عمومیکسب و کار ایرانیان

چگونه چوب قهوه ای را سفید کنیم

تغییر رنگ چوب قهوه ای به سفید و سوال در مورد نحوه تغییر رنگ وسایل چوبی از آن دسته سوالاتی است که این روزها بسیار مطرح است. وسایل چوبی عمری تقریبا مادام العمر دارند اما از آنجا که علاقه به تغییر، یکی از ویژگیهای هر فرد است، بعد از گذشت چند سال ممکن است تصمیم به تغییر و تعویض وسایل بگیرند.

در چنین شرایطی، می‌توان با رنگ کردن و تغییر رنگ وسایل چوبی جلوه دیگری به وسایل قدیمی داد و در هزینه‌ها نیز صرفه جویی کرد. در ادامه طرز رنگ کردن مبل، میز و سایر وسایل چوبی با اسپری و قلم مو را به طور کامل شرح می‌دهیم و به شما می گوییم که چگونه چوب را رنگ سفید کنیم.

از برترین متخصصین شهرتان رایگان قیمت بگیرید، با آن ها چت کنید و بهترین را انتخاب کنید.

چرا تغییر رنگ چوب قهوه ای به سفید زیاد شده است؟

در بیشتر مواقع، رنگ کردن وسایل چوبی با اسپری یا قلم مو، به دلیل قدیمی و یا فرسوده شدن وسایل انجام می‌شود و یا دکور خانه عوض شده است و به دلیل هزینه بالای وسایل چوبی، افراد قادر به تغییر مبلمان و وسایل چوبی خود نیستند.

در گذشته افراد بیشتر طرفدار وسایل و دکورهای چوبی در طیف رنگی قهوه ای بودند ولی امروزه می بینیم که اکثرا به سمت استفاده از وسایل و دکور روشن در فضای منزل خود هستند؛ به همین جهت در خواست برای تغییر رنگ چوب قهوه ای به سفید زیاد شده است.

البته این نکته را هم متذکر شویم که گاهی اوقات به دلیل پیدا نکرد وسایل چوبی با رنگ دلخواه خود، به دنبال تغییر رنگ وسایل چوبی هستند.

چگونه چوب را رنگ سفید کنیم؟

برای تغییر رنگ چوب به هر رنگی، بهتر است قبل از آشنا شدن با مراحل مختلف روش های تغییر رنگ وسایل چوبی، با انواع رنگ های مورد استفاده برای این کار آشنا شوید.

به طور کلی، شما برای پوشش کامل سطح چوب، به خصوص برای تغییر رنگ چوب قهوه‌ای به سفید، نیاز به رنگ‌‍‌هایی با قدرت پوشش دهی بالا دارید. در ادامه به بررسی انواع رنگ‌ها که به سه دسته، رنگ بر پایه آب، رنگ روغنی و رنگ‌های فوری می‌شود، می‌پردازیم.

تغییر رنگ چوب قهوه ای به سفید با رنگ‌های بر پایه آب

رنگ‌های بر پایه آب، نوعی رنگ هستند که به راحتی در بافت چوب نفوذ می‌کنند، به همین دلیل لازم است که برای تغییر رنگ، چند دست از این رنگ روی سطح مورد نظر زد تا پوشش دهی کامل انجام شود؛ به خصوص برای تغییر رنگ چوب به سفید باید چندین بار این کار را انجام داد.

در تغییر رنگ میز ناهار خوری و وسایل دیگر با این رنگ، هر چه لایه های رنگ بیشتر می‌شود، میزان نفوذ رنگ در چوب کمتر شده و تغییر رنگ بیشتر اتفاق می‌افتد. از مزایای این رنگ می‌توان به سرعت بالای آن در خشک شدن و شستشوی راحت آن با آب اشاره کرد.

سفید کردن چوب با رنگ‌های روغنی ساختمانی

یکی دیگر از روش های سفید کردن چوب، استفاده از رنگ‌های روغنی ساختمانی است، به دلیل خاصیت روغنی آن، رنگ کمتر در چوب نفوذ کرده و پوشش دهی و تغییر رنگ وسایل چوبی، سریعتر انجام می‌شود. در پروسه انجام این کار، لازم است قبل از استفاده از رنگ، سطح کار روغن الیف یا سیلر زده شود، تا منافذ بسته شوند.

از معایب این رنگ، می توان به بوی تند و بد آن و زیاد بودن مدت زمان لازم برای خشک شدن رنگ اشاره کرد.

تغییر رنگ چوب به سفید با رنگ روغنی گیاهی

سومین نوع رنگ برای تغییر رنگ وسایل چوبی، رنگ روغنی گیاهی است. تفاوت این نوع رنگ با رنگ های قبلی این است که رگه ها و خطوط اصلی چوب پوشانده نمی‌شود و نقش و طرح چوب، بعد از رنگ کردن وسایل باقی می‌ماند، که زیبایی خاصی به وسایل چوبی میدهد، از این جهت کار با این نوع رنگ از دو رنگ قبل راحت‌تر است.

سفید کردن رنگ چوب با رنگ‌های فوری

رنگ‌های فوری، یکی از مناسب‌ترین رنگ‌ها برای تغییر رنگ و سفید کردن وسایل چوبی می‌باشد، که سرعت خشک شدن آنها در مجاورت هوا بسیار زیاد است، به همین دلیل به آنها رنگ‌های فوری می‌گویند. این رنگ‌ها به خصوص برای لکه گیری و رنگ کردن مبل و صندلی بسیار مناسب است.

از مزایای آن این است که لازم نیست رنگ قبلی را از سطح پاک کنید، فقط برای کیفیت بهتر اجرای آن لازم است که تمام زدگی و فرورفتگی های سطوح را برطرف کنید. در نظر داشته باشید که اجرای رنگ‌های فوری با پیستوله با کیفیت بیشتری انجام می‌شود.

نکات مهم قبل از تغییر رنگ وسایل چوبی

  • شناخت نوع چوب و رنگی قبلی آن در انتخاب روش مناسب برای رنگ کردن چوب مهم است.
  • برای آنکه سطوح وسیله چوبی یکدست رنگ آمیزی شود قسمت‌های دیگر آن را بپوشانید و یا در صورت امکان وسایل اضافی (دستگیره و …) را از آن جدا کنید.
  • تمامی وسایل لازم رای تغییر رنگ چوب را از قبل آماده کنید.
  • سطح کار را به کمک سمباده و بتونه یکدست و صاف کنید و بعد شروع به اجرای رنگ کردن وسایل چوبی کنید.

روش اول تغییر رنگ وسایل چوبی (رنگ کردن با قلم مو) 

یکی از روش های پرکاربرد، رنگ کردن میز نهارخوری، مبل، صندلی و… استفاده از قلم مو با غلطک است، که به دلیل در دسترس بودن و قیمت مناسب، اکثر افراد با یادگیری و دیدن فیلم‌ها ی آموزشی، می توانند این کار را در خانه انجام دهند. در ادامه تمامی مراحل تغییر رنگ وسایل چوبی را با هم بررسی می‌کنیم.

(مطلب پبشنهادی: )

مرحله اول: سمباده زنی

بسیاری معتقدند که انجام این مرحله الزامی ندارد و می‌توان رنگ کاری را بدون این مرحله انجام داد اما تجربه ثابت کرده است که انجام این مرحله برای داشتن سطوح صاف و یکدست و همچنین از بین بردن پوسیدگی بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر این موارد، لازم است که رنگ قبلی کاملا از روی سطح کار پاک شود.

در انجام این مرحله توجه داشته باشید که ساختار اصلی وسیله صدمه‌ای نبیند و پوسته‌­ای از روی آن جدا نشود. با انجام این مرحله از تغییر رنگ وسایل چوبی، سطح کمی زبر می‌شود تا رنگ راحت­ تر به آن بچسبد.

مرحله دوم: پاک کردن بقایای سمباده

با استفاده از یک پارچه نمناک تمام بقایای موجود بر­ روی سطح و تمام خرده چوب‌ها را پاک کنید. این مرحله را با دقت و صبر و حوصله انجام دهید چرا که در صورت پاک نشدن مناسب سطح و وجود پرز، رنگ به خوبی بر روی سطح نمی‌نشیند.

مرحله سوم: بتونه کاری

این کار به منظور پر کردن منافذ، ترک خوردگی‌ها، زدگی و … با استفاده از چوب انجام می‌شود، مرحله بسیار مهمی است، زیرا در نهایت تمیزی کار و یک دست بودن سطح رنگ کاری شدهف به مرحله بستگی دارد. بتونه چوب را می‌توانید خودتان در منزل تهیه کنید یا از بتونه‌های آماده موجود در بازار استفاده کنید. بعد از انجام این مرحله تقریبا 8 ساعت زمان برای خشک شدن سطح نیاز است.

بعد از خشک شدن بتونه، لازم است که مجدد سطح کار را سمباده بکشید تا برجستگی‌هایی که با بتونه بوجود آمده است برطرف شود. بهتر است تمامی این کارها را با دقت و حوصله انجام دهید تا از نتیجه کار راضی باشید.

مرحله چهار رنگ کاری وسایل چوبی (سیلر کاری)

بعد از بتونه کاری، حالا نوبت آن است که به کمک قلم مو، سطح کار را کاری کنید. سیلر نوعی رنگ برای پوشش منافذ روی سطح چوب می‌باشد. برای این کار، مقداری سیلر در ظرف بریزید و به میزان 3 برابر آن، تینر به سیلر اضافه کنید و چندین بار سطح کار را سیلر کاری کنید. توجه داشته باشید بعد از هر بار سیلر کاری، صبر کنید تا سطح کار خشک شود و سپس دست بعدی را بزنید.

مرحله پنجم: رنگ آمیزی

این مرحله، قسمت جذاب و اصلی تغییر رنگ چوب قهوه‌ای به سفید یا هر رنگ دیگری است. وسایل مورد نیاز این مرحله:

  • غلطک فومی
  • قلم‌مو در سایز­های مختلف
  • سینی رنگ آمیزی

تعداد دفعات و سطوح رنگ آمیزی بسته به نظر هر فرد و رنگ دلخواه او متفاوت است اما معمولا پیشنهاد می‌شود که حداقل سه لایه رنگ انجام شود. بین هر لایه از رنگ معمولا لازم است بین 6 الی 8 ساعت صبر کنید، اما این زمان تقریبی هم به نوع رنگ انتخابی شما بستگی دارد

قبل از انجام هر مرحله از رنگ آمیزی از نبود ذرات اضافی و تمیز بودن سطح اطمینان حاصل فرمایید. حالا کافی است مقداری رنگ سفید یا هر رنگ دیگری را با میزان یک یا دو برابر تینر مخلوط کرده و هم بزنید، در این مرحله، رنگ به دست آمده، نه خیلی غلیظ باشد که رد قلم مو روی سطوح بماند و نه خیلی رقیق باشد که پوشش دهی کم باشد، تشخیص غلظت رنگ در این مرحله، نیاز به تجربه دارد.

حالا کافی است با قلم مو، غلطک و با پیستوله، سطح مورد نظر را به آرامی و با یک فشار مشخص رنگ آمیزی کنید تا سطح کار به طور کامل با رنگ سفید پوشیده شود.

مرحله آخر: استفاده از لایه محافظ

توجه داشته باشید که برای این مرحله باید از یک غلطک فومی جدید استفاده کنید. این لایه از چوب در مقابل باران، اشعه UV، قارچ، خزه، رطوبت و موریانه محافظت می‌کند و پس از انجام مراحل تغییر رنگ وسایل چوبی باعث افزایش طول عمر چوب می‌شود.

 جلای چوب انواع متفاوتی دارد و بسته به کاربری وسیله (میز ناهارخوری، ، درآور) و نظر شما (میزان براقیت، برس خور یا مالشی؟ پایه اب یا روغنی؟) انتخاب می‌شود.

رنگ کردن وسایل چوبی با اسپری (روش دوم تغییر رنگ وسایل چوبی)

در این روش مانند روش قبل لازم است در ابتدا مراحل یک تا سه را به ترتیب انجام دهید. یعنی باید سطح چوب را با سمباده از رنگ قبلی پاک کنید و سپس مراحل بتونه کاری و سمباده مجدد را انجام دهید. در این روش از تغییر رنگ وسایل چوبی در ابتدا یک رنگ کلی بر روی وسیله چوبی خود بزنید (مثلا اسپری رنگ چوب سفید)، به خصوص در چوب های رنگ تیره، چرا که تیرگی رنگ چوب، روی رنگ اصلی تاثیر می‌گذارد.

به همین دلیل یکی دو دست رنگ سفید، روی سطح کار بزنید و بعد رنگ اصلی را اجرا کنید. در مرحله بعد بهتر است اسپری کردن را از پایین ترین قسمت وسیله شروع و هر قسمتی را که اسپری می‌­‌کنید فاصله اسپری از صندلی را بیشتر کنید (اینگونه رنگ به صورت محوتری بر روی صندلی قرار می‌گیرد).

ممکن است لازم باشد دو تا سه بار این کار را انجام دهید تا پوشش دهی به طور کامل انجام شود، بین هر دست حدود 1 ساعت زمان لازم است که رنگ خشک شود. در نهایت برای محافظت از سطح و فیکس شدن رنگ، کافی است که دو دست رنگ کیلر روی کار زده شود.

روش سوم تغییر رنگ وسایل چوبی (رنگ کردن با سیم ظرفشویی و سرکه)

توجه داشته باشید که این روش از تغییر رنگ وسایل چوبی برای وسایل چوبی خام و رنگ نشده مناسب تر است.

وسایل مورد نیاز:

  • دوعدد سیم ظرفشویی
  • دوعدد ظرف شیشه ای در دار
  • سرکه سفید
  • سه‌عدد چای کیسه ای یا یک فنجان قهوه
  • دوعدد قلم­‌مو رنگ
  • کاغد سمباده
  • پارچه تمیز

چای و قهوه بعلت دارا بودن ماده‌ای به نام تانن (که خود نوعی رنگ است) در ترکیب با سرکه واکنش داده و رنگ طبیعی ایجاد می‌کند. رنگ طبیعی حاصل شده از این واکنش بر ­روی هر نوع چوبی رنگ دهی متفاوتی خواهد داشت بنابراین لازم است برای دستیابی به رنگ دلخواه آن را قبل از شروع رنگ آمیزی روی وسیله مورد نظر امتحان کنید.

مرحله مقدماتی این روش از تغییر رنگ وسایل چوبی

یکی از شیشه ها را با سرکه پر کنید و سپس هر دو سیم ظرفشویی را درون آن قرار دهید. مدت زمان این مرحله بسته به رنگ دلخواه شما، حداقل 24 ساعت و حداکثر 72 ساعت است (مدت زمان بیشتر=رنگ تیره تر).

 مرحله دوم: سمباده زنی

مثل مراحل قبل، به طور کامل سطوح را سمباده بکشید و زدگی و فرورفتگی ها را با بتونه پر کنید و مجدد سمباده بزنید.

مرحله سوم تغییر رنگ چوب قهوه ای به سفید

  1. چای یا قهوه را به همراه سه الی چهار لیوان آب جوش در ظرف دیگر دم کنید و بگذارید تا خنک شود.
  2. قبل از شروع به رنگ آمیزی برای اطمینان از طیف رنگی، آن را بر روی قسمتی از چوب (سطوح زیرین) که در دید نیست امتحان کنید.
  3. پس از اطمینان از رنگ، قلم­‌مو را درون شیشه حاوی چای یا قهوه زده و از یک سمت (در جهت رگه ها) بر روی چوب بکشید و پس از جذب شدن رنگ، قلم‌مو دیگر را درون ظرف سیم ظرفشویی و سرکه کرده و روی چوب بزنید.

پس از آنکه تمام سطح وسیله چوبی مورد نظر را  تغییر رنگ چوب قهوه‌ای به سفید یا از مشکی به قهوه‌ای یکی از پرطرف‌دارترین انواع تغییر رنگ‌ها در رنگ‌کاری چوب است. درگذشته سازه‌های چوبی با رنگ‌هایی مانند مشکی و قهوه‌ای تیره رنگ‌کاری می‌شدند و سلیقه عموم مردم در آن طیف رنگی بود.

یکی از پرسش‌هایی که در این مدت بسیار زیاد پرسیده می‌شود مربوط به تغییر رنگ سرویس خواب، تغییر رنگ میز، تغییر رنگ مبلمان و تغییر رنگ هرگونه لوازم‌خانگی منزل است. معمولاً بانوان باتوجه‌به علاقه و حس نیاز بیشتر به تغییر، از مخاطبین اصلی این بخش هستند.

در این‌گونه موارد افرادی که با رنگ لوازم چوبی مشکل دارند، به جستجو در اینترنت می‌پردازند و با مطالب مربوط به پرسش منتشر شده در آیچوب مواجه می‌شوند.

در این نوشته به آموزش تغییر رنگ استاندارد لوازم چوبی می‌پردازیم.

مرحله اول؛ شناخت نوع چوب و نوعی رنگی که قبلاً اجرا شده؟!

فرض می‌کنیم شما یکی از افرادی هستید که با مشکلاتی ازاین‌دست مواجه هستید و قصد تغییر رنگ لوازم چوبی خانه خود را دارید. برای شروع باید بدانید جنس لوازمی که قصد تغییر رنگ آن را دارید چیست؟ MDF، لترون، چوب، پلای وود و اگر چوب هست، چوب چه درختی است؟ اگر MDF است، ام‌دی‌اف خام هست که روی آن رنگ شده یا روکش لمینت؟

اگر جنس چوب را بدانید، در مرحلهٔ بعد باید بدانید رنگی که در حال حاضر بر روی چوب کار شده چه رنگی هست؟ فوری یا روغنی؟ یا کیلر؟ خودرنگ یا پوششی؟ پس از دانستن این موضوع تصمیم شما برای ایجاد رنگ جدید چیست و دوست دارید از چه رنگی استفاده کنید؟ روغنی یا فوری؟ پوششی یا خودرنگ؟ باتوجه‌به شرایط بالا، نوع رنگ‌کاری شما مشخص می‌شود.

اما نکته اینجاست که راهنمایی برای حل مشکل رنگ چوب اولین مرحله مشاهده ایراد با چشم است. حداقل باید مشکل را به‌صورت عکس یا فیلم مشاهده کرد تا بتوان نظر بهتری داد و معمولاً انجام این کار در فضای سایت کمی مشکل است.

پیشنهاد مطالعه بیشتر:

آموزش شناخت انواع رنگ چوب

اجرای رنگ روی چوب بسیار متفاوت از اجرای رنگ روی دیوار یا فلز هست. شاید بتوانید با رنگ پلاستیک رنگ دیوار را تغییر دهید و یا اینکه با رنگ روغنی درب فلزی خانه‌تان را دوباره رنگ کاری کنید؛ اما داستان اجرای رنگ روی چوب متفاوت هست. به راحتی نمی‌توان هر رنگی را روی سازه چوبی که قبلاً یک بار رنگ شده، اجرا کرد.

اگر سازه چوبی خام بود، امکان اجرای هر رنگی را داشتید؛ اما سازه‌ای که یک بار رنگ شده به سادگی رنگ پذیر نیست. ممکن است هرگونه اشتباه در اجرای رنگ موجب ایجاد خسارت شود.

ابتدا باید بدانید چه رنگی مناسب چوب هست؟ آیا رنگ‌های سلولوزی را می‌شناسید؟ آیا رنگ‌های فوری را می‌شناسید؟ آیا با بتونه چوب و روش ساخت اجرای آن آشنا هستید؟ تا به حال با استفاده از پیستوله رنگ اجرا کردید؟ آیا با نسبت‌های ترکیب تینر و رنگ آشنا هستید؟

این سؤال‌ها و سؤال‌های بسیار دیگر را باید قبل از تصمیم برای تغییر پاسخ دهید. حال اگر به این موارد آشنایی دارید، کار را ادامه دهید و اگر آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مطالب آموزشی آیچوب را مطالعه کنید.

لوازم مورد نیاز برای رنگ کردن چوب

برای ارائه نظر باید بدانیم تجهیزات موجود در خانه شما به چه اندازه‌ای است؟ باید بدانیم سطح اطلاعات شما برای اجرای رنگ به چه صورت هست؟ تا چه اندازه با رنگ‌های مخصوص چوب آشنایی دارید؟ فضای کافی برای استفاده از ابزاری مثل سنباده دیسکی دارید؟ امکان خروج خاک حاصل سنباده‌کاری در فضای خانه شما وجود دارد؟ با پیستوله آشنایی دارید؟ و سؤالات زیادی دیگری که به ما برای ارائه پاسخی بهتر کمک می‌کند.

بخش مهمی از رنگ‌کاری دوباره چوب، استفاده از سنباده و پیستوله است. شاید بتوان سنباده‌کاری را با استفاده از دست انجام داد؛ اما اجرای رنگ چوب باید با پیستوله انجام شود. حداقل نیاز شما برای رنگ‌کاری چوب، یک کمپرسور هوا و پیستوله هست.

دستگاه‌های سنباده‌کاری را هم نباید فراموش کرد. تقریباً می‌توان گفت پاک‌کردن رنگ با استفاده از سنباده و دست شبیه به داستان فرهاد کوه‌کن هست!

در مرحلهٔ بعد شما برای تغییر رنگ لوازم چوبی چند راه‌حل پیش رو دارید. شما می‌توانید رنگ سرویس چوبی را کامل پاک کنید و از نو شروع به رنگ‌کاری نمایید یا اینکه روی همین رنگ موجود، رنگ جدید را اجرا نمایید. البته روش دوم به همین سادگی نیست. معمولاً رنگ‌های فوری رنگ زیرین را به‌راحتی می‌سوزانند و موجب ایجاد سوختگی و چین‌خوردگی رنگ می‌شود.

روش های پاک کردن رنگ چوب

رنگ را کامل پاک کنید و از نو شروع به رنگ‌کاری کنید. در این روش باید بدانید چگونه باید رنگ را از بین برد. بهترین روش این هست که رنگ چوب را کامل پاک کنید. در حالت گزینه‌های زیادی روی میز دارید. می‌توانید رنگ موج نما اجرا کنید یا پوششی… می‌توانید با خیال راحت رنگ را با غلظت بالا اجرا کنید. پس دست‌به‌کار شوید.

استفاده از اسید رنگ پاک کن

این روش را در آیچوب منتشر نمی‌کنیم؛ چون ممکن است برخی در اثر بی‌توجهی خسارت جانی و مالی به وجود آورند؛ اما به‌صورت کلی می‌توان به معرفی این روش پرداخت.

به رنگ‌فروشی مراجعه کنید و یک قوطی رنگ پاک‌کن تهیه کنید. دستکش، عینک و ماسک هم فراموش نشود. رنگ پاک‌کن را با قلم‌مو روی کار اجرا کنید و پس از حدود دو دقیقه یا به‌محض اینکه رنگ نرم شد، با استفاده از کاردک یا فرچه سیمی نرم، رنگ را پاک کنید. پس از پاک‌شدن رنگ، سازه خام آماده هست تا هر رنگی که مدنظر دارید را به‌راحتی اجرا کنید. فقط لطفاً مراقب باشید تا گاز رنگ پاک‌کن به شما آسیب وارد نکند.

باتوجه‌به تجربه‌ای که از کار با رنگ پاک‌کن داریم، این روش را به شما پیشنهاد نمی‌کنید. روشی بسیار پر خطر و پر دردسر هست. گاهی باید در چندین مرحله این کار را انجام دهید که مقرون‌به‌صرفه و راحت نیست. خطرات انجام این کار هم بماند… این مواد به‌شدت خطرناک هستند و حتی با یک‌بار تنفس گاز آن تا روزها سرفه‌های ممتد آرامش را از شما خواهد گرفت.

پاک کردن رنگ با استفاده از سنباده

در این روش شما باید دستگاه‌هایی مثل سنباده دیسکی، سنباده لرزان، سنباده گرد لرزان و… در دسترس داشته باشید و با استفاده از این دستگاه‌ها، رنگ ابتدایی را پاک کنید. در این روش معمولاً کاغذ سنباده خیلی زود کارایی خود را از دست خواهد داد.

به عبارتی چاره‌ای هم نیست. شما باید یک لایه رنگ را از روی چوب پاک کنید و بخشی از این لایه رنگ به‌صورت خاک در هوا پخش می‌شود و بخش دیگر به صفحه سنباده می‌چسبد.

همان‌طور که در بالا اشاره شد، اگر دستگاه سنباده در اختیار نداشته باشید، کار بسیار سختی پیش رو دارد. پس از پاک‌شدن رنگ امکان اجرا هر رنگی را خواهید داشت، رنگ فوری، رنگ سلولوزی و یا حتی روغن گیاهی مخصوص چوب. از میان این گزینه‌ها بدون شک روغن گیاهی مخصوص چوب روشی آسان، سریع و سالم‌تر هست.

اگر علاقه به اجرای رنگ‌های براق مانند نیم پلی‌استر دارید، ما در نوشته‌های پیشین در این مورد آموزش منتشر کرده بودیم و نیازی به توضیح دوباره آن در این بخش نیست. پس از پاک‌کردن رنگ مطلب آموزش رنگ‌کاری چوب به روش نیم پلی‌استر را مطالعه کنید.

در روشی اجرای رنگ نیم پلی‌استر، رگه‌های چوب مشخص است و یکی از زیباترین سبک‌های رنگ‌کاری هست؛ اما مناسب ام‌دی‌اف خام نیست. در رنگ‌کاری MDF خام شما باید از رنگ‌های فوری پوششی استفاده کنید که در آینده در مورد آن بیشتر توضیح می‌دهیم.

پتینه کاری روی چوب

استفاده از سبک پتینه بر روی چوب یکی از روش‌هایی هست که دردسرهای روش‌های قبل را ندارد. در این شیوه می‌توانید با استفاده از ابر، پنبه، پارچه یا قلم‌مو رنگ فوری را بر روی کار اجرا کنید و طرح‌های پتینه بر روی چوب اجرا کنید. اساتید زیادی در فضا مجازی به‌صورت ویدئویی به آموزش رایگان این سبک از نقاشی پرداخته‌اند. فقط کافی است کمی جستجو در این مورد داشته باشید.

روش‌های زیاد دیگری هم وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها مشکلاتتان را حل کنید؛ اما اگر مطالعه کاملی بر آموزش‌هایی که در آیچوب منتشر شده است داشته باشید، اطلاعات خوبی در مورد رنگ چوب به دست خواهید آورد.

استفاده از رنگ روغنی

رنگ‌روغنی یکی دیگر از روش‌های پیش روی شماست که به نظر می‌رسد به‌عنوان آخرید راهکار باید به آن فکر کنید. اگر هیچ تجربه‌ای در رنگ‌کاری ندارید، اگر نمی‌توانید هزینه کنید، اگر وقت ندارید، اگر زیبایی سازه برای شما مهم نیست، اگر زمان خشک‌شدن برای شما مهم نیست، اگر نقش‌ونگار و رگه چوب برای شما مهم نیست، پیشنهاد می‌کنیم از رنگ‌روغنی روی چوب استفاده کنید.

در این حالت روی رنگ را با سنباده ۲۲۰ سنباده‌کاری کنید و با استفاده از قلم‌مو و رنگ‌روغنی و تینر (بنزین) رنگ موردنظر را بر روی رنگ قبلی پیاده کنید. با این روش نقش‌ونگار و رگه چوب ناپدید می‌شود و رنگ کاملاً سطح چوب را می‌پوشاند.

این روش سریع‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش برای رنگ‌کاری دوباره چوب است. در مواردی که ارزش کار بالا نباشد، از این روش استفاده می‌شود. مثلاً برای زیباتر شدن رنگ درب‌های چوبی قدیمی از روغن‌جلا استفاده می‌شود.

اجرای رنگ فوری بر روی رنگ‌روغنی امکان‌پذیر نیست و باعث خراب‌شدن رنگ قبلی می‌شود. پی نکتهٔ کار اینجاست که در این شیوه باید از رنگ‌روغنی استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه بیشتر:

استفاده از لاک الکل

برای تغییر رنگ سرویس می‌توانید از لاک‌الکل هم استفاده کنید. لاک‌الکل را با پودرهایی مثل گِل ماش سینکا، اخرا، دوده و یا امرا مخلوط کنید و محلول به‌دست‌آمده را با پنبه یا پارچه بر روی سطح بکشید. برای پررنگ‌شدن کار می‌توانید اجازه دهید لاک‌الکل خشک شود و دوباره یا چندین بار روی کار بکشید. برای امتحان می‌توانید این کار را ابتدا در گوشه‌ای از کار انجام دهید و در صورت تمایل به کار خود ادامه دهید.

چرا تغییر رنگ از قوه‌ای به سفید؟

شرکت‌های تولیدکننده لوازم چوبی رو رنگ‌کارهای چوب هم باتوجه‌به سلیقه عموم مردم، اقدام به رنگ‌کاری سازه‌های چوبی مانند کمد لباس و سرویس خواب و دیگر لوازم چوبی می‌کردند.

حال سلیقه مردم تغییر کرده و به رنگ‌هایی مانند سفید و کرم روی آورده‌اند. پس درخواست‌های زیادی برای تغییر رنگ لوازم چوبی از قهوه‌ای به سفید یا هر رنگ دیگری به شما رنگ‌کار عزیز داده می‌شود.

باتوجه‌به درخواست همراهان عزیز آیچوب برای انجام دست این کار، در این نوشته به آموزش طرح موج مصنوعی بر روی سازه‌هایی مانند کمد لباس که رنگ فوری بر روی آن اجرا شده است می‌پردازیم. نکته جالب این هست که با این آموزش حتی می‌توانید سازه‌هایی که هیچ طرح و نقشی ندارند را با تکنیک موج مصنوعی به طرح چوب تغییر دهید.

همچنین اگر رنگ سفید مدنظر شما هست، می‌توانید بدون اجرای موج مصنوعی، کارتان را به سفید یک دست تغییر دهید.

قبل از شروع به تغییر رنگ چوب این موارد را به خاطر بسپارید!

مهم نیست زیر کار چه رنگی وجود دارد، مراحل انجام کار را به‌خاطر بسپارید و فقط رنگ‌ها را تغییر دهید.

برای تغییر هر وسیله چوبی از این روش می‌توانید استفاده کنید.

اگر لوازم استاندارد این کار را ندارید خودتان را به‌سختی نی اندازید و کار را به رنک کار چوب بسپارید.

اگر تابه‌حال رنگ‌کاری چوب انجام ندادید، احتمالاً تغییر رنگ برای شما مشکل خواهد بود.

اگر دوست دارید، می‌توانید از تکنیک پتینه‌کاری برای تغییر رنگ چوب استفاده کنید که نیاز به تجهیزات زیاد ندارد.

چه لوازمی برای تغییر رنگ لوازم چوبی نیاز داریم؟

برای تغییر رنگ از قهوه‌ای به سفید یا هر رنگ دیگری، به لوازم و تجهیزاتی نیاز دارید تا کارتان را درست انجام دهید. تأکید می‌کنیم که اگر به این تجهیزات دسترسی ندارید، خودتان را به دردسر نی اندازید و کار با به رنگ کار چوب بسپارید.

تخصص در اجرای رنگ با پیستوله و شناخت کامل رنگ‌های فوری!

کمپرسور هوا و پیستوله رنگ کاری

سنباده دیسکی یا پولیشر یا سنباده تانکی

کاردک بزرگ و کاردک کوچک

شابلون موج مصنوعی

لوازم بتونه مل و سیریش، آستری فوری، شاپان

آیا استفاده از رنگ روغنی برای انجام این کار درست است؟

قبل از هر چیز لازمه مطلبی را تذکر بدهیم. به دو دلیل استفاده از هرگونه رنگ‌روغنی در زیر کار برای این نوع کارها اشتباه هست:

اول: راه ساده و منطقی‌تری برای این کار هست.

دوم: روغن‌های حلال تینری هم بوی بدی دارند هم هزینه دارند وهم دیر خشک می‌شود. از همه مهم‌تر آنکه در مبحث درهای چوبی ساختمان این روغن‌ها بانفوذ به لایه‌های پایینی سبب جداشدن شبکه داخلی در از لایه رویی می‌شود.

چون چسب پرس به روغن حساس هست و به‌مجرد تداخل با یکدیگر اثر چسبندگی‌اش را از دست می‌دهد در صورت استفاده از روغن‌های حلال آب هم مشکلات دوچندان می‌شود.

مراحل تغییر رنگ چوب با رنگ فوری

در این آموزش یک کمد قدیمی لباس که با رنگ مشکی فوری رنگ شده بود را قرار است به رنگ قوه‌ای طرح موج مصنوعی تغییر دهیم. جنس بدنه و کشوهای این کمد از نئوپان (تخته فشرده چوبی) است.

برای شروع قبل از هر چیز کار را بررسی کنید که اگر مشکلات نجاری (مانند شکستگی، مشکلات لولا و ریل، شکسته بودن پایه و …) داشت آن را برطرف کنید.

در مرحله بعد باید لایه رنگ موجود بر روی کار را کامل پاک کنید. دستگاه‌هایی مانند سنباده تانکی و سنباده دیسکی دو گزینه مناسب پیش روی شما هستند.

آیا پاک کردن رنگ نیاز هست؟

بله؛ اگر قرار باشد رنگ‌کاری را درست انجام دهید، باید لایه رنگ زیرین را پاک کنید تا کارتان اصولی پیش رود. تلاش نکنید از مراحل کار عبور کنید و به مرحله دیگر پرش کنید. شما باید کار را درست و اصولی انجام دهید. در ابتدا توضیح داده بودیم که اگر تجهیزات، وقت و حوصله کافی ندارید، از تکنیک‌های پتینه‌کاری استفاده کنید.

با استفاده از ماشین پوست یا همان سنباده دیسکی لایه رنگ موجود روی کار را کامل پاک کنید. برای انجام این کار حتماً ماسک و عینک و لباس مناسب و فن تخلیه هوا و… داشته باشید. گردوخاک زیادی در انتظار شماست. برای سلامتی خود ارزش قائل شوید.

مرحله بتونه کاری به روش مل و سیریش

پس از اتمام سنباده‌کاری گردوخاک را با فشار باد و دستمال از روی کار پاک کنید و بتونه مل و سیریش را روی کار اجرا کنید. به مقدار یک کاردک مل را روی تخته بتونه بریزید و سپس به‌اندازه دو و نیم قاشق غذاخوری سریش به آن اضافه کنید.

کمی آب اضافه کنید و با استفاده از لیسه و کاردک بتونه را خمیری کنید. لازم به توضیح است که ساخت این بتونه انرژی بیشتری می‌طلبد پس از ساخت بتونه کل کار را ماستیک کنید. بتونه کردن تمام کار را در رنگ‌کاری ماستیک می‌نامند.

در این مرحله فرصت دارید سوراخ‌های بزرگ و ترک‌های عمیق را به‌خوبی پوشش دهید.

پس از پایان ماستیک کاری به‌سرعت بتونه روی کار خشک می‌شود. اگر بتونه برای ماستیک مجدد ندارید مقداری بتونه بسازید. بتونه دست دوم باید مقداری نرم‌تر از سری اول باشد بدون انجام هیچ‌گونه کار اضافی ماستیک دست دوم را شروع کنید.

پس از اتمام بتونه‌کاری و خشک‌شدن آن با استفاده از یک سنباده ۲۲۰ به نرمی بر روی سطح کار بکشید تا زبری و پرز کار بر طرف شود دقت کنید که سنباده زدن را در حدی انجام دهید که کار را نرم و صیقلی کند و نیاز نیست کل بتونه را پاک کنید. هدف یکنواخت کردن کل کار هست. پس از اتمام کار با یک سطح نرم صیقلی خواهید داشت.

مرحله اجرای رنگ آستری فوری

در این مرحله باید رنگ آستری فوری را با پیستوله اجرا کنید. یک‌بار دیگر گرد و خاک موجود بر روی کار را برطرف کنید.

اگر به پیستوله دسترسی دارید رنگ آستری سفید فوری که با شماره ۱۰۱۹ (کحالی) شناخته می‌شود را تهیه کرده و با اضافه کردن گل ماش و اخرایی فوری، رنگ وانیلی بسازید و پس از رقیق کردن آن را به کار بپاشید. آستری ساخته شده را با استفاده از پیستوله روی کار بپاشید.

این کار باید بادقت بالایی انجام شود و بسیار مراقب باشید که در پروسه اجرای رنگ با پیستوله، سطح کار لایه‌لایه و چندرنگ نشود.

نکته:

با توجه به اینکه قرار است این کمد لباس به رنگ قهوه‌ای تغییر کند، رنگ آستری سفید فوری با گل ماش و اخرایی فوری ترکیب شد. اگر شما دوست دارید رنگ کمد سفید باشد، نیاز نیست آستری سفید را با رنگ دیگری ترکیب کنید.

پس از خشک‌شدن آستر توسط یک سنباده ۲۲۰ کهنه سطح کار را به‌آرامی سنباده کنید و دوباره آستر را رقیق‌تر کرده و روی کار اجرا کنید. تا به اینجای کار بخش مهمی از مراحل کار انجام شده و تقریباً به مرحله پایانی رسیدید.

اگر دوست نداشته باید روی کار موج مصنوعی اجرا کنید، می‌توانید همین‌جا کار را به پایان برسانید و پوشش پایانی را روی کار اجرا کنید؛ اما اگر قرار هست طرح موج مصنوعی را اجرا کنید، با ما در ادامه همراه باشید.

همچنین می‌توانید با استفاده از همرنگی جلوه زیباتری به کار داده و در نهایت از نیم یا تمام پلی‌استر استفاده کرده و کار روبه‌اتمام برسانید.

مرحله اجرای موج مصنوعی روی چوب

برای اجرای موج مصنوعی از شاپان و شابلون موج مصنوعی جهت ایجاد طرح بهره بگیرید. شاپان را با استفاده از دستمال روی کار اجرا کنید و شابلون را در جهت طول یا عرض چوب (بستگی به جایگاه ورق دارد) حرکت دهید.

حرکت شاپان باید کامل صاف و در یک مسیر مشخص انجام شود. با حرکت نرم مچ دستتان امکان ایجاد رگه متراکم و جدا از هم چوب را خواهید داشت. البته ما در آیچوب مفصل مبحث آموزش موج مصنوعی روی چوب را آموزش داده بودیم. پیشنهاد می‌کنیم از این مطلب دیدن کنید.

مرحله پایانی رنگ چوب و اجرای پوشش نهایی

برای اینکه موج‌های شاپان در اثر سایش از بین نروند، باید از یک پوشش مقاوم استفاده کنید. در این مرحله مقداری روغن جلا خودرویی یا کیلر خودرویی را با پیستوله روی کار اجرا کنید تا یک پوشش فوق‌العاده زیبا داشته باشید.

امیدواریم این نوشته موردپسند شما قرار گرفته باشد و بتوانید به‌سادگی تغییر رنگ از قهوه‌ای به سفید یا هر رنگ دیگری را انجام دهید. مهم روش انجام کار هست که در این نوشته به آن پرداختیم. انتخاب نوع رنگ بستگی به هدف و سلیقه شما دارد.

پیروز باشید.

چگونه صندلی قدیمی را به رنگ سفید روغنی تغییر دهم؟

پرسش شما:

با راهنمایی فروشنده رنگ روغنی سفید و تینر برای رنگ چوب خریدم و میخوام صندلی‌های میز غذاخوری رو رنگ کنم … لذا درخواست آموزش این کار را دارم از استاد محترم

پاسخ:

با سلام قبل از هر کاری صندلی‌ها رو خوب برانداز کنید و چنانچه احتیاج به بتونه‌کاری داشت از فروشنده بتونه روغنی آماده که در ظرف‌های نیم و یک‌کیلویی موجود هست به‌اندازه لازم تهیه کنید. لیسه و کاردک و دو برگ هم سنباده پوستاب ۲۲۰ بگیرید و بتونه آماده رو به‌وسیله یک چوب خوب مخلوط کرده و سوراخ‌ها و ترک و هر کجا رو که لازم داره بتونه‌کاری کنید.

پس از گذشت زمانی معادل ۱۲ ساعت تمام قسمت‌های مختلف صندلی رو خوب سنباده کنید و فقط به‌جاهایی که بتونه داره اکتفا نکنید پس از سنباده‌کاری گردوخاک کار رو از روی کار پاک کنید.

رنگتان را ابتدا خوب داخل ظرف رنگ هم بزنید و سپس با مخلوط‌کردن تینر غلظتش رو در حد روغن‌مایع برسانید و شروع به رنگ‌زدن کار نمایید.

سعی کنید قبل از انجام رنگ مطلب آموزشی نحوه کار با قلم‌مو رو از همین سایت مطالعه کنید پس از اجرای رنگ کار و گذشت زمان ۲۴ ساعت دوباره کار رو برانداز کنید چنانچه احتیاج به بتونه‌کاری مجدد داشت از همان بتونه استفاده کرده و پس از گذشت زمان ۶ تا ۸ ساعت که بتونه خشک شد با استفاده از همان سنباده ۲۲۰ دوباره کل کار رو سنباده کنید.

پس از برطرف نمودن گردوخاک رنگ رو به‌اندازه یکی دو درصد بیشتر از دست‌اول رقیق کنید و به کار بزنید و منتظر شوید تا خشک شود.

پس از خشک‌شدن چنانچه کار باز احتیاج به بتونه‌کاری داشت انجام بدید و پس از خشک‌شدنش سنباده کنید و اگر هم بتونه‌کاری نداشت پس از خشک‌شدن رنگ دست‌دوم با استفاده از سنباده کارکرده کل کار رو سنباده کرده و رنگ رو رقیق‌تر از دو دست قبلی نموده و برای آخرین بار رنگ رو به کار بزنید و پس از خشک‌شدنش از نتیجه زحمات خود لذت ببرید در طول انجام کار صبر و دقت و ظرافت رو فراموش نکنید.

چگونه رنگ پریدگی مبلمان را حل کنم؟

پرسش شما:

من چوب مبل هام رو که رنگش پریده بود رو شاپان زدم. با تینر روغنی ۱۰۰۰ مخلوط کردم. الآن بعد گذشت ۴ روز رنگ پس می‌دهد. وقتی با دستمال روی کار می‌کشم، مبل رنگ پس می‌دهد. لطفاً راهنمایی کنید.

پاسخ:

با سلام تینر روغنی در واقع همان نفت سابق هست که دارای چربی بسیار زیادی است و حل‌کردن شاپان با تینر روغنی باعث میشه تا چند ماه خشک‌شدنش طول میکشه شاپان رو فقط بایست با بنزین حل کرد.
الآن شما بایست با یک دستمال آغشته به بنزین چربی تینر روغنی رو پاک کنید و از آموزش بالا برای رنگ‌کردن دوباره سازه چوبی استفاده کنید. به‌هیچ‌عنوان این کار شما استاندارد نیست و برای ترمیم کار پیشنهاد نمی‌کنیم.

قهوه گانودرما برای کبد چرب مفید است و برای درمان و پیشگیری از این بیماری می توانید از قهوه گانودرما به عنوان مکمل غذایی استفاده کنید. قیمت گانودرما برای کبد چرب  بسیار مناسب است و شما می توانید با مراجعه به سایت دکتر بیز برای خرید قهوه گانودرما برای کبد چرب اقدام کنید.

تغییر رنگ قهوه‌ای به سفید

پرسش شما:

با سلام و تشکر از شما
من می‌خواهم درب‌های قهوه‌ای اتاق‌ها را که سیلر کلر خورده را به رنگ سفید در بیارم. از چه رنگی استفاده کنم که روی کیلر اجرا شود و مشکلی نداشته باشه همچنین پوشش خوبی هم داشته باشه؟
آیا از آستری سفید و رنگ فوری سفید میتونم روی کیلر استفاده کنم که بعد روش نیم پلی استر شفاف یا سفید اجرا کنم؟
رنگ پلی یورتان سفید چطور؟ می‌شود روی کیلر استفاده کرد؟
منتظر جواب تون هستم متشکرم

پاسخ آیچوب:

با سلام برای سفیدکردن رنگ در نقاشی چوب ابتدا باید از آستر سفید استفاده کنید بعد رنگ سفید و برای رویه باید از نیم پلی استر سفید استفاده کنید یا پلی یورتان
نیم پلی استر شفاف اگر استفاده کنید کارت به‌جای سفید، کرم رنگ خواهد شد و مطلب بعد اینکه از رنگ روغنی الکید آمین هم می تونی استفاده کنید البته از نوع اتومبیلش به هر جهت انتخاب با شماست.

موفق باشید

آموزش رنگ روغنی برای میز و صندلی غذاخوری

با عرض سلام و خسته نباشید. با راهنمایی فروشنده رنگ روغنی سفید و تینر خریدم و می‌خواهم صندلی‌های میز غذاخوری را رنگ کنم…لذا درخواست آموزش این کار را دارم از استاد محترم… سپاس از لطفتان
سپاسگزارم

پاسخ آیچوب:

با سلام قبل از هر کاری صندلی‌ها را خوب برانداز کنید و چنانچه احتیاج به بتونه کاری داشت، از فروشنده بتونه روغنی آماده که در ظرف‌های نیم و یک کیلویی موجود هست به اندازه لازم تهیه کنید.

لیسه و کاردک و دو برگ هم سنباده پوستاب ۲۲۰ بگیرید و بتونه آماده را به‌وسیله یه چوب خوب مخلوط کرده و سوراخ‌ها و ترک و هر کجا را که لازم داره بتونه کاری کنید.

پس از گذشت زمانی معادل ۱۲ ساعت تمام قسمت‌های مختلف صندلی را خوب سنباده کنید و فقط به جاهایی که بتونه داره اکتفا نکنید.

پس از سنباده کاری گرد و خاک کار را برطرف نموده و رنگتان را ابتدا خوب مخلوط کرده و سپس با مخلوط کردن تینر غلظتش را در حد روغن مایع برسانید و شروع به رنگ زدن کار نمایید.

سعی کنید قبل از انجام رنگ آمیزی مطلب آموزش رنگ کاری با قلم مو را از همین سایت مطالعه کنید. پس از رنگ آمیزی کار و گذشت زمان ۲۴ ساعت دوباره کار را برانداز کنید.

چنانچه احتیاج به بتونه کاری مجدد داشت از همان بتونه استفاده کرده و پس از گذشت زمان ۲ تا ۴ ساعت که بتونه خشک شد با استفاده از همان سنباده ۲۲۰ دوباره کل کار را سنباده کنید.

پس از برطرف کردن گرد و خاک، رنگ را به کمی بیشتر از دست اول رقیق کنید و به کار بزنید و منتظر شوید تا خشک شود.

پس از خشک شدن چنانچه باز احتیاج به بتونه کاوسایل چوبی برای همیشه مثل روز اول باقی نمی‌مانند؛ با گذر زمان و استفاده مداوم قدیمی و کهنه می‌شوند. همچنین ممکن است خط‌و‌خش‌هایی هم روی این جنس از لوازم منزل ایجاد شود. در این مواقع اغلب افراد برای صرف هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه سراغ رنگ کاری چوب در منزل می‌روند. برای رنگ کردن چوب قدیمی و نوسازی و مبلمان کهنه باید با روش‌ها و اصول انجام این فرآیند آشنا باشید. در این مطلب بهترین روش‌های رنگ زدن چوب را با جزئیات کامل توضیح می‌دهیم. در‌صورت اجرای این روش‌ها و مراحل به‌خصوص هر کدام، وسایل چوبی شما مثل روز اول نو و زیبا به نظر خواهند رسید.

  1. ترمیم رنگ وسایل چوبی با استفاده از غلطک؛ رنگ کردن چوب با اکریلیک یا لاتکس

فرض کنید قسمتی از مبلمان، یا درب چوبی اتاق شما بی‌رنگ و رو شده و قسمت‌هایی از رنگ هم به کلی از بین رفته است. با پشت سر گذاشتن مراحل زیر با استفاده از سنباده، رنگ و غلطک می‌توانید برای رنگ کاری چوب در منزل اقدام کنید:

  • زیرسازی: برای رنگ کردن میز چوبی یا سایر لوازم قدیمی، باید با سنباده‌کشی دقیق و با‌حوصله سطح چوب را کاملا صاف کنید. اگر قسمتی از وسیله نیاز به تعمیر دارد در همین مرحله انجام دهید.
  • تمیزکاری: سطح چوب سنباده‌کشی شده را با دستمال پارچه‌ای تمیز کنید. هیچ پرز و ذره‌ای نباید روی سطح چوب باقی بماند.
  • آسترکشی: پس از تمیزکاری باید روی سطح چوب صاف شده، یک لایه بتونه بکشید. البته باید نسبت به انتخاب رنگ بتونه حساس باشید. چرا که رنگ بتونه روی رنگ نهایی کار تاثیر می‌گذارد. بهتر است با یک رنگ‌کار در این مورد مشورت کنید. بعد از خشک شدن بتونه، یک بار دیگر سطح را سنباده بکشید و سپس با پارچه آن را تمیز کنید.
  • رنگ کردن: در فرآیند رنگ كردن وسايل چوبي، بعد از هر مرتبه رنگ کردن، باید حدود 8 ساعت صبر کنید تا خشک شود. بعد از خشک شدن رنگ، ذره‌های اضافی را با سنباده از بین ببرید و دوباره یک لایه دیگر رنگ بزنید.
  • خشک کردن چوب: در مرحله آخر رنگ كردن كمد چوبي قدیمی یا سایر لوازم چوبی باید سطح کار را با یک لایه محافظ با پایه آب بپوشانید. بعد از 72 ساعت چوب شما کامل خشک می‌شود.

توصیه می‌شود در هر مرحله از رنگ كردن وسايل چوبي در خانه برای خشک شدن کامل سطح چوب صبر کنید. در‌غیراین‌صورت سطح وسیله چوبی شما چسبناک می‌شود.

اسپری رنگ چوب سفید |اسپری رنگ چوب نی نی سایت

  1. رنگ كردن مبلمان چوبي با قلم مو و اسپری؛ رنگ چوب گردویی یا سفید

برخی افراد تصور می‌کنند رنگ وسایل چوبی قابل ترمیم نیست؛ در‌صورتی‌که شما می‌توانید با انجام روش‌هایی هم‌چون اسپری، ظاهر وسایل چوبی خود را مجددا نو کنید. به‌عنوان مثال شما با کمی دقت و با استفاده از سنباده و یک اسپری پلی‌اورتان می‌توانید ظریف‌ترین قسمت‌های یک یا میز غذاخوری را رنگ کنید. طرز رنگ كردن ميز چوبي با اسپری مطابق با مراحل زیر است:

  •   با یک سنباده، سطح چوب را صاف و صیقلی کنید.
  •   یک قلم‌مو بردارید و یک لایه بتونه روی سطح چوب بکشید.
  •   یک شب طول می‌کشد تا لایه اول بتونه خشک شود. سپس دوباره سنباده بکشید تا بتونه‌های اضافی از بین برود. دوباره بتونه کشی را انجام دهید.
  •   بعد از گذشت حدود 10 ساعت با استفاده از قلم‌مو سطح چوب را یک لایه رنگ بزنید. بعد از خشک شدن رنگ، یک مرتبه دیگر سنباده‌کشی را با دقت و ظرافت انجام دهید. حالا نوبت به مرحله دوم رنگ‌آمیزی با قلم‌مو می‌رسد.
  •   بعد از خشک شدن مرحله دوم رنگ، باید با اسپری پلی‌اورتان روی سطح چوب را بپوشانید و صبر کنید تا خشک شود. اسپری کردن را از پایین‌ترین قسمت وسیله چوبی آغاز کنید و هرچه جلوتر می‌روید فاصله بیشتری بین اسپری و وسیله چوبی در نظر بگیرید.

بعد از پشت‌سر گذاشتن همه مراحل رنگ كردن درب چوبي با اسپری یا لوازم منزلتان، متوجه می‌شوید که وسایل شما مثل روز اول نو و زیبا شده است. رنگ کردن چوب وقتی با‌دقت و ظرافت همراه باشد، معجزه می‌کند.

  1. روش رنگ كردن چوب با مواد طبیعی؛ نحوه رنگ کردن چوب خام

بعضی‌ها ترجیح می‌دهند به جای یا سایر لوازم چوبی جدید یا مبلمان نو، همان قبلی‌ها را با رنگ طبیعی ترمیم کنند. اگر شما هم جزو این دسته هستید، به فکر رنگ زدن چوب با قهوه، چای و سرکه سفید باشید. برای انجام این کار اولین اقدام پر کردن یک شیشه با سرکه سفید و قرار دادن دو عدد سیم ظرفشویی داخل آن است.

اجازه دهید سیم‌ها به مدت 1 الی 3 روز داخل ظرف سرکه بمانند. سپس سطح چوب را سنباده بکشید و قلم‌مو را داخل یک فنجان قهوه یا چای بزنید و روی چوب بمالید. بعد از این‌که رنگ جذب شد، با قلم‌مویی دیگر روی سطح چوبی را سرکه بزنید. بعد از خشک شدن کامل سطح چوب، دوباره سنباده کشی انجام دهید. در نهایت با یک جلادهنده یا واکس چوب، سطح وسیله را حسابی براق کنید.

  1. طریقه رنگ کردن چوب به‌صورت چرمی؛ ایجاد رنگ چوب فندقی

روش جالب دیگری نیز برای زیباتر کردن رنگ‌ سطوحی چوبی به رنگ قهوه‌ای تیره یا مایل به قرمز وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از کمی تینر، تکنیک رنگ‌آمیزی چرمی را به‌زیبایی روی وسایل چوبی خود اجرا کنید. با کمک این تکنیک‌ها دیگر نیازی به جدید یا میزهای تحریر و ناهارخوری نخواهید داشت. بدین‌منظور ابتدا باید سطح چوب را طبق روش اولی که توضیح دادیم، رنگ بزنید. بعد از این که چوب خشک شد باید نسبتی مساوی از رنگ قهوه‌ای را با مایع براق‌کننده یا همان تینر مخلوط کنید.

با یک قلم‌مو این محلول را روی سطح چوب بکشید. بلافاصله روزنامه‌ای روی سطح چوب خیس بگذارید و بردارید. این کار را چند ثانیه بعد مجددا تکرار کنید. سپس با یک دستمال نرم خیس به آرامی روی چوب رنگ‌شده ضربه بزنید. حالا باید صبر کنید تا سطح کار خشک شود. در نهایت با یک یا دو لایه واکس چوب، سطح را بپوشانید. اگر قبل از واکس زدن یک لایه پولیش روغنی بمالید عمر وسیله شما بیشتر نیز خواهد شد.

از جمله خواص قهوه سوپریم برای کبد چرب است و برای درمان کبد چرب می توان از این قهوه به عنوان مکمل استفاده کرد. کبد چرب یک بیماری بسیار خطرناک است و اگر این بیماری را نادیده بگیریم عوارض جبران ناپذیری برای بدن به بار می آورد. شاید اکثر خیلی از افراد کبدشان چرب باشد

. طریقه رنگ كردن وسايل چوبي قديمي با پیستوله؛ اجرای رنگ چوب عسلی یا فندقی

بیشتر اوقات برای اجرای نیاز به خرید چند وسیله جدید داریم. اما گاهی شرایط خرید وسایل نو برای ما وجود ندارد و باید به همان وسایل قبلی اکتفا کنیم. در این مواقع می‌توانیم با ترمیم رنگ وسایل چوبی، روح تازه‌ای به سالن یا اتاق خود ببخشیم.

یک روش رنگ کردن وسایل چوبی بزرگ مثل تخت و دراور استفاده از پیستوله است. ابتدا باید سطح کار را سنباده بزنید و چند بار آسترکشی کنید. سپس با تنظیم فشار پیستوله روی 12 تا 25 پوند بر اینچ‌مربع، دست به کار شوید. برای این کار رنگ روغن بهترین انتخاب برای شماست. کل سطح را به این روش رنگ کنید و اجازه دهید تا خشک شود. استفاده از دستکش، ماسک و عینک برای کار با پیستوله فراموش نشود.

  1. چگونه وسایل چوبی را نو کنیم؟ پولیش؛ بهترین گزینه برای زیباسازی وسایل قدیمی

رنگ پولیش یکی از گزینه‌های مناسب برای جلا دادن و نوسازی مجدد وسایل چوبی است. استفاده از رنگ پولیش ممکن است کمی زمان‌بر باشد؛ اما استفاده از آن باعث می‌شود وسایل چوبی شما در برابر رطوبت نیز از مقاوم‌تر شوند. شما از این ماده می‌توانید برای انواع وسایل چوبی خود هم‌چون ، صندلی، میز تحریر یا میز مطالعه و تخت خواب‌تان استفاده کنید.

مایع پولیش چوب هم با دست و با استفاده از یک پارچه نرم و هم به وسیله یک دستگاه پولیش برقی قابل تهیه است. برای استفاده از پولیش سطح مورد‌نظرتان باید کاملا تمیز و خشک باشد؛ بنابراین بهتر است ابتدا به‌وسیله یک پارچه نرم سطح مورد‌نظر را تمیز کنید تا از هرگونه گرد و غباری پاک شود.

پس از آن می توانید یک پارچه را به محلول و مایع پولیش آغشته کنید و به آرامی روی سطح چوبی تان بکشید. اگر می خواهید نتیجه نهایی کارتان براق‌تر و بهتر باشد، اجازه دهید سطح چوب مورد‌استفاده‌تان کاملا خشک شود و پس از آن دوباره به وسیله دستمالی تمیز پولیش را انجام دهید.

خرید وسایل چوبی جدید به‌صورت قسطی؛ بهترین جایگزین برای رنگ کردن چوب قدیمی

با روش‌های متعددی برای رنگ کردن چوب قدیمی در این مقاله آشنا شدید. رنگ کاری چوب در منزل با هر روشی مراحل به‌خصوصی دارد که شما با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید ظاهر لوازم قدیمی چوبی خود را زیباتر کنید. اما گاهی مبلمان و میزهای منزل آنقدر قدیمی و آسیب‌دیده شده‌اند که ارزش رنگ کردن مجدد یا تعمیر را ندارند. در چنین مواقعی بهتر است قید آن‌ها را برای همیشه بزنید و به فکر خرید وسایل نو باشید.

اگر محدودیت بودجه دارید و فکر می‌کنید از پس هزینه‌های خرید لوازم نو برنمی‌آیید، به خرید از بلج و بهره‌مندی از شرایط بی‌نظیر آن فکر کنید. شما می‌توانید انواع وسایل چوبی با‌کیفیت را با قیمت مناسب و به‌صورت اقساطی از بلج بخرید. به‌علاوه، طرح تعویض سرویس خواب کهنه با نو نیز در بلج برای شما  مشتریان عزیز فراهم شده است. هم‌چنین اگر کابینت‌های شما قدیمی شده‌اند، به‌منظور جدید می‌توانید روی تیم ما حساب کنید. پس هرچه زودتر دل را به دریا بزنید و جای وسایل چوبی قدیمی خانه را با لوازم نو، مدرن و زیبا عوض کنید.

ری داشت انجام بدید و پس از خشک شدنش سنباده کنید و اگر هم بتونه کاری نداشت پس از خشک شدن رنگ دست دوم با استفاده از سنباده کار کرده کل کار را سنباده کرده و رنگ را رقیق‌تر از دو دست قبلی درست کنید.

مصرف قهوه سوپریم دکتر بیز برای ورزشکاران نیز بسیار ایده آل و مناسب است چرا که علاوه بر دارا بودن ویتامین ها، پروتئین ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن و همچنین تامین انرژی مورد نیاز برای آنان می تواند باعث بهبود فرآیند عضله سازی و چربی سوزی آن هم به صورتی کاملا طبیعی در بدن شود.
همچنین قهوه سوپریم گانودرما با افزایش گردش خون در بدن علاوه بر چربی سوزی با رساندن خون بیشتر به سایر نقاط بدن می تواند باعث بهبود فرآیند اکسیژن رسانی به مغز و سایر اندامها از جمله پوست شود که نتیجه ی آن افزایش تمرکز و احساس خستگی کمتر، پس از شروع فعالیت بدنی خواهد بود.

برای آخرین بار رنگ را به کار بزنید و پس از خشک شدنش از نتیجه زحمات خود لذت ببرید در طول انجام کار صبر و دقت و ظرافت را فراموش نکنید؛ و در صورت بروز هر گونه مشکل روی کمک‌های آیچوب حساب باز کنید موفق باشید

 

دکمه بازگشت به بالا