طرز تهیه دمنوش عناب برای لاغری

یکی از مهمترین خواص عناب برای لاغری و کاهش وزن است اما بیایید ابتدا ببینیم این میوه خوش‌طعم چه فواید و کاربردهای دیگری دارد. میوه عَناب که به خرمای قرمز یا چینی معروف است، میوه بومیِ آسیای جنوبی است و در سراسر جهان محبوب و مورد علاقه عموم مردم می‌باشد. با وجود محبوبیت این میوه، ممکن است همچنان بعضی افراد با خواص معجزه آسای آن آشنایی نداشته باشند. عناب برای سلامتی، لاغری، پوست، سرماخوردگی، کلیه، کبد و… بسیار مفید است. این مقاله همه چیزهایی را که لازم است در مورد میوه عناب بدانید، از جمله خواص، ارزش غذایی، فواید و کاربردهای آن و نحوه درست کردن دمنوش بانوان برای تنبلی تخمدان را به شما می‌گوید پس ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

پوست

عناب چیست؟

عناب میوه‌ درختچه‌ای متوسط از تیره سنجدیان است که بیشتر در چین، اروپا، جنوب و شرق آسیا می‌روید. این میوه گرد و کوچک در ابتدا به رنگ سبز است اما بعد از رسیدن، به رنگ قرمز تیره و حالت زیتونی شکل درمی‌آید و کمی چروکیده به نظر می‌رسد.

به دلیل طعم شیرین و بافت جویدنی، اغلب این میوه را خشک می‌کنند. جالب است بدانید که در بخش‌هایی از آسیا از عناب در آبنبات و دسرها استفاده می‌شود و در بهبود خواب، کاهش اضطراب و بدخلقی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

میوه عناب از خانواده سنجد است و برای بهبود خواب مصرف می‌شود.

عناب چه طبعی دارد؟

عناب در طب سنتی دارای طبع معتدل رو به سرد است. از این رو، توصیه می‌شود که افراد سرد مزاج از مصرف بیش از اندازه آن خودداری کنند؛ اما برای رهایی از مضرات عناب، می‌توانند این میوه پرخاصیت و گرمسیری را در کنار مصلحات آن از جمله آویشن مصرف نمایند.

ارزش غذایی عناب چیست؟

عناب به دلیل دارا بودن فیبر بالا و کالریِ کم، یک میان وعده فوق العاده عالی و سالم برای رژیم غذایی شما محسوب می‌شود:

  • این میوه حاوی مقادیر کمی از چند ویتامین و مواد معدنی است و منبع غنی از می‌باشد.
  • عناب دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است.
  • علاوه بر این، حاوی مقادیر مناسبی پتاسیم است که در حفظ عضلات، ماهیچه‌ها و تعادل الکترولیت‌ها نقش حیاتی را ایفا می‌کند. الکترولیت به نمک موجود در بدن ما گفته می‌شود که یک ترکیب یونی بوده و با شکستن بار الکتریکی مثبت و منفی خود یک فعالیت الکتریکی را در بدن موجب می‌شود. این فعالیت الکتریکی برای هماهنگی عضلات، عملکرد قلب و عروق، جذب مایعات، عمل دفع و به طور کلی عملکرد سیستم عصبی لازم و ضروری می باشد.
  • این میوه کالری بسیار کمی دارد، اما سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی است.

میوه و دمنوش عناب سرشار از ویتامین سی است.

نکته جالب توجه در مورد میوه عناب این است که مصرف صد گرم عناب خام، بخشی از ارزش غذایی سه عدد میوه را فراهم می‌سازد!

همچنین، میوه‌های عناب دارای مقادیری از کربوهیدرات‌ها هستند که به شکل قندهای طبیعی انرژی بدن شما را تامین می‌کنند. با این حال، در بسیاری از نقاط جهان عناب خشک را در پخت‌ و پز نیز مصرف می‌کنند.

عناب خشک دارای قند و کالری بسیار بالاتری در مقایسه با میوه‌های تازه است، چرا که در هنگام خشک شدن، قندهای موجود در آن تجمع پیدا می‌کنند و ممکن است در طی فرآوری کردن این میوه به آن شکر هم اضافه شود.

فواید استفاده از عناب و نقش آن در سلامتی

از دیرباز، در طب سنتی از عناب برای درمان بیماری‌هایی همچون بی‌خوابی و اضطراب استفاده می‌کردند. مطالعات انجام شده بر روی این میوه نشان می‌دهد که عناب می‌تواند خواص چشمگیری در عملکرد سیستم عصبی، سیستم ایمنی و هضم غذا ایفا کند:

عناب سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی

میوه‌های عناب سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانیِ قوی هستند که به طور عمده شامل فلاونوئیدها و  پلی‌ساکاریدها می‌باشد.

فلاونوئیدها ترکیبات مختلفی هستند که در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شوند و پلی‌ساکاریدها فراوان‌ترین کربوهیدرات موجود در غذاها هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نشاسته، سلولز و گلیکوژن اشاره کرد. لازم به ذکر است که این ترکیبات معمولا در یک رژیم غذایی اصولی بسیار حائز اهمیت می‌باشند.

یکی از خواص دمنوش رازیانه ستین این است که حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

به علاوه این میوه، حاوی سطح بالایی از ویتامین C است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن عمل می‌کند. به علاوه، یک مطالعه تحقیقاتی بر روی حیوانات نشان می‌دهد که خاصیت آنتی ‌اکسیدانی عناب به کاهش استرس و التهاب ناشی از آسیب رادیکال‌های آزاد (اتم‌های ناپایداری هستند که سلول‌های بدن را تخریب کرده و باعث بیماری و پیری می‌شوند) در کبد کمک می‌کند. در واقع، بیشتر فواید میوه‌ی عناب به خواص آنتی‌اکسیدانی آن مربوط می‌شود.

عناب و کمک به هضم بهتر غذا

فیبر بالای موجود در میوه عناب موجب می‌شود که در صورت مصرف آن، هضم غذایی بهتری داشته باشیم و راحت‌تر وزن کم کنیم. حدود پنجاه درصد از کربوهیدرات‌های موجود در عناب از فیبر است که به دلیل اثرات مفید آن در بهبود گوارش و هضم غذا، این میوه از محبوبیت ویژه ای در نزد عموم برخوردار می‌باشد.

این ماده مغذی به نرم و حجیم شدن مدفوع شما کمک می‌کند و خطرات ناشی از زخم معده، آسیب و باکتری‌های مضری که ممکن است در روده شما وجود داشته باشد کاهش می‌دهد.

یکی از مهمترین فواید عناب این است که به خاطر فیبر بالا به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.

جالب است بدانید که در یک مطالعه تحقیقاتی بر روی موش‌ها، عصاره پلی‌ساکاریدیِ عناب پوشش روده‌ای موش‌های مبتلا به کولیت (بیماری التهابی مزمن روده که باعث زخم و علائم گوارشی شدید می‌شود) را تقویت کرده و علائم گوارشی آن‌‌ها را بهبود بخشید. به بیان ساده‌تر، فیبر موجود در میوه عناب، به باکتری‌های مفید روده‌ای شما کمک می‌کند و باکتری‌های مضر را از بین می‌برد.

بهبود عملکرد خواب و مغز با عناب

ترکیبات آنتی‌ اکسیدانیِ بالای عناب در بهبود کیفیت خواب و عملکرد مغز نیز موثر است. همچنین، اغلب پزشکان این میوه را برای کاهش اضطراب و استرس به بیماران تجویز می‌کنند.

عناب به تقویت حافظه و محافظت از سلول‌های مغزی در برابر آسیب‌های ناشی از ترکیبات تخریب کننده اعصاب نیز کمک می‌کند. به علاوه دارای خواص ضد سرطانی است که با تقویت سیستم ایمنی بدن با سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کند.

مصرف به اندازه عناب به کاهش اضطراب و خواب بهتر کمک می‌کند.

یک تحقیق جالب بر روی موش‌ها حتی نشان می‌دهد که هسته عناب در زوال عقل ناشی از بیماری آلزایمر نیز موثر است، اما تحقیقات بیشتری لازم است تا بفهمیم که چگونه هسته عناب بر عملکرد مغز و سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد.

اثر عناب برای لاغری

همان‌طور که قبلا هم به این موضوع اشاره کردیم، میوه عناب به دلیل دارا بودن منبع غنی‌ای از پروتئین و فیبر در رفع نیاز‌های تغذیه‌ای ما به شدت کارآمد است و به فرد رژیم گیرنده احساس سیری می‌دهد. همچنین با پایین آوردن سطح گلوکز در اثر افزایش وزن بالا، به از بین بردن چربی شکمی نیز کمک می‌کند.

خاصیت عناب در کنترل فشارخون

عناب یک داروی عالی در حفظ فشار خون طبیعی است. این میوه با بالا بردن سطح اکسید نیتریک (مولکول معجزه‌گر تسهیل کننده گردش خون در بدن) و در نتیجه کاهش فشار خون بالا به جریان خون در مغز کمک می‌کند.

همچنین مقدار بالای پتاسیم در عناب به گشاد شدن عروق بدن و تعادل فشار خون طبیعی کمک می‌کند.

خواص عناب در تسکین سرفه

میوه عناب حاوی آنزیم خاصی به نام بروملین است که ترشحات خلط و مخاط دهان را کاهش داده و از این طریق به پاکسازی مسیرهای تنفسی و حفره‌های سینوسی کمک می‌کند. جوشانده برگ عناب نیز کارآمد است و برای تسکین گلودرد استفاده می‌شود.

همچنین، خواص آنتی هیستامینی موجود در عناب، بدن را در وضعیت تعادل نگه می‌دارد و واکنش های آلرژیکی را کنترل می‌کند. عناب در درمان بیماری آنافیلاکسی نیز نقش بالقوه‌ای ایفا می‌کند. آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیکی شدید در بدن است که با ضایعات جلدی، خارش، تورم گلو و افت فشار خون همراه می‌باشد. دمنوش عناب به کاهش خلط و گلودرد و سرفه کمک کرده و مسیر تنفس را پاکسازی می‌کند.

خاصیت سم زدایی عناب

میوه عناب به دلیل دارا بودن مواد آنتی اکسیدانی و ضد التهابی سموم مضر خون را از بین می‌برد و بدن را از ابتلا به بیماری‌های مختلف خونی مصون نگه می‌دارد.

عناب موثر در بهبود سندروم تخمدان پلی کیستیک و نازایی

عناب با دارا بودن خاصیت ضدسرطانی، در درمان بیماری‌های رحم، کیست تخمدان، و.. نیز بسیار موثر است. این میوه‌ی معجزه‌گر با تنظیم سیکل قاعدگی مخصوصا در خانم‌های جوان به سلامت اندام‌های داخلی آن‌ها کمک زیادی می‌کند.

همچنین، در مطالعه‌ای که در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد، از یک محصول گیاهی عناب به نام شیلانوم رونمایی شد که در پایان مطالعه محققان دریافتند این فرمول طبیعی به اندازه قرص‌های ضدبارداری در درمان کیست تخمدان موثر است و عوارض جانبی نسبتا کم‌تری را در بدن زنان ایجاد می‌کند.

عناب پاک کننده آنزیم‌های کبدی

دارا بودن خاصیت آنتی ‌اکسیدانی در عناب، نقطه عطفی است که باعث می‌شود در تمام اندام‌های بدن کارآمد باشد. این موضوع در پاکسازی کبد و آنزیم‌های کبدی نیز بسیار موثر است و سموم را از این اندام حیاتی پاکسازی می‌کند.

خواص ضد پیری قوی عناب

میوه عناب یک عامل ضد پیری قوی است. از آنجایی که این میوه مقادیر بالایی از ویتامین C را دارا می‌باشد، به جلوگیری از چین وچروک، رسوب ملانین و رنگدانه‌های پوستی کمک می‌کند. یکی از فواید دمنوش مفرح اعصاب به آرامش و کاهش اضطراب و استرس کمک کنند

 

دکمه بازگشت به بالا