عمومیکسب و کار ایرانیان

مدت زمان رشد درخت اکالیپتوس

همانطور که گفته شد اکالیپتوس گیاهی دارویی است که وجود آن در خانه علاوه بر تصفیه هوای اتاق، به دور کردن حشرات و گزنده های مزاحم نیز کمک می‌کند. پرورش اکالیپتوس از طریق بذر و ریشه دار کردن قلمه انجام می‌شود. رشد اکالیپتوس از طریق کاشت بذر بهترین روش برای تکثیر گیاه جدید است، زیرا تکثیر توسط قلمه کاری دشوار است و میزان موفقیت آن بسیار کمتر است. در ادامه با این دو روش بیشتر آشنا می‌شویم و شمارا از قیمت نهال اکالیپتوس مطلع میکنیم.

تکثیر اکالیپتوس از طریق قلمه

در صورتی که یک اکالیپتوس سالم و بالغ داشته باشید، می‌توانید آن را تنها با یک برش تکثیر کنید. برای انجام اینکار یک یا چند ساقه از اکالیپتوس را انتخاب کنید و قلمه هایی به طول 10 الی 15  سانتی متر از آنها جدا کنید. قلمه ها را در گلدان کوچکی حاوی پرلیت، ماسه سیلیس و یا بستر آماده کاشت قرار دهید. برای ریشه دهی قلمه باید به صورت مرتب آن را غبار پاشی کنید و گلدان آن را در مکانی گرم با نور مناسب خورشید قرار دهید. بعد از گذشت چند هفته با مشاهده برگهای جدید متوجه می‌شوید که قلمه شما ریشه زایی کرده است و به مواد مغذی بیشتری نیاز دارد. بعد از رشد بیشتر قلمه و تعداد برگهای بیشتر می‌توانید گلدان آن را بزرگتر کنید و یا اکالیپتوس جوانتان را به باغچه منتقل کنید.

Eucalyptus tree growth period

تکثیر اکالیپتوس از طریق کاشت بذر

  1. خواب زمستانی بذرها

برای انجام این کار ابتدا بذر های اکالیپتوس مورد نظرتان را تهیه کنید. بسته بذر ها را به مدت 2 ماه در یخچال قرار دهید تا کاملا خنک شوند. این کار طبقه بندی نامیده می‌شود و به تسریع رشد جوانه ها و ترغیب بذر به جوانه زنی کمک می‌کند. قرار دادن دانه ها در یخچال در واقع شبیه سازی دوره خواب آنها در طول زمستان است. بنابراین دانه ها در محیط سرد یخچال به خواب می‌روند و وقتی از یخچال خارج می‌شوند، اقدام به رشد و جوانه زنی می‌کنند.

خواب زمستانی بذرها

  1. بهترین زمان برای کاشت بذر

دانه های اکالیپتوس را در منزل و اواخر زمستان و چند هفته قبل از آخرین یخبندان در گلدان بکارید. برای پیدا کردن زمان دقیق کاشت بهتر است سایت خرید گل دنبال کنید. به طور کلی اواسط تا اواخر بهمن ماه زمان مناسبی برای کاشت دانه ها است.

بهتری زمان کاشت بذر اکالیپتوس

  1. طریقه کاشت دانه های اکالیپتوس

یک گلدان مناسب انتخاب کنید و آن را به خوبی با یک خاک متخلخل و سبک مانند پرلیت پر کنید و دانه ها را روی خاک گلدان بپاشید. روی بذر ها را به حالت غبار پاشی، یک لایه ماسه باغبانی بریزید. این لایه نهایی از ماسه، بذر ها را گرم می‌کند و هنگام جوانه زدن آنها را مرطوب نگه می‌دارد. توجه داشته باشید که ماسه شما حتما از نوع باغبانی باشد و از شن و ماسه ساحل یا حیات خلوت استفاده نکنید، زیرا درون این ماسه ها می‌تواند عوامل بیماری زا و آلودگی های خاکی وجود داشته باشد و باعث تخریب دانه ها شود.

کاشت بذر اکایپتوس

  1. رطوبت دانه ها را فراموش نکنید

بعد از کاشت دانه ها و پوشاندن آنها با ماسه، آنها را به صورت ملایم غبار پاشی کنید تا به استقرار آنها در خاک و رشد بهترشان کمک کنید. همراه با رشد جوانه ها هر 1 یا 2 روز یکبار خاک گلدان را مه پاشی کنید تا بستری مرطوب برای دانه ها به وجود آورید.

غبار پاشی برای تامین رطوبت دانه ها

  1. دانه ها را گرم نگه دارید

بهتر است گلدان را به یک مکان گرم مانند گلخانه و یا بالای یخچال در یک آشپزخانه نورگیر منتقل کنید. همچنین استفاده از یک گرمکن و قرار دادن آن در کنار گلدان و یا زیر آن برای گرم نگه داشتن دانه ها و کمک به جوانه زنی مفید است.

گرم کردن دانه ها

  1. هرس جوانه ها

ضعیف ترین و شکننده ترین نهال ها را جدا کنید. از آنجا که در هر گلدان چندین بذر کاشته اید، ممکن است بیش از یک جوانه داشته باشید. بنابراین گلدان را بررسی کنید و بزرگترین، ضخیم ترین و سالم ترین گیاهچه را نگه دارید. از یک قیچی استریل شده با الکل استفاده کنید و تمامی نهال های ضعیف را جدا کنید. بعد از رسیدن جوانه ها به اندازه دلخواه نوبت به منتقل کردن آنها به باغچه و فضای بیرون است.

هرس کردن شاخه ها

پیوند نهال ها با فضای باز

نهال ها را در اواسط تابستان از خانه خارج کنید و به فضای باز منتقل کنید. گرمای تابستان برای انتقال اکالیپتوس به خارج از خانه ایده آل است. برای اینکار یک فضای آفتابی را انتخاب کنید و توجه داشته باشید که نهال اکالیپتوس به آفتاب کامل یعنی روزانه 6 الی 8 ساعت از نور مستقیم خورشید نیاز دارد. همچنین با توجه به رشد سریع اکالیپتوس و سایز نهایی آن، باید مکانی را انتخاب کنید که از حصار یا ساختمان ها چند متر فاصله داشته باشد تا ساختار گیاه و ساختمان ها خراب نشود.

  1. گیاه را از باد شدید محافظت کنید

اطمینان حاصل کنید که مکان انتخابی شما گیاه را از باد شدید محافظت می‌کند. اکالیپتوس جوان ریشه کوتاهی دارد، بنابراین ممکن است در مقابل باد مقاومت نکند.

نهال اکالیپتوس

  1. خاک باغچه را اصلاح کنید

با استفاده از دست و یا تیلر شخم زنی خاک مکان مورد نظر را تا عمق 30 سانتی متری بیرون بریزید. از یک کمپوست قدیمی و غنی استفاده کنید و آن را جایگزین خاک فعلی کنید. این امر باعث می‌شود که خاک از مواد مغذی و زهکشی خوبی برخوردار شود.

شخم زنی باغچه

  1. نهال ها را در زمین بکارید

در ابتدا سوراخ هایی بزرگتر از گلدان نهال ها حفر کنید. برای حفر سوراخ از بیلچه استفاده کنید و آنها را کمی وسیعتر و عمیق تر از گلدان ها حفر کنید. در صورتی که 2 گلدان مجزا داشته باشید، باید گودال های آنها را حداقل 2.5 متر از یکدیگر فاصله دهید تا ریشه های آنها در هنگام بلوغ به هم برخورد نکند. نهال ها را به آرامی از گلدان خارج کنید و هر گلدان را در یک سوراخ قرار دهید و محل استقرار آن را خاک ریخته و خاک اطراف ریشه را با دست ثابت کنید. بعد از کاشت، نهال را به طور کامل آبیاری کنید تا ریشه آن در زمین محکم شود.

نکات نگهداری از نهال تازه کاشته شده

مالچ به کنترل دمای خاک، محافظت از درخت در برابر سرما، از بین بردن علفهای هرز و مرطوب نگه داشتن خاک کمک می‌کند. مالچ برای اکالیپتوس یک ماده آلی ضخیم و حجیم مانند کمپوست است.

خاک را مرطوب نگه دارید

اکالیپتوس خشکسالی را تا مقدار کمی تحمل می‌کند اما در خاک دائما مرطوب بهترین رشد را دارد. در طول فصول خشک بهتر است حداقل هفته ای یکبار درختان را آبیاری کنید. برگهای دارای چین و چروک و یا مچاله شده نشان از آبیاری کم دارد و باید گیاه را سیراب کنید. نهال های جوان به آبیاری حساسیت بیشتری دارند اما پس از گذشت حدود 5 سال دیگر نیازی به آبیاری زیاد و یا حتی در فصول خشک وجود ندارد.

کوددهی را فراموش نکنید

اکالیپتوس را باید به طور مرتب در فصول کوددهی تغذیه کنید. فصل رشد این گیاه بین اواسط بهار تا اواسط تابستان است. بهتر است هر هفته قبل از آبیاری گیاه یک کود مایع به آب اضافه کنید. بهترین کود مایع برای اکالیپتوس کودی غنی از فسفر با نیتروژن کم است. در 2 دوره نهایی کوددهی در تابستان از یک کود دارای پتاسیم استفاده کنید تا برای تقویت درخت در زمستان کمطرح توجیهی کاشت درخت اکالیپتوس کاشت درخت ، یک برنامه‌ریزی است که برای راه‌اندازی کسب و کار کاشت درخت اکالیپتوس به منظور استفاده در صنایع چوب و کاغذ، طراحی می‌شود. طرح توجیهی درخت شامل اطلاعاتی مانند میزان سرمایه‌گذاری، نوع و تعداد درختان، نگهداری و تنظیم شرایط محیطی، بازار هدف و… است.

هدف از نگارش طرح توجیهی کشت و پرورش ، برنامه‌ریزی و راه‌اندازی کسب و کار کاشت درخت اکالیپتوس است بدون این که در میان راه با مشکلات مالی و اقتصادی روبه‌رو شویم.با نگارش یک طرح توجیهی قوی و دقیق، می‌توان به راحتی به دریافت مجوز کاشت درخت اکالیپتوس و وام دست یافت. همچنین، با نگارش یک طرح توجیهی دقیق و شامل تمام اطلاعات مورد نیاز، می‌توان بهبود‌های لازم را برای بهبود نتیجه کسب و کار ارایه داد و رویکردی بهینه و اقتصادی به کاشت درخت اکالیپتوس داشت.

راهنمایی کاشت درخت اکالیپتوس

۱. انتخاب منطقه کاشت:

درخت اکالیپتوس برای رشد به آب و هوای گرم و خشک و خاکی با خاصیت‌های خاکی مشخصی نیاز دارد. برای کاشت درخت اکالیپتوس باید یک منطقه با شرایط مناسب انتخاب شود. به طور کلی، این درخت در مناطق با زمستان‌های ملایم و تابستان‌های گرم و خشک رشد می‌کند. همچنین، خاک باید دارای دفع آب مناسب، اسیدیته مناسب و عمق کافی باشد.

۲. انتخاب گونه:

هر گونه اکالیپتوس دارای خصوصیات مختلفی است و برای کاشت باید گونه‌ای با توجه به هدف کاشت، شرایط آب و هوایی و خاک منطقه انتخاب شود. برای مثال، برخی از گونه‌های اکالیپتوس برای تولید چوب و برخی دیگر برای تولید روغن و عصاره استفاده می‌شوند.

۳. زمان کاشت:

زمان کاشت به شرایط آب و هوایی منطقه و نوع گونه اکالیپتوس بستگی دارد. برای مثال، برخی از گونه‌های اکالیپتوس در بهار و تابستان کاشت می‌شوند و برخی دیگر در پاییز و زمستان. پیش از کاشت، بهتر است با یک کارشناس کشاورزی مشورت کنید و زمان کاشت را براساس شرایط منطقه تعیین کنید.

۴. روش کاشت:

روش کاشت باید بر اساس شرایط منطقه، گونه اکالیپتوس و هدف کاشت تعیین شود. در برخی از مناطق، کاشت مستقیم در زمین انجام می‌شود و در برخی دیگر از روش کاشت در نرده‌های کاشت استفاده می‌شود.همچنین، روش آبیاری نیز باید بر اساس شرایط منطقه و نوعخاک تعیین شود. در مناطقی که آبیاری با آب شور صورت می‌گیرد، می‌توان از روش آبیاری تحت فشار با آب شور استفاده کرد.

۵. مراقبت‌های لازم:

در ابتدای رشد درخت اکالیپتوس، به مراقبت‌های لازم نیاز دارد تا رشد بهتری داشته باشد. در این مرحله، بهتر است از علف‌کش، آبیاری منظم، کنترل آفات و بیماری‌ها و زیره‌کشی استفاده کنید.در صورت نیاز، می‌توان از کودهای آلی و شیمیایی استفاده کرد.

۶. برداشت:

زمان برداشت بستگی به هدف کاشت و نوع گونه اکالیپتوس دارد. برخی از گونه‌های اکالیپتوس برای تولید چوب پس از ۶ تا ۷ سال و برخی دیگر برای تولید روغن و عصاره پس از ۲ تا ۳ سال برداشت می‌شوند.به طور کلی، کاشت درخت اکالیپتوس به دلیل سریع بودن رشد و سازگاری با شرایط آب و هوایی مختلف، می‌تواند به عنوان یک محصول کشاورزی تجاری موفقیت آمیز باشد.بهتر است قبل از کاشت، با یک کارشناس کشاورزی مشورت کنید تا بهترین روش کاشت و مراقبت‌های لازم را برای درخت اکالیپتوس در منطقه خود انجام دهید.

دکمه بازگشت به بالا