مصرف زیاد نمک؛ عاملی برای ابتلا به سرطان معده

مصرف زیاد نمک به عنوان یکی از عوامل خطر اصلی فشار خون و بیماری های قلبی عروقی شناخته می شود و البته عواقب دیگری از جمله سرطان معده را نیز نباید فراموش کرد.

بر اساس این گزارش، سرطان معده یکی از شایع ترین سرطان ها در جهان است و طبق آمارهای موجود سالانه 870 هزار مورد جدید سرطان معده گزارش می شود که حدود 10 درصد سرطان های جدید را شامل می شود. میزان بروز سرطان معده همچنان بالاست و بیش از 628000 مورد است که معادل 12 درصد از کل مرگ و میرها در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جهان است.

چندین علت سرطان معده عبارتند از: عفونت هلیکوباکتر پیلوری، عادات غذایی، مصرف ماهی شور، مصرف غذاهای شور، آجیل شور، تنقلات شور (چیپس و انواع غلات حجیم)، ترشی ها و غذاهای شور، چاقی، مصرف الکل. ، سیگار و وجود نیترات در رژیم غذایی و همچنین خانواده قبلی ذکر شده است. در انگلستان تخمین زده می شود که 24 درصد موارد سرطان معده (31 درصد در مردان و 12 درصد در زنان) با مصرف روزانه بیش از شش گرم نمک مرتبط است.

اگرچه در دهه های گذشته به طور کلی شیوع سرطان معده در جهان به ویژه در کشورهای غربی، چین و سایر کشورهای شرق آسیا کاهش یافته است، اما در سایر کشورها این روند مشاهده نمی شود. به خصوص که سرطان معده در این کشورها کاهش یافته است. کاهش مصرف نمک در جامعه به عنوان یک راه مقرون به صرفه و مقرون به صرفه برای پیشگیری از اپیدمی بیماری های قلبی عروقی در کشورهای صنعتی و در حال توسعه شناخته شده است.

مطالعات متعددی ارتباط بین مصرف زیاد نمک و عفونت هلیکوباکتر پیلوری را به عنوان عامل آسیب به مخاط معده و سرطان معده نشان داده است. در میان آنها، در یک متاآنالیز، رابطه بین عادات غذایی و خطر ابتلا به سرطان معده در 270000 نفر از 7 مطالعه به صورت گذشته نگر نشان داده شد. این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به سرطان معده با مصرف زیاد نمک تا 68 درصد افزایش می یابد. حتی مصرف متوسط ​​نمک این خطر را تا 41 درصد افزایش می دهد. خطر ابتلا به سرطان معده در افرادی که غذاهای شور مانند خیار شور، ماهی شور و گوشت های فرآوری شده مصرف می کنند به ترتیب 27 و 24 درصد بیشتر است.

طبق اعلام وزارت بهداشت، سرطان سومین عامل مرگ و میر و سرطان معده شایع ترین علت مرگ و میر در ایران است. مصرف نمک 10 تا 15 گرم در روز است، یعنی 2 تا 3 برابر مقدار توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی.

سرطان معده تنها یکی از مضرات مصرف زیاد نمک است. پوکی استخوان، فشار خون بالا و متعاقب آن نارسایی کلیه و بیماری های قلبی عروقی از دیگر مشکلاتی هستند که مصرف بیش از حد نمک در آنها عامل خطر مهمی است. بنابراین با کاهش مصرف نمک در هنگام طبخ، حذف نمک از غذاهای سفره و سفره، پرهیز از مصرف تنقلات شور و شور می توان احتمال ابتلا به سرطان معده را کاهش داد.

پیام پایانی

خروج از نسخه موبایل