فرهنگ و پیشینهکسب و کار ایرانیان

گوش دادن به موسیقی از نظر روانشناسی

گوش دادن به موسیقی می تواند سرگرم کننده باشد، اما آیا فکر می کردید می تواند به سلامتی شما کمک کند؟ موسیقی می تواند لذت و رضایت را به همراه داشته باشد. اما تحقیقات همچنین نشان می دهد که موسیقی مزایای روانی متعددی برای افراد دارد. موسیقی تأثیر زیادی بر افکار، احساسات و رفتارها دارد. تاثیرات گوش دادن به موسیقی بسیار زیاد و چشمگیر است. موسیقی درمانی گاهی اوقات برای بهبود سلامت عاطفی استفاده می شود. موسیقی درمانی در بیماران مبتلا به افسردگی و برای بهبود افسردگی استفاده شده است. موسیقی می تواند آرامش را تقویت کند، انرژی فیزیکی را افزایش دهد و حتی به درمان درد کمک کند. بیایید در موزیک باران، نگاهی دقیق تر به تأثیر روانی گوش دادن به موسیقی بیندازیم.

موسیقی درک شما را بهبود می بخشد.

تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی می تواند تمرکز و عملکرد شناختی را در افراد مسن بهبود بخشد. به طور خاص، مطالعات علمی نشان داده است که پخش موسیقی با کیفیت بالا سرعت پردازش حافظه را افزایش می دهد.

موسیقی استرس را کاهش می دهد.

مدت هاست ثابت شده است که موسیقی می تواند استرس را کاهش یا مدیریت کند. موسیقی باعث آرامش و آرامش ذهن می شود. در واقع موسیقی راهی برای جلوگیری از استرس است. در یک مطالعه علمی در سال 2013، به شرکت کنندگان قبل از قرار گرفتن در معرض یک موقعیت استرس زا، موقعیتی داده شد. گروه اول به موسیقی آرامش بخش، گروه دوم به صدای آب گوش دادند و گروه سوم هیچ گونه تحریک شنوایی دریافت نکردند. نتایج نشان داد که گوش دادن به موسیقی تاثیر خاصی بر پاسخ به استرس به ویژه بر سیستم عصبی خودمختار دارد. افرادی که به موسیقی گوش می دهند به سرعت با موقعیت های استرس زا سازگار می شوند.

موسیقی به شما کمک می کند کمتر غذا بخورید.

یکی از عجیب ترین اثرات روانی گوش دادن به موسیقی کاهش وزن است. اگر قصد کاهش وزن دارید، به موسیقی ملایم گوش دهید. طبق تحقیقات، افرادی که در رستوران ها به موسیقی ملایم و آرام گوش می دهند، 18 درصد کمتر از دیگران در رستوران های دیگر غذا می خورند. چرا؟ محققان دریافته اند که موسیقی و نور به آرامش کمک می کند.

حافظه موسیقی را بهبود می بخشد.

بسیاری از دانش آموزان هنگام مطالعه از گوش دادن به موسیقی لذت می برند. تحقیقات نشان داده است که آموزش در حین گوش دادن به موسیقی به بهبود یادگیری دانش آموزان کمک می کند. در مطالعه دیگری، شرکت کنندگان در یادگیری زبان توانایی خود را در یادگیری کلمات و جملات با صحبت کردن منظم یا صحبت کردن با ریتم بهبود بخشیدند.

موسیقی درد را التیام می بخشد.

مطالعات علمی نشان داده است که موسیقی در درمان درد بسیار موثر و مفید است.  دانلود بهترین آهنگ ها و گوش دادن به موسیقی به مدت یک ساعت در روز به طور موثری درد بیماران معاینه شده را کاهش داد. در چهار هفته، کسانی که به طور روزانه و منظم به موسیقی گوش می دادند، کاهش قابل توجهی در درد داشتند.

موسیقی به شما کمک می کند بهتر بخوابید.

در مطالعه ای با دانشجویان دانشگاه، گروه اول در معرض موسیقی، گروه دوم با کتاب های صوتی و گروه سوم بدون محرک شنیداری قرار گرفتند. گروه اول به مدت 45 دقیقه به موسیقی آرامش بخش گوش دادند. سپس گروه دوم به کتاب صوتی گوش دادند. این کار هنگام خواب به مدت 3 هفته انجام شد.محققان دریافتند افرادی که به موسیقی گوش می دهند بهتر از سایر گروه های آزمایشی می خوابند.

دکمه بازگشت به بالا