در اهدای خون

وی درباره وضعیت مشارکت زنان در اهدای خون نیز گفت: در کشور همچنان شاخص مشارکت زنان در اهدای خون به طور قابل توجهی کمتر از میانگین کشورهای توسعه یافته و تقریبا معادل 4.5 درصد است. در خصوص اهدای خون زنان در سه ماهه نخست امسال بیشترین رشد را در استان های کردستان با رشد حدود 9 درصد، لرستان با رشد 8 درصد و خراسان شمالی با رشد 7 درصدی داشته ایم. نسبت به مدت مشابه سال گذشته. البته در استان های قزوین، سیستان و بلوچستان، اردبیل، زنجان، مرکزی، گلستان و خراسان جنوبی مشارکت زنان در اهدای خون بالای شش درصد بوده است.

بیشترین و کمترین گروه خونی در کشور

صداقت درباره وضعیت شیوع گروه های خونی در کشور گفت: از نظر شیوع گروه های خونی تقریبا 90 درصد جمعیت کیشور دارای گروه خونی مثبت و تنها 10 درصد از جمعیت کیشور دارای گروه خونی منفی هستند. . در عین حال گروه خونی O مثبت با حدود 34 درصد بیشترین فراوانی را در نوجوانان دارد. پس از آن A با فراوانی 27 درصد مثبت و سپس B با فراوانی 23 درصد مثبت است. گروه خونی بعدی AB مثبت با فراوانی هفت درصد است. گروه خونی O منفی حدود سه تا چهار درصد از جمعیت جوانان را تشکیل می دهد و حدود سه درصد از جمعیت جوانان نیز دارای گروه خونی A منفی هستند. همچنین حدود دو درصد گروه خونی B منفی و کمتر از یک درصد نیز گروه خونی AB منفی دارند.

وی گفت: افراد دارای گروه خونی AB مثبت گیرنده کل خون محسوب می شوند و می توانند از تمامی گروه های خونی خون و فرآورده های خونی دریافت کنند. اگرچه توصیه این است که طبق پروتکل‌های بین‌المللی و دستورالعمل‌های بین‌المللی، خون اهدایی باید از نظر آنتی‌بادی به دقت ارزیابی شود و گروه‌های خون اهداکننده و گیرنده از نظر سازگاری بررسی شود. در عین حال افرادی که گروه خونی O منفی دارند می توانند اهداکنندگان عمومی باشند و همه کسانی که به خون نیاز دارند می توانند در همه گروه های خونی خون اهدا کنند.

صداقت تاکید کرد: خوشبختانه کیشور یکی از معدود کشورهای جهان است و کیشور تنها منطقه ای در شمال آفریقا و شرق مدیترانه است که شبکه پخش سراسری دارد که به طور کامل در کیشور راه اندازی و به طور کامل فعال است. یعنی کلیه مراکز درمانی و کلیه بیمارانی که نیاز به خون و فرآورده های خونی دارند می توانند از مهمترین نقاط کیشور خون دریافت کنند. بنابراین از طریق این شبکه تمامی استان ها، شهرها و بیمارستان هایی که بیش از 940 بیمارستان دارای بانک خون دارند، خون رسانی می شود. امروز به جرات می توان گفت که با یاری خداوند و همکاری خیرین سازمان انتقال خون ایران با درخواست مراکز درمانی سراسر کشور با نمونه خون مناسب مواجه هستیم و 100 درصد درخواست ها از مراکز درمانی سراسر کشور از نظر ایمنی خون دارای بالاترین کیفیت هستند و مسئولیت فرآورده های خونی بر اساس بالاترین استانداردهای جهانی بر عهده ماست.

پیام پایانی

خروج از نسخه موبایل