عمومیکسب و کار ایرانیان

کنترل از راه دور استخر امکان پذیر است؟

هوشمند سازی استخر فرایندی است که راه‌اندازی آن معمولاً در هنگام ساخت استخر انجام می‌شود. البته حتی پس از تکمیل پروژه ساخت استخر نیز می‌توان بسیاری از امکانات موجود را هوشمند کرد. در طی این فعالیت سعی می‌کنند تا بسیاری از امکانات مهم استخر را با استفاده از اینترنت اشیا و تجهیزات مختلف، به‌صورت خودکار و حتی کنترل از راه دور در بیاورند. استخرهای هوشمند دارای امکانات بسیار زیادی هستند که نگه‌داری، مراقبت و حتی نظافت را برای صاحبان خود ساده کرده و به کاهش مصرف انرژی منجر می‌شوند.

استخر هوشمند چیست و چه تفاوتی با استخرهای معمول دارد؟

با هوشمند سازی استخر این امکان برای شما امکان‌پذیر است که تجهیزات و سیستم های مربوط به استخر را با یک سیستم مرکزی کنترل کنید. فرقی نمی‌کند که استخر شخصی باشد یا عمومی، هر چه که هست، نیاز به تجهیزات و امکاناتی خواهد داشت. امروزه به دلیل هزینه‌های بالای انرژی و کمبود آب، سبک نگهداری قدیم اصلاً مقرون‌به‌صرفه نیست.

بر همین اساس صاحبان مجموعه‌های ورزشی و استخرهای باشگاهی سعی می‌کنند تا برای مدیریت بهتر و کاهش هزینه‌ها از امکانات روز بهره ببرند. استخرهای هوشمند بسته به میزان گستردگی طرح دارای قابلیت‌های مختلفی هستند. این امکانات علاوه بر انجام کارها به‌صورت مستقل، با یکدیگر هم در ارتباط هستند و متناسب با شرایط محیط وظیفه خود را انجام می‌دهند.

به‌عنوان‌مثال، ممکن است با قفل‌کردن درب‌های ورودی استخر، به طور خودکار روشنایی محیط خاموش شود و سیستم نظافت و ضدعفونی استخر شروع به کار کند. یا در مثالی دیگر کارکنان استخری که شامل است، براحتی می‌توانند در جای خود نشسته و فقط به افرادی که بلیط خود را دریافت نموده‌اند، اجازه ورود بدهند. دسترسی‌هایی مثل مدیریت کمد باشگاه، خرید از بوفه با شارژکردن دستبند، استفاده از امکانات جانبی استخر و …

اما قسمت هیجانی هوشمندسازی، مدیریت و کنترل تجهیزات به‌وسیله موبایل و از راه دور است. بخش عمده‌ای از تجهیزات مورداستفاده در استخرهای هوشمند دارای قابلیت کنترل از اره دور هستند و به‌راحتی می‌توان تنها با یک موبایل، ریموت، تبلت و… به کلیه فعالیت‌های آن نظارت داشت. شاید این قابلیت برای استخرهای شخصی آن‌قدرها وسوسه‌کننده نباشد، اما قطعاً برای استخرهای عمومی و باشگاهی بسیار کاربردی و جذاب خواهد بود.

امکانات سیستم هوشمند برای استخر شامل چه مواردی می‌شود؟

همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم، یک استخر هوشمند می‌تواند دارای تجهیزات و امکانات زیادی باشد. اما برخی از این امکانات جزو مهم‌ترین ملزومات استخر به‌حساب می‌آیند و وجود آنها جزو ضروریات خواهد بود. مهم‌ترین امکانات و سیستم‌های هوشمند در استخر شامل موارد زیر هستند. تصاویر استخر را می توانید در سایت گوزن زرد از قسمت منو مراحل هوشمندسازی ببینید.

تصفیه‌کننده آب

آب استخر به دلیل استفاده افراد مختلف از آن بسیار مستعد آلودگی است. به طور معمول برای ضدعفونی‌کردن و تصفیه آب استخرها از فرایند کلرزنی بهره می‌برند. این ماده می‌تواند کلیه آلودگی و باکتری‌های بیماری‌زا را از بین ببرد و باعث تمیزشدن آب شود. اما نکته مهم در این فرایند، حساسیت و تعیین میزان کلر است.

به این دلیل که زیاد بودن کلر موجود در آب باعث بروز حساسیت و آلرژی می‌شود و کمبود آن نیز تأثیر چندانی در ضدعفونی نخواهد داشت. در استخرهای هوشمند فرایند کلرزنی به‌صورت خودکار انجام می‌شود و نیاز به هیچ‌گونه دخالت انسانی نخواهد بود. سنسور مخصوص این سیستم با سنجش آب، مقدار موردنیاز کلر را تشخیص داده و این ماده را به آب اضافه می‌کند.

در ضمن تمامی فعالیت‌ها و جزئیات سیستم توسط تلفن هوشمند، از راه دور قابل‌مدیریت و مشاهده است.

قفل الکترونیکی ( قفل دیجیتال )

شاید به‌جرئت بتوان گفت که یکی از جذاب‌ترین بخش‌ استخرهای هوشمند، است. در فضاهای ورزشی و عمومی، ممکن است بخش‌های مختلفی وجود داشته باشد که فقط برای برخی افراد قابل‌دسترسی است.

مثلاً ورود به بخش اعضای ویژه، سالن ماساژ، باشگاه آب‌درمانی و …

قفل‌های دیجیتال محصولاتی هستند که به‌صورت الکترونیکی کار می‌کنند و برای باز شدن نیاز به کلید مکانیکی ندارند. یکی دیگر از ویژگی‌های قفل‌های هوشمند این است که می‌تواند برای هر فرد یک رمز یا کارت مغناطیسی در نظر گرفت و دسترسی‌های متفاوتی را به او داد. در قفل‌های قدیمی اگر قصد داشتید کلید را در اختیار افراد مختلفی بگذارید، مجبور به تکثیر از کلید بودید که این کار هم تا اندازه‌ای امکان‌پذیر بود.

اما با استفاده از قفل‌های هوشمند شما می‌توانید فقط به‌وسیله سیستم مدیریتی قفل، کارت یا رمز جدیدی را اضافه کرده و حتی آن را ویرایش کنید. به طور معمول محبوب‌ترین مدل در این مجموعه‌ها است و در کنار سایر روش‌ها، استخر را بسیار ایمن می‌کند.

روشنایی خودکار

امروزه در بسیاری از مراکز عمومی از سیستم روشنایی هوشمند استفاده می‌شود که بسیار کارآمد است و مصرف برق را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. سنسورهای موجود در این سیستم به‌خوبی روشنایی و تاریکی را تشخیص می‌دهند و نور را بر همین اساس خاموش یا روشن می‌کنند.

سیستم نظافت استخر

نظافت آب استخر نیز یکی دیگر از فرایندهای بسیار دشوار است، مخصوصاً زمانی که مجموعه ورزشی دارای استخرهای متعدد و بزرگ باشد.

سیستم چرخش آب در استخرها باعث می‌شود تا آب دائماً در جریان باشد و فرایند ضدعفونی به‌خوبی صورت بگیرد. پمپ‌هایی که برای این کار نصب می‌شوند، وظایف دیگری مثل یکسان‌سازی دمای آب در مناطق مختلف استخر و همچنین جلوگیری از تشکیل جلبک و رسوب هم دارند.

کمدهای دیجیتال

تحت هیچ شرایطی نمی‌توان ضرورت وجود کمد را در مجموعه‌های ورزشی نادیده گرفت. در سال‌های نه‌چندان دور بسیاری از کمدهای استخر یا حتی باشگاه‌ها تنها با یک کلید مکانیکی قابل‌مدیریت بود. این قفل‌ها معایب زیادی داشتند و مشکلات مختلفی مثل سرقت راحت لوازم، گم‌شدن کلید، پروسه تحویل‌دادن و گرفتن کلید و… را به وجود می‌آوردند.

سازندگان با درنظرگرفتن این مشکل، قفل‌های دیجیتالی را تولید کردند که هم امنیت آنها به‌شدت بیشتر بود و هم مدیریت و دسترسی بسیار ساده‌تری داشتند. به‌راحتی با استفاده از یک دستبند، کارت مغناطیسی یا رمز باز می‌شوند و هیچ راه نفوذ دیگری به آنها وجود ندارد.

از جذابیت‌های قفل‌های هوشمند می‌توان به قابلیت کنترل از راه دور و مدیریت کلیه کمدها از طریق یک سیستم مرکزی اشاره کرد.

به‌عنوان‌مثال می‌توان یک دستبند را برای یک فرد تنظیم کرد و یک کمد را نیز به او اختصاص داد. حال اگر آن شخص تمایل به استفاده از سایر امکانات استخر یا باشگاه داشته باشد، به‌راحتی می‌تواند با پرداخت پول به بخش مدیریت، دستبند خود را شارژ کرده و از امکانات مجموعه استفاده کند.

هوشمند سازی استخر چه مزایایی را به دنبال دارد؟

بهره‌بردن از تجهیزات مختلف در هوشمند سازی استخر دستاوردهای زیادی را برای ما به دنبال داشته است. این امکانات باعث شده‌اند تا از هر جا تنها با استفاده از یک تلفن همراه به محیط موردنظر کنترل داشته باشیم و خیالمان آسوده‌خاطر باشد.

برخی دیگر از بزرگ‌ترین مزایای استخر هوشمند عبارت‌اند از:

  • مدیریت آسان مجموعه و خودکار شدن بسیاری از فرایندها
  • کاهش خطای انسانی به دلیل وجود سنسورهای کنترل‌کننده
  • بیشترشدن کیفیت خدمات‌دهی
  • کاهش نیاز به نیروی انسانی
  • دسترسی راحت‌تر و سهولت فرایندها برای مراجعین
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • کم‌شدن هزینه‌های جاری و درازمدت مجموعه
  • افزایش امنیت جانی و مالی مراجعه‌کنندگان

کاربرد اینترنت اشیا در هوشمند سازی استخر چیست؟

همان‌طور که در طول محتوا متوجه شده‌اید، هر کدام از تجهیزات هوشمند به‌صورت مستقل وظیفه‌ای را انجام می‌دهند. اما موضوعی که می‌تواند یک استخر را تبدیل به یک مجموعه هوشمند کند، یک سیستم ارتباط‌دهنده بین این تجهیزات است.

اینترنت اشیا کنترل‌کننده‌ای است که کلیه سیستم‌های هوشمند استخر را به هم متصل کرده و فعالیت آنها را در راستای یک هدف قرار می‌دهد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با هوشمند سازی استخر و مزایای فوق‌العاده آن آشنا کنیم و به معرفی تجهیزات مختلف این استخرها بپردازیم. هدف از تولید محصولات دیجیتال و هوشمند، افزایش امنیت و رفاه در زندگی بوده است. بهره‌بردن از این امکانات کمک می‌کند تا کنترل بیشتری بر روی فعالیت‌های خود داشته باشیم و بادقت بیشتری به امور خود بپردازیم.

 

دکمه بازگشت به بالا