عدم اجرای کامل پزشکی خانواده در کشور نیازمند آسیب شناسی و تهیه برنامه مدون است

وی گفت: ابتدا باید تشخیص دهیم که چرا پزشکی خانواده به طور کامل در کشور معرفی نشده است و با شناخت مزایا و معایب این آسیب شناسی، یک جمع بندی مدون برای رفع موانع اداری تهیه کنیم.

به گزارش روابط عمومی، دکتر بهرام عین اللهی در نخستین نشست کارگروه ارزیابی و بازنگری نسخه 02 پزشکی خانواده در دولت سیزدهم، گفت: برای اجرای آن باید برنامه واقع بینانه و تخیلی تدوین شود. پزشکی خانواده در دنیا ثابت شده است که هر کشوری با شرایط خود می تواند برنامه هایی را اجرا کند و هیچ کشوری نمی تواند به کشور دیگری تجویز کند و باید طب خانواده را متناسب با شرایط خود ایران معرفی کنیم.

وی افزود: مهم ترین نکته در توسعه و معرفی پزشکی خانواده در کشور، مقبولیت مردمی است. هر برنامه ای که مردم قبول نکنند اجرا نمی شود. واکسیناسیون حجم زیادی واکسن داده است و اگر بخواهیم با همت و ابزار وزارت بهداشت این کار را انجام دهیم بیش از یک سال طول می کشد اما چند ماه دیگر از 100 جلوتر هستیم. میلیون ها دوز از واکسن، اما مردم بسیار خوب درمان می شوند. .
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در طول تدوین برنامه «پزشکی خانواده» باید به تأمین زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، امکان‌سنجی و البته درک مردم توجه شود. برای اجرای طب خانواده ابتدا باید آگاهی و اطلاع رسانی شود چرا که برخی تصور می کنند محدود به اجرای آن است اما باید مردم را در آن مشارکت داد.

عین اللهی گفت: در زمینه آموزش پزشکی پیشرفت خوبی داشته ایم و به خودکفایی رسیده ایم که البته زمان زیادی را برد. در آموزش پزشکی خانواده مشکلی نداریم و طراحی و اجرای برنامه های آموزشی پزشکی خانواده به ویژه دوره های کوتاه مدت برای پزشکان عمومی آسان است.

وی گفت: امروز حوزه سلامت نیازمند توجه ویژه است. از 18 استان کشور و بسیاری از مراکز بهداشتی و درمانی بازدید کردم. ما باید بخش سلامت را احیا کنیم. همه باید به تقویت زیرساخت های سلامت کمک کنند و در صورت لزوم با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تعامل و همکاری خواهیم داشت.

به گزارش وب دا، وزیر بهداشت گفت: می توانیم اولین جلسه شورای عالی سلامت در زمینه پزشکی خانواده را با حضور رئیس جمهور یا معاون اول رئیس جمهور برگزار کنیم، اما قبل از آن برنامه نوشته و اجرا شده بود. کوتاه مدت، بین بلند مدت و بلند مدت آماده شده است. خانه های بهداشت در قلب نظام سلامت قرار دارند و البته نیاز به تقویت دارند. منابع بیشتر وزارت بهداشت را به سمت بخش سلامت، احیای امکانات بهداشتی و شبکه های بهداشتی هدایت خواهیم کرد.
انتهای پیام/

خروج از نسخه موبایل