اقتصادیعمومیکسب و کار ایرانیان

چه نوع آلرژی‌هایی ممکن است به دنبال مصرف گانودرما ایجاد شود؟

شکل و رنگ

محصولات شرکت گانودرما دارای کلاهک براق ، سخت و عموما متقارن است و رنگ آن از زرد تا سیاه متغیر است. گانودرما رنگهای متعددی دارد. کشور‌ها و مکانهای جغرافیایی مختلف،  بعضی رنگها را به بعضی دیگر ترجیح می‌دهند. مثلا در جنوب چین گانودرمای سیاه را می‌پسندند، در ژاپن گانودرمای قرمز را و در امریکا نوع اصلاح شده زرد را ترجیح می دهند. میزان ترکیبات موثره که خاصیت درمانی به این قارچ می دهد، متاثر از نوع گونه، ترکیبات کمپوست مورد استفاده و شرایط محیطی خصوصا pH بستر کشت ( کمپوست) می باشد.

قهوه فوری گانودرما و جینسینگ: تحقیقات نشان داده است که گونه واریته زرد، قرمز و سیاه یکی است. هر سه گانودرما لوسیدیوم هستند و تفاوت معنا داری از نظر ترکیب مواد موثره در آنها وجود ندارد. با این وجود بعضی از فرشندگان گیاهان دارویی معتقدند که بعضی رنگ‌های آن در بهبود شرایط خاص نسبت به سایرین موثرتر است. معذالک میزان عملکرد این واریته‌ها با هم متفاوت است. واریته زرد، گانودرمای اصلاح شده موسسات تحقیقاتی امریکا است که برای مقاصد تجاری گزینش شده است، به طوری که نسبت به واریته قرمز هم سرعت رشد بیشتری دارد و هم عملکرد بیشتری تولید می کند. در نتیجه نسبت به گونه قرمز قیمت پایین‌تری دارد.

همچنین بسته به میزان نور ، دما ، رطوبت و سایر عوامل ، شکل گانودرما به میزان قابل توجهی تغییر می‌کند و گاهی شکل چتر خود را از دست می‌دهد و شکل شاخ گوزن را می گیرد (شکل پایین). این شکل قارچ بر اثر بی دقتی در پارامترهای کنترلی رشد قارچ ایجاد میشود و به علت شکل نگرفتن چتری دارای کیفیت پایین‌تری می‌باشد.

قارچ گانودرما زرد تولیدی ماشروم ایران

قارچ گانودرما قرمز

 قهوه گانودرما

قارچ گنودرما شاخ گوزنی شده دارای کیفیت پایین

در عکس بالا دو واریته مرسوم گانودرما زرد (نژاد آمریکایی) و قرمز کشت شده توسط قارچ بستر توس برای مقایسه در کنار یکدیگر قرار داده شده‌اند. همان طور که مشاهده میکنید رنگ این دو واریته تفاوت واضحی دارد. بعضا دیده شده است بعضی از فروشندگان گانودرمای زرد را که بر روی آن اسپورهای قهوه‌ای نشسته است، به عنوان گانودرمای قرمز به فروش میرسانند. هرچند گونه هر دو قارچ لوسیدیوم است و از لحاظ خواص تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند، اما به علت راندمان پایین‌تر، گونه قرمز قیمت بالاتری دارد.
در عکس چپ در یک طرح آزمایشی ساده، ۵ کیسه از واریته گانودرمای زرد در برابر ۵ کیسه از واریته گانودرمای قرمز مورد مقایسه عملکرد قرار گرفتند. همه شرایط به جز نوع واریته برای هر دو یکسان بود. عملکرد یا راندمان واریته زرد در فلاش اول تقریبا سه برابر راندمان واریته قرمز بود. طبق گزارشات همکارانی که از شرکت قارچ بستر توس، با مدیریت اینجانب، کمپوست تهیه کرده اند، متوسط راندمان واریته زرد ۳۵ کیلوگرم قارچ خشک به ازای یک تن کمپوست می باشد. در حالیکه راندمان واریته قرمز به سختی به ۱۴ کیلوگرم به ازای هر تن کمپوست می رسد.

انواع نژادهای گانودرما موجود در شرکت قارچ بستر توس

الف) نژاد زرد آمریکایی

ب) نژاد نیمه قرمز

ج) نژاد قرمز

میزان عملکرد از الف به ج به ترتیب کاهش پیدا میکند.

ارزش غذایی و مواد تشکیل دهنده گانودرما

قارچ گانودرما حاوی ۲۶-۲۸٪ کربوهیدرات ، ۳-۵٪ چربی ، ۵۹٪ فیبر و ۷-۸٪ پروتئین است. پلی ساکاریدها ، پپتیدوگلیکانها و تری‌ترپن‌ها سه ماده اصلی فیزیولوژیکی فعال در گانودرما هستند. اما ، مقدار هر مؤلفه می تواند در محصولات طبیعی و تجاری بسیار متنوع باشد.

پلی ساکاریدها طیفی از ماکرومولکولهای بیولوژیکی با ساختارهای متنوع می‌باشند. پلی ساکاریدهای مختلفی از میوه قارچ ، اسپورها و میسلیوم گانودرما استخراج شده است. گزارش شده است که پلی ساکاریدهای گانودرما  (GL-PS) دارای طیف گسترده‌ای از خواص زیستی میباشند که از جمله آن ها میتوان به خواص ضد التهابی ، کاهش قند خون ، ضد انعقادی، ضد توموری و تقویت سیستم ایمنی بدن نام برد.

گانودرما لوسیدیوم سرشار از تری‌ترپن‌ها است ، و این دسته از ترکیبات مسئول طعم تلخ آن هستند. تری‌ترپن‌ها یک زیر مجموعه از ترپن‌ها می‌باشد که خواص ضد التهابی ، ضد توموری و پایین آورنده چربی برای آن‌ها اثبات شده است. محتوای تری‌ترپن‌ها در گونه‌های مختلف و همچنین مراحل مختلف رشد متفاوت است. از محتوای تری‌ترپن‌های قارچ معمولا به عنوان معیاری برای سنجش کیفیت نمونه‌های مختلف گانودرما استفاده می‌شود.

دیگر مواد معدنی گانودرما شامل فسفر ، سیلیس ، گوگرد ، پتاسیم ، کلسیم و منیزیم می‌باشد. آهن ، سدیم ، روی ، مس ، منگنز و استرانسیوم نیز در مقادیر کمتری مشاهده شده است.

گانودرما لوسیدیوم حاوی برخی دیگر از ترکیبات مانند پروتئین ها و لکتین ها است که می‌تواند کمک کننده خواص دارویی گزارش شده آن باشد. میزان پروتئین در قارچ خشک شده گانورما حدود ۷ تا ۸ درصد گزارش شده است که پایین تر از بسیاری از قارچ های دیگر است. برخی ازین پروتئینها به خواص دارویی گانودرما کمک می‌کنند از جمله LZ-8 ، که به تقویت سیستم ایمنی کمک میکند و از میسیلیوم قارچ استخراج شده است (Van Der Hem et al. 1995). برای مطالعه کامل اجزای گانودرما میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید.

مزایای گانودرما 

گانودرما به پادشاه گیاهان دارویی معروف است و بیش از دو هزار سال است که در طب شرقی به عنوان دارو شناخته می‌شود و ثروتمندان در دوران باستان از این قارچ شگفت‌انگیز به امید به دست آوردن جاودانگی و آرامش استفاده می‌کردند. هم اکنون قارچ گانودرما در سراسر دنیا به عنوان درمانی برای درمان بیماری‌ها بخصوص سرطان، جلوگیری از پیری و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود.

تحقیقات اخیر گزارش داده است که گانودرما دارای بیش از ۴۰۰ ترکیب فعال زیستی است که اکثر آنها پلی‌ساکاریدها و تری‌ترپن‌ها هستند. این ترکیبات دارای خواص ضد التهابی ، مهار کننده رادیکال اکسیژن ، ضد تومور ، تقویت کننده سیستم ایمنی و ضد میکروب هستند. همچنین گانودرما دارای محتوای بالای اسیدهای گانودریک است که با مهار ترشح هیستامین و بهبود عملکردهای کبدی ، آلرژی‌های رایج را کاهش می دهد.

خواص بسیار زیادی برای قارچ گانودرما در منابع مختلف و فضای مجازی ذکر شده است؛ با این حال مطالعات علمی در مورد اثرات این قارچ بر روی انسان محدود است و خواص گفته شده بیشتر جنبه‌ی تجربی دارد و یا برای بازارگرمی و فروش بیشتر محصولاتشان آورده شده است. از جمله خواص اثبات شده گانودرما میتوان به موارد زیر اشاره کرد. برای مطالعه تحقیقات علمی انجام شده بر روی خواص گانودرما به «» مراجعه نمایید.

:  یکی از مهمترین تأثیرات قارچ گانودرما تقویت سیستم ایمنی بدن است. در حالی که برخی از جزئیات هنوز نامشخص است، مطالعات نشان می‌دهد که گانودرما می تواند بر روی عملکرد گلبول‌های سفید تأثیر مثبت بگذارد.

: نتایج آزمایشگاهی و بالینی نشان از موثر بودن این قارچ در مبارزه با سرطان دارد. نتایج بالینی نشان از بهبود بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ، ریه و پروستات دارد.

: مطالعات نشان میدهد پس از هشت هفته مصرف قارچ گانودرما در افراد مبتلا به سرگیجه، سردرد و کم‌حوصلگی، خستگی کاهش یافته و کیفیت زندگی بهبود می یابد. همچنین تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف پودر قارچ گانودرما باعث کاهش خستگی در افراد مبتلا به سرطان پستان می‌شود.

: تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ترکیبی از قارچ گانودرما و قارچ دم بوقلمونی و یا شیتاکه باعث کاهش محسوس مقادیر ویروس HPV در دهان می شود.

: مطالعات بر روی موشها نشان از تاثیر مثبت گانودرما بر روی کبدهای آسیب دیده دارد. همچنین مصرف این قارچ باعث کاهش درد قفسه سینه و تنگی نفس در افرادی که گرفتگی شریان دارند می شود. همچنین مصرف این قارچ باعث بهبود در افرادی که فشار خون شدیدتری دارند می‌شود. در این زمینه نیاز به تحقیقات بیشتری میباشد.

دیابت: بیشتر تحقیقات نشان می دهد که مصرف عصاره قارچ گانودرما باعث بهبود قند خون در مبتلایان به دیابت نمی شود. اما بیشتر این مطالعات اندک بودند و برخی از نتایج متناقض وجود دارد.

عوارض جانبی 

گانودرما در دسته گیاهان برتر در طب سنتی چینی طبقه بندی شده. گیاهان این طبقه موارد استفاده فراوانی دارند و غیر سمی می‌باشند و در مقادیر زیادی و برای مدت طولانی بدون عوارض جانبی قابل مصرف هستند. ناراحتی معده و واکنش های آلرژیک بسیار نادر است اما می تواند اتفاق بیفتد. کافیست در مصرف اول بار مقدار کمی از  دمنوش قارچ را امتحان کنید تا مطمئن شوید که با شما موافق است.

این قارچ بر اساس مطالعات و تحقیقات هیچ گونه عوارض جانبی ندارد و توسط سازمان غذا و داروی آمریکا  (FDA) در دسته احتمالا امن طبق بندی شده است. با این حال ، علائم سم زدایی ممکن است در موارد بسیار نادر ظاهر شود که نشانه بهبودی در حال انجام است. همچنین خشکی دهان را می توان تجربه کرد ، اینها همه علائم طبیعی بهبودی است و نشانه ای از تأثیر دارویی گانودرما است. این علائم سم زدایی معمولاً طی چند روز پس از استفاده مداوم از بین می رود. بهتر است قارچ به صورت دمنوش و یا عصاره‌ی آن استفاده شود. بعضی تحقیقات نشان داده است که خوردن پودر برای بیش از یک ماه احتمالا نا ایمن باشد و اثرات مخربی بر روی کبد بگذارد. مصرف منبع ویتامین C به همراه گانودرما توصیه می شود و می تواند در کاهش هرگونه عارضه جانبی که ممکن است در اثر مصرف اولیه گیاه ایجاد شود ، کمک کند.

چگونگی مصرف گانودرما

گانودرمای خشک شده کاملا سخت می باشد و مولکول‌های دارویی در میان کیتین غیر قابل هضم قرار دارند. قارچ گانودرما به صورت تاریخی به شکل دمنوش مصرف شده است تا مولکولهای دارویی آزاد شده و به درون آب وارد شوند. امروزه سایر روشهای دیگر شامل کپسول و ترکیب عصاره‌ی آن با قهوه، شکلات و نوشیدنی های انرژی زا نیز مورد استفاده قرار میگیرد. تحقیقات زیادی نشان از خواص گانودرما دارد و برای  مصرف آن نیاز به ترکیب آن با هیچ گونه ماده دیگری نیست و هیچ پشتوانه علمی برای مزیت مکملهای گانودرما از جمله قهوه گانودرما نسبت به دمنوش آن وجود وجود ندارد. همچنین این قارچ به مدت ۲۰۰۰ سال است که به صورت دمنوش مورد استفاده قرار میگیرد پس اذعای برخی افراد مبنی بر استفاده از تکنولوژی خاص جهت استخراج مولکول‌های دارویی کاملا بیاساس است.

توصیه می شود روزانه ۲ بار از دمنوش استفاده کنید. صبح و قبل از خواب. همچنین مصرف ویتامین C با گانودرما توصیه می شود زیرا این امر به بدن در جذب عناصر فعال در قارچ کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که ویتامین C به تجزیه پلی ساکاریدهای پیچیده به قطعات قابل کنترل کوچکتر که بدن می تواند کمک کند.

برای دم کردن گانودرما، نیاز به آب و قارچ خشک و یا پودر شده می باشد. برای استخراج مولکول‌های دارویی گانودرمای پودر شده بهتر است. هرگز از لوازم خانگی برای پودر کردن استفاده نکنید، چون به احتمال زیاد تیغه دستگاه خواهد شکست. به منظور استخراج کامل مولکولهای دارویی، پودر قارچ را درون آب در حال جوش بریزید و بگذارید، تا ۲ ساعت دم بکشد  و سپس بعد از صاف کردن، دمنوش را صرف کنید. فرآیند دم کردن را تا جایی که نوشیدنی بدون رنگ و مزه شود می توانید ادامه دهید (اطلاعات بیشتر در باره مصرف گانودرما). میزان مصرف استاندارد توصیه شده گانودرما روزانه بین ۳ تا ۵ گرم است، هرچند مصرف تا ۱۵ گرم نیز برای بیماری‌های جدی تجویز شده است. ۳ گرم قارچ حدودا معادل یک قاشق غذاخوری سر پر است. دمنوش را تا چند روز می توانید در یخچال نگه داری کنید. بنابراین می توانید جهت صرفه جویی در وقت، مقادیر زیاد آن را یکجا دم کرده و در یخچال نگه داری نمایید.

چه کسانی میتوانند گانودرما را مصرف کنند؟

گانودرما یک مکمل غذایی سالم است که برای همه گروه های سنی مفید است. فواید اصلی گانودرما توانایی آن در پشتیبانی و تعدیل سیستم ایمنی بدن است. از این رو ، گانودرما حتی برای یک فرد سالم نیز بسیار مفید است. برای سلامتی پیشگیری بهتر از درمان است  گانودرما می‌تواند جزئی از برنامه غذایی روزمره شما باشد. هرچند اگر بیماری زمینه‌ای دارید بهتر است قبل از مصرف هر گونه مکمل با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنید ، از مصرف قارچ پرهیز کنید زیرا ممکن است زمان خونریزی را افزایش دهد.

روش دم كردن قارچ گانودرما |طرز تهیه قهوه قارچ گانودرما

چه مدت طول میکشد تا شاهد اثرات مصرف گانودرما باشیم؟

نتایج می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. به طور معمول می توان بعد از حدود ۱۰ روز تا دو هفته فواید مصرف گانودرمای با کیفیت بالا را مشاهده کرد. می توان بعد از مصرف مداوم گانودرما به مدت دو ماه ، تفاوت معناداری در بهزیستی کلی آنها تجربه کرد. برای افراد مهم است که برای پیشگیری از بیماری، مصرف گانودرما را بخشی از کارهای روزمره خود قرار دهند.

چگونه باید محصول مناسب گانودرما را انتخاب کنم؟

محصولات گانودرما به شکل میوه کامل، پودر، مکمل قهوه، و قرص و کپسول موجود است. کیفیت محصولات گانودرما بسته به سازنده بسیار متفاوت است. عواملی مانند روش کشت ، کیفیت بذر قارچها ، شرایط رشد و روش پردازش مورد استفاده برای پردازش قارچ گانودرما همه نقش مهمی در تعیین خاصیت یک محصول گانودرما دارند.

توصیه میشود از مصرف مکمل‌های گانودرما به علت عدم اطمینان از اصالت آن‌ها اجتناب کنید. اخیرا مطالعه‌ای توسط مجله Nature ، که معتبرترین مجله علمی دنیا می‌باشد، با عنوان «»  منتشر شده که نشان می‌دهد از ۱۹ محصول از انواع مکمل‌های قارچ گانودرما موجود در بازار آمریکا تنها ۵ محصول (۲۶٪) دارای کیفیت مناسب و حاوی ترکیبات دارویی موجود در قارچ گانودرما می‌باشد.

دکمه بازگشت به بالا