معاون وزارت صمت: سرانه مصرف‌ در حوزه چاپ هنوز پایین است

چاپ

معاون صنایع عمومی وزارت صمت ضمن اشاره به رشد ١٠.۵ درصدی مصرف در حوزه چاپ طی سه ساله اخیر، تاکید کرد که هنوز سرانه مصرف در این حوزه پایین است.

به گزارش روابط عمومی، به گزارش روابط عمومی، ساعات ابتدایی امشب (یکشنبه شب) به مناسبت روز ملی صنعت چاپ (که روز ١١ شهریور ماه بوده است) چهارمین جشنواره ملی ضرباهنگ چاپ با حضور معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

محمد مهدی برادران- معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این جشنواره با بیان اینکه  صنعت چاپ، صنعتی با قدمت بالا و دیرینه که جزو پیشکسوت‌های صنایع کشور به حساب می‌آیند، اظهار کرد: صنعت چاپ یک صنعت مکمل محسوب می‌شود و بدون آن، قطعا سایر صنایع در مقام توزیع کالا، تبلیغات، صادرات و… دچار مشکل خواهند شد. هر زمان که حال این صنعت خوب است، سایر صنایع هم حال خوبی دارند اما اگر روزی در این صنعت دچار مشکل باشیم، سایر صنایع هم دچار چالش‌ خواهند بود.

وی افزود: اگر امروز صحبت از ٩۵ میلیون دلار صادرات در  صادرات رسمی می‌کنیم، هرچند که این عدد در کنار اینکه هر کالایی که صادر شده، صنعت چاپ هم همراه بوده است، عدد ناچیزی است. هر کالایی که صادر شده، قطعا محصولات صنعت چاپ را هم کنار خود داشته است؛ اگر لوازم خانگی یا هر کالایی صنعتی دیگری را صادر کرده‌ایم، در کنار آن ارزش افزوده بالایی توسط فعالان صنعت چاپ و با اتکای نیرو و توانی که این صنعت را هدایت می‌کنند، دنبال می‌شود.

برادران تاکید کرد: این صنعت، بسیار صنعت رقابتی است.  حتما نیاز داریم که با حداقل قیمت و بیشترین کیفیت بتوانیم محصولاتی را ارائه کنیم که سایر صنایع هم از آن، بهره‌مند شوند و بتوانند در مقام رقابت با سایر محصولات داخلی و خارجی، رقابت خود را دنبال کنند.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت اظهار کرد: ١۴٩٣ واحد صنعتی تولیدی بزرگ و ١۵ هزار و ۴٠٠ واحد صنفی در سراسر کشور،  رسالت مهم صنعت چاپ را دنبال می‌کنند. رویکردهایی که طی سال‌های اخیر دنبال شده، رویکرد نگاه صنعتی به مقوله چاپ و مقوله قالب‌های صنعتی بوده است که در مجموعه‌ها ارائه شده است و مقوله بسیار وسیع و عظیمی است.

این معاون وزارت صمت تصریح کرد: در حوزه خدمات فنی که در این حوزه صورت می‌گیرد و خدمات بازرگانی که به عنوان صنایع مکمل این صنایع دنبال می‌شود و بحث تامین مواد اولیه که عمدتاً کاغذ است، اقدام می‌کنند. همچنین موضوع طراحان هم وجود دارد که موضوع بسیار مهمی در سواد بصری مردم و در طراحی جدید است. در گذشته، یکی از نقاط ضعف صنایع کشور ما، بحث بسته‌بندی و طراحی بوده که امروز جزو نقاط قوت صنایع تبدیل شده است.

برادران اعلام کرد: در مجموع، طی سه ساله اخیر از یک میلیون و ٧۵٠ هزار تن کاغذی که در صنعت چاپ و صنعت کارتن و سایر صنایع استفاده می‌شود، با رشد ١٠.۵ درصدی به قریب به دو میلیون تن، کاغذ، مقوا و کارتن رسیده‌ایم که رقم قابل توجهی است. البته سرانه ما نسبت به سایر کشورها همچنان پایین است. فلذا یکی از موضوعاتی که باید روی آن کار کنیم، این است که هرچه مصرف ما در کاغذ بالا برود، مصرف‌ ما در پلاستیک پایین خواهد آمد؛ این خود می‌تواند موثر در فرهنگ‌سازی در مقام بازیافت و حمایت از محیط زیست باشد.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت با بیان اینکه امیدوار هستیم تعداد پروانه‌های بهره‌برداری با رشد ٢٠ درصدی تا پایان سال دنبال شود، تصریح کرد: این صنعت انتظاراتی دارد که به برخی از آنها اگر بخواهیم اشاره کنیم، می‌توان گفت نگاه به این صنعت بایستی قابل توجه باشد و تمام امتیازهای سایر صنایع را به این صنعت هم تعمیم دهیم.  

وی افزود: مشکلی با محیط زیست وجود دارد که برنامه‌ریزی شده مصوبه‌ای از هیات دولت اخذ کنیم تا ممنوعیت‌هایی که در شهرهایی داریم، با توجه به ارتقا این صنعت، رفع شوند. امیدوار هستیم که این مصوبه را در اسرع وقت اخذ کنیم.  

معاون صنایع عمومی وزارت صمت تاکید کرد: همچنین واحدهای صنفی که بعضاً برخی از آن‌ها بیش از واحدهای صنعتی پرسنل دارند و حجم ورودی و گردش مالی دارند و بسیار هم اثرگذار هستند، تمامی مزایایی که واحدهای صنعتی در قالب سامانه جامع تجارت و سامانه‌ها بهین‌یاب دارند یا مواردی که در حوزه تامین مواداولیه در بحث محدودیت‌های ارزی برای مواداولیه وجود و… و. مشمول این واحدهای هم صنفی بشود.

وی در پایان گفت: حق این صنعت و اتحادیه چاپخانه‌داران است که مجموعه اتحادیه‌های سراسر کشور که نقش کلیدی را در مدیریت این اتحادیه‌ها ایفا می‌کنند، حضور پررنگ داشته باشند. سال گذشته کمتر اتحادیه‌ها در این صنعت در مقایسه با سایر بنگاه‌ها حضور داشتند اما اکنون باتوجه به اینکه ماهیت این صنعت بیشتر رویکرد تجاری دارد و محصولات این صنعت با سایر صنایع گره خورده است و بیش از آنکه محصولات فرهنگی، باشد محصولات تجاری است، فلذا انتظار این است که همان رویکردی که در سایر اتحادیه و اتاق‌های اصناف دنبال می‌شود در اتحادیه تهران و سایر اتحادیه‌های کشور هم دنبال شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا